|   15:07:40
דלג
  אלון חן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

שוברת כתובתה ויוצאת

אנו קוראים מכאן לכבוד הרבנים הראשיים לכנס את מועצת הרבנות הראשית, ואת בית הדין הגדול, על-מנת שיוציאו פסק ו/או יתקנו תקנה, ולו כהוראת שעה, שבמקרים קשים במיוחד של עיגון מצד הבעל, בית הדין ייתן את הגט מטעמו. מעבר לשחרור האישה מכבלי שביה, הדבר יגשים תכליות נוספות ומגוונות, לרבות: לאפרושי מאיסורא, הפחתת ממזרים, מניעת חילול השם והסרת הרתיעה מנישואין כדת משה וישראל
02/01/2017  |   אלון חן   |   כתבות   |   תגובות

   רשימות קודמות
  לפשר חידת גן עדן מההיבט הנורמטיבי
  כתובה נגד גט

במאמרנו הקודם: "כתובה נגד גט", הנחנו שיטה לשחרור אישה הנשואה כדת משה וישראל בגט מטעם בית הדין הרבני. בכוחה לפתור את בעיית מסורבות הגט והעגונות בחיי בעליהן1. זאת מאחר שהפעלתה אינה מצריכה גט מטעם הבעל. השיטה מדגישה את מעמדה של הכתובה והנפקות ההלכתית והמשפטית שנובעת ממרכזיותה בקשר הנישואים.

לפי דיני ישראל, נישואים תקינים מכילים שלושה יסודות: קידושין, חופה וכתובה. הקידושין היא כריתת ברית וקניין בין האיש לאישה. החתן שם טבעת על אצבע הכלה בפני שני עדים כשרים ואומר: הרי את מקודשת לי בטבעת זו, כדת משה וישראל. הקידושין נערכים תחת החופה שהיא יריעה על ארבע כלונסאות, תחתיה עומדים החתן והכלה. לפני הקידושין מברך מסדר הקידושין, על כוס יין: את ברכת 'בורא פרי הגפן' ואת 'ברכת האירוסין', שתוכנה: 'מקדש עמו ישראל על-ידי חופה וקידושין', בנוכחות מניין של עשרה גברים, מהם שני עדים. לאחר הקידושין קוראים את הכתובה, שנחתמה ע"י החתן עובר לעריכתם. במעמד החתימה על הכתובה, החתן מבצע קניין אגב סודר, כאות להוכחת גמירות דעתו המלאה בדבר קבלתו את כל תנאיה ועל מחויבותו המוחלטת והבלתי מסויגת לכל אחד מהם, ולכולם ביחד. זהו תנאי מקדים ובסיסי לעריכת הקידושין. אחר כך מברכים על כוס יין שנייה שוב את ברכת 'בורא פרי הגפן' ואת שבע 'ברכות הנישואין'. לאחריהן החתן שובר כוס זכר לחורבן. טקס זה בכללותו מכונה נישואים. זאת הואיל ובעבר האיש היה קונה את אשתו ממשפחתה, במוהר שנתן לאבי הכלה, לוקחה על כתפיו ונושאה לביתו2. על יצחק מסופר שלאחר שרבקה הובאה אליו, הוא הביאה אל האוהל, ואז הייתה לו לאישה3. במרוצת השנים, החופה החליפה את האוהל הקדום, והעמידה תחתיה מביעה את רעיון הייחוד והקירוב שבין האיש לאשתו.

הכתובה נקראת מיד לאחר שלב הקידושין, ולפני ברכות הנישואין. זהו שטר התחייבות מצד הבעל לאשתו, המכיל תוכן כפול. האחד קשיח מקובל וקבוע, שהוא חובה מוחלטת שאי-אפשר לבטל או לשנות. השני נוצק לפי רצון בני הזוג.

דברינו מכוונים לדברי הרמב"ם שפסק שכאשר אדם נושא אישה, יתחייב לה בעשרה דברים ויזכה בארבעה דברים4. בכלל הדברים שאדם מתחייב לאשתו וכחלק מהתוכן הקשיח, נמנים העניינים הבאים: מזונות, כסות, אישות, צורכי ריפוי, פדיונה משבי, הוצאות קבורתה וסכום כסף מסוים להבטחת חייה לאחר הגט או פטירת הבעל. סכום זה נקבע בסך מאתיים דינרים לבתולה ומאה דינרים אם מדובר באלמנה, או גרושה. בנוסף על כך ועל סמך הכלל שכל דבר שבממון, תנאו קיים5, הבעל מתחייב לאישה ב'תוספת כתובה', שהיא הענקה נוספת מצידו על אותו סך קבוע, כאות לחיבה מיוחדת.

רק עם השלמת הנישואים, עוברת האישה לרשות הבעל, ונחשבת כאשת איש.

במאמרנו הקודם כבר עמדנו על כך שעל-פי רוב, בזמנינו מעשה הקידושין הוא בכסף. הבעל מקדש את האישה בטבעת, שהיא שוות כסף. משכך, הם אינם תופסים מהתורה, אלא רק מדרבנן6. הבעל מקדש את האישה 'כדת משה וישראל', ובכך מגלה את דעתו שהוא מתנה את מעשה הקידושין על דעת בית דין.

דברינו משתלבים היטב עם דברי המאירי7. לדבריו, חתימת הבעל על הכתובה מהווה קבלת תנאי בית דין, ומשתיקה אותו מלטעון טענת מורדת. מכאן שבעלות האיש על אשתו, אינה מוחלטת, אלא תלויה ומסויגת בתנאי הכתובה. הוא מאבד את כוח ההתנגדות מלתת גט לאשתו, אפילו במצב בו היא מורדת, והוא אינו יכול למנוע את יציאתה ממנו. ולא זו בלבד, אלא שהוא גם מחויב לתת לה את מלוא הכתובה. יוצא אפוא שמתן הגט תלוי בהחלטת בית דין בלבד, ונתינת הגט מצד הבעל, הוא אקט פורמלי גרידא, וכמעשה קוף בעלמא. מזה יש להסיק לענייננו, שבמקום בו הבעל מפר את תנאי הכתובה, על אחת כמה וכמה, ממילא בעלותו נפרמת ומתבטלת. אם יתמיד בסירובו ללא נימוק הגיוני, בית הדין ייתן גט זיכוי.

