"איזהו עשיר, השמח בחלקו" - השקפת חכמים המשמשת נר לרגלינו או קלישאה רומנטית שאנו משתדלים להימנע ממנה?
הכנים בינינו יבחרו בתשובה השנייה שתקפה גם לגבי הרוב המוחלט של העולם המערבי. תרבות הצריכה (באנגלית - consumerism) היא מערכת חברתית כלכלית המציבה כערך עליון רכישה מוגזמת של מוצרים ושירותים. תרבות זו תפסה תאוצה במאה ה-18 בחסות המהפכה התעשייתית והיא מגיעה לשיאה בימינו אנו.
לבני האדם ישנם צרכים רוחניים כמו: שייכות, אהבה, משמעות, וצרכים חומריים כגון: מחסה, מזון, לבוש. השקפת העולם המניעה את תרבות הצריכה גורסת (בגלוי או במובלע) כי ניתן לספק צרכים רוחניים בעזרת מוצרים חומריים.
יותר קנייה יותר אושר
חברות הפרסום הן הכלי המרכזי של תרבות השפע ודרכן היא שולחת ידיה בכל. פרסומות על מסך הטלוויזיה קוראות לנו לשדרג את המכשיר הנייד אף על-פי ששדרגנו כבר בשנה שעברה, ושלטי חוצות ענקיים מדרבנים אותנו לשתות קולה, וכמה שיותר, כי הרי – זהו 'טעם החיים'. כמה אבסורדית היא העובדה שפחית מתכת קטנה יכולה להיקרא בימינו טעם החיים. בהחלט מציג באור חדש את מילותיו של
מאיר אריאל והנביא דניאל לפניו. המסר המרכזי המובע בכל הפרסומות הוא: קנה ותהיה מאושר, יותר קנייה שווה יותר אושר.
תרבות הצריכה בעזרת תעשיית הפרסומות הצליחה לייצר חברה ראוותנית המחפשת תמיד את הריגוש הבא. הקניונים מלאים באנשים המבקרים שם על בסיס יום יומי וצורכים מכל הבא ליד. לנערה ממוצעת בחברה המערבית יש בארון כמות בגדים שיכולה להלביש 5 נערות באפריקה ובכ"ז תישמע בסוף היום התלונה הנצחית: "אין לי מה ללבוש". הילדים של היום מתחנכים על שאיפה לחידושים ולא על הסתפקות במועט ופשטות.
אך תרבות הצריכה משפיעה לא רק במישור החינוכי אישי אלא גם במישור הערכי גלובאלי.
כיום, כ-20% מאוכלוסיית העולם צורכת למעלה מ-70% מהמשאבים הטבעיים שלו ונותנת ל80% הנותרים להתחלק בשאר. חלוקה מחפירה זו היא אחד הגורמים העיקריים לעוני העולמי.
במילים אחרות, האוכלוסייה במדינות העניות נאלצת לחיות בתת תנאים בכדי שהאוכלוסייה במדינות המערב תוכל לחיות בתנאים גבוהים בהרבה מהדרוש. בשעה שאני קמה בבוקר ומתחבטת בהכרעה בין השמלה השחורה לבין זו הצבעונית ובין שתיהן לבין סריג קליל, קמה בחורה בת גילי בצד השני של הכדור ומתלבטת כיצד תאכיל את משפחתה היום.
"העובדה הפשוטה היא, שאנו מרעיבים בני אדם למוות. לא בכוונה - במובן שאנו מתכוונים שהם ימותו, אבל אנו עושים זאת במכוון - במובן שאנו מעדיפם את מותם שלהם על אי-הנוחות שלנו" (ויקטור גונזלס).
אז בפעם הבאה שתבקרו בקניון, שאלו את עצמכם אם אתם קונים דבר שאתם צריכים או שאתם נופלים קורבן לתרבות שקרית ומקולקלת. זה אולי לא יציל את העולם ברגע, אבל לפחות אז תהיו חלק מהפתרון ולא חלק מהבעיה.