|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

איש הנדל"ן של השבוע

כל העסקות של משה אהרוני

יזם הנדל"ן, שנחשד בהשמטת הכנסות בכ-93 מיליון שקל, זכה לטיול מהיר ואוהד מעיריות בת ים וגבעת שמואל בנה מגדלים 42 2 ו-46 קומות ומגדל משרדים בן 33 קומות בבת ים 50 אחוז מפרויקט בן 600 דירות בגבעת שמואל התחביב -רכיבה על סוסים
06/01/2017  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
החשד: העלמת כ-93 מיליון שקל [צילום: פלאש 90]

ספק אם הקבלן והיזם משה אהרוני תכנן לחגוג כך, בעוד כמה שבועות (20 בפברואר) את יום הולדתו ה-50: החגיגה עלולה לעמוד בצל חקירה שמנהלת נגדו בימים אלו רשות המיסים, הטוענת שהעלים הכנסות ב-92.8 מיליון שקל. אהרוני אמר בתגובה, שמדובר במחלוקת אזרחית ולא בנושא פלילי.

אהרוני אינו אוהב פרסום, כמעט ואינו מתראיין או מצטלם. הוא בוודאי לא רצה את הפרסום השבוע, את החובה להתייצב אישית באולם המעצרים של בית המשפט, את ההוראה להפקיד בכספת בית המשפט ערבויות של יותר ממיליון שקל, וגם את דרכונו, וגם את האיסור להיכנס לכמה ימים למשרדיו בבת ים. אבל סכומי העתק שהעלים, על-פי החשד, מעמידים אותו שלא ברצונו באור הזרקורים.

הוא נולד עם כפית של כסף בפה. אביו היה בעליו של מפעל "מרצפות אחים יחזקאל", על מגרש בן 3 דונם, ברחוב ניסנבוים שבאזור התעשיה בדרום בת ים. קצת אחרי הצבא, היה קבלן משנה בבניית הקניותר בנס ציונה. הוא מכר 40,000 מ"ר מרצפות לאוניברסיטת בן-גוריון, שכר מחסן במושב חמד לאחסון הבלטות. בכסף שהרוויח מעסקים אלו בנה שני בניינים בני 16 דירות, ברחוב, ברחוב בלפור במרכז בת ים וברחוב הירדן בראשון לציון. אהרוני ישב וחיכה להזדמנות הגדולה, וזו הגיעה ב-2005.

העירייה נתנה אישורים ביד נדיבה

באותה שנה הוציאה עיריית בת ים מכרז למכירת מגרש, סמוך לחוף הים, לבניית 84 דירות. הייתה זו שנת שפל בשוק הדירות, ביקוש קטן ומחירים נמוכים. אהרוני הגיש את ההצעה היחידה, ורכש את המרש ב-8.2 מיליון שקל. אפילו בתנאים של אז, זה נראה זול מאוד. אהרוני הסביר: "פיניתי קיוסק ופולשים אחרים וזה עלה הרבה כסף. גם שילמתי לעירייה היטל השבחה. ההשקעה הכוללת שלי הגיעה לכ-50 מיליון שקל".

מדוע הטל השבחה? כי ב-2007 אישרה העירייה את תוכניתו של אהרוני, לבנות על המגרש מגדל בן 26 קומות, 104 דירות. היה עליו לשלם היטל על 20 הדירות הנוספות. זהו ראשון מתוך שורת אישורים שהעירייה נתנה לאהרוני. ראש העיר באותן שנים היה שלומי לחיאני.

עברה שנה, ואהרוני מכר את המגרש לחברת נווה גד, חברה-נכדה של החברה לנכסים ובניין. בעסקה לפי 40%. כלומר, הוא יקבל את תמורת המכירה של 41 דירות. ואכן, אהרוני קיבל 108 מיליון שקל, מה שהבטיח רווח גדול. עברה שנה, והעירייה שוב אישרה להגדיל את הפרויקט, למגדל בן 42 קומות, 162 דירות. הוועדה המחוזית אישרה, ואהרוני גרף הכנסה נוספת של כ-93 מיליון שקל, זו שעליה הוא נחקר עתה.

הגיש את ההצעה מספר 2 – וזכה

2010 הייתה שנה מוצלחת למשה אהרוני. הוא זכה במכרז של העירייה, לרכישת מגרש לבניית מגדל מגורים בן 38 קומות ברחוב יוחנן הסנדלר בעיר. חברתו של אהרוני, אבני שוהם אחזקות, הציעה רק 66 מיליון שקל. היא לא הייתה אמורה לזכות, כי יזם אחר הציע 71 מיליון שקל. אבל אותו יזם, ששמו לא נמסר, משך ברגע האחרון את הצעתו, וכך זכה אהרוני. הועלו טענות, שהמציע של ה-71 מיליון שקל הוא חברה של אהרוני, ומטרת התרגיל הייתה להגדיל את סיכויי זכייתו. אם היו הוכחות, הייתה הצעת אהרוני נפסלת. אבל העירייה הודיעה ששתי ההצעות "הוגשו על-ידי גורמים שונים", וכי העסקה כשרה.