התבוננות מעמיקה יותר על יחסי הגומלין שבין מעשה הקידושין לבין התוכן הקשיח שבכתובה, מערער את ההנחה שמעשה הקידושין עומד בפני עצמו ומנותק ממנו. ההפך הוא הנכון. מעשה הקידושין כפוף ומותנה בקיום הבעל אחר התחייבויותיו שבשטר הכתובה. אי-מילוי התחייבויותיו, מקנה לבית הדין שיקול דעת בלעדי ומעשי בכל הנוגע למתן הגט. דווקא בגלל העובדה שתוקף הקידושין, מותנה במילוי הבעל אחר חיוביו שבכתובה8.

מקור הכתובה הוא בתשלום כסף מלא, הקרוי מוהר, שהיה נמסר לאבי הנערה9. ואולם מאחר שאבות הגונים היו נותנים את המוהר לבנות, נהפך המוהר לסמל. הלכה למעשה, היו מקדשים בפרוטה או בשווה פרוטה, כגון בטבעת, ואת המוהר היו נותנים על-מנת שיהיה שמור לאישה. מוהר זה נקרא בשם כתובה10. עם התפתחות ההלכה, באה תקנה סופית המיוחסת לרבי שמעון בן שטח, נשיא הסנהדרין במאה הראשונה לפנה"ס, שקבע: "לא יאמר אדם לאשתו הרי כתובתך מונחת על השולחן, אלא כל נכסיו אחראים לכתובתה"11.

בראי חיוניותה של הכתובה, ומרכזיותה ביצירת הקניין, נפסק להלכה כי אסור לאדם לדור עם אשתו שעה אחת בלי כתובה. בני הזוג נחשבים לעוברי עבירה, בביאת זנות, כאילו לא היו קידושין כלל12.

הקידושין כפופים לקיום הבעל אחר תנאי הכתובה. משהוא לא מקיים אחריהם, שאינו זן ומפרנס, מצאנו דעה שכופים על הבעל לגרש, מהטעם שהללו חיי נפש, בצער13. כמו-כן מצאנו על הפסוק: "ויקרא האדם שם אשתו חווה, כי היא הייתה אם כל חי14, ר' אלעזר אומר: לחיים ניתנה ולא לצער ניתנה"15. וברי כי חיי הנפש בצער, של עגונה דומים לחיים בבית האסורים ממש, והרמב"ם הדגיש בדין מורדת דמאיס עליי: "כופין אותו לשעתו לגרשה, לפי שאינה כשבויה שתבעל לשנוא לה"16.

העגונה בחייה דומה ממש לשבוייה בידי בעלה. לפי התוכן הקשיח בכתובה, זוהי חובתו של הבעל לפדותה משבי, ומשכך כופים אותו לגרשה. אחרת אין שום עילה בנמצא, לחייב לבטל את קניינו של הבעל. שהרי לכאורה הוא רשאי לעשות בקניינו, כל אשר הוא חפץ. אין זאת אלא משום שתחולת הקידושין, מותנית בקיום אחר תנאי הכתובה.

עמדתנו מתחזקת נוכח העובדה שהתוכן הקשיח בכתובה מכיל התחייבות שבשבועה מצד הבעל לאמור: 'וַאֲנָא בְּמֵימְרָא וּבְסִיָיעְתָּא דִּשְׁמַיָא אֲפַלַח וְאוֹקִיר וַאֲכַלְכֵּל וַאסוֹבֵר ... בְּקוֹשְׁטָא" ובתרגום לעברית: "ואני במאמר ובעזרת ה'17, אעבוד ואכבד ואכלכל ואזון ... באמת". והנה מאחר שבעל זה לא קיים אחר הבטחתו, ובכך גם נשא שם ה' לשווא, יש עילה לפרום את קניינו, שכעת מוכח בדיעבד, שנעשה על יסוד מצג שווא וכוזב מצידו18.

לחיזוק שיטתנו שמעשה הקידושין אינו עצמאי אלא תלוי בכתובה, ניתן להביא את דברי ר' עקיבא איגר שפסק בתשובה, שכאשר החתן נתן טבעת לכלה, ולאחר מכן התברר שהטבעת אינה שלו, שהואיל והוא התכוון לקדש את הכלה, אף שהקידושין לא עלו יפה מצד קניין הטבעת, ניתן לצרף את קניין החופה לכוונת החתן, והקידושין חלים מספק. מכאן שתמיד משקיפים על מכלול טקס הנישואים, על-מנת להכיר בתוקפם של הקידושין. בנוסף הוא כותב, שייתכן שאין זה מכבודה של האישה להתקדש בחופה ולא בטבעת, ואם אין האישה מסכימה לקניין בחופה בלבד, לא יחולו קידושין אלו19. מכאן שכבודה ורצונה של האישה, הם מהותיים במעשה הקידושין. לאמור, אין זה מכבודה של האישה להתקדש בלא שהבעל ימלא אחר תנאי הכתובה, ולפיכך גם קידושין אלו לא יחולו.

מרכזיות הכתובה בהיותה יסוד בסיסי בקניין הקידושין, באה לביטוי מובהק, בקביעת המשנה: "אם אמרה טמאה אני, שוברת כתובתה ויוצאת"20. המשנה דנה שם באישה שבעלה חושד ומקנא לה על שנסתרה עם אחר. בימים קדומים, כשבית המקדש עמד על מכונו, היא הובאה שמה, והועמדה לפני הכהן להשקותה מים מרים מאררים21. בהינתן שהיא אישה סוטה, כזו שאכן בגדה והיא בכל זאת מבקשת להציל את נפשה מתוצאתה ההרסנית של הבדיקה, הייתה בידה אפשרות להודות בטרם תיבדק. ואז, קובעת המשנה שמאחר שהודתה שזנתה תחת בעלה, תשבור כתובתה ותצא.

