|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

שישה בשישי

במחשבה תחילה

בדואים פולשים במזיד לקרקעות מדינה עברייני צווארון לבן בטוחים שלא ייתפסו הגניבה של אוריה גזית מזעזעת במיוחד חובה למנות ממלא-מקום לראש הממשלה עורכי דין מנסים לעבוד על השופטים והציבור לתשומת לב נוסעי הרכבת הקלה בירושלים
20/01/2017  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
אדמות שלכם ושלי [צילום: יניב נדב, פלאש 90]


בדואים
רפיסות עלובה של המדינה [צילום: יניב נדב, פלאש 90]

שיהיה ברור: הבנייה הבלתי-חוקית של בדואים ברחבי הנגב אינה תופעה של בדיעבד אלא של במזיד. היא לא נובעת מאילוץ אלא ממחשבה תחילה. האירוע הקשה השבוע באום אל-חיראן רק מפנה את תשומת הלב לדרום הפרוע, בו אלפים ואולי רבבות פולשים מזה שנים לאדמות מדינה (כלומר: אדמות השייכות לכם ולי), מקימים בהן יישובים בלתי חוקיים ומצפצפים על החוק ועל בתי המשפט.

במקביל, המדינה מפגינה רפיסות עלובה. היא מנהלת מו"מ מתמשך עם הפולשים והעבריינים, כדי שיואילו בטובם להפסיק את ביצוע הפלישות והעבירות, ואף מציעה להם פיצוי ההולך וגדל ככל שסרבנותם וחוצפתם הולכות וגואות. המדינה היא היוצרת את המצב בו הפשע משתלם, הבריונות מנצחת והחוק נרמס. פינויים כמו אלו שנעשו השבוע מצריכים כוחות משטרה גדולים מאוד, ולרוב הם מסתיימים בכך שאחרי כמה ימים המבנים הבלתי-חוקיים שוב עומדים על תילם.

צריך לקרוא לילד בשמו: מדובר בפשיעה מאורגנת ומתוכננת, בעלת אופי לאומני הגובל בטרור. ישראל יודעת היטב להילחם בטרור ובהצלחה, ואין שום סיבה שהיא תיכנע לו במקום כלשהו – כולל בחולות הנגב. מול פשיעה מאורגנת צריך לוחמה מאורגנת. מול מחשבה תחילה של העבריינים, צריך מחשבה קדימה של רשויות האכיפה. אוי לנו אם אירועי השבוע יובילו לכניעה רוחבית לפשיעה הבדואית.

עברייני צווארון לבן
מה היה קורה אלמלא הסתכסכו [צילום: פלאש 90]

תגיד לי, הם לא מבינים שיתפסו אותם? – שאלה אותי עמיתה לעבודה סביב אחת הפרשות האחרונות. שאלה במקומה, והתשובה לה היא די מורכבת. ברור שהם פועלים במחשבה תחילה שלא ייתפסו לעולם. לא מדובר במי שהעבריינות היא לחם חוקם ומשלח ידם; אצלם זה חלק מהסיכון המקצועי. מדובר באנשים המכונים "נורמטיביים", אלו שקמים בבוקר והולכים למשרד, שסדר יומם מורכב מפגישות וישיבות, שעניינם בממשל ובעסקים.

האנשים הללו מבינים היטב שהם עושים עבירות. הם יודעים מה פירוש להעלים הכנסות, מה זה מתן שוחד וקבלתו, מה זו תרמית, מה זה רישום כוזב. הם גם קוראים עיתונים וגולשים באינטרנט ורואים טלוויזיה, ומודעים לכך שמבצעי עבירות כמותם נתפסים ונשלחים לכלא. אז למה הם חוטאים? בדרך כלל זה נובע או ממצוקה או מתאוות בצע, ומלווה במחשבה לפיה "לי זה לא יקרה": אני מתוחכם יותר, אני לא אותיר עקבות. לרוב יש גם צידוק עצמי: הכסף הזה מגיע לי, אני לוקח ממי שהרוויח אותו שלא ביושר, המערכת אינה הוגנת כלפי ועוד כהנה וכהנה.

