|   15:07:40
דלג
  יוסף קנדלקר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

תוספת בשקל תשעים <br>

ובכן תשכחו משולחנות עץ קטנים במפה, היום זה כבר שולחנות כבדים מעץ האוכל לא אוכל של אימא, כי אימא שלי לא מכינה עשרה סוגי סלטים בכל ארוחה, ומי שישב שם כאורח היה הכל חוץ מפועל
09/02/2017  |   יוסף קנדלקר   |   מאמרים   |   תגובות
לא כמו פעם [צילום: משה ניסנבוים]

בשבוע החולף טיילתי לי בעיר הגדולה באר שבע והגעתי למה שמכונה מסעדת פועלים. תמיד דמיינתי לי מסעדת פועלים, כמסעדה קטנה עם שולחנות קטנים מרובעים מעץ ומפה משובצת. ממש כמו שיש עדיין ביפו ליד הים. פועלים בעלי צווארון כחול יושבים ואוכלים את לחמם קצת לפני שהם ממשיכים לבנות/להפעיל או לייסד משהו חדש. הטעם הוא טעם של אימא רצוי עם בישול על פתיליה, ריח של נפט וסירים גדולים שאי-אפשר לנקות אותם לגמרי, והמחיר הוא מחיר של אבא שבעצמו הוא פועל - עממי ורגוע. המציאות - לא כך היא.

המסעדות היום הם לא מה שהיה פעם. הגעתי למסעדה מוכרת באזור הקניות ביג (לא כדאי למצוא לזה שם בעברית?). המסעדה הינה מבנה מפואר מאוד, כשבחזיתו בוצעה הרחבה (באישור או לא) עם פרגולות עץ וזכוכיות שנותנות הרגשה של מקום... ובכן, מקום עם הרבה זכוכיות עם חלונות גדולים. את פניי קיבלה, או יותר נכון ישבה, מה שמכונה מארחת. רק כאן הובהר לי ההבדל בין מלצרית למארחת. בעוד שלמלצרית יש תפקיד מרכזי והוא להגיש לך את הצלחת ואת הסלטים, לפנות לך מהר את הכל ולנגב לך את השולחן על המכנס, תוך כדי שאתה אוכל ובכך לרמוז לך רמז עבה לזה שהגיע הזמן שכבר תעוף, למארחת תפקיד אחר לגמרי.

המארחת תפקידה הוא לומר לך להמתין עד שיתפנה שולחן וזה במקרה הטוב. במקרה הפחות טוב, תפקידה לנפנף אותך בעדינות אל סוף רשימת הממתינים שהיא ארוכה עד מאוד. למארחת יש עוד תפקיד חשוב והוא להוביל אותך אל השולחן. מאחר שיש סכנה שבה אתה תלך לאיבוד בתוך המסעדה תפקיד המארחת הוא להוביל אותך בדרך הנכונה והקצרה שלא תלך לאיבוד ותגיע למטבח חס ושלום. כי אם תגיע למטבח, אתה עלול לאבד את התיאבון ולבקש מהמארחת להראות לך את הדלת החוצה. הבחירה למארחת היא בחירה פשוטה עד מאוד.

בעיקר המראה הוא שקובע. מאחר שעליך כלקוח להעביר זמן לא קצר מול דלת הכניסה, לא עדיף שתעשה זאת מול תמונה יפה? המארחת, שבטעות קראתי לה מלצרית, נעלבה עד עמקי נשמתה, והחליטה כנראה לנקום בי בכך שלא משנה כמה התור התארך תמיד נשארתי בסוף. כמו אותם זוג מכנסיים שאני אמור ללבוש מתישהו, ואיכשהו הם תמיד בתחתית הערימה. לא לזרוק ולא ללבוש.

לאחר דקות ארוכות של המתנה החלטתי שאני לא עובר את זה שוב. התמונה הזו חרוטה בליבי עד היום. עת היינו חיילים בשירות סדיר אי-שם לפני כעשרים שנה, יצאנו אני ועוד כמה מחבריי, גם הם חיילים בחופשה, לאחד מאולמות הריקודים בעיר באר שבע. לא שמישהו מאתנו ידע לרקוד אבל איזה גבר כן יודע לרקוד?

