|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?

החלטת מועצת הביטחון 2334 ומשמעויותיה

החלטת מועצת הביטחון 2334 היא אקורד סיום צורם של שמונה שנות קיפאון בתהליך המדיני בין ישראל לפלשתינים הנשיא אובמה וראש הממשלה נתניהו הובילו את ישראל למפולת מדינית קשה ולקבלת החלטה בעייתית ביותר לישראל ולתהליך השלום כאחד
26/12/2016  |   עמוס ידלין   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
ישיבת מועצת הביטחון בנושא ההתנחלויות בשטחי יהודה ושומרון [צילום: Manuel Elias/The United Nations via AP]

קריאה בעייתית
החלטה זו מביאה את תהליך השלום החותר לפתרון שתי המדינות לנקודה הנמוכה ביותר מאז 2008. ישראל משלמת על קריאה בעייתית ומוטעית של נתניהו את המערכת האמריקנית והעולמית בשנים האחרונות.

פתרון לסכסוך
כתמונת ראי לקריאת המציאות הבעייתית של נתניהו, גם ממשל אובמה לא הצליח לקרוא את דעת הקהל והמערכת הפוליטית הישראלית, ולא בחן את תקפותן של הנחות המוצא שלו לגבי קידום פתרון לסכסוך. החלטת מועצת הביטחון בעייתית בכמה ממדים ובהם הממד של פגיעה בהרתעה הישראלית, שחלק ניכר ממנה מתבסס על הברית האסטרטגית עם ארצות הברית ותמיכתה של זו בישראל.


אובמה ונתניהו מעניקים הישג לפלשתינים

אקורד הסיום של שמונה שנות קיפאון בתהליך המדיני בין ישראל לפלשתינים הוא אקורד צורם -החלטת מועצת הביטחון 2334. ההגעה לאקורד זה היא תוצאה של אסטרטגיה פלשתינית, המעדיפה התמודדות עם ישראל במוסדות בינלאומיים על פני משא-ומתן, ומדיניות והתנהלות בעייתיות של ממשל אובמה וממשלות נתניהו. החלטה זו מביאה את תהליך השלום החותר לפתרון שתי המדינות לנקודה הנמוכה ביותר מאז 2008. הנשיא אובמה וראש הממשלה נתניהו הובילו את ישראל למפולת מדינית קשה ולקבלת החלטה בעייתית ביותר לישראל ולתהליך השלום כאחד. אובמה, במהלך אנטי-ישראלי קשה ובוטה, פגע בבעלת-ברית מובהקת שלו במזרח התיכון, ונתניהו, בקוצר ראותו ובאופן בו ניהל את מדיניות החוץ הישראלית, העניקו יחדיו בסופה של שנת 2016 מתנה דיפלומטית לפלשתינים, אשר נוקו מאחריות לקיפאון בתהליך השלום וקיבלו תמורה מדינית משמעותית מהקהילה הבינלאומית.

ישראל משלמת על קריאה בעייתית ומוטעית של נתניהו את המערכת האמריקנית והעולמית בשנים האחרונות. נתניהו תלה את יהבו בקונגרס - אותו קונגרס שעל-פי החוקה האמריקנית לא יכול היה למנוע הסכם גרעין עם אירן או להטיל ווטו במועצת הביטחון. נתניהו מצדו חשש למתוח קו מפריד בין גושי ההתיישבות והשכונות היהודיות שבמזרח ירושלים לבין ההתנחלויות המבודדות שביהודה ושומרון. הבנה שקטה על הקפאה של בניה בהתנחלויות מעבר לגדר הביטחון הייתה מקשה על אובמה להימנע אל מול הצעה הפוגעת בישראל. התנהגות ממשלת ישראל בסוגיות "חוק ההסדרה", העיכוב בפינוי עמונה וקריאות בזכות סיפוח של שטחי C - כל אלו היו הגורמים העיקריים שדחפו את ממשל אובמה להימנע מלהטיל ווטו על הצעת ההחלטה הבעייתית. הפער בין נאומו של ראש הממשלה נתניהו באו"ם, שבו התנבא ממשאלות ליבו על אודות סוף הרוב האוטומטי נגד ישראל במוסד זה, לבין ההצבעה הגורפת נגדה ב-23 בדצמבר, מצביע על קריאה בעייתית של המציאות הבינלאומית.

