|
24 שנות שוחד [צילום: רמי דה-לה-מוויניר, AP]
|
|
|
|
|
חברת רולס-רויס תדווח השבוע על ההפסד השנתי הגבוה ביותר בתולדותיה - צופה (11.2.17) פייננשל טיימס. החברה כבר מזמן אינה רק ואפילו לא בעיקר יצרנית של מכוניות יוקרה, אלא מתמקדת במנועי מטוסים. הסיבות העיקריות: חולשת הליש"ט ותשלום עתק של 671 מיליון ליש"ט בעקבות פרשת שחיתות בה הייתה מעורבת.
הדוחות יפורסמו ביום שלישי (14.2.17) והצפי הוא להפסד של 4 מיליארד ליש"ט. הרווח לפני מס צפוי להיות טוב מן הציפיות - 687 מיליון ליש"ט - אבל עדיין מחצית משיעורו בשנת 2015 והנמוך ביותר מזה 11 שנים. העיתון מציין, כי זהו הנתון העיקרי אותו בודקים המשקיעים, שכן הוא מנטרל את האירועים החד-פעמיים המשמעותיים שגרמו להפסד העצום בשורה התחתונה.
רולס-רויס הודתה לפני מספר שבועות, כי שילמה שוחד במשך 24 שנים, עד שנת 2013, כדי לזכות במכרזים ברחבי העולם. כאמור, היא הסכימה לשלם לרשויות בארה"ב, בריטניה וברזיל קנס שגובהו כמעט כל רווחיה בשנה היוצאת, ולאמץ נהלים שימנעו חזרה על עבירות אלו - בתמורה להימנעות מהליכים פליליים נגדה. 497 מיליון ליש"ט ישולמו לממשלת בריטניה - הסכום הגבוה ביותר ששילמה חברה כלשהי אי-פעם בשל התנהגות פלילית. הקנס בבריטניה אומנם ישולם בפועל בפריסה לחמש שנים, אך רולס-רויס תבצע את ההפרשה בגינו במלואה בדוחות 2016.
הגורם המשמעותי ביותר להפסד הענק הוא היחלשות הליש"ט בעקבות הברקזיט. רולס-רויס מחזיקה באמצעי גידור בהיקף של 35 מיליארד ליש"ט, והיא נאלצה לרשום אשתקד הפסד של 3 מיליארד ליש"ט בעטיים. זהו ההפסד הנקי הראשון של רולס-רויס מאז 2008, אז הפסידה "רק" 1.9 מיליארד ליש"ט, אך פייננשל טיימס אומר שלמרות זאת - היא תמשיך לחלק דיבידנדים.
מנכ"ל רולס-רויס, וורן איסט, ניסה לרכך את המכה לפני מספר שבועות כאשר הודיע, כי החברה צופה שהשנה ישתפרו גם רווחיה וגם תזרים המזומנים שלה. איסט, שנכנס לתפקידו ביולי שעבר, מוביל תוכנית קיצוצים האמורה לחסוך 200-150 מיליון ליש"ט עד סוף 2017. אולם אנליסטים שמצטט פייננשל טיימס ספקניים באשר לסיכוי שהביצועים השנה יהיו טובים די הצורך כדי לשנות את המגמה השלילית בה נמצאת רולס-רויס. ומעבר לפינה ניצבה בעיה נוספת: כללים חשבונאיים חדשים שייכנסו לתוקפם ב-2018, יפגעו גם הם ברווחי החברה. היא עצמה הודיעה, כי אם הכללים הללו היו בתוקף ב-2015 - הרווח התפעולי שלה היה נחתך ב-900 מיליון ליש"ט.