|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

2017 - שנת המבחנים הקשים של אירופה <br>

בשנה הקרובה תעמודנה מדינות אירופה בפני שורה של מבחנים, שתוצאותיהם עלולות לערער את קיומן של המסגרות, ובמיוחד האיחוד האירופי (א"א) ונאטו, שעליהן הן נשענו במסע ההיחלצות משתי מלחמות עולם הרסניות וממלחמה קרה עם ברית המועצות ותוצאות התרסקותה בשלהי המאה העשרים
12/02/2017  |   עדי קנטור   |   כתבות   |   תגובות
אנגלה מרקל, בורוט פאהור [צילום: מייקל שון/AP]

חילוקי דעות
המבחן הראשון נוגע לעצם קיום האיחוד האירופי. המבחן השני: החלטתה של בריטניה לפרוש מן האיחוד האירופי. מבחן שלישי עבור המנהיגים האירופים הוא מדיניותו של הנשיא טראמפ (גם) בנוגע לחברות בנאטו. מדינות אירופה וארצות הברית עשויות למצוא עצמן חלוקות ביחס לרוסיה וגם בנושא היחס לשליט טורקיה, ארדואן, עלולים לצוף חילוקי דעות. לבעיות הטורדות את מנהיגי אירופה השלכות אפשריות על ישראל.

סחר חופשי
החרפת המשבר בין בריטניה והאיחוד האירופי, תחייב את ישראל למצוא את הפתרונות הכלכליים המתאימים למערכת היחסים הענפה שיש לה עם האיחוד מחד-גיסא, וליחסים הכלכליים עם בריטניה ובמיוחד אם זו תיצור אזור סחר חופשי עם ארצות הברית אחרי הינתקותה הפורמלית מן האיחוד האירופי, מנגד.

בשנה הקרובה תעמודנה מדינות אירופה בפני שורה של מבחנים, שתוצאותיהם עלולות לערער את קיומן של המסגרות, ובמיוחד האיחוד האירופי (א"א) ונאטו, שעליהן הן נשענו במסע ההיחלצות משתי מלחמות עולם הרסניות וממלחמה קרה עם ברית המועצות ותוצאות התרסקותה בשלהי המאה העשרים.

המבחנים הם ערכיים וקיומיים. המבחן הראשון הוא לעצם קיום האיחוד האירופי (א"א). הא"א שקם על חורבות אירופה שאחרי מלחמת העולם השנייה, לא במעט בעידוד וסיוע ארה"ב, נוצר כמבנה על-לאומי, תחילה בנושאי כלכלה ואחר כך בתחומי החברה ואפילו במדיניות החוץ והביטחון. ברית נאטו שנועדה לטפל בנושא הביטחון הקדימה את הא"א והיוותה גם את החוליה המקשרת בין ארצות הברית, אירופה וקנדה. המאה ה-21 הביאה עמה תהליכים הקוראים תיגר על עליונות המבנים העל-לאומיים. אירופה מצויה למעשה בתחילתו של עידן פוסט-גלובלי ואירו-סקפטי הניזון מהתעוררות תנועות לאומיות-לאומניות שגלי ההגירה מאפריקה, אסיה, כולל טורקיה, ואפילו מתוך אירופה עצמה (הבלקנים למשל), מפיחים במפרשיהן רוח מסייעת.

במספר מדינות המפלגות הימניות, בעלות הגוון הלאומני, כבר זכו להישגים ובשנה זו צפויות כמה מערכות בחירות שטומנות בחובן סיכויי הצלחה לאחדות מהן. בהולנד יתקיימו הבחירות לפרלמנט ב-15 במרס כאשר משאלי דעת הקהל מצביעים על הכפלת כוחה של "המפלגה למען החרות" - הימנית, ויש שיגידו גזענית, בהנהגת חירט ווילדרס. בצרפת יתקיים הסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות ב-23 באפריל והסיבוב השני ב-7 במאי, כאשר למפלגתה של מרין לה פן, "החזית הלאומית", סיכוי רב להגדיל את כוחה, אף כי לא צפוי לה ניצחון בסיבוב השני והקובע. בגרמניה תתקיימנה הבחירות הכלליות ב-24 בספטמבר וכל המשאלים מצביעים על כוחה העולה של המפלגה בעלת אג'נדה של אנטי-מיעוטים "האלטרנטיבה לגרמניה" בהנהגת פראוקה פטרי.