מגדל בן 28 קומות הפך ל-33

לא שכחנו, שאהרוני ירש מאביו מגרש בן 3 דונם ברחוב ניסנבוים בבת ים. לאחר זמן קנה מיבואנית הרכב צ'מפיון מוטורס מגרש צמוד, 3.8 דונם. עם המגרש המוגדל, קיבל מעיריית בת ים אישור לבנות מגדל משרדים בן 28 קומות, ועוד מרכז מסזחרי בן 9,000 מ"ר, ש-5,000 ממנו הושכרו לרשת הסופרמרקטים הרחובותית האחים יוחננוף. לאחר מכן אישרה העירייה להגביה את המגדל ל-33 קומות.

גם נווה גד משכה הצעתה ברגע האחרון

עכשיו אנחנו עוברים לגבעת שמואל. בנובמבר 2011 – שימו לב לתאריך – זכה אהרוני במכרז של מפרק חברת "מגדל הזוהר", בבעלות דוד אפל ודרור חוטר-ישי. הוא רכש ממנה מגרש בן 60 דונם ושילם 235 מיליון שקל. מאין מימנת? אהרוני הסביר: "מהלוואה בנקאית ומרווחים מעסקות קודמות". כמו במכרז בבת ים, היה לאהרוני מתחרה, חברת נווה גד, שמשכה את הצעתה ברגע האחרון. החברה הסבירה: "יש לנו שיתוף פעולה עם אהרוני בבת ים".

העירייה אישרה, ושווי המגרש הוכפל

בפברואר 2012, שלושה חודשים לאחר שקנה את המגרש, מכר אהרוני 50% ממנו לחברת אפריקה-ישראל-מגורים, ב-235 מיליון שקל. במלים אחרות, תוך שלושה חודשים בלבד, החזיר אהרוני לעצמו את כל ההשקעה, ועוד נשאר עם חצי מגרש. איך זה ייתכן? ההסבר שניתן אז היה, שעירית גבעת שמואל הגדילה במהירות – כמו עיריית בת ים - את זכויות הבנייה על המגרש, מ-200 ל-600 דירות. היטל ההשבחה מסביר, מדוע זינק שווי המגרש "רק" ב-100 אחוז.

גם מגרש בשכונת גיורא

זו לא השאלה היחידה שהתעוררה סביב המגרש. המפרק ביקש תחילה למכור את חברת מגדל הזוהר. ברגע האחרון שינה את המדיניות, והחליט למכור רק את המגרש העיקרי. מי שביקשו לרכוש את המגרש מחו על כך, ולשווא. אבל –שימו לב - מאוחר יותר התברר, שלמגדל הזוהר היה מגרש נוסף בגבעת שמואל, בשכונת גיורא, המיועד לפרויקט פינוי-בינוי. מגרש זה הגיע לבעלות אהרוני, לא נמסר איך ומתי.רכש את המגרש.

עברו כמעט חמש שנים, ועדיין לא בונים על המגרש. מידע אחרון אומר, שחופרים מרתפים. אפריקה-ישראל אומרת, שהמגרש הניב לה עד סוף 2015 הפסד של 4.25 מיליון שקל, ככל הנראה הוצאות מימון ותכנון. דירות. מדוע לא בונים? העירייה ערערה בבית המשפט העליון על ההחלטה לבנות 600 דירות, שהיא עצמה תמכה בה בעבר (היה שם סיבוך, שאינו נוגע לענייננו). אשתקד הושג הסכם בנושא, אך בינתיים הלך לאיבוד זמן יקר. אגב, אפריקה ואהרוני מבקשים לאשר להם בניית 95 דירות נוספות על המגרש.

ברוב העסקות מייצג עו"ד עופר רייסנר את אהרוני. השבוע (יום שלישי, 3.1.17) מצא עצמו רייסנר במצב לא מקובל לגביו. הוא הפך לרגע מעורך דין מסחרי לפרקליט פלילי, המגן על מרשהו באולם המעצרים של בית משפט השלום.

השותפה בגבעת שמואל – קבלן בבת ים

נחזור לבת ים. לפני כשנתיים וחצי הודיע אהרוני שהוא עומד לבנות את מגדל "אף-טאון", בן 46 קומות, סמוך לחוף הים. דניה סיבוס, מקבוצת אפריקה ישראל – שהיא השותפה של אהרוני בגבעת שמואל - נבחרה במכרז להיות הקבלן המבצע. עם השלמת הבנייה, יהפוך אף-טאון למגדל המגורים הגבוה ביותר עם 180 דירות יוקרה. התוכנית אושרה כמובן על-ידי העירייה.

