|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

התקפה ב-1956 על האוטובוס באזור באר מנוחה

סיפורה ומכתבה המרגש של תרצה זרחי בת עתלית שנהרגה בהתקפת הפדאיון על אוטובוס אגד באזור באר מנוחה בשנת 1956 בדרך לאילת וסיפורו של פיגוע אוטובוס זה שנשכח עם השנים ולא ידוע לרבים
29/01/2017  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
קברה של תרצה זרחי בבית העלמין בעתלית [צילום: אלי אלון]

תרצה זרחי [צילום: באדיבות המשפחה]

ב-16 באוגוסט 1956 הותקף בירי ממארב על-ידי חולית פדאיון שחדרה לתחומי ישראל, אוטובוס אגד ("אשד") שהיה בדרכו לאילת באזור באר מנוחה, בקטע הכביש בין באר מנוחה לעין רדיאן. בהתקפה זו נהרגו ארבעה אנשים, נוסעת האוטובוס תרצה זרחי מחיפה ושלושה חיילים שאבטחו את האוטובוס וחמישה אנשים נפצעו. אירוע זה כמעט ואינו ידוע לציבור הרחב. ורק מעטים יודעים כי התרחש.

הגעתי לסיפור התקפת האוטובוס באזור באר מנוחה, במקרה . במהלך סיור בבית העלמין בעתלית, צדה עיני מצבת קבר ועליה נחקק בזו הלשון: "פ"נ תרצה זרחי לבית קהתי. נפלה בדרך לאילת בט' באלול תשט"ז ולה כ"א אביבים". מיהי תרצה זרחי?-הסתקרנתי. למה הכוונה "נפלה באילת" ובאילו נסיבות מתה. צילמתי המצבה והעליתי הצילום לפייסבוק. קיבלתי תגובות רבות. במקביל הצלחתי לאתר כמה מבני משפחתה של תרצה. שוחחתי עם בעלה של תרצה צבי זרחי, אדריכל ימי במקצועו ועם אחותה אביבה יער אשת חינוך ידועה בחיפה. כמו-כן נברתי בארכיונים שונים ועל סמך שיחות אלה ועדויות של אנשים שהיו קשורים לפיגוע. ניתן להרכיב בצורה מפורטת ומדויקת את השתלשלות סיפור התקפת האוטובוס באזור באר מנוחה. והרי הוא לפניכם.

סיפור האסון

התאריך, יום חמישי 16 באוגוסט 1956 אוטובוס אגד (אש"ד) מדגם גי.מ.סי. ירוק מספרו 1371 יוצא כרגיל בשעה 6 בבוקר מהתחנה המרכזית בתל אביב (הישנה)בדרכו ליעדו הסופי אילת. באוטובוס היו כ-28 נוסעים היו בו נשים, תושבי אילת, אורחים ותיירים. הנהג ליד ההגה היה מרדכי עופר בן 32 מרמת גן עם ותק של כחצי שנה בקו זה. ליד עופר יושב נהג נוסף בשם דוד פרידמן בין 36 אב לשני ילדים תושב שכונת יד אליהו בתל אביב שאמור להחליף את עופר באזור עין חצבה. פרידמן הוא נהג ותיק בקו זה ולאחר הרצח במעלה עקרבים ב-1954 בו נהרג הנהג פירסטנברג החליף אותו ומאז הוא נוהג בקו זה. באותה תקופה נמשכה נסיעה בקו תל אביב אילת כ-7 שעות ולפעמים אף יותר. הדרך הייתה קשה ונמשכה כאמור שעות רבות ובכל נסיעה בקו תל אביב –אילת היו 2 נהגים שהתחלפו בניהם במהלך הדרך. בין הנוסעים היוצאים באוטובוס זה של 6 בבוקר מתחנת תל אביב הייתה אמורה להיות תרצה זרחי בת 21 שהתגוררה בחיפה .אולם היא איחרה בכמה דקות את האוטובוס ומאחר שלא רצתה לוותר על ביקור באילת אצל בעלה צבי זרחי שעבד כמהנדס באילת בבסיס חיל-הים מטעם הצבא וחיכה לה באילת לסוף שבוע – לקחה מונית ספיישל מיוחדת מתל אביב והספיקה להדביק את האוטובוס ברחובות ולעלות עליו בשעה 6:40 לערך. היא לא ידעה כי תהיה זו נסיעתה האחרונה. תרצה התיישבה ליד הנהג המחליף בקדמת האוטובוס והתפתחה שיחה בניהם בה סיפרה לו כי היא באה לאילת לסוף שבוע לבקר את בעלה שעובד בעיר.