בקשר עם בגידת האישה, פסק הרמב"ם בהלכות סוטה: "אם אמרה הין (צ"ל: הן, כן - המחברים) נטמאתי או איני שותה, יוצאת בלא כתובה והולכת לה"22. והוסיף: "ואין בית דין כופין את האיש לגרש את אשתו, בדבר מדברים אלו, עד שיבואו שני עדים ויעידו שזינת(ה) אשת זה בפניהם לרצונה, ואחר כך כופין אותו להוציא"23. יוצא אפוא שבבגידת האישה, אין שיקול דעת לאישה או לבעל. הסמכות נתונה לבית הדין לכפות לגרש.

ההיגיון מחייב שאותו דין יחול בשווה, גם כלפי בעל, שמעל בחובותיו, וחדל מלקיים אחר תנאי הכתובה. מקום שבית הדין קבע שהתחייבויותיו שניתנו במעמד הקידושין הופרו, שהנישואים הגיעו לקיצם, שאינם ברי תיקון, והוא מחייב בגט, ולמרות זאת הבעל מסרב לתת את הגט, בית הדין ייתן אותו במקומו. כזכור, הצדדים הוכפפו להתחייבויותיהם ההדדיות שבכתובה, והקידושין הושתתו על דעת בית דין.

בגמרא ביאר אביי שהביטוי "שוברת כתובתה ויוצאת", משמעו שקורעת את כתובתה ויוצאת24. במאמרנו הקודם, כיוונו לאפשרות הזאת בדיוק. לאמור במקרים שבהם הנישואים הגיעו לקיצם, כשברור שעקשנות הבעל ו/או התעלמותו מקורם ברשעות, המתבטאת בין היתר באי ציות עקרוני וחסר טעם הגיוני לפסק דין של בית הדין הרבני, המחייב את הצדדים להתגרש, יש להתיר לאישה לקרוע את כתובתה. בית הדין הרבני ייתן גט זיכוי לאישה ויכריז עליה כגרושה, שפנויה להינשא.

רבא חולק על דעתו של אביי. לדידו לו היה כשיטת אביי, לשון המשנה הייתה צריכה להיות: "מקרעת כתובתה". לשון המשנה "שוברת כתובתה", מוליכה אותו למסקנה שהאישה מבטלת את הכתובה באמצעות כתיבת שובר, שבו היא מוחלת עליה25. אולם חרף המחלוקת, קיים יסוד משותף לשתי הדעות. חיובי הממון מתוקף שטר הכתובה, אינם "נעלמים", אגב המציאות ההלכתית שנוצרה במעמד האישי. מחד-גיסא בגידת האישה בבעלה, מובילה לפירוק המעמד הזה, האישה כבר אסורה על הבעל. מאידך-גיסא, הכתובה כשטר הנושא חיובי ממון ממשיכה לחייב, עד לביטולה. על-מנת לבטלה נחוצה פעולה מוסכמת מצד האישה: בין באמצעות כתיבת שובר, ובין באמצעות קריעתה26.

הדברים המתוארים כאן, הם דברים עתיקים חדשים. הם אינם מחידושי הזמן, אלא פרי מסורת עתיקה, שפרשנו אותה כסדין בפני הקורא. עיון במקורות מגלה שבעבר היו מקרים בהם בית הדין נתן גיטין במקום הבעל, וקיימת על כך קבלה מבוררת27. יסודם בכלל "זכין לאדם שלא בפניו"28. בית הדין רשאי לזכות את הבעל במתן הגט לאישה, במקום שהבעל מומר, או שקיים עיגון קשה מצד הבעל.

הרמב"ם פסק כי: "מי שהדין נותן שכופין אותו לגרש את אשתו ולא רצה לגרש ... מכין אותו עד שיאמר רוצה אני, ויכתוב הגט והוא גט כשר ... ולמה לא בטיל (צ"ל: בטל - המחברים) גט זה, שהרי הוא אנוס, בין ביד גויים בין ביד ישראל? שאין אומרין אנוס, אלא למי שנלחץ ונדחק לעשות דבר שאינו חייב מן התורה לעשותו, כגון מי שהוכה עד שמכר, או נתן. אבל מי שתקפו יצרו הרע לבטל מצווה, או לעשות עבירה, והוכה עד שעשה דבר שחייב לעשותו, או עד שנתרחק מדבר שאסור לעשותו, אין זה אנוס ממנו, אלא הוא אנס עצמו בדעתו הרעה"29. מכאן שהרמב"ם תלה את סרבנות הבעל, ביצרו הרע, שגורם לו לעבור עבירות, בכללן: לא לתת את הגט ולא לשמוע לחכמים, שקבעו שהוא מוכרח לתת אותו.

על-מנת להציל את הבעל, השבוי ביצרו הרע, מההפסד שנגרם לו מעבירותיו, בית הדין יפעיל את הכלל של זכין לאדם30, וייתן את הגט במקומו. פעולה זו היא לטובת הבעל. היא, תעצור את התעצמות הענישה כלפיו משמים, נוכח הימשכות עבירותיו וריבוין, בכך שתביא להפסקתן באחת. כמו גם תזכה אותו בשכר מצווה, שנאמר: "וכתב לה ספר כריתות"31.

כאן יש לחדד, שאם תאמר שאין הנדון דומה לראיה, לפי שהרמב"ם דיבר בסרבן, שבסיום הליך הכפייה הצהיר "רוצה אני", וכאן ענייננו בסרבן, שלמרות הליך הכפייה, מתמיד ועומד בסירובו, התשובה לנדון דידן, מצויה במה שפסק ר' אליהו קלצקין: "כיוון שאינו מפסיד בגירושין, שהרי אין לו שום תועלת במה שהיא קשורה בו, יש יכולת ביד בית דין לומר לסופר ולעדים שיכתבו ויחתמו בלשון של גט"32. כלומר, שבמקום שבית הדין קבע שהבעל מוכרח לתת גט, והוא פועל בחוסר הגיון ואינו עושה כן, בית הדין ישקיף על התנהגות זו כפסולה, יעשה שימוש בסמכותו וייתן לאישה גט זיכוי.

