|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

התפתחויות ביחסי אירופה-אירן כשנה לאחר הסרת הסנקציות <br>

מלאת שנה ליישום הסכם הגרעין והסרת הסנקציות האירופיות מעל אירן, ניכרת תנופה במגעים ובהסכמים הנחתמים בין מדינות אירופה לאירן יחסים אלה חשובים ביותר למשטר בטהרן, הן בתחום הכלכלי-מסחרי והן כמשקל נגד לארצות הברית, הנתפסת כעוינת את המשטר
17/01/2017  |   סימה שיין   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות
נשיא איראן,חסן רוחאני ונשיא צרפת, פרנסוא הולנד [צילום: AP/Thibault Camus]

הסכם הגרעין
חשיבות יתר נודעת למערכת היחסים עם אירופה בפרט בימים אלה, לקראת כניסת ממשל טראמפ לבית הלבן, ודבריו בדבר אפשרות לפגיעה בהסכם הגרעין. עמדתן של המדינות האירופיות שהיו מרכזיות בקבוצת ה-P5+1 שגיבשו את הסכם הגרעין, חשובה להבטחת המשכיותו.

במלאת שנה ליישום הסכם הגרעין והסרת הסנקציות האירופיות מעל אירן, ניכרת תנופה במגעים ובהסכמים הנחתמים בין מדינות אירופה לאירן. עד כה ביקרו באירן למעלה ממאתיים משלחות סחר אירופיות. חלק מהמגעים כבר הבשילו לכדי עסקות כלכליות, המשקפות עלייה של 43 אחוזים בסחר בין אירן לאירופה במחצית הראשונה של 2016, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2105, כשהסנקציות היו עדיין בתוקף. במקביל, ב-25 באוקטובר 2016 קיבל הפרלמנט האירופי החלטה בדבר האסטרטגיה למדיניות כלפי אירן בעידן שלאחר הסכם הגרעין והסרת הסנקציות.

מיד עם החתימה על הסכם הגרעין ועוד לפני הסרת הסנקציות החלו ביקורים של בכירים אירופים באירן, שאליהם התלוו אנשי עסקים במטרה להכין את הקרקע להשקעות ולשיתופי פעולה כלכליים. גם נשיא אירן חסן רוחאני קיים סבב ביקורים, ראשון מסוגו מזה שנים, בבירות אירופה, אשר במסגרתם נחתמו הסכמי מסגרת לשיתוף פעולה כלכלי-מסחרי בין המדינות. בין העסקות שסוכמו מאז בולטות רכישת כמאה מטוסי איירבס מצרפת לאורך עשור, שהתאפשרה לאחר שארצות הברית הסירה את התנגדותה לעסקה זו, והמטוס הראשון כבר נחת באירן; החזרת פעילותן של חברות הרכב פז'ו ורנו הצרפתיות לאירן; חברת הנפט הצרפתית טוטל שבה בנובמבר האחרון לפעול באירן לאחר הפסקה של שש שנים, במסגרת הסכם לפיתוח שלב נוסף בשדה הגז דרום-פארס בשיתוף חברה סינית - עסקה המוערכת בשווי של שישה מיליארד דולרים; עם איטליה נחתמו עסקות בתחומי האנרגיה; גרמניה, שהייתה בעבר שותף הסחר הגדול ביותר עם אירן, חתמה על עסקה לשדרוג מערכת המסילות באירן על-ידי חברת סימנס. בנוסף, על הפרק חזרה לפעילות באירן של חברת הביטוח הבריטית Lloyd's, שהפסיקה את פעילותיה שם לפני מספר שנים. זוהי התפתחות חשובה, שאף צוינה באחרונה על-ידי הנשיא רוחאני בשל תרומתה להוזלת הייצוא האירני, שנאלץ בשנים האחרונות לעמוד בתעריפים גבוהים עקב סירובן של חברות ביטוח, ובראשן לוידס, לבטח מטענים אירניים. ההתפתחויות העסקיות האלה, לצד החזרת פעילותה של אירן למערכת הסליקה העולמית, הסוויפט, שאליה הצטרפו כבר שלושים בנקים אירניים, וכן חזרתם של בנקים קטנים אירופים לאירן תורמות לשיפור המרשים במדדים הכלכליים של אירן, שנרשם בשנה האחרונה.

