|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
"המשוואה פועלת לרעתכם" [צילום: איציק וולף]
שיפוט מהיר: דיון נוסף / יפה שטיין

"אפשר לסיים את התיק"

הכנה מצוינת לדיון מאפשרת לשופטת העבודה יפה שטיין לנצל בצורה מיטבית את הליכי קדם-המשפט, לחדד את נקודות המחלוקת ובמקביל לקרב בין הצדדים
21/02/2017  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
"לא דרך בית המשפט"
"אני מבינה שיש כאן שאלה של ניהול, האם הייתה מנהלת וכמה שנים. אם יש תיעוד שהייתה מנהלת, ראוי שתלכו לקראתה. אם עובד עוזב, ראוי לסיים איתו לא דרך בית המשפט. אני משערת שגם היא לא רוצה יותר ממה שמגיע לה. יש שאלה של דמי ניהול, וכל השאר זה לפי המסמכים. עכשיו תגידו לי מה עמדתכם אחרי שדיברתם ביניכם"

"השאלה שמשליכה על הכל"
"יש לנו שאלה של תפקיד שלה, שבכל מקום מסודר - ואני לא יודעת בשלב הזה אם אתם מסודרים - התפקיד של כל אדם במערכת צריך להיות מאוד ברור. אני לא יודעת למה אין מסמכים. אני מבינה שיש לנו פער יותר גדול ממה שחשבתי. עכשיו אני מבינה ששאלת התפקיד שלה היא השאלה המרכזית שמשליכה על הכל. עד עכשיו חשבתי שהיא רק אחת מכמה שאלות"

"לוקחת את המספרים"
"אני לוקחת את המספרים, אני עושה את החישובים בעצמי, לפעמים מדגמי. זה לא משהו של הטלת גורל בין שני מספרים. חשוב לי ש-79א יהיה בצורה מאוד רצינית. אם אתם מסכימים לזה, אני רוצה שכל החומר יהיה בפני, שזה יהיה עם רצפה ותקרה, ובלי הנמקה, כי עם הנמקה זה כבר פסק דין"

הקלדנית המתווכת
איתמר לוין
כאשר שופטת העבודה יפה שטיין מותירה את הצדדים להתדיין ביניהם, נוטלת על עצמה הקלדנית את תפקיד המתווכת ואפילו מביעה עמדות משפטיות. ההתנהלות החריגה הזאת באה למרות שמדובר בשופטת בקיאה ועניינית, שמצליחה לקרב בין הצדדים
לרשימה המלאה

השופטת: יפה שטיין, בית הדין האיזורי לעבודה בירושלים

המועד: יום ראשון, 29.1.2017, שעה 09:00

הנושא: קדם-משפט

יש משהו אירוני בכך שמחאת עובדים גורמת לשופטת עבודה לאחר לדיון, וזה בדיוק מה שקרה ליפה שטיין: שביתת עובדי עיריית ירושלים תקעה אותה לשעה ארוכה בכניסה לעיר ובדרכה לבית הדין, והיא הגיעה רק ב-09:50. הקלדנית עמדה איתה בקשר טלפוני, ומסרה לצדדים ששטיין מבקשת שימתינו לה ושינסו לנצל את הזמן לערוך חישובים של הסכומים השנויים במחלוקת.

בפעם הקודמת שהמדור ביקר באולמה של שטיין, הקלדנית - אותה אחת - נטלה יוזמת-יתר ולמעשה תיווכה בין הצדדים. הנהלת בתי המשפט מסרה אז, כי הדברים לא היו על דעתה של שטיין וכי היא העירה לקלדנית. ואכן, הפעם אין היא מתערבת אלא רק מנסה לשכנע את הצדדים להמתין, כפי שביקשה שטיין - ועושה זאת בהצלחה.

"קודם כל אני מתנצלת מאוד מאוד, הייתי אומרת שזה כמעט כוח עליון, אני משעה 8 בגבעה הצרפתית ולא מצליחה להתקדם", אומרת שטיין עם היכנסה לאולם. היא ניגשת מיד לעניין ומראה שהתכוננה בצורה מצוינת. התביעה היא של מורה לשעבר בבית ספר במחנה הפליטים שועפאת, הטוענת שגם ניהלה אותו תקופה מסוימת אך לא קיבלה תוספת שכר בשל כך - מה שממילא משליך גם על זכויותיה לאחר סיום עבודתה.

"מי אמר לך לנהל?"

"אני רוצה לשאול האם דיברתם ביניכם", פותחת שטיין. "אני מבינה שיש כאן שאלה של ניהול, האם הייתה מנהלת וכמה שנים. אם יש תיעוד שהייתה מנהלת, ראוי שתלכו לקראתה. אם עובד עוזב, ראוי לסיים איתו לא דרך בית המשפט. אני משערת שגם היא לא רוצה יותר ממה שמגיע לה. יש שאלה של דמי ניהול, וכל השאר זה לפי המסמכים. עכשיו תגידו לי מה עמדתכם אחרי שדיברתם ביניכם".