איזה מין אדם הוא משה אהרוני? אין ספק שהוא איש יעיל ונמרץ, עובד לבד, מסדר דברים במהירות ומנצח לא פעם את הביורוקרטיה הישראלית. זוהי חברה של איש אחד, בדרך כלל אפילו ללא מזכירה. פעם העיד על עצמו: "כשצריך להשיג אישור בעירייה או בוועדת התכנון, אני מגיע אישית למשרדים, עם פנקס צ'קים בכיס, משלם במקום את האגרות הדרושות, ולא יוצא מהמשרדים מבלי שהשגתי את האישור".

כמו ג'ורג' מרשל

משה אהרוני הוא גם ראש משפחה מסור. הוא נשוי למרב, אב לשלושה בנים, ומתגורר בבית מפואר שבנה לפני מספר שנים ברחוש חשק 9, מושב גן שורק, מדרום לראשון לציון. ליד הבית בנה אורווה עם 17 סוסים, תחביבו העיקרי. מדי בוקר הוא משכים כדי לרכוב על אחד הסוסים. בזה הוא דומה לרמטכ"ל צבא ארה"ב במלחמת העולם השנייה, ג'ורג' מרשל, שהיה יוצא מדי בוקר לרכיבה של שעה, כדי לחדד ולרענן את מוחו. בנו האמצעי של משה רוכב לעתים לידו. זהו תחביב לא זול: סוס עולה כיום 40,000 שקל לפחות, ולעתים הרבה יותר. אחזקת הסוסים עולה אלפי שקלים לחודש. "אחרי הרכיבה, אני יוצא למלחמה היומית שלי" – הוא אומר.

כל רגע פנוי, ואין הרבה כאלו, מבלה משה אהרוני עם המשפחה. העובדה, שבית המשפט החרים לו את הדרכון אינה מטרידה אותו. אהרוני: "אנחנו משפחה מסורתית, שומרי שבת, לכן כמעט ואיננו נוסעים לחו"ל, ומבלים את החופשות בטיולים בישראל".

תאריך:  06/01/2017   |   עודכן:  08/01/2017
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ההקלות שאישרו (יום ה', 5.1.17) חברי ועדת הכספים של הכנסת, במסגרת התקנות להפעלת מס דירה שלישית, שמות ללעג ולקלס חלק מהחוק שהכנסת אישרה רק לפני כשבועיים. זה כמובן לא מה ששר האוצר רצה. אבל כך קורה, כאשר כמעט כל חברי ועדת הכספים מתנגדים עקרונית לחוק, והחליטו לתקוע מקל בגלגליו. נחת זה לא יגרום לשר משה כחלון.
06/01/2017  |  אלעזר לוין  |   כתבות
תקופת הסתיו והחורף מאופיינות בהגברת התחלואה בקרב כל הגילאים, אך בראש ובראשונה בקרב אנשים מבוגרים וילדים. ייתכן שבתקופה זו חלה ירידה כללית ודרמטית במערכת החיסונית של הגוף או התגברות לא פחות דרמטית בתוקפנות גורמי המחלות - חיידקים ווירוסים למיניהם. לא בלתי נמנע שחברו כאן שני הגורמים המוזכרים.
05/01/2017  |  ד"ר אילן זמיר  |   כתבות
דיאטות אופנתיות מרזות בעיקר את תכולת הארנק והן מבוססות על הבטחות לירידה במשקל או תועלת רפואית משנית ללא בסיס מדעי או עדות מוכחת ליעילותן.
05/01/2017  |  פרופ' מונה בועז  |   כתבות
אחד ממגדלי המים היפים והמרשימים בארץ, לדעתי ולדעת רבים, הוא מגדל המים ההיסטורי השוכן במרכזו של המושב כפר יהושע בעמק יזרעאל. המגדל סיפק מים לתושבי הישוב בשנותיו הראשונות של הכפר ומהוה פרק היסטורי חשוב בתולדות ההתיישבות בעמק.
05/01/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ומפכ"ל המשטרה רוני אלשיך מנהלים את חקירתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כמו מבצע צבאי. באיפול כבד ובעמידה מרשימה גם בפני לחצי כלי התקשורת, הם מתקדמים במהירות לעבר קו הסיום: הכרעה בשתי החקירות הגדולות התלויות ועומדות - פרשת המתנות (תיק 1000), ופרשה עלומה שפרטיה טרם נודעו (תיק 2000). ארבע פרשות אחרות נסגרו בהוראת היועמ"ש, וזאת בהעדר בסיס עובדתי מוצק לטענות ו/או משלא נמצאו ראיות שיצדיקו פתיחת חקירה.
04/01/2017  |  יואב יצחק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שיחה עם ההפטרה לפרשת השבוע - "פרשת צו"    אין לאלוהים ענין בדפוסים פולחניים, אם הקיומיות היומיומית נדבכיה חייבים להיות מעוגנים בגילויים של אי-צדק ואורח חיים לא מוסרי
הזה ניצחון? [צילום: פטימה שאביר/AP]
גדי חיטמן
ישראל, על-פי הפרסומים, הרגה 30,000 אנשים ברצועת עזה   האם זה אומר שניצחנו כי מתו יותר פלשתינים מישראלים?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il