פי ארבע

גם במישור המדיני חלו בשנה האחרונה מספר התפתחויות חשובות, שתרמו למאמץ של אירן להציג את יציאתה מהבידוד המדיני כאחד ההישגים של הסכם הגרעין. בולט ביניהם חידוש היחסים עם בריטניה, לאחר כארבע שנים של נתק בעקבות ניסיון השתלטות של המון אירני על השגרירות בטהרן. במקביל, הפרלמנט האירופי קיבל לאחר דיונים ממושכים ומאמצי השפעה אירניים את האסטרטגיה ליחסים של האיחוד האירופי עם אירן. זו כוללת מצד אחד תמיכה בהרחבת שיתוף הפעולה הכלכלי, ההשקעות והסחר בין מדינות אירופה לאירן, וכן תמיכה בהצטרפות אירן לארגון הסחר העולמי (WTO), תוך אזכור העובדה שהכלכלה האירנית הינה הגדולה ביותר בעולם מחוץ לארגון הסחר העולמי. בנוסף, מסמך האסטרטגיה לקידום היחסים עם אירן מזכיר כי האיחוד האירופי היה שותף הסחר הגדול ביותר של אירן ושכיום היקף הסחר עומד על שמונה מיליארד דולר והוא צפוי לגדול בשיעור של פי ארבע בשנתיים הקרובות. מצד שני, המסמך אינו מתעלם מסוגיות בעייתיות הקשורות לזכויות אדם באירן וקובע כי היעדר חופש ביטוי ברשת האינטרנט, המעקב והניטור של תעבורת האינטרנט והיעדר חופש דיגיטלי מהווים פגיעה בזכויות אדם ולכן הם מכשול בפני קידום הסחר עם אירן.

סוגיה מרכזית נוספת באסטרטגיה של האיחוד האירופי לקידום הקשרים עם אירן קשורה לעונש המוות וההוצאות להורג במדינה זו. אירן ניצבת במקום הראשון בעולם בהוצאות להורג ביחס לאוכלוסייה. לפי נתוני אמנסטי, 977 בני אדם הוצאו להורג באירן בשנת 2015, רובם הואשמו בסחר בסמים, חלקם קטינים. אסטרטגיית האיחוד קובעת כי על בסיס עמדתה הקבועה של אירופה, המתנגדת לעונש מוות, נושא זה נמצא במקום מרכזי על סדר היום של מדיניות זכויות האדם ומדיניות החוץ האירופית. האסטרטגיה האירופית מדגישה כי נושא זה יעלה בדיאלוג הפוליטי ומבקשת בשלב ראשון השהייה מידית של ביצוע עונשי המוות, שכבר נגזרו, וקוראת לפרלמנט האירני לשקול מחדש את הסעיף בחוק העונשין, המתיר עונש מוות לקטינים מתחת לגיל 18. זאת ועוד, האיחוד מפציר באירן לשנות את החקיקה המתירה עונש מוות על סחר בסמים - שינוי שיפחית דרמטית את מספר ההוצאות להורג.

העיסוק בנושא עונש המוות הינו טאבו באירן, שממעטים לעסוק בו בפומבי, מרבית ההוצאות להורג מבוצעות בין כותלי הכלא, אם כי יש מקרים שבהם הן מבוצעות על-ידי המשטר בכיכר העיר, מטעמי הרתעה. עונש המוות על-רקע שימוש או סחר בסמים מעוגן בחוק האירני האזרחי למלחמה בסמים. החוקה האירנית מחייבת את המדינה להגדיר במפורש את הפשעים שעליהם חל עונש מוות, ובתוקף כך עבירת הסמים על היבטיה הרחבים מוגדרת ככזו. הסוגיה עוררה דיון ער בין הרשות המבצעת, ממשלת רוחאני, לרשות השופטת, שהעומד בראשה ממונה על-ידי המנהיג העליון עלי חמנאי, והידוע בדעותיו הקיצוניות. חמנאי קבע כי אין לאיחוד כל סמכות לקבוע מה יקרה באירן, וגורמים שמרניים אף האשימו את האיחוד בניסיון להתערב בענייניה הפנימיים של אירן. עם זאת באחרונה נמסר על-ידי חבר פרלמנט אירני כי הוחלט להשהות את עונשם של חמשת אלפים נידונים ברמות ענישה שונות. וכפי שהעידה הודעת הסיכום של שרי החוץ האירופיים (נובמבר, 2016), נושא זכויות האדם וההוצאות להורג באירן ישמור על מקומו הגבוה על סדר היום של האיחוד מול אירן.

נושא רגיש

על-רקע זה מתקיים באירן ויכוח בעניין רצונו של האיחוד האירופי לפתוח באירן משרד אינטרסים, מעין שגרירות. בשלב זה, נציגות קטנה פועלת מתוך שגרירות גרמניה ואין אישור אירני לפתיחת שגרירות. כמו במרבית נושאי מדיניות חוץ, גם סוגית היחסים עם האיחוד האירופי נעשתה מוקד לוויכוח פוליטי בזירה הפנימית האירנית וכלי ניגוח של השמרנים ברוחאני וממשלתו, החוששים שמא קיומה העצמאי של שגרירות האיחוד תהווה אבן שואבת לגורמי זכויות אדם אירניים. ראש הרשות השופטת, קבע כי שגרירות זו תהיה "קן של שחיתות", שהוא לא יאפשר את קיומו. בד-בבד, האיחוד האירופי מציע לאירן להצטרף לתוכניות המחקר שלו במסגרת פרויקט "הורייזן 2020", כמו גם לתוכניות של חילופי סטודנטים, תוך אזכור העובדה כי למעלה מ-60 אחוזים מהציבור האירני הינו מתחת לגיל 30. גם תחום זה נתפס כרגיש ביותר באירן, נוכח הפיקוח ההדוק שמקיים המשטר על תוכניות הלימוד באוניברסיטאות והחשש מפעילות פוליטית בקרב הסטודנטים, המקיימים מדי שנה ביום הסטודנט אירועים הכוללים גם קריאות נגד המשטר.

