|
בזכות השוק הסיני [צילום: כריס קרלסון, AP]
|
|
|
|
|
פולקסוואגן עשויה לעלות למקום הראשון בדירוג העולמי של יצרני הרכב, על חשבונה של טויוטה - מדווח העיתון היפני אשאי שימבון (11.1.17). וזה בא אחרי שנה, שאת רובה העבירה היצרנית הגרמנית בהתמודדות עם שערוריית זיוף נתוני פליטת הגזים של מכוניותיה.
התרחבות משמעותית של עסקיה בסין הביאה את פולקסוואגן למכירת 10.31 מיליון מכוניות בשנת 2016, כולל דגמי אאודי, פורשה וסקודה שבבעלותה. מדובר בעלייה של 3.8% לעומת השנה הקודמת, ואילו בדצמבר לבדו נרשם זינוק של 11.8% במכירות לעומת החודש המקביל. נתונים אלו משפרים את סיכוייה של החברה לעלות למקום הראשון; נתוניה של טויוטה טרם פורסמו.
במקביל הודיעה פולקסוואגן, כי היא מצויה במגעים מתקדמים להסדר עם משרד המשפטים האמריקני בנושא זיוף הנתונים, לפיו תשלם 4.3 מיליארד דולר בקנסות פליליים ואזרחיים. החברה כבר שילמה 15 מיליארד דולר במסגרת הסדר עם רשויות איכות הסביבה בארה"ב ובעלי 500,000 מכוניות במדינה. החברה צריכה עדיין להתמודד עם חקירה פלילית ותביעות ייצוגיות שהגישו בעלי מניותיה בגרמניה. אוליבר שמידט, שהיה האחראי לתחום איכות הסביבה בשלוחה האמריקנית שלה, נעצר השבוע.
בחזרה לחדשות הטובות - נתוני המכירות של פולקסוואגן. העיתון אומר, כי הם מלמדים עד כמה השוק הסיני חשוב ליצרניות הרכב הגרמניות, ובהן ב.מ.וו ומרצדס. פולקסוואגן לבדה מכרה שם 3.98 מיליון מכוניות אשתקד, והיא התלויה ביותר בשוק הסיני מבין השלוש.
פולקסוואגן הגדילה בשיטתיות את פעילתה בסין לאורך עשרות שנים. המכירות של מכוניות היוקרה כמו פורשה חשובות, אך עיקר הדרישה הוא למכוניות המתאימות למאות מיליונים מסין עם השורה - ואת הביקוש הזה היא מספקת יחד עם שותפיה המקומיים. שוק הרכב בסין גדל ברציפות מזה 26 שנים, ובשנה האחרונה הוא נהנה מהפחתת המס על מכוניות בעלות מנוע קטן; היו שמיהרו לרכוש מכונית ב-2016, משום שלא היו בטוחים ששיעורי מס אלו יישארו על-כנם גם ב-2017.
אם פולקסוואגן אכן תעלה למקום הראשון, זה יהיה ממש לא בכוונה. המנכ"ל לשעבר מרטין וינטקורן, שאיבד את תפקידו בשל שערוריית הזיוף, קבע ש-2018 היא שנת היעד לעקוף את טויוטה. אך יורשו, מתיאס מולר, זנח את היעד הכמותי לטובת יצירת תרבות ניהולית משופרת, ובצד התעשייתי הוא שם את הדגש על מכוניות חשמליות ושירותים דיגיטליים.
זה לא שהכל ורוד עבור פולקסוואגן, מדגיש אשאי שימבון. הרווחיות של המותגים העממיים היא נמוכה, בשל עלויות ייצור גבוהות; למעלה ממחצית מרווחי הקבוצה מגיעים ממכירת מכוניות היוקרה של אאודי ופורשה. הקבוצה תצמצם 23,000 משרות עד שנת 2020, אבל לפניה עוד דרך ארוכה. שלוש היצרניות הגדולות בעולם מייצרות בערך את אותו מספר מכוניות, אבל תראו את ההבדל במספרים: לג'נרל מוטורס יש 202,000 עובדים, לטויוטה יש 349,000 - ולפולקסוואגן לא פחות מ-624,000. היא עדיין קטנה בשוק האמריקני, ושם היא ספגה נזק כבד בשל שערוריית הזיוף.