|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

פרשת ה"סטן" בכנסת ב-1949

ב-12 בספטמבר 1949, במהלך דיון באולם הכנסת הראשונה ששכנה בקולנוע "קסם" בתל אביב, שלף צעיר שישב ביציע הקהל, בשם אברהם צפתי מקלע "סטן" וכיוונו לעבר היושבים במליאת הכנסת ובהם, דוד בן-גוריון. סיפורה של הפרשה וסיפור חייו של אברהם צפתי
02/02/2017  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
אברהם צפתי

בשלהי שנת 1957 (29.10.57), השליך צעיר תימהוני בשם משה דואק מיציע הקהל בכנסת ששכנה אז ב"בית פרומין" ברחוב קינג ג'ורג' בירושלים, רימון לעבר אולם המליאה בו ישבו חברי הכנסת והשרים. הרימון התפוצץ וגרם לפציעתו הקשה של שר הדתות דאז איש המפד"ל משה שפירא(שבעקבות האירוע הוסף לו השם חיים).ולפציעתם באורח קל של ראש הממשלה דוד בן-גוריון, גולדה מאיר, שרת החוץ ומשה כרמל שר התחבורה. משליך הרימון, דואק ניסה להימלט, אולם כמה אנשים התנפלו עליו ותפסוהו עד לבא הסדרנים והשוטרים. פרשת זריקת הרימון הסעירה בשעתו את המדינה וזכתה לסיקור נרחב בעיתונות דאז. אירוע התנקשות זה, ידוע ומפורסם ונכנס לדפי ההיסטוריה של מדינת ישראל. אולם, לא רבים יודעים כי שמונה שנים לפני אירוע השלכת הרימון התרחש בכנסת ישראל, עוד כשזו שכנב באולם "קסם" אירוע דומה המזכיר מבחינות רבות את פרשת זריקת הרימון על-ידי דואק.

"סטן" לעבר מליאת הכנסת

האירוע התרחש ביום שני 12 בספטמבר 1949 באולם ישיבות הכנסת באולם "קסם" (בית האופרה) ששכנה סמוך לשפת ימה של תל אביב. באותו יום, בשעות אחר-הצהריים התקיימה באולם מליאת הכנסת ישיבה ודיון בנושא חוק חינוך חובה. הייתה זו הישיבה האחרונה לפני הפגרה. בין היושבים ביציע הקהל היה צעיר בשם אברהם צפתי בן 24, רועה צאן מתל גזר, על-פי עדויות הוא היה לבוש די יפה, מכנסיים אפורים חולצה לבנה ומעיל חום. במהלך הדיון קם לפתע צפתי ממקומו, שלף תת-מקלע סטן, וכיוונו לעבר אולם המליאה ולעבר שולחן הממשלה שלידוישבו באותה עת, ראש הממשלה, דוד בן-גוריון, ומספר שרי ממשלה נוספים. הוא עוד הספיק לצעוק, כך לפחות על-פי עדויות, משהו בנוסח "תנו לי לראות את בן-גוריון!" סדרן הכנסת יצחק ציגלר הסתער עליו ולקח ממנו את הנשק, לעזרתו הגיעו אנשים נוספים שישבו ביציע הקהל ובניהם (כי שמדווח עיתון על המשמר). "המורה שמחה שרייבר מתל אביב, פקיד העירייה י. לוי ומאיר ריבלין". צפתי לא התנגד ולא צעק אבל כשנלקח ממנו הסטן שאל בשקט, אם יוכל לראות את בן-גוריון, ושברצונו לגלות לו את תוכניתו "להקמת מקדש השלום הנצחי בירושלים –מרכז העולם וע"י כך להבטיח את שלום העולם".

צפתי נשא עמו מזוודה אותה הצליח להכניס לכנסת. המזוודה הייתה עמוסה בעותקים של עלונים ובהם מפורטת "תוכניתו של צפתי לשלום עולמי" אותם התכוון לחלק לכל חברי הכנסת. הערכה שהשמיעו אנשי הכנסת היא, כי צפתי הסתיר את חלקי תת-המקלע מפורק בין ניירות העתקי התוכנית והרכיב אותו בשירותים לפני שנכנס לאולם הכנסת. סביר להניח כי אם הדבר היה קורה היום בכנסת ישראל הייתה מוקמת ועדת חקירה והיו מודחים בעלי תפקידים, אבל אז היו ימים אחרים.