ודוק, פעולה זו, הכרחית ומתחייבת גם מהחובה ההלכתית לאפרושי מאיסורא33, שהיא חובה להפריש אדם מישראל מאיסור, ולמנוע ממנו לעבור עבירה, גם באמצעות נקיטת פעולות ממשיות. בענייננו, בית הדין קבע שהצדדים מוכרחים להתגרש, באופן שיחסים אחרים ביניהם אסורים. ואמנם, כלל זה הוכר גם לצורך הפסקת מערכת יחסים אסורה. כך למשל מצאנו שאדון, פטור מחיוב בנזיקין בשל כך שפצע את עבדו העברי המשוחרר, על-מנת להרחיקו מלקיים יחסי אישות עם שפחתו הכנענית34. מששוחרר העבד העברי, והפך להיות ככל ישראל, השפחה הגויה של האדון נאסרה עליו. בהינתן שהעבד המשוחרר בכל זאת רוצה להמשיך לקיים עימה יחסים, שלנוכח השינוי במעמדו, מעבד לבן-חורין, הפכו כעת לאסורים, האדון שפצע אותו, תוך שהוא פעל לנתקו ממנה, פטור מחיוב בנזיקין, בשל הכלל של לאפרושי מאיסורא.

כאן המקום להעיר כי הגם שכל ישראל מחויבים זה כלפי זה בכלל של לאפרושי מאיסורא, במקרה של בעל סרבן, החיוב חל דווקא על חברי בית הדין. הם אינם רשאים להתעלם ממנו, או לבחור שלא לעשות שימוש בסמכותם. הם חייבים כאן ב'קום עשה', ואינם רשאים להסתפק ב'שב ואל תעשה'. רק ביכולתם הם, לבצע הליך זה ולקבוע שהאישה גרושה מבעלה.

ראשית כל, משום שבית הדין הוא המורשה מטעם הבעל, לזכותו בגט לאישה. כאמור לעיל, הבעל הכפיף את קניינו לדעת בית דין, בהכריזו: "...כדת משה וישראל". כמו גם הכפיף את עצמו לחיוביי הכתובה שלתוכם נקראים תנאי בית דין, ושעליהם חתם ונשבע בפני רבים, ולגביהם ביצע קניין. ברור לכל אפוא, שבני הזוג נישאו, על דעת כך שהבעל ימלא אחר התחייבויותיו שבכתובה. משהוכח שהפר אותן ולא עמד בהן, ובית הדין קבע זאת בפסק דין, יופעל זיכוי הגט, על-מנת להצילו מההפסד של יצרו הרע, וכדי להפרישו מהמשך עבירותיו.

שנית, מאחר שהחוק קובע שגירושין של בני זוג יהודים במדינת ישראל, הינם בסמכותו הייחודית של בית הדין הרבני35. הוא הגורם היחיד, מאחר שרק פעולתו היא בעלת נפקות.

לסיכום, מתן הגט לאישה, בהליך של זיכוי גט מטעם בית הדין, מנומק בשלושה יסודות. הראשון הוא שמתן הגט בהליך זה הוא במציאות של כפייה, ללא שיש שיתוף פעולה מצד הבעל, ובכפייה על-פי ההלכה, אין הגט מעושה, כיוון שהסירוב נובע מיצרו הרע של הבעל, כדברי הרמב"ם. השני נעוץ בכך שמדובר בבעל המתמיד בסירובו ללא היגיון, שאינו אומר לבסוף "רוצה אני", וגם אז יסוד הסירוב עדיין נעוץ ביצרו הרע. שכן סירובו נעדר טעם הגיוני ואין אדם חוטא אלא אם כן נכנס בו רוח שטות, וכדברי הר' קלצקין. שלישי הוא הנימוק שרק בית הדין, הוא המורשה לבצע את הליך זיכוי הגט, מכוח הכלל של זכין מאדם שלא בפניו, כדברי הבאר יצחק.

זאת מהטעם שהבעל תלה את תוקף הקידושין בהכרעת חכמים, בהצהירו: "...כדת משה וישראל" והוכפף לתנאי הכתובה בחתימתו עליה ברבים36. מצד זאת שדייני בית הדין הם שליחי ציבור ושמיים, המחויבים מתוקף מינויים, להפריש את הבעל הסורר, מהאיסורים שעליהם הוא עובר. והן מחמת שהחוק מסר בידם את הסמכות לבצע הלכה למעשה את זיכוי הגט לאישה. וכבר כל הפוסקים, עמדו על חשיבות המצווה של התרת העגונה37.

אנו קוראים מכאן לכבוד הרבנים הראשיים לכנס את מועצת הרבנות הראשית, ואת בית הדין הגדול, על-מנת שיוציאו פסק ו/או יתקנו תקנה, ולו כהוראת שעה, שבמקרים קשים במיוחד של עיגון מצד הבעל, בית הדין ייתן את הגט מטעמו38. מעבר לשחרור האישה מכבלי שביה, הדבר יגשים תכליות נוספות ומגוונות, לרבות: לאפרושי מאיסורא, הפחתת ממזרים, מניעת חילול השם והסרת הרתיעה מנישואין כדת משה וישראל. כולם נגרמים מהקשיים, שעימם נאלצים להתמודד כעת, בהבאתם לקיצם, אם בכלל. הנחנו כאן פתרון של ממש, ישים ובר ביצוע לקשיים שנגרמים מעיגון מכוון ויזום ולתקלות שנגרמות מבעיה קשה זו39.