בהגיע האוטובוס לבאר שבע עלו עליו 7 נוסעים נוספים. בבאר שבע נתלוו אליו שני ג'יפים כשבכל אחד כ3-4 חיילי צה"ל שתפקידם היה לאבטח את האוטובוס. אחד הגיפים נסע מלפניו והשני מאחוריו. יש לציין כי באותה תקופה אירעו באזור הערבה ובכביש לאילת שורה של פיגועים והתקפות מצד חוליות פדאיון שחדרו לישראל מירדן וממצרים. הבולט והידוע שבהם היה מקרה טבח האוטובוס במעלה עקרבים במרס 1954 ועל כן להגן על שלומם של הנוסעים ולהרתיע את אנשי הפדאיון ניתנה אבטחה של חילי צה"ל לאוטובוסים של אגד ולכלי רכב שנוסעים באזור.

בהגיע האוטובוס לאזור עין חצבה התחלפו הנהגים כאשר מרדכי פרידמן עובר לשבת ליד ההגה. כאשר התקרבו בשעה 11:15 לערך לעיקול בין עין רדואן לבאר מנוחה הבחינו בצד הדרך בקומנדקר שרוף. מרדכי עופר הסביר לתרצה זרחי כי כאן נרצחו לפני כ-4 חודשים ארבעת עובדי תה"ל. ממש באותן דקות נורו לפתע יריות לעבר האוטובוס משלושה כיוונים, לעבר קדמת האוטובוס במטרה ככל הנראה, לפגוע בנהג ובמנוע ולעבר שני צדיו במטרה לפגוע בנוסעים. הייתה זו ככל הנראה חוליה גדולה שמנתה לפי הערכה לפחות 15 איש. הנהג שישב ליד ההגה, מרדכי פרידמן נפגע מיד בידו והחל שותת דם אולם לא איבד קור רוחו הוא לחץ על הדוושה והגביר מהירות עד שיצא מטווח סכנה. במשך כ-200 מטרים היה נתון האוטובוס למטח יריות מכל עבר. תרצה שישבה במושב הראשון ליד הנהג המחליף מרדכי עופר התכופפה קמעה וסובבה ראשה לעבר פנים האוטובוס בניסיון להימלט ממטח הכדורים באותו רגע נפגעה על-ידי כדור שחדר לגבה והיא נפצעה קשה. היא לא דיברה רק נאנחה, סיפר הנהג עופר. רופא שיניים בשם רודי פרי שהיה בין נוסעי האוטובוס שעבד כרופא שניים באילת, טיפל בה ובפצועים האחרים שהיו באוטובוס. האוטובוס המשיך בנסיעתו ואז הבחינו הנהגים והנוסעים בג'יפ שליווה את האוטובוס כ800 מטר מפניו כשהוא ריק ומוטל בצדי הכביש הועלתה סברה ראשונית שהחיילים נחטפו.

