|
רוצים תשלום מינימום [צילום: AP]
|
|
|
|
|
המוציאים לאור בתחום המוזיקה מתכוונים ללחוץ על פייסבוק לנקוט בגישה פעילה יותר להגן על זכויותיהם - מדווח (28.12.16) פייננשל טיימס.
החברות הגדולות בתחום המוזיקה דורשות מהרשת החברתית להסיר סרטוני וידאו הכוללים יצירות מוגנות, כחלק ממאבק כולל שלהם להגנה על קניינם הרוחני בעולם החופשי - והפרוץ - של האינטרנט.
המטרה המיידית מול פייסבוק היא להגן על יצירות שהגולשים משתמשים בהן בפוסטים שלהם.
לדברי פייננשל טיימס, פייסבוק יוצרת טכנולוגיה לאיתור זכויות יוצרים, דומה לזו המצויה בידי המתחרה הגדולה שלה - יוטיוב שבבעלות גוגל. ברגע שהטכנולוגיה תופעל, יוכלו הרשת ובעלי הזכויות לגלות מי משתמש ביצירות שלא כדין ולדרוש ממנו תשלום כתנאי להימנעות מהסרת הפוסט. העיתון אומר, כי השיחות נמצאות בשלב מוקדם ולא צפוי הסכם לפני האביב הקרוב.
בחודש ספטמבר פרסמה פייסבוק מודעת "דרושים" למשרה שכותרתה "מנהל רישוי מוזיקלי". אנליסט בתחום אומר, שהדבר מלמד שפייסבוק מתכוונת להיכנס לתחום המוזיקה, ממנו התרחקה עד כה משום שהצורך לשלם תמורת הזכויות מקטין מאוד את שולי הרווח מהפעילות בו. אבל כאשר יוטיוב שם - גם פייסבוק חייבת להיות. יוטיוב כבר מתחלקת בהכנסות מפרסום עם בעלי הזכויות, והשנה שילמה להם מיליארד דולר. את התחרות הזו בין שני הענקים מבקשות חברות המוזיקה לנצל לטובתן ולטובת היוצרים והמבצעים.
שלא תהיה טעות: כבר היום יש לא מעט מוזיקה ברשת החברתית, אך לא בצורה מוסדרת ובוודאי שלא בצורה חוקית המביאה בחשבון את זכויות היוצרים. לפני חודשיים, למשל, התברר ש-900 סרטוני וידאו שעשו שימוש ב-33 הלהיטים הגדולים בעולם, משכו לא פחות מ-600 מיליון צפיות. חברות המוזיקה רוצות לקבוע מחיר מינימום שפייסבוק תשלם להן, ולא אחוזים מהפרסומות כמו יוטיוב.