|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?

דייר חדש בבית הלבן

עובדות על טראמפ

מדוע גם מי שתומך בעמדותיו של טראמפ יכול להסתייג מהאיש מדוע ידידותו לישראל אינה חזות הכל מדוע קלינטון הייתה הרע במיעוטו
22/01/2017  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   השבעת טראמפ   |   תגובות
בלתי-יציב ובלתי-צפוי [צילום: מנואל סנאטה, AP]

להגן על המיסיסיפי?
דונלד טראמפ מתחייב להגביר בצורה משמעותית את כוחה הצבאי של ארה"ב. נייר העמדה שלו בנושא מדיניות חוץ, שפרסם הבית הלבן מיד לאחר ההשבעה, מציין שמספר הספינות בצי האמריקני הצטמצם במחצית מאז 1991 וחיל-האוויר קטן בשליש מאשר לפני 25 שנה. "הנשיא טראמפ מחויב לשנות את המגמה הזאת, משום שהוא יודע שאסור שהדומיננטיות הצבאית שלנו תהיה מוטלת בספק". אבל בשביל מה? אם ארה"ב הולכת בכיוון של בדלנות, כפי שהבהיר טראמפ בנאום ההשבעה שלו, מה היא תעשה עם כזה צבא גדול? תגן על המיסיסיפי מפני האינדיאנים? את הסתירה הזאת איש טרם יישב.

מן הסתם אני מכלה את זמני לריק. מי ששבוי בססמאות, אינו מעוניין בעובדות. מי שבטוח שכל הצדק נמצא איתו, לא מוכן לשמוע דעות אחרות. מי שרואה את העולם בשחור-לבן, מתעלם מכך שיש הרבה גוונים באמצע. ובכל זאת: כמה עובדות מרכזיות על דונלד טראמפ - ואני מדגיש: עובדות, מהסוג שאינו שנוי במחלוקת.

ראשית - הבהרה עקרונית. אפשר לתמוך במדיניות ולהתנגד לאדם. אפשר לתמוך באדם ולהסתייג מפעולותיו. אפשר לתמוך בפעולות ולהסתייג מהתוצאות. אני משתדל לקבוע את דעתי לפי ה-issue ולא לפי האיש. לכן, למרות שדעותי ימניות - אני לא מסכים אוטומטית עם בנימין נתניהו. למרות שבחרתי בבית היהודי - אני לא תומך בכל פעולה של איילת שקד. ולמרות שבנושאים מרכזיים אני מסכים עם טראמפ - אני חושב שהוא אדם מסוכן לארה"ב, לעולם וממילא גם לישראל.

מה שמוביל לעוד נקודה בסיסית. אי-אפשר לבחון כל דבר רק במשקפיים של "האם זה טוב ליהודים". ישראל, כמדינה קטנה שקיומה נמצא בסכנה מתמדת, קשורה בטבורה לעולם - לטוב ולרע. אם העולם ייקלע למשבר כלכלי, גם אנחנו נסבול ממנו. אם ארה"ב תיסוג ממחויבויותיה הבינלאומיות ורוסיה תיכנס במקומה - זה יפגע גם בנו. אם בארה"ב יהיה גל של שנאת זרים - הוא יגיע גם ליהודים וממילא ישפיע גם עלינו.

ישראל היא אחת הבעיות האחרונות על סדר יומו של טראמפ, והוא בוודאי לא יקבל שום החלטה רק לפי האינטרס שלנו. ושיהיה ברור: כאשר ג'ארד קושניר יתחיל במאמצי התיווך שלו, הוא וחותנו לא יאמצו אוטומטית את כל עמדותיה של ישראל. ואם שגרירות ארה"ב תועבר לירושלים, הפלשתינים והערבים יצטרכו לקבל פיצוי - על חשבוננו.