משקפיים עבות

בריון מגודל כהה עור (אני לא רוצה להסתבך עם צבעים) נעמד מולנו ונערה מפונפנת מלאת חשיבות סימנה לו באצבעה -לא. תמתינו בצד פקד עלינו. אנחנו תמימים שכמותינו, לא הבנו שתמתינו בצד, זו מילה אחרת ל-אתם לא נראים לנו אז אתם לא נכנסים. אולי בגלל המשקפיים העבות ואולי בגלל חולצות המשבצות מפלנל שלבשנו ולא היו האופנה האחרונה בשום שנה, אבל בהחלט לא שהיינו משהו שיכול לאיים על מישהו.

כאן, נתקלתי באפליה חיה ובועטת. אפילו רוקדת. שחור אחד אומר לשחור שני לא להיכנס, וזה כי ילדה מזרחית צבועה לבלונד אמרה לו לא. ואת המועדון מנהל מזרחי אחר. הרואה חשבון כנראה הוא לבן.

ובכן מאחר שזיכרון זה עלה וצף בי, החלטתי יחד עם מרתי שתחיה, לעבור למסעדת פועלים אחרת הנמצאת מצידה השני של הכביש, וששם לא היו תורים. זה מעניין. אותה מסעדה, אותה צורה, ואותו אוכל רק בלי מארחת ובזה יש תור ארוך ובשנייה אפילו תורון לא היה. ההצלחה לבעלי עסקים ומסעדות קטנות היא לא משהו ברור. ראוי למחקר. לטיפול אותה בלונדינית בצבע מהשורות למעלה.

ובכן תשכחו משולחנות עץ קטנים במפה. היום זה כבר שולחנות כבדים מעץ. האוכל לא אוכל של אימא, כי אימא שלי לא מכינה עשרה סוגי סלטים בכל ארוחה, ומי שישב שם כאורח היה הכל חוץ מפועל. התפריט הגיע והוא היה נראה לי כמו שאלון פסיכומטרי. כל שיפוד בנפרד. יש חומוס לבד ויש חומוס גרגרים ויש חומוס פטריות. צריך לתמחר את הפיתות ולהוסיף שתיה. אם הסתבכת אז יש לך עסקית שאמורה, לעשות לך את החיים יותר קלים. יש עסקית רגילה יש עסקית מורחבת ויש עסקית פרמיום.

המונח הזה פרמיום כבר הגיע גם לשטיפת הרכבים. יש רגיל, מבריק ופרמיום. כל זה לא מוריד את הבמבה שהבת שלי הקיאה על המושבים הלבנים באוטו שלי.

עשרה אחוז

התייאשתי והחלטתי לקרוא למלצרית דרך הפעמון החשמלי המוצב על השולחן. הוא אמור לזמזם אצל המלצרית ולומר לה שאני קורא לה. לא ברור לי למה אבל בכל פעם שצלצלתי, המארחת הייתה זו שנעצה בי מבט זועם. אולי בגלל שהיא עדיין כעסה עליי שקראתי לה מלצרית. האוכל היה די בינוני אבל לא היה לי למי לספר. פעם עוד יצאו בהכרזות גדולות כמו "נהנית? ספר לחבריך לא נהנית? ספר לנו". היום, הנוהל הוא בדיוק הפוך. "לא נהנית? חפש את החברים שלך. נהנית? ספר לנו". אל תצפה לכוס שתיה על חשבון הבית.

כשקיבלתי את החשבון, הבנתי שכנראה פועלים מרוויחים היום אחרת. אבל עוד קודם לחשבון הגיע אליי התפריט. היום, זה מגיע כבר בתוך תיק מעור עם מקום לאכסן את כרטיס האשראי ואת שטרות הטיפ. מעניין שמטבעות לא לוקחים שם בחשבון. ובכלל איך קובעים את גודל הטיפ? יש שרושמים על החשבון שגובה הטיפ הוא עשרה אחוז מהחשבון. מי קבע? האם זו דעת אחרונים או ראשונים? האם זה מגובה בחוק? ואם אני חושב שלמלצרית זעופת המבט לא מגיע טיפ, אחרי שהיא ייבשה אותי שעה בהמתנה לפיתה או חמוצים, למה אני צריך לשלם לה טיפ? מיד יאמרו לי שמדובר בשכרה ממש, כי בעל המסעדה לא משלם לה וזו משכורתה. או-קיי הבנתי, אבל איפה אני נכנס כאן לתמונה? אם אני אגיע מחר לסופר ויאמרו לי שהקופאית לא מקבלת משכורת בזמן, או שהיא לא מקבל משכורת הולמת, האם זה אומר שאני צריך לשלוף את כרטיס החבר מועדון שלי, ולפתור את בעיותיה? האם כשהרופא שלי במרפאת דימונה ב', שכידוע משופעת ברופאים ששכרם נושק לשכר המינימום, מבקש ממני כרטיס קופת חולים, אני צריך במקביל לשלוף לו שטר של עשרים שקלים ולהניח לו אותה בכוס שלידו ושעליה רשום: "אני רוצה לנסוע לכנס רופאים בתאילנד"?