ויש עוד נקודה ראויה למחשבה: אולי הם צודקים? אנחנו יודעים על מי שנתפסו, לא על מי שחמקו. יש לנו כאן את מה שקרוי "תסמונת האור במקרר": כדי לדעת האם האור במקרר דולק כאשר הדלת סגורה, צריך לפתוח את הדלת. כדי לדעת כמה עבריינים לא נתפסו, צריך לתפוס אותם. תראו כמה פרשות נחשפות כמעט במקרה: הולילנד משום ששמואל דכנר הסתכסך עם הלל צ'רני, נתניהו-מוזס בגלל חקירה נגד ארי הרו. אז אולי המחשבה הראשונית הזאת מתאמתת בסופו של דבר?

אוריה גזית
תהיות על האנשים שסביבו [צילום: עומר מירון]

המנוול שבכותרת הוא דוגמה מצוינת לאותם עבריינים שבטוחים שלא ייתפסו. אני מרשה לעצמי לקרוא לו "מנוול", כי הפרקליטות אומרת שהוא מסר הודאה מפורטת בעבירות המיוחסות לו: גניבת 2.6 מיליון שקל מהחברה המפרסמת את ספריו של הרב עדיין שטיינזלץ, וגניבת 700,000 שקל מישיבת ההסדר בתקוע שאותה ניהל עד מעצרו לפני עשרה ימים.

כבר קראתי עשרות אם לא מאות כתבי אישום ופסקי דין במעשי מרמה, אבל מעשיו של גזית הותירו אותי פעור פה. מצד אחד: חוצפה שלא תיאמן, זיוף מסמכים רשמיים של ממשלות ישראל וספרד, סיפורים על גופים ואנשים שבדה מליבו, הבטחות לסכומי עתק שלעולם לא יגיעו – וכל זה עם המון מחשבה מראש ותחכום. מצד שני: איך אדם שיש לו כזה מוח יצירתי חושב לרגע שהוא לא יילכד? הרי זה יהיה חייב להתפוצץ מתישהו, ועובדה שזה מה שקרה.

אין ברירה אלא להעלות תהיות גם על האנשים הסובבים את הרב שטיינזלץ. אין לי ספק בטוהר כוונותיהם, אין לי ספק שהם הלכו שבי אחרי נוכל סופר-מתוחכם. אבל ליפול בצורה כזאת במאה ה-21? לא לבדוק אם יש אנשים כאלו וגופים כאלו? לא לעשות גוגל? לא לשאול מישהו בספרד ובברזיל אם שמע על אותם תורמים נדיבים? ובקיצור: לא לחשוב? עד כדי כך הכסף מעוור עיני צדיקים?

ממלא-מקום ראש הממשלה
הם חוששים מאותו הדבר? [צילום: AP]

בזמנו הסתובבה בדיחה לפיה חוסני מובראק לא מינה לעצמו סגן, כי בניגוד לקודמיו גמאל עבד אל-נאצר ואנואר סאדאת – הוא לא מצא מישהו יותר טיפש ממנו שלא יאיים עליו. אני מקבל את הרושם, שגם בנימין נתניהו – שגם מתנגדיו הגדולים ביותר יסכימו שהוא אדם חכם – חושש למנות לו ממלא-מקום, שמא הלה יאיים עליו. אלא שכאן חייבת לבוא מחשבה תחילה.