צפתי הובא לחקירת משטרה ונכלא. התברר בחקירתו כי שבועות ספורים לפני "תקרית הסטן" שלח צפתי לכמה חברי כנסת מכתבים בהם ביקש לפגוש אותם ולספר להם על תוכנית השלום שלו למזרח התיכון. לפי תוכניתו יש להקים בית מקדש חדש בירושלים שיביא לשלום עולמי ומניעת מלחמת עולם שלישית שעלולה להתפרץ בכל רגע. שבוע לפני התקרית שלח צפתי מכתב לחבר הכנסת אליעזר פראי איש מפ"ם (מפלגת פועלים מאוחדת). וכך כותב אליו: "בבקשה לפנות ליתר חברי מפלגתך מפ"ם, בנוגע הצעתי להקמת בית מקדש שיעצתי לסוכנות היהודית ושלחתיו לשם לפני זמן מה, תקבע לי זמן שאוכל להיפגש. אינני נמצא במצב בריאות טוב. הכתובת שלי קבוצת גזר".

צפתי טען בחקירתו במשטרה כי אף נפגש בעניין עם יושב-ראש הכנסת, יוסף שפרינצק וניסה לשכנע אותו לאמץ את תוכניתו ומאחר שכל ניסיונות השכנוע העלו חרס, וחש כי נכונות לאמץ את תוכנית השלום שלו החליט בייאושו ותסכולו לעשות מעשה דרמטי שיעורר את דעת הקהל. לדבריו אף שקל להתאבד באולם מליאת הכנסת כאות מחאה.

משפטו של צפתי

מיד עם מעצרו הודיע צפתי כי החליט "לצום עד הסוף, מאחר והוא בטוח שתפרוץ מלחמה והקיץ הקץ ולכן אין הוא מחשיב יותר את חיו".

יומיים לאחר תקרית הסטן בכנסת, ב-14 בספטמבר 1949 הובא צפתי בפני שופט שלום בתל אביב. הוא תואר בעיתונות שדיווחה על המשפט כ"בחור גבה קומה, רחב גרם, שחרחר ועניים לו גדולות". צפתי אמר לשופט כי לא התכוון לירות בראש הממשלה ושלא היה בדעתו להזיק לשום אדם. כוונתו הייתה אך ורק להציג את תכוניתו בפומבי. הוא הודיע כי הוא משוכנע, שבאם לא תבוצע תוכניתו, תפרוץ מלחמה עולמית חדשה, ואין לו רצון לחיות ולעבור שוב מלחמה. צפתי סיפר בדיון כי היה רועה צאן בתל גזר וקיבל את הסטן שנועד להגנתו בצאתו יחיד עם העדר.

נציג המשטרה מסר בדיון כי "מהחקירה עולה כי אברהם צפתי איש מפא"י לא התכוון להתנקש בראש הממשלה וכי כאשר צפתי התפרץ למעקה היציע הוא אמר אני רוצה לראות את ראש הממשלה ולא לירות בראש הממשלה. נציג המשטרה סיכם דבריו ואמר "לאור החקירה והעובדות שנאספו יואשם צרפתי בהחזקת נשק ללא רישיון ובהפרת הסדר בכנסת.

השופט האריך מעצרו של צפתי והורה לשלחו להסתכלות אצל ד"ר אברהם רבינוביץ' רופא למחלות רוח בבת-ים". בהמשך נשלח להסתכלות ולאשפוז בבית חולים באר יעקב.