בית הספר טוען שהיא לא הייתה מנהלת, ושטיין שואלת: "האם ייתכן שפורמלית היא לא קיבלה מסמך, אבל בפועל הייתה מנהלת?" - ושוב התשובה היא שלילית. התובעת אינה יודעת עברית, ושטיין שואלת אותה דרך עורך דינה: "מי אמר לך לנהל? מי ביקש ממך? כמה זמן ניהלת? רק תעמדי בבקשה. כמה זמן הוא [הבעלים] ביקש ממך? הם טוענים שיש מישהי אחרת שהיא המנהלת, ולא את. מה את אומרת על זה?".

שטיין מאפשרת לנתבע לומר מה לדעתו אומרת התובעת, וחוזרת אליה: "יש לך את המסמכים [שהזכירה]? במסמכים שחתמת עליהם, כתוב שאת מקבלת שכר עבור תוספת ניהול? עבר חודש, חודשיים, שלושה, את לא מקבלת תוספת - מה את עושה בעניין הזה?". כעת היא פונה לבעלים: "האם ייתכן שאדוני אמר לה, בואי תעזרי לנו ברישוי [מול משרד החינוך], הדברים לא נעשו רשמית, אבל היא עושה את זה בפועל ולא נותנים לה תוספת. כל הסיפור הזה שהיא אומרת, שאתה ביקשת ממנה, לא היה ולא נברא? אנשים לא ממציאים סיפורים".

האיש אומר שכל שביקש הוא שהתובעת - מורה בבית הספר - תהיה סגניתו לשלושה חודשים ותסייע לה, ומדגיש שהוא לא דיווח עליה למשרד החינוך כמנהלת. שטיין נשארת עם הנקודה המרכזית: "מה שדיווחתם פחות מעניין אותי, מעניין אותי מה היה בפועל. האם בשלושת החודשים הללו היא קיבלה תוספת על העבודה הנוספת שעשתה?". הבעלים משיב, שבתמורה קוצץ מספר השעות שלימדה, ושטיין רוצה לדעת האם יש תיעוד לתקופת העבודה של המורה המחליפה.

"נצא לדרך, כנראה ארוכה"

כעת שולפת התובעת ראיה מפתיעה: קלטת וידאו של מסיבת סיום, בה לטענתה היא מוצגת כמנהלת. שטיין מגיבה: "ייתכן שהקלטת הזאת יכולה לשפוך אור. זה לא הכל, אבל אפשר ללמוד אם מציגים אותה כמנהלת או כמורה". והיא חוזרת לתמונה הכוללת:

"יש לנו שאלה של תפקיד שלה, שבכל מקום מסודר - ואני לא יודעת בשלב הזה אם אתם מסודרים - התפקיד של כל אדם במערכת צריך להיות מאוד ברור. אני לא יודעת למה אין מסמכים. אני מבינה שיש לנו פער יותר גדול ממה שחשבתי. עכשיו אני מבינה ששאלת התפקיד שלה היא השאלה המרכזית שמשליכה על הכל. עד עכשיו חשבתי שהיא רק אחת מכמה שאלות".

בינתיים מנסה שטיין להסיר מעל השולחן שני פריטים צדדיים יותר בתביעה. קצובת ביגוד אתם יודעים שלא ניתן לתת אחרי סיום העבודה", היא אומרת. בא-כוחה של התובעת טוען, שיש פסק דין שונה של אייל אברהמי, נשיא בית הדין האיזורי. שטיין לא מתרשמת: "זה לא פסק דין של בית הדין הארצי. אני לא יודעת מה היה שם, אני מוכנה לבדוק את זה. ככל שאני יודעת, בית הדין הארצי לא מאפשר לתבוע, אלא אם יש צו הרחבה או הסכם אישי. לגבי ההבראה - אפשר לתבוע שבע שנים אחרי הסיום".

שטיין רוצה לדעת האם הצדדים רוצים ללכת עד הסוף, ומנסה שוב לקרב ביניהם: "רוב השאלות כאן הן חישוביות, בכפוף לנושא של הניהול. לכן אני שמה את זה כרגע בצד. נגבש הסכמות ופלוגתאות ונצא לדרך, כנראה ארוכה". הרמז עושה את שלו: עורך דינו של הבעלים מציע שייפגשו מחוץ לכותלי בית המשפט. שטיין כמובן מקדמת זאת בברכה:

"הדרך הטובה ביותר לאישה שעבדה כמה שנים, אני משערת שבית הספר עדיין יקר לה, ולכם חשובים המורים והעובדים. אם יש נכונות, ואני מבינה שיש נכונות, בואו תעשו את המאמצים הנוספים. תנו לה את הכבוד הראוי, ולא לסיים את זה דרך בית הדין. גם אתם תבדקו את הכל ואת הווידאו. אפשר לצמצם את התביעה הזאת רק לשאלה אם היא הייתה מנהלת". היא קובעת מועדים למסירת הודעות לבית הדין ומסיימת: "אפשר לסיים את התיק הזה, ואני סומכת על עורכי הדין שיעשו את זה".