אני דווקא משקיע זמן ומחשבה על מי שמגיע לאסוף את הכלים המלוכלכים בסיום הארוחה. זה תפקיד פחות זוהר ממלצרית ובטח לא מארחת. אבל איך הוא בדיוק מרוויח? אין לו טיפים ואין לו שום מגע עם לקוחות. רק השאריות שאנו משאירים, ואני מקווה שהם לא חוזרים אלינו ממוחזרים ללקוח הבא. איך משלמים לו? מישהו בכלל דואג לאנשים האלו שנמצאים בכל מסעדה ובכל אולם אירועים? אלו שמנקים, שוטפים, חותכים, מפנים ועובדים ממש עם בגדי עבודה. בלי תהילה ובלי טיפים.

ואז פתאום קלטתי שאיכשהו, תמיד יוצא שצריך להוסיף. אנחנו משלמים ממיטב כספינו על משהו, אבל תמיד צריך להוסיף. זה נפל לי כמו אסימון במכשיר ריק לגמרי. עם המון צלילים. התפריט הציג לי את הדיל העסקי הכולל מגוון סלטים שתיה פיתות ומנה עיקרית. אני סברתי שבמחיר של שמונים שקלים לסועד, החומוס שעולה למסעדה שני שקלים והצ'יפס שעולה להם אולי עוד שלושה שקלים, מגיע בתוך ההזמנה.

חמשה שקלים

אבל לא כך היא. בעלי המסעדות גילו, שישראלי לא יוצא לאכול שיפודים מבלי לצרף חומוס וצ'יפס. ולכן הם החליטו להפריד את שתי התוספות הבריאות- יש לציין- ולגבות עבור כל אחת מהתוספות הללו עוד עשרה שקלים. גם לאלו שמזמינים טק א-ווי ומבקשים עוד קצת צ'יפס מלמעלה, צפויה ההפתעה של "תוספת חמישה שקלים". וזו בדיוק השיטה היום. אתה רוצה לצפות בכבלים. זה עולה לך משהו כמו מאתיים חמישים שקלים בחודש, אבל זה לא כולל את חבילת הספורט (לא שאני מתעניין בספורט אבל לפחות מחצית מהגברים שאני מכיר כן מתעניינים). אז למה לא לגבות עוד חמישים שקלים על חבילת הספורט?

קנית בית בשעה טובה? תראו לי אחד שהשאיר את המטבח המצ'וקמק שהקבלן נתן לו ולא שידרג אותו. ככה זה כשהמטבח שאתה מקבל יכול רק להכיל רק מיקרוגל. לא יותר. שלחת מכתב לחברת הביטוח שלך בדואר? יופי, זה לוקח לפחות שבוע. אבל אם תרצה שזה יגיע בתוך עשרים וארבע שעות תשלם עוד כמה שקלים.

אתה משלם על חוג לילדה אבל אז אתה מגלה שצריך להוסיף על התלבושת שלה, על המבחן שיש לה, ועל מסיבת הסיום שיש בסוף השנה. שילמת מספיק כסף לגן הילדים של הבת שלך. אבל אז אתה מגלה שזה לא כולל תשלום לוועד. שזה לא כולל מתנה בסוף שנה לגננת (מעניין למה אני לא מקבל ממקום העבודה שלי מתנה בסוף השנה על שנה נפלאה?) זה לא כולל מסיבת חנוכה, מסיבת טו בשבט, ומסיבת קבלת שבת.