לאחר ששהה בהסתכלות בתנאי מעצר בבית חולים בבת ים הובא צפתי שוב בפני שופט. הרופא ד"ר רבינוביץ' אמר בדיון בבית המשפט כי הנאשם סובל ממחלת רוח בשם פרנויה (מחלת רדיפה) ויש לו חזיונות שווא בעניין הקמת בית מקדש. מילדותו עקשן ורגיש יש לו תסביכים של רדיפת כבוד וכן גדול אצלו יצר התלבטות .הרופא ציין "כי האיש הוא נורמלי בהחלט ורק כשתוקפים אותו חזיונותיו הוא מאבד את עשתונותיו" בשמעו את דברי ד"ר רבינוביץ", צפתי החל לזעוק לעבר השופט "אינני חולה רוח" השופט החליט לשלחו לאישפוז בבית החולים בבת-ים בהשגחה. אולם צפתי דרש שייעצר מעצר רגיל ולא ישהה במעצר בתנאי אשפוז בבית חולים לחולי רוח.

ב24 ביוני 1951 נדון צפתי בבית המשפט המחוזי בתל אביב לשנתיים מאסר: "על הקמת המולה והחזקת נשק בבניין הכנסת". השופט ש.קאסן ציין בפסק דינו כי לגבי החוק אין הנאשם נחשב אדם שדעתו נטרפה עליו. שני הרופאים הפסיכולוגיים שהעידו. (ד"ר רבינוביץ' ופרופ' מאיר- א.א)קבעו ברורות כי הנאשם היה מסוגל להבחין בין טוב לרע והבין למעשה את המעשה שעשה אשר עשה. הוא יודע, כי אסור להשתמש בנשק וכי לא טוב להחזיק בנשק.

השופט ש. קאסן קבע כי מאסרו של צפתי יחל מיום 24.1.51 לפי המלצת השופט "יימצא צפתי כפיקוח רפואי קפדני ועם שחרורו יימסר לשופט דוח מפורט על מצבו השכלי" את צפתי ייצג עו"ד מ.שטיין. בשם התביעה הכללית הופיע.מר טומקביץ.

מי היה אברהם צפתי?

אברהם צפתי נולד בשנת 1926 בטהרן שבאירן. אביו מלכיאל צפתי ואמו עלו לארץ ישראל מרוסיה בשנת 1925 אולם בשל קשיים כלכליים עזבו את הארץ והגיעו לטהרן, שם נולד אברהם צפתי. הוא היה הבן הצעיר של שלוש אחיות ואח אחד. אברהם למד לדבריו, בבית הספר האמריקני באירן (פרס). בהיותו בן 13 נפטרה אמו אותה תיאר כאשה אדוקה. ואברהם נותר לגור עם אביו לאחר ששאר האחיות והאח נישאו ועזבו את הבית. בשנת 1945 בגיל 18 לערך לאחר שסיים לדבריו את לימודיו בגימנסיה בטהרן, עלה צפתי לארץ. הוא שירת בצבא, היה בקבוצת חולדה ואחר כך עבר לתל גזר שם היה רועה צאן. מעיון בארכיונים עולה כי היה לו קשר גם עם קיבוץ גבע בגלבוע או עם מספר אנשים בקיבוץ לא ברור במדויק מהותו של הקשר.

כבר בשנותיו הראשונות בארץ הגה תוכנית שלום למזרח התיכון ולעולם וטען כי יש לעשות ככל שיידרש, כדי למנוע מלחמת עולם שלישית. הוא פרסם תוכניתו בחוברות ועלונים והפיצם במקומות שונים בארץ. לדבריו את הדפסת החוברות והעלונים מימן מכספי מכירת שני שטיחים יקרי ערך שהביא מטהרן. הוא התגורר במקומות שונים בתל אביב ובין השאר שכר חדר ברחוב דיזנגוף 261 בתל אביב. ככל הידוע לא הקים משפחה אבל אצל צפתי בהיותו הזוי ולא צפוי קשה לדעת ולעקוב אחר כל קורות ועלילות חיו ועד כמה מהימנים סיפורי חיו שסיפר. סביר להניח כי בארץ חיים כיום כמה מקרובי משפחתו והם בוודאי יכולים לשפוך אור יותר מפורט ומדויק יותר על תולדות חיו של איש מעניין ובלתי שיגרתי זה. צפתי לא היה איש אלים הוא היה ככל הנראה חולה. דברים שכתב והשמיע היו משובשים, לא ברורים, לא סדורים ברצף הגיוני מנותקים משהו מהמציאות.

