|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

טראמפ, ישראל והקהילה היהודית בארצות הברית <br>

במהלך קמפיין הבחירות שלו, טראמפ אמר דברים רבים שנעמו לאוזני המשתייכים למחנה הימין בישראל בה בעת, המרד שהנהיג טראמפ נגד ה"פוליטיקלי קורקט" יצר סביבה שבה שנאת זרים היא מקובלת אם ממשל טראמפ לא יגנה דברי שנאה או הסתה בכלל ובמיוחד אמירות בוטות נגד יהודים צפויה להתפתח על-רקע זה מחלוקת בין הקהילה היהודית בארצות הברית לבין ישראל
19/01/2017  |   ארי הייסטין, ארי הייסטין   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
הנשיא הנבחר דונאלד טראמפ וג'ארד קושנר [צילום: AP/Mary Altaffer]

אמירות שנאה
רבים ביקשו להשקיט את פחדי הקהילה היהודית תוך הצבעה על ההצהרות הפרו-ישראליות של מחנה טראמפ. למרות זאת, אין לראות בתמיכה בישראל כמשחררת את הנשיא טראמפ מאחריות לגינוי הסתה נגד מיעוטים. זאת משום שכל פעם שטראמפ סירב לגנות אמירות שנאה מפי תומכיו, גם כשהביע תמיכה בישראל, נרשמה עלייה ניכרת בהטרדות אנטישמיות נגד יהודים באינטרנט.

ביטחון אישי
רבים בקרב הקהילה היהודית בארצות הברית מודאגים מהשלכות שליליות אפשריות של ניצחון טראמפ והרוח החדשה שהוא ביטא והביא עמו על מיעוטים בארצות הברית בכלל ועל ביטחונם האישי ומעמדם שלהם בפרט.

בעוד מנהיגי הימין הפוליטי בישראל חגגו את ניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארצות הברית, הקהילה היהודית בארצות הברית הביעה דאגה עמוקה מהתפתחות זו. במהלך קמפיין הבחירות שלו, טראמפ אמר דברים רבים שנעמו לאוזני המשתייכים למחנה הימין בישראל: הוא איים להטביע ספינת תותחים אירנית, הדגיש את הצורך לנקוט עמדה קשוחה נגד הטרור האיסלאמי, והצהיר שההתנחלויות בגדה המערבית אינן מהוות מכשול לשלום. בה בעת, המרד שהנהיג טראמפ נגד ה"פוליטיקלי קורקט" יצר סביבה שבה שנאת זרים היא מקובלת. טראמפ עצמו, כמועמד, נעזר לא פעם בביטויים של שנאת זרים וכך גם לא גינה ביטויים מסוג זה בקרב תומכיו. אם ממשל טראמפ לא יגנה דברי שנאה או הסתה בכלל ובמיוחד אמירות בוטות נגד יהודים, גם אם יפעל לקיים את ההבטחה בדבר חיזוק הקשרים בין ירושלים לווושינגטון, צפויה להתפתח על-רקע זה מחלוקת בין הקהילה היהודית בארצות הברית לבין ישראל.

לדאגתם של יהודים בארצות הברית מהתגברות שנאת הזרים וההסתה נגד מיעוטים, שליוותה את עלייתו המטאורית של דונלד טראמפ בזירה הפוליטית, היה, ללא ספק, בסיס מוצדק. ערב הבחירות, קמפיין טראמפ שחרר תשדיר בחירות חדש שהציג שלושה יהודים בעלי השפעה, תוך שימוש בדימויים אנטישמיים קלאסיים, כמו: "אינטרסים גלובליים" (global special interests) [שיוחסו ליהודים] ו-"אלו ששולטים על מוקדי כוח" (those who control the levers of power). התבטאויות אלה הובילו את הוושינגטון פוסט לפרסם כתבה שכותרתה "אנטישמיות היא כבר לא נימה נסתרת בקמפיין של טראמפ. היא מנגינתו". זמן קצר אחרי ההצהרה על ניצחונו, מינה הנשיא הנבחר את מנכ"ל הקמפיין שלו והעורך לשעבר של ברייטברט ניוז, סטיב בנון, כאסטרטג הראשי של ממשלו העתידי. ברייטברט הוא ערוץ תקשורת הידוע בפרסום מאמרים שדוחים דיבור לפי ערכי ה"פוליטיקלי קורקט", כולל מאמרים שדנים בפרשן הפוליטי הקונסרבטיבי ביל קריסטול כ-"יהודי עריק" ("renegade Jew"). אמנם, דעתם האישית של טראמפ ושל האסטרטג הראשי שלו אשר לאנטישמיות אינה ידועה, אך יש לציין שאיש מהם עדיין לא גינה גילויים וביטויים של אנטישמיות בסביבתם.