הגן של הבת שלך הוא גן חדש בשעה טובה? יופי אנא תתארגנו אתם הורים ותשדרגו אותו במקרר חדש, בגינה חדשה ובווילונות לגן. הבת שלי חוגגת יום הולדת. זו סיבה טובה תמיד שהיא תביא מתנה לגן מתוך רשימה מוגדרת. ואני לא מדבר על בריסטול מקושט, אלא על משחקים שעולים כמה עשרות שקלים. חשוב לציין- לא חייבים להביא.

החיים שלנו בשקל תשעים, בתשעים, במאה תשעים קמ"ש. אף אחד כבר לא בונה על הבסיס איש לא בונה על המדינה ולא על העירייה ואיש לא בונה על הפיתה שהוא צריך לקבל. ישר עוברים למוגדל.


תאריך:  09/02/2017   |   עודכן:  09/02/2017
יוסף קנדלקר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תולדות הימים מזמנים לנו לעתים מה שקרוי בעגה הנדושה דהיום "חלון של הזדמנויות", או בלשון אחרת - הזדמנות היסטורית לחולל שינוי, לעתים אף מרחיק לכת, שבכוחו לשנות את פני ההיסטוריה. ישנן דוגמאות הרבה להזדמנויות כאלה - חלקן נוצלו וחלקן בוזבזו בשל סיבות שונות, על-פי רוב בשל קוצר ראות והעדר חזון.
09/02/2017  |  בעז שפירא  |   מאמרים
בימים אלו יצא "מרכז המידע למודיעין וטרור", של המרכז למורשת המודיעין, בדוח מחקרי על "הטרור הפלשתיני נגד ישראל בשנת 2016". בתמונה הכוללת של הטרור נגד מדינת ישראל ותושביה בולטת נקודה מרכזית: גזרת הטרור הפעילה היחידה היא ביהודה, שומרון, ירושלים. בו בזמן, נכון לתחילת2017, הגבול הצפוני שלנו שקט; הגבול שלנו עם ירדן שקט; הגבול עם מצרים שקט; ירי הרקטות מרצועת עזה מאז מבצע צוק איתן הוא ברמה הנמוכה ביותר מאז ההינתקות (2005) ומאז השתלט החמאס על הרצועה (2007). בישראל גופה בוצעו כמה מעשי טרום שרובם יצאו משטחי יהודה ושומרון.
09/02/2017  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
לא מחיקת יישוב יהודי שלם ששכן במרומי גבעת עמונה סחופת הרוח, ולא החרב המתהפכת מעל תשעה בתים ברחובה הראשי של עופרה; לא ההרס במיגרון ולא ניתוץ בתי גבעת האולפנה; לא עשיית חבל קטיף לעיי חורבות ולעמדות ירי של החמאס, ולא הקפאת הבנייה בירושלים וביו"ש – כולם פרי הנהגתו ו/או תמיכתו של בנימין נתניהו, שהשבוע נלחם בכל כוחו נגד חוק ההסדרה, כפי שגם נהג ב-2012 - הם שיפילו בסופו של דבר את הליכוד מהשלטון.
09/02/2017  |  מנחם רהט  |   מאמרים
כאשר מתבוננים בתוכניות ריאליטי של השירה שמים לב שלרוב הזמרים והזמרות יש קול קטן שהולך ומתפתח עם הזמן, או לחלופין הם בעלי קול חזק שמאיים להתפרץ. אחד הזמרים והמעבדים הבוחר לשלב נגיעות קטנות ביצירתו הוא אלדד ציטרין. הוא נמצא בתעשיה כבר שנים, אך נראה שרק עכשיו הוא נחשף לקהל הרחב.
09/02/2017  |  רועי אורן  |   מאמרים
אין פלא בכך שדוח העוני האחרון נתקל בשתיקה רועמת מצד אמצעי התקשורת. כאשר מרבית העיתונאים משוכנעים שתפקידם הוא להשחיר את פניה של מולדתנו האהובה, אין כל סיכוי שהם יצטטו את המסקנה העיקרית המוצגת בתחילתו של דוח זה: "בשש השנים האחרונות סקר הוצאות משק הבית מצביע על מגמה של ירידה בתחולת העוני של נפשות ובפרט של ילדים, וכך גם לגבי מדד ג'יני לאי-שוויון בהכנסות".
09/02/2017  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il