נקודה מקדימה אחרונה. עמדתי כאן שוב ושוב על העובדה המצערת והמטרידה, שדונלד טראמפ והילרי קלינטון היו המועמדים שהצליחו 320 מיליון אמריקנים להוציא מקרבם. קלינטון אינה אישה ישרה, בלשון המעטה. יש לה עבר מכביד של אי-אמירת אמת, כספים ממקורות מפוקפקים וניגודי אינטרסים. אך בבחירה בינה לבין טראמפ הבלתי-יציב והבלתי-צפוי - היא הייתה בעיני הרע במיעוטו. אני מעדיף אדם יציב וצפוי שניצב נגדי, משום שאיתו אני יודע כיצד להתמודד. מי שיכול לקום מחר בבוקר, להתרגז על משהו ולצייץ 140 תווים שיהפכו את מדיניות ארצו - מפחיד אותי.

ארבעת הבנים בהגדה מסודרים מן הטוב אל הרע: החכם קודם לרשע. אך מדוע הרשע קודם לתם? מה אשם אותו בן שיודע לשאול רק "מה זאת"? התשובה מצויה בנוסח של התלמוד הירושלמי, שם נאמר "טיפש" במקום "תם". לרשע יש תקנה: יחזור בתשובה. טיפש נשאר טיפש. והוא הדין בהשוואה שבין קלינטון לטראמפ. וכעת - למצעד העובדות.

הוא הפסיד בבחירות
התערב ומקבל מחמאות [צילום: נטליה קולסניקובה, AP]

טראמפ הפסיד בבחירות. קלינטון גברה על טראמפ בהפרש של 2.9 מיליון קולות וקיבלה 48% לעומת 46%. אם 39,659 קולות במישיגן, ויסקונסין ופנסילבניה היו עוברים צד, קלינטון הייתה מנצחת באלקטורים 260-278. טראמפ נבחר בזכות שיטה מן המאה ה-18, שהוא עצמו גינה לפני מספר שנים. שיהיה ברור: טראמפ הוא נשיא לגיטימי לכל דבר, כי החוקה היא הקובעת. אך הוא אינו יכול לטעון שסחף אחריו את אמריקה.

רוסיה התערבה בבחירות לטובת טראמפ. זוהי המסקנה של סוכנויות הביון האמריקניות, ואוי לעולם כולו אם נחשוד שמדובר בהטיה פוליטית. גם חברים בכירים במפלגה הרפובליקנית – ממתנגדיו של טראמפ – מקבלים קביעה זאת. לכך יש לצרף את המחמאות שמחלק טראמפ לוולדימיר פוטין ואת מינויו של רקס טילרסון, בעל הקשרים ההדוקים עם רוסיה, לשר החוץ. העובדות הללו יוצרות תמונה מדאיגה ביותר.

טראמפ נכנס לבית הלבן עם תמיכת שפל. רק 40% מהאמריקנים תומכים בטראמפ – שיעור חסר תקדים לנשיא בתחילת כהונתו. נכון, זה סקר וראינו בנובמבר האחרון כמה הסקרים שווים, אבל לאיש אין נתונים אחרים וכל נשיא מתנהל במידה רבה לפי שיעור התמיכה.

התקשורת מאוחדת נגד טראמפ. בשבוע האחרון קראתי על בסיס יום-יומי את מה שכתבו על טראמפ העיתונים החשובים ביותר בעולם, בארה"ב ומחוצה לה. לא מצאתי אפילו מאמר אחד בעדו, אפילו כותב אחד שהתייצב לצידו. זו לא קונספירציה של תקשורת שמאלנית. פייננשל טיימס ואקונומיסט הם בכלל בריטיים; USA Today אינו מזוהה פוליטית; ובכל העיתונים החשובים ניתנת במה למגוון רחב של דעות. לכן, טראמפ יכול להאשים עד מחר את המראה; הבעיה אינה בהשתקפות אלא במי שניצב מולה.