חיים קליינמן בן 19 וחצי שהיה מפקד הליווי ונסע בג'יפ האחורי מסר לעיתונאים כי ג'יפ הלווי שנסע מאחורי האוטובוס היה במרחק 40 מטרים ממנו. הנוסעים באוטובוס לא שמעו את היריות שנורו על הג'יפ אולי בגלל הרעש החזק של מנוע הדיזל של האוטובוס. תרצה זרחי שהייתה בשלבי גסיסה נפטרה כעבור שעה קלה.האוטובוס נקוב הכדורים המשיך בנסיעה כשהנהגים והנוסעים והפצועים עליו והגיע בשעה 1:15 לערך לאילת כמעט בשעה הרגילה בו מגיע האוטובוס לאילת. הנהגים והנוסעים התבשרו בהגיעם לאילת כי שלושת החילים שהיו בג'יפ הליווי נהרגו

גופתה של תרצה זרחי הובאה למרפאה באילת. בעלה המהנדס צבי זרחי שעבד כאמור באילת אותר ונקרא לזהות את גופת אשתו " זה היה רגע קשה מאוד בחיי הלם נוראי" מספר לי צבי זרחי תושב חיפה כיום בן 86. צבי מוסיף: רגע שלא אשכח היה כאשר עמדתי ליד גופת אשתי ואחד הנהגים באוטובוס שהותקף נקרא לטלפון והודיע כי הוא נוהג גם מחר באוטובוס ואמר משהו בנוסח" מחר יום חדש השמש תזרח הנוסעים יחכו לי כרגיל החיים חייבים להימשך".

הפצועים ובהם הנהג מרדכי פרידמן קיבלו באילת טיפול ראשוני והועלו עוד באותו יום למטוס ארקיע יחד עם נוסעים מאילת לתל אביב .מלוד הועברו לבית חולים תל השומר. ואלה שמות חמישה הפצועים בהתקפה על האוטובוס כפי שפורסמו בעיתונות דאז: דוד פרידמן –בן 36 מתל אביב נהג האוטובוס שנפצע קל בידו,ראובן מילשטיין בן 18 מרחוב ביכורי עיתים 7 בתל אביב נפצע קל ברגלו, עמנואל קוק בן 17 משכונת התקווה בתל אביב עובד מוסך אגד, שארל אילוז בן 29 מבאר שבע

שלושת החיילים ההרוגים הם. מיכאל חן מאפיקים יורם טריגר מכפר גלעדי ומאיר טולידנו מהמושב רנתיה שליד פתח תקוה

מיכאל חן - בן 21 בנופלו, הובא לקבורה בבית העלמין באפיקים בהלוויתו השתתפו קרוביו, חברי המשק, מפקדיו,חברי יחידתו ונציגי המועצה האזורית — עמק הירדן. מיכאל חן ‬הגיע לאפיקים במסגרת עלית הנוער והתחנך במוסדות החינוך של הקיבוץ.‬‬

יורם טריגר - בן קיבוץ כפר גלעדי היה בן 19 בנפלו. הוא הובא למנוחות בבית הקברות בתל־חי. "אביו מוותיקי המשק ומהנהגים הראשונים בגליל, הנודע בכינויו — גורוצ'קה.‬‬

מאיר טולידנו ממושב רינתיה הובא למנוחות בבית העלמין בגבעת שאול. בהלוויה השתתפו אנשי הכפר רינתיה, שליד פתח־תקוה,והיחידה הצבאית שאליה השתייך המנוח. "אביו הישיש אמר קדיש ומשמר כבוד ירה, שלוש אלומות אש.

האם בן נוסעי האוטובוס היה משה לוי?

עיתון מעריב שדיווח על התקפת האוטובוס יודע לספר כי בעת שהותקף האוטובוס "אחד הנוסעים דמות אגדית בערבה הידוע בכינוי "משה וחצי "היה היחיד מבין הנוסעים שהשיב באש למתקיפים באקדחו" האם מדובר במשה לוי לימים הרמטכ"ל ה-12 של צה"ל?. זה נשמע סביר והגיוני שאכן מדובר במשה לוי לימים רב אלוף משה לוי שכן הוא התגייס ב1954 ושירת גם באזור. אבל האם זה האיש? אינני יודע. אולי מדובר במישהו אחר.