ראש הממשלה, בריא ככל שיהיה, הוא בן תמותה. גם הוא עלול לחלות, עלול ליפול קורבן להתנקשות, עלול להיפגע בתאונה – חס וחלילה. ראש הממשלה עלול להיות בלתי כשיר לזמן קצר, לזמן ארוך, לתמיד. ואז – מה? נכון, החוק קובע שהממשלה מתכנסת וקובעת מי ימלא את מקומו. אבל זה מה שצריך לקרות במצב משברי שכזה – מאבק פוליטי של כיפוף ידיים, איומים ועסקות? יכול להיות שייבחר מישהו שאיננו בקיא בסוגיות המרכזיות שעל סדר היום, ואין מי שיבצע איתו חפיפה מסודרת. ותארו לעצמכם שהחמאס, למשל, מנצל את ההזדמנות ופותח במתקפה נרחבת. השם ישמור.

אני לא חסיד גדול של שיטת הממשל האמריקנית, אבל שם העסק מסודר ביותר: סגן הנשיא, יו"ר בית הנבחרים, יו"ר הסנט, שר החוץ, שר האוצר, שר ההגנה וכן הלאה. אפילו אצלנו החוק קובע מיהו ממלא מקומו של נשיא המדינה: יו"ר הכנסת. אבל לאדם החשוב ביותר במדינה אין ממלא-מקום ברור וידוע. זוהי לקונה חמורה, שיש למלא מיד בדמות תוספת של סעיף אחד לחוק יסוד הממשלה: הממשלה תמנה, על-פי הצעת ראש הממשלה, ממלא-מקום לראש הממשלה, אשר יחליף אותו בכל עת בה ייבצר ממנו למלא את תפקידו. לא ברור שזה חיוני?

עורכי דין
ציטוט שלא היה ולא נברא [צילום: פלאש 90]

בחיי שאני לא מצליח להבין עורכי דין שבאים לבית המשפט העליון ומגישים בקשות שדינן אחד ויחיד: להידחות על הסף. השבוע פרסמנו שתי דוגמאות כאלו. במקרה אחד היה זה השופט בדימוס דן ביין, שלדברי הנשיאה מרים נאורניסה לעטוף טענות ערעוריות מובהקות בכסות מלאכותית של טענות עקרוניות. במקרה שני היה זה יואל שמחי, שלדברי השופט מני מזוזהגיש בקשה תמוהה לערער על פסקי דין שניתנו בהסכמתו המלאה. מה הם חושבים, אם בכלל? שהשופטים לא יקראו?

עוד פחות אני מבין את אליעד שרגא, שגם על התנהגותו החצופה כתבנו השבוע. נניח שאת התנהלותו הגסה בדיון עוד אפשר איכשהו להסביר כנובעת מלהט הוויכוח; נניח. אבל לאחר מכן הוציא הדובר שלו, במחשבה תחילה, הודעה שכולה נעה בין בלופים לבין שקרים. הבולט שבהם היה ציטוט מדבריו של שרגא – שלא היה ולא נברא. במילים אחרות: שרגא סיפר לתקשורת על דברים שכלל לא אמר. הוא כנראה יצא מתוך הנחה, שאיש לא יטרח לבדוק. אז יש לנו הודעה בשבילו ובשביל בלופרים דוגמתו: בדיוק בשביל זה אנחנו כאן.

הרכבת הקלה
לא מספרים לנוסעים על זכותם להחזר

ב-1.1.17 נפל דבר ברכבת הקלה בירושלים: אפשר להשתמש בערך הצבור שבכרטיסי רב-קו. בהחלט הקלה משמעותית ללקוחות. אלא שבדרך, גם בחברת סיטיפס וגם במשרד התחבורה שכחו לחשוב מראש על רבבות הנוסעים שכבר הטעינו כרטיסיות ברב-קו שלהם. כאשר החל השימוש בערך הצבור, התברר שמכונות התיקוף קוראות את הערך הזה ומדלגות על הכרטיסיות, וכך הופכות אותן לכסף אבוד.