רבים ביקשו להשקיט את פחדי הקהילה היהודית תוך הצבעה על ההצהרות הפרו-ישראליות של מחנה טראמפ. ואכן, יועציו של הנשיא הנבחר לנושא ישראל, דיוויד פרידמן וג'ייסון גרינבלאט, לא החמיצו כל הזדמנות להדגים כי עמדותיו של דונלד טראמפ קרובות לעמדות של ממשלת ישראל. שבוע לפני הבחירות לנשיאות, פרידמן וגרינבלט פרסמו הצהרה המכריזה כי, אם ייבחר, יעביר טראמפ את שגרירות ארצות הברית מתל אביב לירושלים, ינקוט צעדים משמעותיים כדי לבלום את אירן, ויגן על מעמדה של ישראל בקרב הקהילה הבינלאומית נגד מסעות ה-BDS והדה-לגיטימציה המתנהלים נגדה. למרות זאת, אין לראות בתמיכה בישראל כמשחררת את הנשיא טראמפ מאחריות לגינוי הסתה נגד מיעוטים. זאת משום שכפי שצוין בדוח הארגון LeagueAnti-Defamation כל פעם שטראמפ סירב לגנות אמירות שנאה מפי תומכיו, גם כשהביע תמיכה בישראל, נרשמה עלייה ניכרת בהטרדות אנטישמיות נגד יהודים באינטרנט.

שמונה אחוזים

היחסים בין הקהילה היהודית בישראל לקהילה היהודית בארצות הברית, המהוות יחד כשמונים אחוזים מכלל היהודים בעולם, כבר עומדים למבחן בעקבות חילוקי הדעות ביניהן לגבי דת ופוליטיקה. הקהילה היהודית בארצות הברית מגוונת מאוד מבחינה אידאולוגית - רק כעשרה אחוזים ממנה מוגדרים כדתיים, בעוד שיותר ממחציתם מוגדרים כרפורמים וקונסרבטיביים. אולם מדיניותה של הרבנות הראשית של ישראל, המתנגדת למוסדות יהודיים דתיים שאינם אורתודוקסיים ודוחה את הלגיטימיות שלהם בנושאי מעמד אישי (גיור, נישואין, גירושין, וכו'), או מתנגדת לתפילה בכותל של אנשים מזרמים אחרים על-פי אמונתם, גרמה מתח ניכר בין ישראל לקהילה היהודית האמריקנית. השקפות העולם השונות האופייניות ליהודים בישראל, לעומת אלו האופייניות ליהודים בארצות הברית, יצרו אף הן פערים הניכרים בזירה הפוליטית. כחצי מיהודי ארצות הברית מתארים עצמם כ"ליברלים" לפי סקר שנערך ע"י PEW ב-2013, ולעומת זאת רק שמונה אחוזים מהיהודים בישראל מגדירים את עצמם כך (לפי PEW, 2016).

חילוקי הדעות נעשו מוחשיים יותר בשנים האחרונות, בזמן ממשלו של הנשיא ברק אובמה. זאת עקב חילוקי הדעות בין אובמה, שזכה בתמיכתם של רוב היהודים בארצות הברית, לראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, בהקשר להתרחשויות דרמטיות, ביניהן קריסת התהליך המדיני הישראלי-פלשתיני, שהובל על-ידי מזכיר המדינה ג'ון קרי, וכן חתימת הסכם הגרעין בין מעצמות המערב לאירן. בהתאמה, רוב יהודי ארצות הברית ורוב אזרחי ישראל נמצאים בשני צדי המתרס, בכל הנוגע לסוגיות חשובות אלה. הסביבות השונות שבהן מתקיימות הקהילות היהודיות בישראל ובארצות הברית עיצבו ללא ספק את הבדלי הערכים הפוליטיים והדתיים היסודיים ביניהן. בארצות הברית היהודים הינם מיעוט קטן בתוך רוב נוצרי חילוני גדל, כך שאין זה מפתיע כי רבים מהם אוחזים בערכים ליברליים כמו הגנת זכויות מיעוטים ותקינות פוליטית. בניגוד לכך, בישראל היהודים הם רוב מוחץ, וזהותם הדתית המשותפת היא הבסיס לתחושת השייכות שלהם. בנוסף, עקב דאגות ביטחוניות וההשפעה החזקה של הצבא על החברה בישראל, ערכים ליברלים טיפוסיים נדחקים הצדה. ניתן להעריך, כי התגברות דברי השנאה וההסתה כלפי זרים ומיעוטים לאחר ניצחונו של טראמפ תרחיק מהממשל החדש את הציבור היהודי האמריקני, בעוד התנהלות פרו-ישראלית מצדו תקרב אליו את ממשלת ישראל והציבור הישראלי. על-רקע המתח הקיים בין שתי קהילות אלה, שוני ביחס כלפי הממשל החדש יעמיק את המתיחות ביניהן.

