רוני אלשיך הובא למשטרה כדי לנקות את האורוות של השחיתות, העבריינות ובעיקר השקרנות שהותיר אחריו
יוחנן דנינו. לא עושה רושם שהוא מצליח. לפחות בתחום אחד נראה שהוא דווקא יורש מוצלח לדנינו: הבלופים.
דנינו סיפר לנו בגאווה לאורך כהונתו הכושלת, כי תוכנית המפנה שלו - זו שבשמה נעצרו אלפים ללא הצדקה - הביאה לירידה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים. במבוא לשנתון הסטטיסטי של המשטרה שפורסם במאי 2015, כתב דנינו: "בפשיעה, בתאונות הדרכים... בכל אלו תוכלו להתרשם בעצמכם מן ההישגים אשר אתם הצלחתם להוביל אליהם".
גם אנחנו רצינו להתרשם ופנינו אל הנתונים. דא עקא, שבאותה שנה מספר ההרוגים עלה: מ-316 ל-319. אבל עם מספרים, כידוע, אפשר לשחק: "בשנות המפנה (2014-2012) חלה ירידה של 219 הרוגים בתאונות דרכים בהשוואה לשנים שקדמו לתוכנית המפנה (2011-2009)". כלומר: אם הנתונים של השנה לא מסתדרים - נלך לנתונים של שלוש שנים. יפה. אלא שזה הסתיר את העובדה, שבשנת המפנה הראשונה אומנם ירד מספר ההרוגים ל-292, אך בשנת 2013 הוא כבר עלה ל-309 - ומגמת העלייה נמשכה בשנים הבאות.
את השנתון הסטטיסטי של המשטרה ל-2015, השנה האחרונה של דנינו, לא הצלחתי למצוא; הקישור אליו באתר המשטרה מוביל למבוי סתום. אבל כעת (יום א', 18.12.16) מתפרסמים הנתונים והם מבהילים: מספר ההרוגים זינק אשתקד ל-356 - עלייה של 12% ביחס לשנה בה התגאה כל כך דנינו, ושל 22% בהשוואה לשנת המפנה הראשונה שלו. בעברית פשוטה: כישלון מוחלט שעלה בדם. ב-2016 נהרגו עד כה 357 בני אדם, ומותר לשער שעד סיומה המספר יתקרב ל-370. כלומר: דנינו הפך בהבל פה את כשלונו להצלחה.
אלשיך ממשיך באותה דרך. באוגוסט השנה הודיעה המשטרה על פרישתו של
ירון בארי מתפקיד ראש אגף התנועה. על-פי הודעת חטיבת הדוברות של המשטרה - זאת שמעסיקה 100-פלוס שוטרים - "המפכ"ל הודה לבארי על תרומתו הרבה למשטרת ישראל בכלל ועל המהלכים המשמעותיים שהובלו על ידו לחיזוק מחדש של מערך התנועה ובלימת המגמה השלילית שהסתמנה בתחום תאונות הדרכים בשנים האחרונות".
כבר אז כתבנו כ: "יפה מאוד, אבל שקר גמור. יש נתונים מספריים. לא שלי, אלא של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בארי נכנס לתפקידו בפברואר 2015. בכל שנת 2015 עלה מספר ההרוגים בתאונות דרכים ביותר מ-15%, ומספר התאונות עם נפגעים עלה ב-3%. ואם תאמרו שבארי ירש מצב קשה, אזי נספר לכם שמספר ההרוגים השנה כבר עולה על זה של התקופה המקבילה אשתקד. כלומר: אלשיך משקר לציבור על נתונים עובדתיים, כאלה שלא ניתן לחלוק עליהם. צריך לומר עוד משהו?".
וזה לא שלמשטרה אין חלק בשפיכות הדמים המתמשכת בכבישים. לפני פחות מחודשיים
כתב מבקר המדינה,
יוסף שפירא: "עם השנים פחתו במידה ניכרת ניידות המשטרה בכבישים הבין-עירוניים. בסוף שנת 2015 יועדו לאכיפה בתחום הבין-עירוני 113 ניידות תנועה בלבד. מצבת הניידות והשוטרים באגף התנועה בספטמבר 2015 אפשרה הפעלת 75 ניידות בלבד בשתי משמרות בשעות היום ו-37 ניידות במשמרת הלילה. כך קטנה ההסתברות למפגש של נהג עם ניידת תנועה בכביש בין-עירוני וקטנה יכולת האכיפה וההרתעה של המשטרה. טרם הוקמה במשטרה יחידת אכיפה מיוחדת לטיפול בכלי רכב כבדים בכבישים".
השופט בדימוס
אברהם טננבוים גילה במחקר שערך, כי התובעים המשטרתיים שותפים מובילים
בהפרה שיטתית ומתמשכת של החוק המחייב פסילת מינימום של שנתיים לנוהגים בשכרות. הם חותמים על הסדרי טיעון הכוללים עונשים קלים בהרבה, תוך שימוש בנימוק כוזב של "קשיים ראייתיים".
והשיא:
שלושה קציני משטרה בכירים שנתפסו נוהגים במהירות מופרזת, סיפקו הסברים שקריים - ודבר לא נעשה להם. היו אלו תת-ניצב
יהודה דהן (125 קמ"ש), תת-ניצב
יזהר פלד (128 קמ"ש) ו
תומר בדש (132 קמ"ש). אלשיך היה המפכ"ל שקיבל לידיו את דוח מבקר המדינה שחשף עבירות אלו, והוא אפילו לא התייחס.
אין דרך עדינה יותר לומר זאת: דמם של ההרוגים הללו מצוי, בין היתר, על ידיהם של דנינו ואלשיך. מי שמתעלם מן הנתונים, מי שמאפשר לעברייני תנועה לענוד דרגות בכירות, מי שלא שולח ניידות לכבישים, מי שמאפשר לחתום על הסדרי טיעון המפרים את החוק, מי שמשקר אל מול העובדות - שותף למותם המיותר של מאות ולפציעותיהם המיותרות של אלפים.