אחת לשנה מתרחשת הפארסה העלובה והמבישה הזו, בבית המחוקקים שלנו, הלא היא הכנסת. פארסה זו מתרחשת ומתחדשת, מדי שנה בשנה, לקראת העברת חוק התקציב
ואין - כמעט - מי שיפצה פה ויזעק, זעקה גדולה ומרה, על עצם קיומו של הליך חקיקתי משפיל ומכוער זה. אם עד כה טרם הבנתם למה ירמזו מלים, הרי נציב לפניהם המראה, כדי שתוכלו ראות פנים אל פנים ונכוחה הליך החקיקה השנתי הדוחה הזה, הקרוי בשפת העם: "חקיקת חוק ההסדרים". ובכן, בואו, לכו אחרי ואציג בפניכם, דרך, אופן וצורת ההתנהלות המאוסה, בה נוהג הממשל השולט
(והדברים נכונים וישימים, באשר למפלגות הימין והשמאל, מפלגות השמאל והימין, גם יחד, ללא כל שוני וללא שינוי מהותי, כל שהוא). גופי השלטון המעוניינים
ובעיקר משרד האוצר, שהינו בעל האינטרס הכבד, הבולט והמשמעותי ביותר, בכל הקשור לקידום חקיקה כלכלית, שתזרים כספים מכיסי האזרחים אל קופתו הוא - להעביר ולקדם, בכל מחיר, הליכי חקיקה שהם לא הצליחו להעבירם ולקדמם, במהלך השנה, "דוחפים" תיקונים ושינויים בחוקים קיימים, בדרך של הטלאת טלאים, בחוקים קיימים. כך מצליחים אותם גופי שלטון אינטרסנטיים, באמצעות שינויים מזעריים, לכאורה, בחוקים קיימים, כמו-גם באמצעות שינויים "טכניים", לכאורה, באותם חוקים, לגרום לכך - שלאחר דיון, בוועדות הכנסת הדווקניות העוסקות באותם חוקים, במסגרת סמכותן יאושרו תיקונים אלה ויועברו לקריאה שנייה ושלישית במליאות הכנסת במסגרת ובאמצעות חוק ההסדרים.
חבר וחברת הכנסת מן השורה מקבלים ספר ענק ועליו והם מצביעים במרתון חקיקתי
מתמשך ובלתי פוסק, כאשר במרבית המקרים לא הכינו עצמם, כראוי ומראש, כדי להבין בכלל, על מה הם מצביעים. בג"ץ קבע, בעבר, בפסק-דין לו היו שותפים - בין היתר השופטים, פרופ'
אהרן ברק ו
דורית ביניש, כחי ביצועה של חקיקה בדרך כזו הינה בלתי קבילה לחלוטין ורמז, כי ייתכן שבעתיד הקרוב יפסול חוקים שנחקקו, באופן כזה, הגם שבאותו מקרה נמנע הוא מלקבל העתירה ולהביא לפסילת חוק שנחקק בדרך של מחטף שכזו.
דרך, אופן וצורת הכנסת חוק שלוש הדירות, בוועדת הכספים, לקריאה שנייה ושלישית, במליאת הכנסת, הביאה להתבטאויות חריפות, בעניין זה, בידי היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל נון והיועצת המשפטית של וועדת הכספים, עו"ד שגית אפיק. שני עורכי-דין בכירים אלה, הדגישו באופן חד-משמעי בהתייחס לחוק שלוש הדירות, כי חוק זה אושר באופן: "החורג באופן קיצוני מהליך חקיקה תקין, ושאי התקינות חמורה ויורדת לשורש ההליך". חרף דברים חריפים וחמורים אלה, מסרב יו"ר וועדת הכספים, ח"כ
משה גפני, לקיים הצבעה חוזרת על חוק שלוש הדירות בוועדת הכספים.
היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד אייל נון, אף טרח וכתב אתמול מכתב ליו"ר וועדת הכספים, עו"ד משה גפני, בו כתב הוא - בין היתר - כי: "עמדתנו היא כי הליך חקיקתו של פרק זה בוועדת הכספים עולה כדי אי-תקינות חמורה של הליך החקיקה היורדת לשורשו של ההליך, הכול כפי שיפורט להלן. אדגיש כי עמדה זו אינה נוגעת לתוכן ההסדר אלא להליך שקדם לאישורו בלבד".
בהמשך מכתבו זה, כתב היועץ המשפטי לכנסת - בהתייחס לפרק הדן בריבוי דירות לכנסת, כי: "קיימה ועדת הכספים לפני כחודש דיון ראשוני וכללי אודות ההסדר המוצע, במהלכו הביעו חברי כנסת רבים ביקורת על ההסדר. לאחר הדיון ביקש משרד האוצר שלא להעלות לפי שעה נושא זה לדיון, זאת על-אף פניות מרובות מצד יו"ר הוועדה והייעוץ המשפטי של הוועדה, שסברו כי אין להותיר נושא מורכב שכזה לרגע האחרון, קיימה ועדת הכספים לפני כחודש דיון ראשוני וכללי אודות ההסדר המוצע, במהלכו הביעו חברי כנסת רבים ביקורת על ההסדר. לאחר הדיון ביקש משרד האוצר שלא להעלות לפי שעה נושא זה לדיון, זאת על-אף פניות מרובות מצד יו"ר הוועדה והייעוץ המשפטי של הוועדה, שסברו כי אין להותיר נושא מורכב שכזה לרגע האחרון".