מקים מפלגה "מאזני צדק"

לאחר השלמת ריצוי תקופת המאסר שנגזרה עליו, הקים צפתי מפלגה בשם "מאזני-צדק", כדי להתמודד בבחירות לכנסת.

ב-16 במרץ 1957, ערב פורים, קיים צפתי אסיפת בחירות למפלגתו "מאזני צדק" המונה 50 איש באולם מוגרבי בתל אביב. באסיפה פרש את משנתו ואמר בין השאר, כי על ישראל לא לכת עם המעצמות, לא עם האמריקנים ולא עם הרוסים כי שניהם ירצו לכבוש את ירושלים...

בהתייחסו ל"פרשת הסטן" בכנסת ב-1949, אמר צפתי, כי בא לכנסת בגלל סכנת מלחמת העולם השלישית שריחפה כבר אז וכי לא רצה בסטן לפגוע באיש אלא בעצמו. הוא הודיע באספה כי מי שרוצה בפרטים נוספים על המפלגה ותוכניותיו יפנה אליו בשעות אחר-הצהריים לרחוב בורכוב 36 בתל אביב.

באפריל 1958 עבר צפתי לרצועת עזה והציג עצמו בפני אנשי המודיעין המצרי כראש מטה מפלגה המתעניינת בפעולות לכריתת שלום בין ישראל למצרים הוא הועבר לקהיר וקיבל יחס יפה אך כשהבינו המצרים עם מי יש להם עסק שילחו חזרה לישראל. כעבור כשנה ביוני 1959 חצה צפתי שוב את הגבול לארץ אויב שכנה הפעם לסוריה באזור קיבוץ שמיר בגליל העליון. "נתפסתי מיד ואמרתי לסורים שפני מועדות לשלום ולא למלחמה וכי באתי אליהם להציע לכרות שלום" סיפר צפתי.

נתתי לסוהרים בעת המעצר שלי כמה העתקים מהחוברות שלי כדי שיעיינו בהם, סיפר צפתי, לדבריו הסורים התייחסו אליו יפה. לאחר שהות של כחודש וחצי הוחזר צפתי לישראל. הסורים כנראה הבינו עם מי יש להם עסק ופשוט גירשו אותו והביאו אותו לנקודת הגבול בגליל העליון מבלי שהוחזר בנוהל המקובל של החזרת שבויים דרך האו"ם. עם שובו לארץ, צפתי הועמד לדין, ושוב נשלח לאשפוז פסיכיאטרי, הפעם בעכו.

כעבור כשנה באפריל 1960 חצה צפתי את הגבול לארץ ערבית נוספת כדי להציג את תוכנית השלום שלו הפעם הגיע תורה של לבנון . גם הפעם הוחזר לבסוף לישראל, ובחקירת המשטרה התחייב לא להסתנן שוב לאף מדינה ערבית.

סופו העצוב של אברהם צפתי

בדצמבר 1964, ניסה צפתי שוב לחצות את הגבול – הפעם לירדן. צפתי חצה את הגבול 3 ק"מ צפונית לאילת ליד מטעי קיבוץ אילות כעבור כמה ימים החזירו הירדנים את גופתו יחד עם אדם נוסף בשם אברהם קלבו בן 21 מבאר שבע. את הגופות קיבלו בנקודת הגבול נציג המשטרה, מפקד משטרת אילת ע.לוסקי, נציג כוחות הביטחון, קצין או"ם ומנהל בית החולים באילת ד"ר ר.מוריס בבדיקה גופתו של אברהם צפתי התברר כי הוא נורה מטווח קרוב בצרור של 3 יריות שחדרו לראשו לבטנו ולרגלו. הגופה הוחזרה בבגדיו המגואלות בדם מבלי שיראה סימן כי הבגדים הופשטו מהם דבר המצביע על כך כי לא ניתנה להם עזרה ראשונה.