כתמונת ראי לקריאת המציאות הבעייתית של נתניהו, גם ממשל אובמה לא הצליח לקרוא את דעת הקהל והמערכת הפוליטית הישראלית, ולא בחן את תקפותן של הנחות המוצא שלו לגבי קידום פתרון לסכסוך. אי-היכולת להבחין כי בנושאי ביטחון, גושי ההתיישבות והשכונות היהודיות במזרח ירושלים שלגביהם קיים בישראל קונצנזוס רחב ביותר, וכי הציבור הישראלי לא יהיה מוכן לקחת סיכונים ביטחוניים כפי שנלקחו בעבר, היה בליבת הניסיון לפגוע בנתניהו - אשר השיג תוצאה הפוכה. בנוסף, התעלמות ממשל אובמה ממכתב בוש לשרון מאפריל 2004, כמו גם מהפרמטרים להסדר שהציג הנשיא ביל קלינטון, אשר מכירים בכך שגושי ההתיישבות יהיו בשטח ישראל, עוררה בישראל חשדנות רבה כלפי ממשל אובמה וכוונותיו. הטלת מרב האשמה לאי-ההתקדמות לפתרון שתי המדינות על ישראל ועל סוגיית ההתנחלות, לצד ההתעלמות מתרומתם המכרעת של הפלשתינים לעצירת התהליך המדיני (הפלשתינים הם שלא קיבלו את עקרונות המסגרת להסכם שניסח מזכיר המדינה ג'ון קרי) - כל אלה פגעו קשות באפשרות של הממשל לקדם את תהליך השלום. במהלך אחרון זה במועצת הביטחון "השלים" ממשל אובמה מורשת בעייתית של כישלונות במזרח התיכון: עמידה מנגד אל מול המתרחש בסוריה; אי-היכולת לנצח את דאעש; יצירת ואקום באזור, שאליו נכנסו רוסיה ואירן; שרשרת של משברי אמון בין הממשל לבין כל בעלי-בריתו באזור.

באי-הטלת הווטו, הממשל העניק פרס יקר מפז לפלשתינים עבור סרבנותם להגיע למשא-ומתן ישיר עם ישראל, והחליש מאוד את הסיכוי שהמשא-ומתן הבילטרלי בין הצדדים יחודש ויקודם בעתיד הנראה לעין. הפלשתינים אינם יכולים להרשות לעצמם להציג עמדה מתונה יותר מעמדת מועצת הביטחון ולהסיק - בטעות - כי המענה לדרישותיהם יגיע מהאו"ם, ולא בדרך של משא-ומתן עם ישראל. ישראל, לעומת זאת, אינה יכולה להגיע למשא-ומתן בתנאים של קביעה מוקדמת ומראש של הגבולות בינה לבין המדינה הפלשתינית העתידית. במקום "נסיגה משטחים לגבולות מוכרים ובטוחים", כלשון החלטה 242, ישראל תפגוש כנקודת מוצא את גבול 67', כולל במזרח ירושלים. שוב, כתמונת ראי לנתק של ממשלת ישראל מהבית הלבן, חשוב להדגיש שממשל אובמה לא עשה כל מאמץ לתאם עם ישראל את עמדותיו ולנסות לרכך את ההחלטה, וכך לנטרל את המוקשים הגלומים בה להמשך המשא-ומתן ולסיכוי להגיע לפתרון של שתי מדינות.

ההחלטה בעייתית בשבעה ממדים
ההחלטה מחזקת את הסרבנות הפלסטינית ואת האסטרטגיה של הימנעות ממשא ומתן עם ישראל
▪ ▪ ▪

1. מבחינת ישראל, הגישה שבבסיס החלטה 2334, שלפיה "דין הכותל המערבי כדין ההתנחלות יצהר", או "דין שכונת רמות שבירושלים כדין ההתנחלות אלון מורה", שומטת כל סיכוי לנהל משא-ומתן שתכליתו קידום הסדר של שתי המדינות. כאמור, ההחלטה מחזקת את הסרבנות הפלשתינית ואת האסטרטגיה של הימנעות ממשא-ומתן עם ישראל, בציפייה להכתבה בינלאומית של הפרמטרים להסדר. על כן, ההחלטה תעודד אותם לדבוק בסירוב לחזור למשא-ומתן ולהתגמש.

2. גבר הסיכון לתביעות נגד ישראלים בדרג מדיני וצבאי בבית הדין הבינלאומי בהאג. באווירה של "ציד משפטי" של מנהיגים ומפקדים ישראלים יהיה קשה להוביל משא-ומתן לשלום.

3. תנועת הדה-לגיטימציה והחרם על ישראל תתחזק ותקבל עידוד מורלי ומדיני, הניתן לתרגום לצעדים משפטיים, פוליטיים, ציבוריים וכלכליים.