הערות

1 העגונה היא מי שבעלה אינו מסוגל לכתוב לה גט, מחמת שנעדר, או שאינו כשיר, פיזית או נפשית. מסורבת גט היא מי שבעלה מצוי וכשיר, ואולם מסרב לתת לה גט, אע"פ שבית הדין הרבני קבע כי חובה עליו לתת או שכפו עליו.
2. ככתוב:"כי יקח איש אישה..." דברים, כ"ב, י"ג.
3. ברא', כ"ד, ס"ז.
4. רמב"ם, הלכות אישות, פרק י"ב, הלכה א'.
5. בבלי, כתובות, נ"ו, א'.
6. כך הבנת כמה פוסקים מפורסמים בדעתו של הרמב"ם בהלכות אישות: פרק א', הלכה ב' ופרק ג', הלכה כ'. מקצת האסמכתאות הובאו במאמר "כתובה נגד גט" בהע"ש 11, 13 ו- 19 ר' שם. ונוסיף בקצרה שגם בספר בית שלמה לרבי שלמה אב"ד פינטשוב, שהובא בשו"ת נודע ביהודה מהדורה קמא, אה"ע סימן פ"ו בעמ' מב'- ומג', כתב לדייק בדברי הרמ"א אשר בסימן כ"ז, ס"א, הוסיף על דברי השו"ע הכותב: בכסף כיצד? נותן לה בפני שניים, פרוטה וכו' ואומר לה הרי את מקודשת לי בזה, "ויש אומרים שיש לומר לה כדת משה וישראל", ע"כ. ויש להבין למה דווקא בקניין כסף כתב הרמ"א שיש לומר לה כדת משה וישראל, ולא בקניין שטר וביאה דלקמן בסימנים ל"ב ול"ג? ומוכרח מזה דסבירא ליה, להרמ"א, כדעת הרמב"ם וסיעתו דקידושיי כסף מדרבנן, ולהכי צריך לומר כדת משה וישראל. דכל דמקדש אדעתא דרבנן מקדש, עיי"ש. ועל-פי דיוקו יש לומר דמקור דברי הרמ"א לקוחים מדברי הכולבו (בסימן ע"ה), שהיה אחד מגדולי הראשונים פוסקי ההלכה, ואם כן גם הוא סבירא ליה דקידושיי כסף מדרבנן. ויש להוסיף שבנוסחי הגיטין שלנו מופיע לבסוף גם כן הנוסח כדת משה וישראל, ותמוה הדבר לאיזה צורך נוסף זה, ולפי האמור הדבר מתבאר היטב שכן בקידושי כסף כל עיקר הגט הניתן בהם הוא רק לעקור אישות דרבנן. והיכן מצאנו גט דרבנן, לכן מזכירים גם בנוסח הגט שהוא כדת משה וישראל כלומר, בא להתיר מה שנעשה על-ידי דרבנן, כדת משה וישראל.
7. מנחם המאירי, ספר חידושי המאירי הנקרא בית הבחירה, כרך ג', על יבמות כתובות (המכון להוצאת ספרים וחקר כתבי יד, זכרון יעקב, תשל"ט) פרק חמישי, כתובות דף ס"ג, ע"א. ע"מ רמג: "הם כתבו על זה שחידשו הגאונים הוא, מפני שהיו רגילים לכתוב בכתובותיהם שאם תשנאהו, תיטול כתובתה ותצא ולא יהא רשאי לדונה כמורדת. ומאחר שנתפשט המנהג קבעוהו לעשות אף בזמן שלא נכתב, כאילו נכתב כשאר תנאי כתובה".
8. כמבואר ברמב"ם, הלכות אישות, פרק א', הלכה ה' ופרק ד', הלכה א' ובשו"ע אה"ע סימן מ"ב, אין האישה מתקדשת אלא לרצונה, והמקדש אישה בעל כורחה אינה מקודשת. רצונה של האישה להתקדש אינו מצד מה שהבעל נתן לה סכום זעום של פרוטה, אלא מפני שהבעל מתחייב לה בקניין ובחתימת ידו בפני עדים ועדה, לחיובי אישות שארה כסותה ועונתה, כמפורט בכתובה, ועל דעת כן היא נישאת לו. נמצא שקניינו בה תלוי באותם חיובי ממון שגופו משועבד לתת לה. באופן שכל שאין לו כלפיה שום חובות, הרי שגם היא אינה חייבת לו כלום. הסכמתה להתקדש לו היא על תנאי, שברצותה תלך מאיתו, ואין כוח בקידושין אלו ליצור אצלה קניין ולהחשיבה כמקודשת לו ומיוחדת לו לאוסרה על אחרים באיסור אשת איש.
9. שמות, כ"ב, ט"ו: "כסף ישקול כמוהר הבתולות".
10. רש"י על ברא', ל"ד, י"ב.
11. משנה, כתובות, ח', ט'. בבלי, כתובות, פ"ב, ע"ב.
12. מחובת האיש לסדר לאישה את כתובה אם לא כתבה כלל, או אם אבדה. ר' שו"ע, אבן העזר, סימן ס"ו, סעיף ג'. לאחרונה אנו עדים לפולמוס הלכתי, שהתעורר בעקבות גל שריפות שפרצו ברחבי הארץ, בחודש נובמבר 2016. ישנם זוגות שהשריפה כילתה גם את הכתובה שהייתה בביתם ופנו לרבנים בשאלה, האם לנהוג עליהם לפי הלכה זו, או שמא יש צדדים לקולא, המאפשרים את דחיית מועד כתיבת הכתובה. במענה לכך מצאנו שכבר השיב הרב משה שטרנבוך, ראב"ד העדה החרדית, במקרים דומים כי לכל הפחות צריך לעשות לאלתר מעשה קניין חדש בפני שני עדים על מה שהתחייב בכתובה, ולא מועיל ההעתק המצוי ברבנות. כי כל זמן שלא חודש מעשה הקניין, אין לו היתר הלכתי לגור עם אשתו בבית. מכאן מוכח גם כן, כי בהיעדר כתובה אין לבעל קניין באישה. ר' שו"ת תשובות והנהגות, חלק א', סימן תש"ס. וזאת על בסיס הוראתו של הרב הגאון זאב מינצברג, מגדולי ירושלים.
13. ספר שו"ת הרמ"א לרבנו משה איסרליש (מהדורת קסט-ליבוביץ, ירושלים, תשנ"ה), סימן לו'.
14. ברא', ג', כ'.
15. בבלי, כתובות, ס"א, ע"א.
16. רמב"ם, משנה תורה, הלכות אישות, פרק י"ד, הלכה ח'.
17. בסייעתא דשמיא, פירושו בעזר שמים או בעזרת ה'. השמים הם שם נרדף לקב"ה. על המילה שמים בבראשית א', א', מביא האברבנאל: "וכן כתוב בספר הבהיר, אות ק', מנלן דשמים הוי הקדוש ברוך הוא, שנאמר (מלכים א', ח', ל"ב): "ואתה תשמע השמים". אטו שלמה מתפלל לשמים שישמע תפלתו? אלא שנקרא שמים על שמך". בספר הבהיר: "אלא אותו שנקרא שמו על השמים". מתוך פירוש התורה לרבנו יצחק אברבנאל, מאת יהודה שביב, כרך א': בראשית (הוצאת ספרים, חורב, ירושלים, תשס"ז), בעמ' 32. כמו-כן ר' רש"י על ברא', ל"ט, ג': "כי ה' איתו: שם שמים שגור בפיו".