"קיוותי שתנצלו את ההפסקה"

התיק הבא עוסק בנהג הסעות תלמידים, שפוטר לאחר שהמעביד חשד שהוא מבצע נסיעות פרטיות. שטיין מתנצלת שוב על האיחור, וכדרכה מנסה לקרב בין הניצים: "התרשמתי בפעם הקודמת שהמרחקים לא כל כך גדולים ואפשר לגשר. אם אני זוכרת, זה היה משהו בין 8,000 צד אחד, 30,000 צד שני. אפשר עם רצון טוב לגשר על הפערים.

"הציפייה שלי כשיש גילוי מסמכים, שהצדדים יבדקו את כל מה שאפשר להגיע אליו מהמסמכים. באותם נתונים שיש לנו אפשרות לבדוק, אני לעולם לא מציעה פשרה על מה שמגיע או לא מגיע בוודאות. על זה תשבו ותעשו חישובים. לא צריך את בית המשפט כדי לעשות חישובים. בתיק הזה, למשל, יש בעיה של העדר שימוע שעל פניו מצריך פיצוי. כמה - על זה צריך לדבר. יש פסיקה על זה.

"כיוון שיש כאן גילוי מסמכים, יכול להיות שצריך לנצל את הזמן הזה - קיוויתי שתעשו את זה בחוץ, תנצלו את ההפסקה שנכפתה עליכם - ותבדקו את המסמכים. אם יש משהו שלא שולם - צריך לשלם עד הפרוטה האחרונה. צריך לדבר על פיטורין שלא כדין והעדר שימוע. בואו נעשה עשר דקות הפסקה, תקחו חודשיים אקראיים בצורה מדגמית, ותראו אם קיבל או לא. את רוב הדברים אפשר לבדוק בחישובים שלכם. למרות שלכאורה זה נראה תיק כבד, זה תיק שאפשר לסיים אותו בלי הוכחות".

הצדדים חוזרים ומדווחים שהם צריכים עזרה. שטיין שואלת מדוע המעסיק לא שילם בזמן אמת את המגיע לעובד, ונענית שיש לו טענת קיזוז. "הדברים לא כל כך פשוטים", היא מגיבה. "עדיין יש פער גדול בין שכר עבודה שלא משולם לבין טעויות שאולי נעשו וטענת קיזוז. לקחתם סיכון לא כל כך פשוט, וגם בנושא השימוע. לא זו משוואה שאתם מתקזזים. הקיזוז הוא לא סימטרי, כי לשכר עבודה יש מעמד אחר ויש סנקציות למי שלא משלם שכר עבודה.

"יש לכם בעיה בתיק הזה"

"יכול להיות שנפרדו בצורה מאוד ג'נטלמנית", היא מגיבה לטענת המעסיק לפיה זו הייתה ההסמכה בינו לבין העובד, "ועדיין יש לו זכויות קוגנטיות שהוא לא יכול לוותר עליהן. יש לכם בעיה בתיק הזה, כי המשוואה פועלת לרעתכם: השכר שלא שילמתם והשימוע שלא היה".

שטיין מציעה שהיא תפסוק על דרך הפשרה, לפי סעיף 79א לחוק בתי המשפט, ומסבירה כיצד היא עושה זאת: .

שטיין נותנת להם הפסקה אחרונה של שלוש דקות, ומבהירה שאם לא יסכימו - ייקבע התיק להוכחות. שוב הם חוזרים ושוב הם מבקשים עזרה, בדמות קביעת תקרה ורצפה. שטיין משיבה: "קצת בעייתי בלי שראיתי את המסמכים עצמם". היא מציעה להם להודיע בתוך שבועיים אם הגיעו להסכמות, אך מבינה מתשובת בא-כוחו של התובע, שאין טעם בדחייה. "אוקיי, אם אין הסכמות - נלך לדרך הרגילה. אין לי מספיק נתונים בחומר שלפני כדי לקבוע את גבולות הגזרה".