4. ההחלטה מציבה את הסוגיה הישראלית כסלע מחלוקת בין דמוקרטים לרפובליקנים בציבור האמריקני ומאיימת על התמיכה הדו-מפלגתית רבת השנים בישראל.

5. יש בהחלטה גם פגיעה בהרתעה הישראלית, שחלק ניכר ממנה מתבסס על הברית האסטרטגית עם ארצות הברית ותמיכתה של זו בישראל.

6. דוח בנושאים שההחלטה מתייחסת אליהם, שמזכ"ל האו"ם התבקש לתת כל שלושה חודשים, יבטיח עיסוק מתמיד בסוגיה על חשבון נושאים חשובים יותר ויזין קמפיין אנטי-ישראלי מתמשך.

7. עם זאת, חשוב להדגיש שההחלטה לא התקבלה תחת פרק 7 של מגילת האו"ם, ולפיכך אין היא מאפשרת נקיטת סנקציות וצעדים מעשיים אחרים נגד ישראל על-ידי האו"ם, ללא החלטה נוספת. ניתן להעריך כי הממשל החדש בארצות הברית, שהוא אוהד יותר לישראל מאשר ממשל אובמה, יטיל ווטו על כל ניסיון לעבור להחלטות על בסיס פרק זה.

מה נכון לישראל לעשות?
צעדי סיפוח רחבים לא יהיו נכונים בשום מקרה ויהיו טעות שתוביל להעמקת בידודה של ישראל
▪ ▪ ▪

בסיום שנת 2016 חשוב יותר להפנות את המבט לעתיד, מאשר לעסוק בניתוח לאחור של הדרך שהובילה להחלטה 2334. יש להיערך במטרה למזער את השפעותיה השליליות של החלטה זו ולגבש מדיניות הולמת יותר לישראל, לנוכח המצב המדיני הבעייתי שהיא יוצרת.

בטווח הקצר - תחושות כעס, עלבון, בגידה וזעם, גם אם ניתן להבינן, אינן בסיס נכון למדיניות שקולה ואפקטיבית. גם אם חשוב לגבות מחיר מהרשות הפלשתינית, שיזמה את המהלך, יש להשהות את התגובה עד ל-20 בינואר 2017 - מועד כניסתו של הנשיא דונלד טראמפ לבית הלבן. צעדי סיפוח רחבים לא יהיו נכונים בשום מקרה ויהיו טעות שתוביל להעמקת בידודה של ישראל, או אפילו לצעדים חמורים יותר נגדה. לעומת זאת, חיזוק ההתיישבות בירושלים ובגושי ההתיישבות, עידוד להעברת השגרירות האמריקנית לירושלים והכרה במעמד הנוכחי של הגולן עשויים להיות מהלכים שישראל תתאם עם הממשל הנכנס.

בבסיס האסטרטגיה הישראלית ארוכת הטווח צריכות להיות שלוש הנחות

ראיה רחבה
נכון יהיה לישראל לאמץ אסטרטגיה פרואקטיבית, שבמרכזה הסכמות עם ארצות הברית לגבי אבחנה בין ההתיישבות בגושים לבין התנחלויות מבודדות – שם תקפיא ישראל את הבניה. ובראיה רחבה יותר, נכון שישראל תוכיח את מחויבותה לאופק של שתי מדינות בעתיד.

אולם, הסטאטוס קוו איננו טוב לישראל ויש ליזום שינוי שישמר את האופק של פתרון שתי המדינות, אך יוביל לשם בדרך אפשרית בנסיבות הנוכחיות
▪ ▪ ▪

1. ממשל טראמפ יהיה הרבה יותר ידידותי לישראל, וניתן יהיה להגיע עמו להבנות שממשל אובמה דחה בעקביות.

2. חזרה למשא-ומתן אינה אפשרית עקב הסרבנות הפלשתינית - מה גם שגיבוש הסכם כולל וסופי לא היה בר-ביצוע גם טרם קבלת החלטה 2334 (לא עם הרשות הפלשתינית, ובוודאי לא עם חמאס) - והיא תהיה קשה עוד יותר למימוש אחרי קבלת ההחלטה, שצפוי כי תקצין את העמדות הפלשתיניות ותלכד את הציבור הישראלי מאחורי הצורך לחזק את ההתיישבות בירושלים ובגושים.