במכתב זה מתוארת השתלשלות דברים עובדתית מרתקת, בזו הלשון: "כשעתיים לאחר שהנוסח נשלח לחברי הכנסת, החלה ועדת הכספים, בסביבות השעה 23:00, לדון בפרק האמור, בהתאם לנוסח המעודכן. חברי כנסת רבים, קואליציה ואופוזיציה כאחד, התרעמו על כך כי הם נדרשים להצביע על עניין מורכב ושנוי במחלוקת מבלי שניתנה להם הזדמנות ללמוד אותו. בפתח הדיון ביקשו חברי הוועדה את התייחסותה של היועצת המשפטית של הוועדה לבעייתיות בהליך כפי שפורטה עד כה. בתשובה סקרה היועצת המשפטית לוועדה בתמצית את ההתפתחויות בכל הנוגע להליכי החקיקה של חוק ההסדרים לאורך השנים, וציינה כי אפילו במושגים של חוק ההסדרים, קורותיו של פרק זה חורגים באופן קיצוני מהליכי חקיקה תקינים. עוד הוסיפה היועצת המשפטית כי גם היא עצמה לא הספיקה ללמוד את הנוסח המעודכן של הפרק האמור, ותתקשה לתת ייעוץ משפטי הולם".
במכתב זה מצוין עוד, כי: "רק בשעות הערב של יום חמישי העביר משרד האוצר נוסח מעודכן של הפרק כולו ליועצת המשפטית של הוועדה ולחברי הוועדה. יודגש כי מדובר בהסדר מיסוי ארוך ומורכב, הכולל גם סנקציות פליליות, וכי בעת שהועבר נוסח זה הן חברי הוועדה והן היועצת המשפטית היו בדיונים אינטנסיביים והצבעות בוועדה, ולכן מטבע הדברים לא יכלו להתפנות לקריאה ולימוד של ההסדר החדש.
לפני חודשים מספר כתבנו ("
מחלקה ראשונה" - תאריך 28.8.2016), רשימה שפורסמה בכותרת:
"חוק שלוש הדירות בלתי מידתי בעליל", כאשר לעניין זה כתבנו בין היתר דברים, בזו הלשון: "יודגש ויצוין, כי בהתאם להצעת החוק, אין כל חשיבות לכך, אם שלוש הדירות המצויות בידי מי שאמור להיות מוטל עליו המיסוי החדש, משמשות למגורים או הינן משמשות כמחסנים או לצרכים אחרים, דוגמת משרדים ושימושים שאינם בגדר של דיירות גרידא".
עוד כתבנו, באותה רשימה, כי: "גם חוסר אבחנה זו, לצרכי הטלת המס על בעלי שלוש הדירות, מצביעה על פגם וחשיבה בלתי מסודרת, בחקיקת חוק זה. עובדה זו עשויה להביא לפסילתו של החוק המוצע בידי בג"ץ, בשל אי-הבחנה בין סוגים שונים של בעלי נכסים ומהות השימוש בנכסים אלה, תוך הדגשת מספר הנכסים ואי מתן הדעת על השימוש הנעשה בנכסים אלה, לצרכי הטלת חבות מיסוי עליהם במס החדש האמור להיות מוטל עליהם, אם וכאשר יתקבל חוק שלוש הדירות".
בינתיים מתברר, כי נוסף לכל הפגמים, שמנינו עד כה, בכל הקשור לתכניו של החוק, שבמסגרתו מבקש שר האוצר, לחייב במס, בעלי שלוש דירות, הרי דרך, אופן וצורת חקיקת חוק זה, כמתואר לעיל, יש בה כדי להביא להתערבותו של בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, אם וככל שתובא בפניו עתירה לביטולו של חוק שלוש הדירות, בשל מה שהיועץ המשפטי לכנסת והיועצת המשפטית לוועדת הכספים הגדירו אתמול כדבר המצוי בגדר של
"אי תקינות חמורה של הליך החקיקה היורדת לשורשו של ההליך". חבל, חבל הדבר, עד למאוד מאוד שכך מתנהלת ומתבצעת עבודת החקיקה בכנסת, שעה שמצד אחד מתעקש שר האוצר,
משה כחלון, בכל הכבוד הראוי, באופן ילדותי, גחמתי ובלתי מבוגר, בעליל, על חקיקתו של חוקר המלא ומחורר בחורים כחררה ואילו מצד שני מסרב - גם הוא, באופן ילדותי, גחמתי ובלתי מבוגר, בעליל יו"ר וועדת הכספים, משה גפני, להעביר חוק ארבע הדירות להצבעה חוזרת, כל זאת, כדי לתקן הפגמים שנפלו בהליכתו חקיקתו של חוק שלוש הדירות בוועדת הכספים של הכנסת, לקראתו העברתו למליאת הכנסת, להצבעה השנייה והשלישית עליו.
טוב הדבר ויפה בעינינו, עד למאוד מאוד - שלפחות בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט גבוה לצדק,
אינו פועל משיקולים ילדותיים, גחמתיים ובלתי בוגרים, בעליל. מוטב היה לו היה יו"ר וועדת הכספים, משה גפני, דוחה הדיון, האמור להתקיים, היום, על מקורות התקציב של האוצר, לשנת המס הקרובה,
שכן לא בטוח הדבר, עדיין, כלל וכלל שחוק שלוש הדירות, האמור לדעת כלכלני משרד האוצר להגדיל תקציב המדינה, כתוצאה מהמיסוי שיוטל על בעלי שלוש דירות בכ-800 מיליון שקלים, יישאר על מכונו, בגדר של חוק מדינה מחייב ולא ייפסל, בידי בג"ץ, בשל שרשרת הפגמים שמנינו בו, בעבר יחד עם שרשרת הפגמים שנוספה בו, זה עתה, לאחר הדיון שהתקיים בו ובעניינו, בפני וועדת הכספים של הכנסת.