ללא מחויבות

הבולטת בהתנגדותה לאיחוד האירופי היא מרין לה פן שבנאומה בוועידת המפלגות הימניות האירו-סקפטיות בעיר קובלנץ (21 בינואר 2017) אמרה ש"בחירות 2017 יביאו לרוחות שינוי באירופה" והתייחסה לשינוי הגורף שאירופה צריכה לאמץ ביחסה לשטף הפליטים, משבר היורו ומשטר הפיקוח על גבולותיה של אירופה. פטרי הגרמנייה שיקפה את דעת המשתתפים בוועידה בקובלנץ כאשר אמרה כבר בעבר "האיסלאם אינו חלק מגרמניה" וכי "יש לירות במהגרים לא חוקיים אם נדרש לכך". גרמניה, צרפת והולנד היו שלוש מתוך שש המייסדות של האיחוד האירופי והתחזקות התנועות הצנטריפוגליות בהן משקפת את היחלשות הרוח הפן-אירופית והתעצמות הלאומנות על חשבונה.

מבחן שני כרוך בסוגיה הקשורה בטבורה למבחן הראשון - החלטתה של בריטניה לפרוש מן האיחוד האירופי. הפרישה היא תוצאה של הבדלנות ההיסטורית הבריטית מאירופה אבל היא קשורה גם לשאלה העקרונית של עליונות משטר וחוק האיחוד האירופי בנושאי הגירה, עצמאות המטבע הלאומי, כרכיב במשטר המוניטרי המדינתי מול זה הכול-אירופי, ולשאלה היכן תתנהל בעתיד מדיניות החוץ והביטחון של אירופה. כאשר תתבהר בבריטניה השאלה של מתן התוקף הפרלמנטרי להחלטה לפרוש, שהתקבלה במשאל עם, ותוגש בקשה בריטית פורמלית לפרישה, כמתחייב מאמנות האיחוד האירופי, תתחבט אירופה בשאלה הקשה - האם פניה "להעניש" את בריטניה הסוררת על-ידי הרחקתה מיתרונות כלכליים במשטר היחסים עמה בתום תהליך הפרישה, או להתחשב בעוצמתה הכלכלית של בריטניה ולאפשר לאיחוד האירופי נגישות לשוק הבריטי. גישה פייסנית מול בריטניה עלולה לעודד מדינות אחרות באירופה לאמץ את "המודל הבריטי", שפירושו למעשה אזור סחר חופשי מקסימלי תוך מינימום וויתורים על סממני הריבונות. הא"א יבקש להפוך את הברקזיט למשטר יחסים שבו בריטניה לא תוכל ליהנות מכל היתרונות כאילו נשארה חברה מלאה ללא מחויבות למגבלות שהחברות המלאה מטילה על עצמאותה.

מבחן שלישי עבור המנהיגים האירופים הוא מדיניותו של הנשיא טראמפ בנוגע לחברות בנאטו. כבר עתה מחליפים מנהיגי גרמניה וצרפת מהלומות מילוליות עם הנשיא החדש: במהלך מערכת הבחירות אמר טראמפ כי על חברות נאטו להשתתף עם ארצות הברית בנטל הגנתן (למשל בראיון ל"ניו-יורק טיימס" ב-21 בינואר 2017) וכי על הארגון אבד הכלח. הקנצלר הגרמנית הגיבה ואמרה כי "האירופים אחראים לעצמם". בשיחה טלפונית ביניהם ב-28 בינואר הסכימו השניים כי "על נאטו להיות מסוגל לעמוד בפני איומי המאה העשרים ואחת וכי ההגנה המשותפת שלנו דורשת השקעה מתאימה ביכולות צבאיות ולהבטיח שכל בנות הברית תורמות את חלקן ההוגן לביטחוננו הקולקטיבי". לפחות כלפי חוץ, זכו שניהם במערכה. מרקל הביאה את טראמפ להכיר בחשיבות נאטו והוא מצידו הביאה להכיר בחובת בנות הברית להשתתף באופן הוגן בנטל הכספי של מימון הארגון.

אבל תהיה זו טעות לחשוב כי בכך תמו המחלוקות בין אירופה ואמריקה בנשיאותו של טראמפ. פרשת איסור כניסתם לארצות הברית של אזרחים משבע מדינות מוסלמיות רק הדגישה את המתחים הצפויים בין שני צדי האוקיינוס האטלנטי. העובדה המדהימה היא שבעת כתיבת שורות אלו יותר ממיליון בריטים חתמו על עצומה נגד ההזמנה שהגישה ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי לנשיא טראמפ בפגישתם ב-27 בינואר במהלכה הכיר שוב בחשיבות נאטו. לבריטניה יחסים היסטוריים מיוחדים עם ארצות הברית והתרעומת הציבורית הבריטית מלמדת על הסלידה מנשיא ארצות הברית דווקא בשעה שבריטניה מצויה בהליכי היפרדות מהאיחוד האירופי ותזדקק להידוק קשרים, ובוודאי הקשרים הכלכליים, עם ארצות הברית כדי לאזן אובדן חלקי של השוק האירופי.