3. אולם הסטאטוס קוו איננו טוב לישראל ויש ליזום שינוי שישמר את האופק של פתרון שתי המדינות, אך יוביל לשם בדרך אפשרית בנסיבות הנוכחיות. יש להתקדם לקראת היפרדות מהפלשתינים בדרך מבוקרת, זהירה וסבלנית, שתגן על האינטרס של ישראל להיות מדינה יהודית, דמוקרטית, בטוחה וצודקת, אשר תשקם את מעמדה המדיני והמוסרי בעולם. על בסיס הנחות אלו נכון להציג לממשל טראמפ הצעה ישראלית לפעולות מעשיות, שבבסיסן יוזמה ישראלית פרואקטיבית לעיצוב מציאות משופרת, תוך התמודדות עם הטענות שההתנחלויות הן המכשול לשלום.

נכון יהיה לישראל לאמץ אסטרטגיה פרואקטיבית, שבמרכזה הסכמות עם ארצות הברית לגבי אבחנה בין ההתיישבות בגושים לבין התנחלויות מבודדות - שם תקפיא ישראל את הבנייה. ובראיה רחבה יותר, נכון שישראל תוכיח את מחויבותה לאופק של שתי מדינות בעתיד, על-ידי סדרת פעילויות שתכליתן לחולל שינוי במגמות הנוכחיות, שהיא תיזום בעצמה. במסגרת זו, נכון שישראל תיזום מהלכים במטרה לעודד בניית מוסדות פלשתינים מתפקדים ולהרחיב את שלטונם העצמי, לביסוס מערכת כלכלית פלשתינית יציבה, וכן לכינון תשתיות שיאפשרו רצף תחבורתי - כל אלה כבסיס למדינה פלשתינית בהיווצר התנאים להקמתה. חשוב לרתום למימוש מדיניות זאת את המדינות הערביות הפרגמטיות, בגיבוי ממשל טראמפ ובהובלתו. מובן שלשינוי מדיניות כזה יהיו גם נגזרות בזירה הפוליטית בישראל, ובזירה זו ראוי שראש הממשלה ירסן את צעדיהם הקיצוניים של שולי הימין, המכתיבים באחרונה את מהלכי ממשלתו באמצעים של מדיניות וחקיקה המרעות את מעמד ישראל בזירה הבינלאומית.

ארצות הברית היא בעלת-הברית החשובה ביותר של ישראל, ולפעמים היחידה. חשוב שישראל לא תיגרר לעימות רפובליקני-דמוקרטי ותשוב להיתמך על-ידי שתי המפלגות. כן חשוב לחזור ולייצב את האמון בין המדינות, ובעיקר בין מנהיגיהן - אמון שהופר על-ידי שני הצדדים בתקופת הנשיא אובמה וממשלות נתניהו. חובה לחזור ולבנות יחד יסודות ליחסים מיוחדים וחזקים בין המדינות, אשר יבטיחו את האינטרסים החיוניים של שתיהן.

הכותב היה מועמד המחנה הציוני לתפקיד שר הביטחון בבחירות 2015.
תאריך:  26/12/2016   |   עודכן:  26/12/2016
עמוס ידלין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
החלטת מועצת הביטחון 2334 ומשמעויותיה
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לא צריך להתפלסף
26/12/16 13:29
2
מגיב ותיק
26/12/16 14:05
3
אלטע קאקער
26/12/16 14:32
 