אברהם צפתי הובא לקבורה בבית העלמין בחולון והוכר כהרוג פעולות איבה.

תאריך:  02/02/2017   |   עודכן:  02/02/2017
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המגנזיום, "מינרל החיים", הוא המינרל הרביעי בחשיבותו לגוף האדם. הוא משתתף בתהליכי ייצור אנרגיה, שמירה על הקוד הגנטי וחשוב לשמירה על מערכת כלי הדם והלב. מחסור במגנזיום גורם לתופעות בריאותיות שונות:
01/02/2017  |  ניצן פרימור  |   כתבות
בימי החורף הקרים קורה לעיתים שהדבש הנמצא בצנצנת מתגבש. יש שסבורים שההתגבשות מעידה על כך שהדבש התקלקל והם ממהרים להחזיר אותו לחנות שבה הוא נרכש או להשליך את הצנצנת עם הדבש שנותר לאשפה.
01/02/2017  |  יורם פז  |   כתבות
"כששואלים אותי: 'כמה זמן כתבת את הספר הזה?' אני עונה: 'כל חיי'. בספר זה נמצאות המחשבות שלי, האמונות שלי, ההוויה שלי", כך פותחת איריס טוכבנד את ספרה "ניצוצות החיים", בהוצאת אופיר ביכורים, העוסק בתשוקה לחיים טובים ובריאים יותר, בהתמודדות עם היצר הטוב ועם היצר הרע, באהבה, בזוגיות, במשפחה, בילדים ובכל מה שבין לבין במטרה אחת: העצמה אישית, יצירת חיים מלאים ומספקים, מיצוי העצמי ויצירת עתיד טוב יותר עבור כל אחד מאיתנו ועבור האנושות בכללותה.
01/02/2017  |  מירב בורשטיין  |   כתבות
הכליאה נוטה למשוך את האסיר לתוך תרבות עבריינית המקטינה את הסיכוי לכך שיהפוך לאדם שפניו מועדות להשתלבות נורמטיבית בחברה. משום כך על המדינה לאמץ את המלצות דוח "ועדת דורנר לבחינת מדיניות הענישה והטיפול בעבריינים בישראל". ועדה שקבעה שצמצום ולא הרחבת השימוש בעונשי מאסר בסיוע אמצעים שיקומיים מתאימים הוא הפתרון הנדרש להקטנת הפשיעה בחברה הישראלית. ראיון מאלף עם פרופסור קנת מן, לרגל שנת העשרים להקמת הסניגוריה הציבורית בישראל
01/02/2017  |  חובב לויטס  |   כתבות
קופסאות של צדקה "למען האומה הפלשתינית" ניצבות בימים אלה במאות בתי-עסק הפרוסים ברחבי ניו-יורק רבתי, כשכל התורם להן מתברך ב"איחולים לבביים לחיים ארוכים". העיתונאי גד נחשון, עורך ה"גואיש פוסט" בארה"ב, שחשף את קיום קופסאות הצדקה, מעיד כי הן חלק ממבצע תעמולה פרו-פלשתיני רב-היקף, שמאחוריו מסתתרים עשרות מסגדים הפרוסים ברחבי היבשת האמריקנית, והמנהלים מגבית-חרום "למען האחים הנמקים ברצועת-עזה ובגדה המערבית".
01/02/2017  |  ראובן לייב  |   כתבות
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
אורי מילשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
שלט בכיכר פלשתין בטהרן [צילום: ואחיד סלמי, AP]
איל השקס
האירנים שיגרו עלינו טילים, וזו עילה מוצדקת לסקירה על כלכלת אירן    ספויילר: לא כל כל מוצלחת    מהן בעיות היסוד של הכלכלה האירנית? מה קרה בכלכלת אירן בשנה החולפת? ומה קרה כלכלית מאז מ...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הם יוצאים אט אט מהמאורות האפלות באקדמיה בהן הושמו ומשתפים בתחושות המחנק האקדמי, הפחד מלהתבטא נגד הזרם, החרדה מאימת הפיטורים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il