18. הלכה מושרשת היא שבית הדין הרבני כופה על הבעל לגרש במצב שאינו מפרנס, כי הבעל מבטל תנאי מתנאי הנישואין. ר' תיק פד"ר 987509/1 פלונית נ' פלוני, ביה"ד האזורי טבריה. פסק דין מיום 19.1.2016, שדן בתביעת גט נגד בעל שאינו מפרנס ואשתו ניזונת מביטוח לאומי. וכן תיק פד"ר 1070944-1 פלונית נ' פלוני, בביה"ד הגדול. פסק דין מיום 24.8.2016, שניתן ע"י כב' הנשיא הראשל"צ הרב יצחק יוסף, שעימו הסכימו כב' הדיינים יצחק אלמליח ויצחק זר. נפסק שם שגם אישה שרוצה בבעלה, אינה צריכה לוותר על זכויותיה הבסיסיות המוקנות לה מתוקף היותה אישה נשואה. וכאשר הבעל אינו מצליח לספק את אותן זכויות בסיסיות יש עילה בדין לחייבו ואף לכפותו לגרש את אשתו. הובאו שם גם אסמכתאות לכך שניתן לכפות גירושין, על בעל שאינו זן ומפרנס את אשתו. התוצאה הייתה שהערעור התקבל ונקבע כי הבעל חייב לגרש את אשתו. מכאן שהתחייבויותיו של הבעל שלפי שטר הכתובה, מקימות עילת התערבות בקניינו מצד בית הדין הרבני. ואולם בית הדין נמנע מלעשות שימוש בסמכותו העיקרית לאמור, להפסיק את תפיסת הקניין של הבעל באישה, במצבים שבהם הבעל אינו מקיים אחר התחייבויותיו.
19. שו"ת רבי עקיבא איגר, מהדורה תנינא (מהדורת קסט-ליבוביץ, ירושלים, תשנ"ג), סימנים נה'- נו'.
20. משנה, סוטה, א', ה'.
21. במדבר, ה', י"א- ל"א.
22. רמב"ם, משנה תורה, הלכות סוטה, פרק ג', הלכה ב'.
23. רמב"ם, משנה תורה, הלכות אישות, פרק כ"ד, הלכה י"ח.
24. בבלי, סוטה, ז', ע"ב.
25. אכן אופן אחד לבטל תוקפם של חיוביי הממון הנובעים משטר הכתובה, הוא באמצעות כתיבת שובר. זהו מסמך המבטל את הכתובה, בהיותה למעשה שטר חוב. בבחינת שטר ושוברו בצידו, דבר והיפוכו. המלווה מאשר בכתב, שהלווה כבר לא חייב לו עוד את החוב הנקוב בשטר. אליבא דרבא, האישה כותבת בשובר שלמעשה אין עוד שום התחייבות שנגזרת משטר הכתובה העיקרי. והיא כותבת כך, או בנוסח קרוב או דומה: "זניתי, והפסדתי כתובתי", ונותנת זאת לבעלה. כאן המקום להדגיש, שגם לשיטתו של רבא, אין שום אזכור לגט, והוא נחלק על אביי, רק ביחס לאופן שבו האישה מוחלת על הכתובה, שצריך להיות באמצעות כתיבת שובר ביטול, ולא באמצעות קריעה. אולם הצורך לכתוב שובר על-מנת לבטל שטר, כדעת רבא, כלל אינו מוסכם. סוגיה זו נדונה בהרחבה במספר מקומות בגמרא. ר' בבלי, בבא מציעא, י"ז, ע"ב. בבא בתרא, ק"ע, ע"ב. שם נקבע, שעל-מנת לבטל שטר אין כותבים שובר משום 'תקנת הלווה', כדי שזה לא יצטרך לשמור אותו לעולם מן 'העכברים': נזקי טבע ואדם. כמו-כן לא בכדי נזכר כאן העניין של 'מקרעת כתובתה', כדברי אביי. כתיבת שובר נוהג רק בשאר שטרות חוב. לא בכתובה. בה לא שייך הטעם של עבד לווה לאיש מלווה. ר' בית שמואל, אבן העזר, סימן ק', ס"ק כ"ח.
26. השיטה מקובצת בשם הרא"ש מקשה שם, דלמאן דאמר אין כותבין שובר, לא היה לו לומר לשון שוברת כתובתה, רק "מוחלת" כתובתה, ולא יכתוב לשון שובר שהיה ראוי לגזור אטו שטר חוב.
27. ר' משה פיינשטיין, שו"ת אגרות משה (הוצאת ניוא-יארק, תשכ"א), חלק א', אבן העזר, סימן קי"ח, כרך ג'. בעמ' רפ"ג. שם הוא מזכיר את ספר בית ישראל, לר' ישראל בן שבתאי (מקוזניץ) וכן הוא מציין את ר' אליהו קלצקין ור' מאיר אריק, שהלכה למעשה, פסקו וביצעו נתינת גט, על-ידי בית הדין.
28. "ואין חבין לו אלא בפניו". זכות- אפשרית שלא בפני האדם, חובה- רק בפניו. בבלי, קידושין, כ"ג, ע"א. גיטין, י"א, ע"ב.
29. רמב"ם, משנה תורה, הלכות גירושין, פרק ב', הלכה כ'.
30. על יסוד הכלל האמור, נפסק להלכה כי בית דין רשאי למכור לאדם את החמץ, גם בלא הסכמתו ובכך להצילו מאיסור של חמץ בפסח, שזו זכות שהחמץ לא יהיה שלו בזמן הפסח. משום שכשם שזכין לאדם שלא בפניו, כך זכין מאדם שלא בפניו. ר' שו"ת באר יצחק, או"ח, סימן א', לגאון ר' יצחק אלחנן ספקטור (מכון ירושלים, תשס"א) שפסק כך על יסוד הגהת הרמ"א, שו"ע, יו"ד, סי' שכ"ח, ס' ג', שמשרתת רשאית להפריש, ללא ידיעת בעלת הבית חלה מהעיסה.
31. דברים, כ"ד, ג'.