מגיב ותיק
26/12/16 17:34
 
אלטע קאקער
26/12/16 18:37
 
מגיב ותיק
27/12/16 00:13
 
עובד 1
26/12/16 22:54
 
צודק לגמרי.
27/12/16 06:05
4
באום
26/12/16 15:48
5
מושיקו
26/12/16 16:00
6
Nir Dror
26/12/16 16:07
7
מובן מאליו
26/12/16 16:08
8
Nir Dror
26/12/16 16:16
9
העם אינו טיפש
26/12/16 18:14
10
שמין
26/12/16 21:11
11
נתין המדמנה
26/12/16 21:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הבחירות האחרונות בארה"ב (2016) עוררו מספר שאלות מעניינות מאוד בקשר לתהליכים חברתיים, פוליטיים ואידיאולוגיים, המתרחשים בארה"ב בעיקר מאז אמצע המאה ה-20. תהליכים אלה משפיעים על ההרכב הדמוגרפי האמריקני, ומכאן גם על ההשקפות הפוליטיות, על הלכידות החברתית הפנימית ועל מעמדה ודרכה של ארה"ב כמנהיגת העולם הדמוקרטי. סביר בהחלט לחשוב שמוקדם מדי להסיק מסקנות חדות פרק זמן קצר כל כך אחרי הבחירות, בטרם נבחנו במעשה תוצאותיהן ועוצבו במלואן ההשלכות העיקריות שלהן. עם זאת, איני מוצא סיבה לא לנסות להבין חלק מהתהליכים ומהתופעות כבר עתה, ולעדכן במידת הצורך את הממצאים והמסקנות בשלב מאוחר ובשל יותר. למעשה זו הדרך הנכונה - התקדמות רציפה בדילוגים תוך בחינה מתמדת של התגבשות התהליכים שבחירות אלה יצרו, חיזקו או לחלופין חיסלו.
26/12/2016  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
ה"ישרא–בלוף" של הכאילו הוא בתחומים רבים ומהם ניתן להבין מדוע ישראל היא למעשה "כאילו מדינה" ו"כאילו דמוקרטיה ליברלית" עבור "כאילו אזרחיה". אם ישראל הינה מדינה היא צריכה להתאפיין במספר עקרונות. ראשית צריך להיות לה שטח מוגדר. אולם בישראל עצמה יש חילוקי דעות לגבי גבולותיה, והאם השטחים שכבשה או שחררה במלחמת ששת הימים הם כבושים או משוחררים. גם ירושלים שוחררה (או שמה נכבשה). אם היא עיר שאוחדה, מדוע לא מתקיים בה החוק הישראלי בכל תחומי החיים כך שתושביה יחיו בשיוון כבדומה לתושבי ירושלים המערבית? ואם שטחי יהודה ושומרון לא סופחו לישראל, הכיצד חיים בהם אזרחים ישראלים הכפופים לשלטון החוק הישראלי, לעומת הפלשתינים שאינם כפופים לו?
26/12/2016  |  יוסי ברנע  |   מאמרים
ממשלת ניו-זילנד חברה במועצת הביטחון. לאחר הסרת ההצעה על ההתנחלויות ע"י מצרים ממשלת ניו-זילנד הודיעה למצרים שאם היא לא תחדש את פנייתה ממשלת ניו-זילנד בשיתוף עם ונצואלה ועוד מדינות תגיש את ההצעה לאו"ם. אני קוראת לממשלת ניו-זילנד בשם אזרחי ישראל לחדול מלהתערב בענייננו ולתת לנו לפתור את בעיותינו במו"מ בין הצדדים ולא בכפיה מגורמים אינטרסנטיים.
26/12/2016  |  רבקה שפק ליסק  |   מאמרים
מוצ"ש האחרון מגיע לאחר עוד שבת נפלאה, מתנתו של בורא עולם לעמו ישראל. לאחר הבדלה אנו מתבשרים על דרמה גדולה. "תקיעת סכין בגב", "הידידה הפנתה לנו עורף", "אובמה רקח מזימה עם אבו מאזן", ועוד תופינין בטעם מלודרמטי . מצטער, עלי זה לא עובד.
26/12/2016  |  בעז שפירא  |   מאמרים
ליאור שליין הבריק בתוכנית האחרונה כאשר הזכיר בתוכניתו לנתניהו ולמרעיו מה שלמדנו בצבא "שלכל שבת יש מוצאי שבת". מה חשבת מר נתניהו, שלפעילות שלך נגד אובמה לרבות בבחירות ולהיותך נושא כליו של אדלסון מגדולי אויביו של אובמה לא יהיה מחיר? האם באמת חשבת שלכל כינויי הגנאי שאתה ומקורביך המטרתם על נשיא ארצות הברית היוצא ("ערבי" היה הנחמד שבהם) במשך שמונה שנות כהונתו אין שום השפעה? ובכן לכל שבת יש מוצאי שבת ואת התשובה קיבלת דווקא בליל שישי שנאמר מי שטורח בערב שבת אוכל אותה בשבת.
26/12/2016  |  משה גולדבלט  |   מאמרים
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
תקציב הביטחון לשנים 2018-2017  /  שמואל אבן, ערן ישיב
הגעת ה-F-35 לישראל  /  יפתח שפיר
תובנות ולקחים מגל השרפות   /  מאיר אלרן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
גלנט הבטיח שוויון    גלנט איים על ביבי בווטו על חוק גיוס שהוא בלוף    באנו לעודד אותו להתמיד    אילו יצא אלינו היה נתקל במאות שהם קהל אוהד
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
חיים רמון
חיים רמון
נתניהו, גלנט, גנץ ובכירי המטכ"ל, הוציאו לפועל תוכנית צבאית שהביאה לגירושם של תושבי צפון הרצועה לרפיח. ועכשיו, ברפיח יש ריכוז של יותר ממיליון עקורים, מה שמונע מצה"ל לחסל את גדודי הח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il