נשים, עובדים ומוסלמים
תמכו בו בצורה גלויה [צילום: AP]

יחסו של טראמפ לנשים בעייתי, בלשון המעטה. נתחיל מעובדה שאינה שנויה במחלוקת: מכל הנשים שהתייצבו נגד טראמפ במהלך הקמפיין, אף לא אחת הגישה נגדו תלונה פלילית או תביעה אזרחית. מצד שני, טראמפ נשמע בקולו אומר בדיוק מה הוא חושב על נשים. הוא גם הצהיר שאחרי הבחירות יתבע את כל המאשימות; עד כמה שידיעתי מגעת, לא הוגשה אפילו תביעה אחת. כל כך הרבה עדויות וטענות לא יכולות להיות כולן תוצאה של עלילה ורצון להתפרסם.

טראמפ שילם 25 מיליון דולר בתביעת הונאה. מדובר בפרשת "אוניברסיטת טראמפ" – קורסים לנדל"ן שלטענת מאות מהנרשמים התבררו כמרמה. מיד לאחר הבחירות שילם טראמפ את הסכום המשמעותי הזה כפשרה בתביעה הייצוגית נגדו, אם כי חשוב להדגיש שהוא לא הודה בטענות שהועלו בה.

טראמפ לא שילם לעובדים ולספקים. לאורך השנים הצטברו מאות אם לא אלפי תביעות של עובדים וספקים בפרויקטים שונים של טראמפ, שטענו שלא קיבלו את כל התמורה המגיעה להם. גל שכזה אינו יכול להיות מקרי. כאשר קלינטון ציינה באחד העימותים את שמו של אדריכל שלא קיבל את כספו, השיב טראמפ: "הוא כנראה לא עשה עבודה טובה".

טראמפ התבטא בצורה גזענית וזוכה לתמיכתם של גזענים. דבריו נגד מוסלמים ומהגרים נשאו אופי גזעני. גם מי שרוצה להילחם בטרור, אינו יכול לקבוע במשתמע שכל המוסלמים הם טרוריסטים-בפוטנציה. גם מי שרוצה להיאבק בהגירה הבלתי-חוקית, אינו יכול לקבוע שכל המהגרים מביאים פשע וסמים. ארגוני ימין קיצוניים, ובראשם הקו-קלוקס-קלאן, תמכו בטראמפ בצורה גלויה.

טראמפ לא מדייק בעובדות, וגם זה בלשון המעטה. אחרי כל אחד משלושת העימותים נבדקו דבריהם של קלינטון וטראמפ, ושניהם מסרו נתונים מופרכים – אלא שטראמפ עשה זאת בהיקף גדול פי כמה וכמה מאשר יריבתו. אותו הדבר היה בנאום ההשבעה. הוא משחק במספרים, הוא מתעלם מהם כשהם נוחים לו, הוא מצטט דברים שלא נאמרו.

עם טוויטר, בלי הומור
הרס את מעמדה של ארה"ב [צילום: סוזן וולש, AP]

טראמפ מעורר מחלוקות על בסיס יום-יומי. יש מי שאוהבים את הגישה הרעננה של טראמפ, את התעלמותו מהתקינות הפוליטית. אלא שמשמעות הדבר היא, שכמעט מדי יום הוא מעליב מישהו או מעורר מחלוקת על משהו. זה בעייתי למתמודדים, זה הרסני לנשיא. אם טראמפ ימשיך כך, הוא וממשלו יצטרכו לעסוק כל העת בכיבוי שריפות במקום לנהל את ארה"ב.

טראמפ יורה מהמותן. צריך בכלל להסביר את הנקודה הזאת? ציוצי טוויטר לפנות בוקר אינן הדרך להגיב ולהחליט. כפי שכבר כתבתי כאן, אם טראמפ ימשיך לעשות זאת – התוצאות יהיו הרסניות.

לטראמפ אין חוש הומור. אני מתקשה להיזכר מתי לאחרונה טראמפ צחק בפומבי, במיוחד על עצמו. להפך. הוא התלונן במלוא הרצינות על החיקוי (המצוין) שלו בידי אלק בולדווין ב-Saturday Night Live. אדם נעדר חוש הומור מפחיד אותי, כי זה אומר שאין לו חוש ביקורת עצמי ושהוא מתקשה לקבל ביקורת חיצונית. לנשיא ארה"ב אלו שתי תכונות חיוניות ביותר.