32. על יסוד דבריי הבאר יצחק שצוינו לעיל, שחידש שגם זכין מאדם, הוא זכות שניתן לזכותו שלא בפניו, נימק ר' אליהו קלצקין את דבריו בשו"ת מילואי אבן סימן כ"ט (לובלין, תרפ"ה): "כיוון שאינו מפסיד בגירושין, שהרי אין לו שום תועלת במה שהיא קשורה בו, יש יכולת ביד בית דין לומר לסופר ולעדים שיכתבו ויחתמו בלשון של גט, משום שליחותא דבעל קעבדי, דבכהאי גוונא רמיא חיובא עליו שיגרשנה". ר' אליהו קלצין (1852, אושפול, קובנא - 1932, הר הזיתים, ירושלים), בן למשפחת רבנים מיוחסת. כבר בצעירותו נודע כעילוי בתורה, ובהמשך כיהן כרב ראשי בערים מרכזיות באירופה, לרבות לובלין. חיבר ספרים חשובים מאוד בהלכה וכתב תשובות הלכתיות שהתקבלו בכל רחבי העולם היהודי. במלחמת העולם הראשונה ולאחריה, פעל רבות למתן היתרי עגונות, לאלמנות המלחמה הרבות. בהלוויתו הוכרז על ביטול מלאכה, מחמת תלמיד חכם שמת, והשתתף בה קהל רב. במספד שנערך לכבודו, השתתפו ונשאו דברים גדולי אותו הדור, ביניהם הראי"ה קוק, רבה הראשי של א"י, הרב איסר זלמן מלצר, הרב שמואל רפפורט, הרב יעקב משה חרל"פ והרב יחיאל מיכל טוקצינסקי.
33. רמב"ם, ספר המצוות, מ"ע, ר"ה, כתב: "שציוונו להוכיח את החוטא או מי שירצה לחטוא ולמנוע אותו ממנו במאמר ותוכחה..." ובמשנה תורה, הלכות כלאים, פרק י', הלכה כ"ט, פסק: "הרואה כלאים של תורה על חברו אפילו היה מהלך בשוק קופץ לו וקורעו עליו מיד ואפילו היה רבו שלמדו חכמה, שאין כבוד הבריות דוחה איסור לא תעשה המפורש בתורה".
34. בבלי, בבא קמא, כ"ח, ע"ב. בתוך הסוגיה שם, הובאה דעתו של רבי נחמן בר יצחק שהגמרא למדה ממנה שהצידוק למעשה האדון אינו מצד הנזק שהעבד המשוחרר מסב לו, בקשר עם שיפחתו, אלא בחיוב שחל על האדון להפריש אותו מאיסור.
35. סעיף 1 לחוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין) תשי"ג 1953, סעיפים 2 ו- 5 לפקודת הנישואין והגירושין (רישום) ותיק פד"ר 807839/2 פלוני נ' פלונית, ביה"ד האזורי נתניה, פסק דין מיום 10.7.2008.
36. יש לקבוע שהואיל ונתקדשה לבעל בממון, והוא לא מקיים את התנאים הממוניים הנלווים למעשה הקידושין, הם בטלים מרגע שהיא אינה חפצה במשטר כזה. וכל תנאי שבממון קיים, ואינו נחשב כמתנה על מה שכתוב בתורה, ואין בכך שום שוני מסתם תנאי שהתנתה האישה בשעת הקידושין, דלא חלו הקידושין בהפרת התנאי כמבואר בשו"ע, אה"ע סימן ל"ח. לכן אף שלא אמרה האישה במפורש הריני מתקדשת לך על דעת שתקיים את כל תנאי הכתובה שחלקם הם חיוב על הבעל מדין תורה, ואינו יכול להתנות עליהם שלא לקיימם. הרי שכל זה הוא אומדנא גמורה ומוחלטת במה שבלבו ובלב כל אדם שכן הוא דעתה, ובאופן זה אין צורך בדיני התנאים, וכמבואר בתוס' קידושין, מ"ט, ע"ב, דיבור המתחיל "דברים שבלב".
37. בדעת זקנים מבעלי התוספות, סוף פרשת שופטים מסבירים בשם הרב בכור שור את מצוות עגלה ערופה: דכל זה ציווה הקב"ה לעשות כדי שיצא קול לנרצח, ומתוך כך יבואו עדים ויעידו שהוא מת, ולא תשב אשתו עגונה. בשו"ת ומצור דבש, הלכות עיגונא סי' ל' מדגיש: כי בכל דיני התורה החמורים מצד גודל איסורם, לא תמצא דין אשר התוה"ק הטתה אליו חסד להקל בו בכל אופני הקולות כדין עיגונא דאיתתא, וכל ספרי הפוסקים מלאים מזה, ובכל כוחם יטו לצד ההיתר, אם רק יהיה נעזר מצד הדין.
38. כמובא בספר שער המפקד, לר' רפאל בן שמעון (דפוס צוקרמן, ירושלים), אבן העזר חלק ב', עמ' ריז.
39. בפרט שהרי הגט הנצרך בזה הוא מדרבנן בלבד מבחינת שלא יאמרו אשת איש יוצאת בלא גט, וכמבואר בכיוצא בזה בשו"ת שואל ומשיב (שתיתאי ח"א סימן ס"א ד"ה והנה דף ע"ט ע"ב), לדעת הרמב"ם עצמו. והגט כשלעצמו הוא ניתן כדת וכדין, רק שהבעל מסרב לתתו לאישה שלא כדין, הרי שגם אם היה הבעל נותנו לבסוף מעצמו על-ידי כפיית בית הדין, היה זה גט מעושה כדין. הרי שכל החשש מעתה אולי הוא לגט מעושה מדרבנן, ואם כן גט כזה שמעיקרו לא נצרך מכל הטעמים הנ"ל, יוכל בית הדין לזכותו ולתיתו לאישה בשמו ובמקומו של הבעל. ומצינו אופן כזה שבית הדין מוסר הגט לאישה במקום הבעל, ואומר לה הרי זה גיטך וכו', והרי את מותרת מבעלך, בגט חרש שקידושיו מדרבנן, כלומר מכוח חכמים, ובית הדין עומדים במקום חכמים גם במעשה הגירושין, כמבואר בספר שער המפקד אה"ע ח"ב עמ' ריז. ונראה דגם גט דרבנן הניתן לקידושי כסף דרבנן, לשיטת רבותיו של רש"י יש לומר שיעשה באופן זה. ובצירוף קריעת הכתובה, אשר נוסחה מורה שכל הסכמתה להינשא לבעל זה, מאחר שאמר לה בשעת החופה כך: אנו עדים איך החתן וכו' אמר לה לכלה וכו', היי לי לאישה כדת משה וישראל. ואני ברצון ובעזר שמיים אעבוד ואכבד ואזון ואפרנס ואכלכל ואטפל וכו' ועלי מזונותיך וכסותך וכל צורכך ועונתך כדרך כל הארץ. ונתרצתה כלה זאת ותהי לו לאישה (מתוך נוסח הכתובה). הרי דהחתן מבקש את רצונה להיות לו לאישה, וכדת משה וישראל, והמה קידושי כסף דרבנן, דבהם מופיע הנוסח הזה בדווקא, כפי שדייקנו מדברי הרמ"א, ומפרט מיד את כל מה שייתן לה בעד רצונה זה, ועל זה נתרצתה הכלה. ועתה שהפר כל התחייבויותיו הממוניות, ושאינם קיימים למעשה, הרי שגם רצונה נעקר בבת אחת עם זה. ומעתה יופקעו שאריות האישות המפוקפקת, ותותר האישה להיות חופשייה מכבלי בעלה העריץ.