חשבון מהיר. נניח שלכל נוסע ממוצע נותרו עשר נסיעות – שזה בערך 50 שקל. הרכבת הקלה אומרת שיש לה 140,000 נוסעים ביום. נניח ש-100,000 מהם עושים שימוש ברב-קו. זה אומר, שנותרו בידיהם נסיעות ב-5 מיליון שקל שלא ינוצלו. כאשר פניתי למרכז השירות של הרכבת הקלה ב-10.1.17, עובדיו די הופתעו. איש לא חשב על הבעיה הזאת.

עברו עוד כמה ימים ונמצא פתרון: אפשר לפנות למרכז השירות, למלא טופס ולקבל בחזרה במזומן את היתרה. יפה שחשבו על כך באיחור של שבועיים. יפה שאומרים את זה למי ששואל; מי שלא שואל – זו כנראה בעיה שלו. עוד יותר יפה, שזה הפך להיות בעיה של הלקוחות, שצריכים להגיע למרכז שירות אחד ויחיד, לבזבז זמן ואז לקבל את הכסף השייך להם. למה לא חשבו על זה מראש?

תאריך:  20/01/2017   |   עודכן:  20/01/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
במחשבה תחילה
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סיירוס
20/01/17 10:49
 
חזקי שנאן
21/01/17 02:10
2
אהוד פרלסמן
20/01/17 10:58
3
אהרון שחר
20/01/17 11:51
4
שפרירית
20/01/17 11:52
5
שפרירית
20/01/17 12:10
6
שפרירית
20/01/17 15:20
7
וולבל
21/01/17 06:32
8
אובד מדינה
21/01/17 08:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
עאמר חיג'אווי, נציג ועד עובדי אגד תעבורה, הגיש תלונה במשטרת בנימין נגד ארגון להבה. בתלונה נאמר כי הארגון הפיץ פרסום מסית וגזעני המהווה עבירה לכאורה על חוק העונשין סעיף 144(א)-(ו).
19/01/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
נהגי חברת סופרבוס בחרו להתאגד בכוח לעובדים. בבחירות שהתקיימו השבוע (18-17.1.17) בחרו 58% מהמצביעים בכוח לעובדים כארגונם היציג. אחוז ההצבעה הגבוה עמד על 88%. "אנו גאים באמון שקיבלנו מציבור הנהגים", אמר הארון שובש, יו"ר ועד העובדים ונהג באשכול העמקים. "לא היה לנו ספק לרגע בתמיכה הכוללת של הנהגים בנו. יחד עמדנו מול ההנהלה על זכותנו להתאגד, לעיתים תוך תשלום מחיר אישי". לדבריו, בשל סירובה של ההנהלה להכיר בוועד העובדים קוימו מספר שביתות.
19/01/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
ב-2011 החליטה הממשלה על הקמת רשויות מטרופוליניות, אך מאז דבר לא נעשה לבצע את ההחלטה. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מעכבת את הקמת הרשויות הללו עד להשלמת איוש התקנים בתוכה. נכון להיום, חסרים לרשות משאבים ותקנים ויש בעיות הדורשות טיפול.
17/01/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
האם מאבטח ברכבת הקלה בירושלים נהג כשורה, כאשר הניח תיק שמצא ליד השוטרים והלך לדרכו? בית המשפט השיב בשלילה
15/01/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
נסיעות התחבורה הציבורית המחברות את הערים קריית שמונה, צפת וטבריה יתוגברו כמו גם נסיעות למוקדי הפעילות של המועצות האזוריות בגליל המזרחי, אל מכללת תל חי ואל המרכזים הרפואיים "זיו" ו"פדה-פוריה".
15/01/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   תחבורה ציבורית  /  מי ומי  
"חוק הרב-קו פוגע בנוסע המזדמן"   /  עידן יוסף
"נהפוך את העולם לעמוד בלו"ז הרק"ל"  /  עידן יוסף
30 נסיעות נכנסות בשבת לירושלים  /  עידן יוסף
153 שנים, 150 עובדות  /  איתמר לוין
דן מציגה: היה 10?  /  איתמר לוין
תקועים בברייטון  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il