גם אני חושב שברק אובמה הרס את מעמדה של ארה"ב בעולם ושחיוני לשקם אותו. גם אני חושב שאובמה היה רע לישראל ושטראמפ לפחות מצהיר שיהיה הרבה יותר ידידותי כלפיה. גם אני חושב שיש בארה"ב בפרט ובעולם כולו פערים חברתיים וכלכליים בלתי נסבלים. גם אני חושב שלביורוקרטיה יש נטייה לפעול לטובת עצמה ולהנציח את עצמה במקום לשרת את הציבור שמשלם לה. גם אני חושב שלפעמים צריך להגיד בצורה ברורה אמת שאינה נעימה. כל זה לא אומר, שאני צריך לתמוך אוטומטית בטראמפ ושאני צריך להתעלם מהבעיות הקשות באופיו ובשיקול הדעת שלו. זו הסיבה שרציתי בנצחונה של קלינטון וזו הסיבה שאני חושש כעת, חושש מאוד.


תאריך:  22/01/2017   |   עודכן:  22/01/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עובדות על טראמפ
תגובות  [ 24 ] מוצגות   [ 24 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
duducohn
22/01/17 10:21
 
אינו
22/01/17 10:54
 
ק.ר.
22/01/17 11:27
 
אורי רעננה
22/01/17 12:49
2
גדי
22/01/17 10:44
3
juju
22/01/17 11:01
 
משה מיכאל
22/01/17 16:07
4
עמעד
22/01/17 11:11
5
בן שלמה
22/01/17 11:48
6
שעין
22/01/17 12:19
7
ישמעאל
22/01/17 12:42
8
שוחר-שלום
22/01/17 12:53
9
פרופ ברנרד בלאסן
22/01/17 13:25
10
עובדתי
22/01/17 14:26
11
קורא ותיק
22/01/17 14:44
12
Abu
22/01/17 14:55
13
אהוד פרלסמן
22/01/17 15:51
14
ב_שמואל
22/01/17 17:06
15
קידי
22/01/17 19:02
16
alice
22/01/17 19:23
17
יוסי321
22/01/17 19:52
18
יוני 76
23/01/17 06:45
19
מוסת נגד טראמפ
23/01/17 22:48
20
מיקי1
25/01/17 14:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  השבעת טראמפ
דונלד טראמפ נתקל לראשונה בחדר שהוא לא יכול למלא - זו ההגדרה (21.1.17) של דניאל ד'אדריו בשבועון טיים לנאום ההשבעה של הנשיא החדש.
22/01/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
דונלד טראמפ הבהיר מהמילים הראשונות של נאום ההשבעה: הנשיאות שלו תהיה שונה. נשיאים קודמים ניצלו את נאומי ההשבעה כדי לפרוס את חזונם לגבי ארה"ב במעין "מוזיקת רקע", ולא נכנסו לפרטי מדיניותם. טראמפ היה שונה - כותב (21.1.17) סם ליית' בפייננשל טיימס.
22/01/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
שעות אחדות לאחר השבעתו של דונלד טראמפ לנשיא, נקראה בבתי הכנסת ברחבי העולם פרשת "שמות" המספרת על תחילת דרכו של מנהיג אחר: משה רבינו. תוך כדי עיון בפרשה, שמתי לב לנקודה מעניינת שהעבירה את מחשבותי לאירוע הגדול בוושינגטון.
22/01/2017  |  איתמר לוין  |   מאמרים
הנשיא האמריקני דונלד טראמפ אמר בביקור במטה סוכנות הביון המרכזית, ה-CIA, כי הוא נותן לסוכנויות המודיעין גיבוי של "אלף אחוזים". "אני אוהב אתכם, אני מכבד אתכם, אין איש שאני מכבד יותר מאנשי ה-CIA". לדבריו, התקשורת היא שגרמה לרושם שיש ריב בין הצדדים.
21/01/2017  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
הסנאט מצביע ומאשר:
21/01/2017  |  אביתר בן-צדף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il