סביר מאוד גם שאחד הנהגים באוטובוס המותקף מרדכי עופר הוא לא אחר מאשר מרדכי עופר(קסבינר) שהיה לימים מראשי "אגד" וחבר כנסת מטעם מפלגת העבודה בשנים 1965-1971. עופר נפטר בשנת 1971 ועל שמו נקראה התחנה המרכזית בבת גלים תחנת מרדכי עופר. ניסיתי לאתר מישהו מבני משפחתו של עופר לברר הנושא ולקבל אישור רשמי להשערתי אולם לא הצלחתי לאתרם ולכן אני משאיר את הדבר כהשערה סבירה בלבד ויתכן כי מדובר במרדכי עופר אחר.

הלוויתה של תרצה זרחי

מספר שעות לאחר שנודע על התקפת האוטובוס באזור באר מנוחה נחת מטוס צבאי מסוג דקוטה בשדה התעופה באילת ובו עיתונאים וכתבים צבאים שהוטסו במיוחד לסקר ולצלם את האוטובוס הפגוע. למחרת יום שישי 17.8.1956 פורסמו בעיתונות הישראלית בכותרות ובעמודים ראשונים כתבות נרחבות על התקפת האוטובוס. בשעה מאוחרת בלילה של אותו יום חזר לתל אביב מטוס הדקוטה שהביא את העיתונאים לאילת ובו גופתה של תרצה זרחי כשהיא שוכבת על אלונקה, קשורה בתוך שמיכה צבאית כשכובע קש צהוב וסנדלים אדומים מונחים בסמוך לגופה.

דבר מותה של תרצה בת ה-21 בת עתלית הכה בהלם ובתדהמה את תושבי המושבה הוותיקה "בה כל אחד הכיר את השני" ההלוויה נערכה בצהרי יום שישי למחרת ההתקפה על האוטובוס ועברה ברחובותיה המרכזים של המושבה קהל רב והמום ליווה את תרצה בדרכה האחרונה.

סיפור חייה ומכתבה המרגש של תרצה זרחי

תרצה נולדה ב1935 לדב ויהודית קהתי (קנלר) מראשוני המושבה עתלית. שעלו לארץ בעליה השלישית דב היה חבר "ההגנה ומראשוני עובדי מפעל המלח בעתלית. תרצה למדה בבית ספר היסודי במושבה. בשנת 1952 סיימה את לימודיה בבית הספר התיכון "חוגים" בחיפה והמשיכה לסמינר הריאלי למורים ולמורות. בשנת 1954, בתום לימודיה, קיבלה תרצה תעודת הוראה. בשנת 1955 היא החלה בלימודי הנדסת בניין בטכניון בחיפה. אחותה של תרצה אביבה יער היא אשת חינוך ידועה בחיפה והייתה מנהלת בית ספר בחיפה.

תרצה נישאה לצבי זרחי ב-15.07.1954, ובני הזוג התגוררו בחיפה. בעלה של תרצה צבי זרחי הוא יליד תל אביב ואדריכל ימי במקצועו. אחיו של צבי הוא האדריכל הידוע משה זרחי.
לאחר מותה מצא צבי בעלה של תרצה בביתם בחיפה, מכתב שהיא הותירה להוריה ערב נסיעתה. כך כתבה:

"שלום הורים יקרים!

הכרחתי את עצמי לכתוב לכם, כי אני בטוחה שלא יקרה לי מאומה, אך על כל צרה... נסעתי לצביקה, לאילת - כי במקום בו נמצא הוא, שם מקומי, בטוב וברע. אקווה שלא יקרה לשנינו מאומה, וששנינו נחזור בריאים ושלמים. אך אם לא... אנא אל תצטערו יותר מדי. חיי עד כה היו מאושרים מאד, אתכם ועם צביקי. אם נגזר עלי למות, טוב שיקרה זה עכשיו בעודני צעירה, וכל זכרונותי הם טובים, ובעוד אני אוהבת אתכם מאד. ואנא מיצאו עניין באחייניות שלי, נכדותיכם. ואל תצטערו יותר מדי, בלאו הכי תפרוץ מלחמה והרבה ייהרגו, ומה יתנו כבר חודשים מעטים.