בנוסף לשינויים בסיסים בקרב יהודי ארצות הברית וישראל, סקרים בשנים האחרונות מצביעים על כך שהדור הצעיר בארצות הברית - יהודים ולא יהודים כאחד - תומך בישראל פחות מאשר דורות קודמים. (דוח שפורסם ב-2016 על-ידי רוברט בלאקוויל ופיליפ גורדון קבע, כי "אמריקנים צעירים יותר - אלו שנולדו אחרי 1980 - תומכים בישראל, באופן בולט, פחות מאשר הדורות הקודמים". זו ככל הנראה תוצאה של גורמים רבים שצפוי שאף יחמירו עם הזמן, ובכללם המרחק ההיסטורי הגדל בין השואה והטרנספורמציה מהיות ישראל "דויד" לכדי "גוליית" (אזורי), אשר מצמצמים את האהדה הכללית כלפי ישראל. דעותיהם של היהודים הצעירים בארצות הברית (בגילים 29-18) אינן מנותקות מהמגמות הנרחבות יותר, ולכן דור זה הוא בעל סיכוי רב יותר מאשר בני הדור הקודם (בגילים 49-30) להעריך שארצות הברית תומכת "יותר מדי" בישראל.

ניצחונו הלא-צפוי על-ידי התקשורת וסקרי דעת הקהל של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות יצרו אי-וודאות רבה לעם האמריקני ולבעלי בריתו בישראל כאחד. רבים בירושלים רואים בכניסת הממשל החדש לבית הלבן הזדמנות לחידוש היחסים המיוחדים בין ישראל לארצות הברית - בעלת בריתה החשובה ביותר, שאין לה תחליף. בה בעת, רבים בקרב הקהילה היהודית בארצות הברית מודאגים מהשלכות שליליות אפשריות של ניצחון טראמפ והרוח החדשה שהוא ביטא והביא עמו על מיעוטים בארצות הברית בכלל ועל ביטחונם האישי ומעמדם שלהם בפרט. עם זאת, יש לשער שאם הממשל האמריקני החדש יבחר דרך שונה מזו שהלך בה הנשיא הנבחר בזמן מסע הבחירות ויפעל למען איחוד ושיכוך מתחים בין קבוצות בציבור האמריקני, ישכך גם המתח בין ישראל לבין הקהילה היהודית האמריקנית - זה העלול להחריף כתוצאה מהתגברות שנאת הזרים והמיעוטים בארצות הברית.

תאריך:  19/01/2017   |   עודכן:  19/01/2017
ארי הייסטין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טראמפ, ישראל והקהילה היהודית בארצות הברית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מסתבר שאני בחברה טובה, וכל שנאמר עלי, מן הסתם נכון הוא.
19/01/2017  |  ארי בוסל  |   כתבות
במדינת ישראל כשמונה מיליוני אזרחים, בהחלט מדינה קטנטנה יחסית לאומות העולם. ובכל זאת, אנחנו מופיעים בראש החדשות כמעט באופן קבוע, ויכול אדם מן השורה לטעות ולחשוב שמדובר במעצמה בינלאומית.
19/01/2017  |  ארי בוסל  |   כתבות
הגברת הפעילות הגופנית בקרב ילדים ובני-נוער, היא בעלת אפקט מקדם בריאות ומונע מחלות. אינספור מחקרים הוכיחו כבר מעל לכל ספק, כי פעילות גופנית היא המרשם הטוב ביותר לחיים בריאים יותר. זהו הכלי הטוב ביותר לשיפור חילוף החומרים, והנשק הטוב ביותר נגד השמנה וכמובן, שככל שההכרה הזו מיושמת בגיל צעיר יותר - התוצאות ואימוץ אורח חיים נכון, מתחיל מוקדם יותר.
19/01/2017  |  גלית פרי  |   כתבות
הסרט "היא" התקבל בארץ בדחיה מצד קהל הצופים, אם לשפוט לפי מצב הקופות, ובהתפעלות מצד הביקורת, המסתמכת על הביקורת החיובית בפסטיבל קאן, על משחקה המצוין של איזבל הופר, ועל המוניטין של הבמאי ההולנדי פול ורהובן (אינסטינקט בסיסי, רובוקופ, זיכרון גורלי, נערות שעשועים ועוד). ההסתייגות מהסרט נובעת מהאלימות המוצגת בו ומהאישיות השנויה במחלוקת של גיבורת הסרט והדמויות הנוספות בו.
בכירי ידיעות אחרונות כותבים יום אחרי יום על החופש העיתונאי המלא שהעניק ומעניק להם המו"ל הנוכחי, ארנון מוזס. נח קליגר, אולי העיתונאי הוותיק ביותר בישראל, מוסיף היום (יום ד', 18.1.17), כי נח מוזס, אביו המנוח של ארנון, ביקש ממנו פעם אחת ויחידה לכתוב על נושא מסוים - ולא יותר. ובכן, המנוח לא הכתיב מה לכתוב, אבל הכתיב מה לא לכתוב. אני יודע על כך מאירוע אישי.
18/01/2017  |  אלעזר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il