*אלון חן: עו"ד, מגשר ונוטריון.

* שמעיה אליהו: רב, ובעל תעודת כושר לדיינות. מחבר ספרים תורניים, ושבהסכמתו כתב עליו, הרב הגאון ר' עובדיה יוסף, בין יתר שבחיו: "ונחית לעומקא דדינא, ומסיק שמעתתא אליבא דהלכתא".
תאריך:  02/01/2017   |   עודכן:  04/01/2017
אלון חן, שמעיה אליהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראול ולנברג היה כידוע איש עסקים שפעל כדיפלומט שוודי בהונגריה בתקופת מלחמת העולם השנייה והוכר כחסיד אומות העולם, על שהביא להצלת עשרות אלפי יהודים הונגרים. לא רבים יודעים כי בשנות ה-30, בשנת 1936 התגורר ולנברג בחיפה, בבניין ברחוב ארלוזורוב 17 בשכונת הדר בעיר. בחזית הבניין הוצב שלט מורשת מטעם המועצה לשימור אתרי מורשת ועירית חיפה המציין, כי בבית זה התגורר הדיפלומט השוודי הידוע.
01/01/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
במהלך השבוע החולף היו הפגנות של עשרות אלפי תושבים במקומות שונים בתוניסיה במחאה על חיסולו של מהנדס החמאס אחמד אלזווארי, בדרישה ללכוד את רוצחיו ולהביאם לדין ובדרישה לאסור על כל נורמליזציה עם ישראל.
31/12/2016  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
בדברנו היום על חלוקת ארץ ישראל לשתי מדינות כפתרון היחיד האפשרי לסכסוך הישראלי-פלשתיני ראוי להיזכר בוועדה בינלאומית מכובדת מטעם האו"ם שהציעה בשנת 1947 - פתרון לשאלת ארץ-ישראל: חלוקת הארץ לשתי מדינות. כמובן, אין להשוות כי הכול היה אחרת אבל באמת הכול, ובכל זאת יש מקום להרהר היטב בדבר
30/12/2016  |  חנינא פורת  |   כתבות
סא"ל (מיל') יוסי לגזיאל (58) אומנם לא ינהל את שוק האוכל הגדול במדינה, העומד במוקד מחלוקת בין חברת הבנייה של משה ויגאל גינדי, לבין חברת הביטוח המובילה מגדל לגזיאל מכהן זה ארבעה חודשים כמנכ"ל קניון הזהב בראשון לציון, שבו אמור להיבנות ולפעול שוק האוכל. בראיון בלעדי ל-News1 הוא חושף פרטים על הפרויקט, ומוסר לראשונה מידע עסקי על עסקי הנדל"ן של הקניון הגדול במדינה.
30/12/2016  |  אלעזר לוין  |   כתבות
ב-29.12 כוכב אורנוס, שינה מגמה, נמצא במולות ליופיטר על-פי רוב, עצירת אורנוס מביאה את הלא-צפוי, ימים נפיצים, לצד פריצת דרך. תיתכן גם פריצת דרך בתחום המדע. מבנה זה עוזר לנו לראות אל מעבר לגבולות המציאות. יצוצו רעיונות חדשים בימים הקרובים, וגם קבוצות העובדים ביחד למען מטרה מסוימת יהנו משיתופי פעולה חיוביים.
30/12/2016  |  טובה ספרא  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
עדנה ויג
עדנה ויג
המשורר הרצל חקק היה בן כשנתיים בעלייתו לארץ, אך הוא מתאר בשיר את העלייה    הוא זוכר את כל שאירע    הם הגיעו מעירק "מבבל בהסתר" לפרס "לארצה של המלכה אסתר"
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
הטילים בארסנל של אירן לא יצברו שכבות אבק    האירוע אכן לא נסתיים, אבל דומה שנפתח צוהר אשר דרכו ניתן לחשב את המעשה הראוי לעשותו בעתיד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il