היחסים בין אירן לאירופה חשובים ביותר למשטר בטהרן, הן בתחום הכלכלי-מסחרי והן כמשקל נגד לארצות הברית, הנתפסת כעוינת את המשטר. חשיבות יתר נודעת למערכת היחסים עם אירופה בפרט בימים אלה, לקראת כניסת ממשל טראמפ לבית הלבן, ודבריו בדבר על אפשרות לפגיעה בהסכם הגרעין. עמדתן של המדינות האירופיות שהיו מרכזיות בקבוצת ה-P5+1 שגיבשו את הסכם הגרעין, חשובה להבטחת המשכיותו. ואמנם, שרי החוץ האירופים חזרו בכינוסם האחרון על תמיכתם בהמשך יישומו של ההסכם ובפיתוח היחסים הכלכליים עם אירן, תוך הבהרה כי לא יתמכו בביטול ההסכם. יודגש כי אם יממש הנשיא הנבחר, טראמפ, את איומיו לבטל או למצער לפתוח את ההסכם לשינויים, לעמדתן המתנגדת של האירופיות תהיה חשיבות מכרעת - היא עשויה לאפשר לאירן להתנגד לדרישותיו, בידיעה שיחסיה עם האירופים יימשכו.

תאריך:  17/01/2017   |   עודכן:  17/01/2017
סימה שיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התפתחויות ביחסי אירופה-אירן כשנה לאחר הסרת הסנקציות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דניאל143
6/03/17 20:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
מעמדה של ארה"ב כמעצמה עולמית במזרח-התיכון, נשחק בשנים האחרונות. דבר זה השפיע גם על מעמדה של ארה"ב ברחבי העולם. ירידה זו יצרה ואקום שהתמלא על-ידי גורמים שפוגעים באינטרסים של ארה"ב ובעלי בריתה באזור. במאמרו האחרון מתאר שר הביטחון לשעבר משה יעלון, מהם הפעולות הנדרשות מהממשל החדש, כדי לשקם את מעמדה של ארה"ב בעולם.
14/12/2016  |  אריאל י. לוין  |   חדשות
ביטול הסכם הגרעין עם אירן יהיה "שיא הטיפשות" ו"אסון" - מזהיר ראש ה-CIA היוצא, ג'ון ברנן, בראיון ל-BBC. הוא הגיב בכך על הכרזתו של הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, במהלך הקמפיין לפיה יבטל את ההסכם, שלדבריו הוא הגרוע ביותר שראה אי-פעם. מייק פומפאו, מחליפו המיועד של ברנן בממשל טראמפ, צייץ בטוויטר לפני כחודש, כי הוא מצפה לביטול העסקה ההרסנית עם המדינה תומכת הטרור הגדולה בעולם.
01/12/2016  |  אריאל י. לוין  |   חדשות
למרות שנושאי מדיניות חוץ בכלל והיחסים עם ישראל בפרט לא היו גורם משמעותי שהיטה את הכף במערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית, אך טבעי הוא שבישראל ניכר עניין רב בסוגיית השפעתה של כניסת הנשיא הנבחר דונלד ג' טראמפ לבית הלבן על הביטחון הלאומי הישראלי.
14/11/2016  |  עמוס ידלין  |   מאמרים
קרולין גליק ממעריב מקדישה את טורה במוסף "מעריב סופהשבוע" לבחירות בארצות הברית. כשכל התקשורת מתאבלת על בחירתו של טראמפ, ורואה בתאריך 11.9. היפוך לתאריך 9.11, גליק דווקא מוצאת סיבה למסיבה, בדמות נטרול העוקץ מהסכם הגרעין האירני. וכך היא כותבת ביחס למדיניות הצפויה של טראמפ:
11/11/2016  |  ענבל בר-און  |   מיוחדים ברשת
עם היוודע תוצאות הבחירות בארה"ב, ממשלת ישראל בירכה את הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, כאשר ישנם פוליטיקאים המאמינים שטראמפ הפרו-ישראלי יקדם את האג'נדות של ממשלת הימין. אולם נראה, כי לא רק ממשלת ישראל מאמינה בטראמפ, אלא גם מנהיגים ברחבי העולם הערבי - כותב (יום ד', 9.11.16) אבי יששכרוף בוואלה ניוז.
11/11/2016  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי  
טהרן חוששת מביטול הסכם הגרעין  /  איציק וולף
אבן פינה לתחנת כוח גרעינית שנייה  /  מירב ארד
אירן עצרה 'חפרפרת' בצוות מו"מ הגרעין  /  איציק וולף
הכלים השלובים  /  אריאל י. לוין
קשרי הון-גרעין  /  קלאודיה רוזט
אסטרטגיה אמריקנית אבל טקטיקה אירנית  /  יורם אטינגר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il