אימא'לה ואבא'לה שלי, אני אוהבת אוהבת אוהבת... אתכם, ואיני יודעת פשוט כיצד לנחמכם. אבל האמינו לי, כי טוב לי כך...
שלום ומיליון נשיקות חמות חמות, בתכם תרצה".

כותבת עליה לזכרה מיכל קינן קורן (אני מניח קרובת משפחה) אם תרצה הייתה בחיים היום, אז לסבתא אביבה הייתה אחות. ולאימא שלי היו בני ובנות דודה מצד אמא. ולי היה עוד פלח משפחה שלם. בטח היה נחמד לעשות סדר גדול בפסח, וארוחת ערב ענקית בראש השנה.

תאריך:  29/01/2017   |   עודכן:  29/01/2017
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התקפה ב-1956 על האוטובוס באזור באר מנוחה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גולני
24/04/23 22:55
2
ניבה ירון
18/11/23 16:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בתקופה הנוצרית-ביזאנטית עולה חשיבותו של הגליל בשל הפיכת הנצרות לדת המדינה. המקומות הקדושים לנצרות מושכים לא רק עולי רגל אלא גם מתיישבים נוצרים מאירופה וביצנץ
29/01/2017  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
התרבות המערבית נוצקה על יסוד הקלאסיקה היוונית בתיאטרון, בפילוסופיה ובאמנות, לצד חלקו של התנ"ך כבסיס לכל התרבויות. אייסכלוס, סופוקלס ואוריפידס הם העוגנים הראשיים בתולדות התיאטרון בכל הזמנים. מחזותיהם הועלו בתיאטרון (שאנו מכנים אמפיתיאטרון) בפני העם, כשכל מעשי הרצח האיומים מעולם לא נראו על הבמה. את תיאור החלקים המזוויעים שגרמו לטרגדיות תיארה המקהלה, שהייתה לקולו של המספר.
29/01/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
אין זה עוד סוד קולינרי שיותר ויותר מסעדות נקלעות למצב העגום של מלחמת-קיום, שבו עליהן לנעול את דלתן, בזו אחר זו, כמפלט אחרון. לעומתן, מצויות מסעדות אחרות, המבקשות חרף כך בכל זאת לשרוד. כמוצא מהסבך הן מצאו פתרון, שיש בו ניצוץ כלשהו של תקווה: הן הסתפחו לרשתות קולינריות, האמורות מן הסתם לסוכך עליהן.
29/01/2017  |  ראובן לייב  |   כתבות
החיים הזוגיים לא תמיד מתנהלים על מי מנוחות, ישנן מריבות, ישנם ויכוחים וחילוקי דעות, וישנם גם רגעים לא נעימים. התמודדות בתוך הקלחת הסבוכה לא פשוטה, על כל אחד מבני הזוג לגלות בגרות ואיפוק, סובלנות וארך רוח. אך התמודדות נוספת וקשה לא פחות מתחילה כאשר מבינים שהצדק נמצא עם הצד השני. אני טועה ועכשיו צריך להודות בטעות.
29/01/2017  |  הראלה ישי  |   כתבות
פרשת המאגר הביומטרי, שבו אמורים להיכלל תווי הפנים וטביעות האצבע שלנו, מסרבת להיעלם. בשבוע שעבר נערך דיון נוסף בוועדה המיוחדת שמטפלת בסאגת המאגר, ובו הודה מנמ"ר הרשות שטביעות אצבעות אינה נחוצה כדי לקיים את תכלית החוק ולהקים את המאגר. עמדתו זו תאמה את עמדתם של מספר ח"כים בוועדה, שעל-פי הדיווחים אמרו במפורש שאין בכוונתם לתמוך בחוק שהממשלה רוצה להעביר בכנסת, ושהם דורשים בדיקה נוספת.
29/01/2017  |  יהודה קונפורטס  |   כתבות
מגזין סגולה
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il