בא-כוחו של הנתבע מסביר, שיש דוחות GPS המלמדים שהתובע ביצע נסיעות פרטיות, אבל צריך מומחה שיפענח אותם. "יכול לראות שאני אראה את המסמכים והם לא יגידו לי שום דבר", משיבה שטיין. "אם יש מומחה שצריך לתת את הדעת - זו בעיה. אם אתם אומרים שאתם מסמיכים את בית הדין - אני אעשה את כל המאמצים. אם אתם צריכים מומחה - אז גם אני צריכה". הצדדים מסכימים שהנתבע יגיש חוות דעת מומחה ולאחר מכן הם ישקלו האם להסמיך את שטיין לפסוק לפי 79א עם רצפה ותקרה. "אני לא רוצה לפסוק בדברים שאני לא מבינה בהם", היא מסכמת.

השורה התחתונה:
ניהול מצוין של הליך קדם-המשפט, תוך הכנה מעולה שמאפשרת להתמקד בעיקר, למצוא את נקודות המחלוקת ולנסות לקרב בין הצדדים. גם אם נסיונות אלו לא יעלו יפה - הם יסייעו לצמצם את הדיון העיקרי ויפחיתו את המתח ביניהם.

יעילות: 9

מזג שיפוטי: 9

תאריך:  21/02/2017   |   עודכן:  21/02/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
אם שוטרים ביצעו חיפוש - חזקה עליהם שהיה בידיהם צו כחוק. זו הייתה טענתה המקורית של המשטרה לאחר שהתברר, כי שוטרים ביצעו חיפוש בבית פרטי בלי להציג צו חיפוש. שופט בית משפט השלום בתל אביב, איתי הרמלין, דחה טענה זו (8.2.17) וזיכה את הנאשמים.
20/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
בג"ץ מורה ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לנמק מדוע מותר לפרקליטים להתערב בתצהירים שמוסרים עדים על סמך מומחיותם או מקצועיותם. הצו על תנאי הוצא (יום א', 19.2.17) בעתירתה של תנועת אומ"ץ, בעקבות פרשת תצהירו של ד"ר חן קוגל.
19/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, משה יועד הכהן, טוען, כי מכללה לבנות חרדיות הפועלת מול ביתו פוגעת בצורה קשה בשנתו. באירוע נדיר מאוד, העיד הכהן בתביעתו נגד המכללה, המתנהלת בבית משפט השלום ברמלה.
19/02/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
נוהל של הנהלת בתי המשפט פוגע בצורה בלתי חוקתית ובלתי חוקית בזכויות יסוד ובחופש העיתונות - עולה מניתוח News1.
16/02/2017  |  איתמר לוין  |   מאמרים
השופט בדימוס דוד רוזן, נציב הביקורת על הפרקליטות שנכנס לתפקידו בחודש שעבר, סבור גם הוא שההתערבות בתצהירו של ד"ר חן קוגל בפרשת ד"ר מאיה פורמן-רזניק הייתה פסולה. כך עולה (יום ג', 14.2.17) מדברי עו"ד יוסי בנקל, המייצג את הנציבות בדיון בעתירה לבג"ץ שהוגשה בעקבות אותה התערבות.
14/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   שיפוט מהיר  /  מי ומי  
קרים הוכרח להסביר; אלמוז - קיבל גיבוי  /  איתמר לוין
המדינה טרם שילמה הוצאות מדצמבר 2015  /  איתמר לוין
מומי למברגר - המשנה לפרקליט המדינה  /  איתמר לוין
"זה לא משהו אישי"  /  איתמר לוין
"קודם כל, אני לא 'נשמה'"  /  איתמר לוין
פושט רגל ברכב יקר  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
מאז ועד היום איש לא מעז לקרוא לבן שלו המן, למרות ששמעתי על מישהו שקראו לו כך, אבל זה בגדר שמועה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
הסבר אפשרי למחדל המבצעי של ה-7 באוקטובר; הניצחון האמריקני במלחמת העצמאות בקרב יורקטאון שבווירג'יניה בשנת 1781; כיבוש גשר הדנובה ליד וינה בשנת 1805; כשלון נפוליאון ברוסיה בשנת 1812;...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הרפיון במשמעת בצבא, אינו רק תוצאה של שתיקת הפיקוד העליון אל מול מופעי הסרבנות ועידודה בשנת המחאה, אלא חלק מחטא היוהרה של עונדי הדרגות הבטוחים כי מותר להם לדבר אל הפוליטיקאים מול פנ...
אסור שצהלות הפלשתינים ייצרבו בתודעה [צילום: עטייה מוחמד, פלאש 90]
ד"ר יעקב סוקול
הצורה שבה זוכרים אירוע נקבעת על-פי התמונה העיקרית שלו שצרובה במוחנו    לכן, החלטת הממשלה על קביעת יום הזיכרון למלחמת חרבות ברזל ביום שבו פרצה מתקפת הטרור מחליטה שבעצם כבר הפסדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il