פתיחה מחודשת

אבל גם בנושאים אחרים חלוק הנשיא טראמפ על עמיתיו הבכירים באירופה. הוא חזר והטיח ביקורת קשה בהסכם הגרעין עם אירן ומאיים, למעשה, בניסיון לפרום אותו. גם אם השותפות האירופיות להסכם - צרפת, גרמניה ובריטניה - עשויות להסכים עם הערכתו של טראמפ על התנהלותה הכוללת של אירן במזרח התיכון, הן לא תיתנה ידן לפתיחה מחודשת של ההסכם ובוודאי ללא הסכמת כל השותפות, וביניהן אירן. אם טראמפ יתמיד בהתנגדותו להסכם במתכונתו הנוכחית ולא תימצא נוסחה המאפשרת פתיחה מחודשת בהסכמה של המשא-ומתן, תאלצנה המדינות האירופיות ולמעשה, הא"א, שניהל את המשא-ומתן, עם אירן בשם כל שש המדינות, לחשוף את הקרע בינן לבין ארצות הברית.

מדינות אירופה וארצות הברית עשויות למצוא עצמן חלוקות גם ביחס לרוסיה. טראמפ לא הסתיר את יחסו הפייסני והסלחני לשליטה של רוסיה, פוטין. הנשיא נמנע מביקורת חריפה על התנהלותה של רוסיה באוקראינה ובמדינות שאחרי התפרקות ברית המועצות הצטרפו לאיחוד האירופי ולנאטו. מדינות אלו רואות ברוסיה איום מוחשי ובוודאי תטלנה ספק במחויבות ארצות הברית לחוש להגנתן גם אחרי הצהרתו המשותפת עם מרקל. אם יחליט טראמפ להסיר חלק מהסנקציות שקודמו בתפקיד הטיל על רוסיה, כחלק מעסקה אפשרית בינו לבין פוטין, הוא יתקשה לשכנע את מדינות נאטו והאיחוד האירופי לנהוג כמוהו, כאשר ויתוריה של רוסיה יהיו מילוליים וקוסמטיים בלבד.

גם בנושא היחס לשליט טורקיה, ארדואן, עלולים לצוף חילוקי דעות. הפגיעה הנמשכת בחירויות האזרח במדינה זו, שהחריפה אחרי ניסיון ההפיכה, אילצה את מנהיגי אירופה להביע בגלוי ביקורת על המשטר הטורקי - ביקורת שממנה נמנעו בתחילה, בשל רצונן לראות את טורקיה בולמת בגבולותיה את גלי הפליטים מסוריה ושאר חלקי המזרח התיכון. טראמפ לא הסתיר כי התנהלותה של טורקיה היא לא מעניינו ולדידו חשובה יותר תרומתה למאבק בדאעש.

לבעיות הטורדות את מנהיגי אירופה - מהתגברות הימין הלאומני, המשך ביחס למיעוטים אתניים-דתיים, וכלה במתחים במשולש ארה"ב-אירופה-רוסיה - השלכות גם לישראל. עלייתן של תנועות ומפלגות, הדוגלות בהגבלות על מיעוטים וזרים, ובמקצתן גם בולט האלמנט האנטישמי והכחשת השואה, ההיסטוריה והאתוס של ישראל צריכים לחייב אותה לנקוט בקו שמעדיף את הממד המוסרי על תועלות מדיניות גם באותם מקרים שמנהיגים מקבוצה זו מגלים יחס אוהד לישראל, או תומכים בקו המדיני שבו ינקוט הנשיא טרמפ בנושאים מסוימים. העברת השגרירות האמריקנית לירושלים עשויה לגרוף תמיכה של מפלגות עם פן נוצרי חזק לתמוך במהלך. מאידך-גיסא, עלול האיחוד האירופי להיגרר למהלכים שכוונתם להביע התנגדות לצעד האמריקני, כמו למשל על-ידי התנזרות מפעילות מדינית של נציגי האיחוד בירושלים והמלצה למדינות החברות לנהוג כך.

החרפת המשבר בין בריטניה והאיחוד האירופי, תחייב את ישראל למצוא את הפתרונות הכלכליים המתאימים למערכת היחסים הענפה שיש לה עם האיחוד מחד-גיסא, וליחסים הכלכליים עם בריטניה ובמיוחד אם זו תיצור אזור סחר חופשי עם ארצות הברית אחרי הינתקותה הפורמלית מן האיחוד האירופי, מנגד.

תאריך:  12/02/2017   |   עודכן:  12/02/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
2017 - שנת המבחנים הקשים של אירופה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלטע קאקער
12/02/17 14:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האנדרטה לא מוכרת לרוב רובם של המטיילים שכן כאמור שוכנת בלב שדות חקלאיים. וגם פרטי האסון לא ידועים לציבור. כתבה זו באה לספר את סיפור האסון ואת סיפור האנדרטה שהוקמה במקום בו נהרגו הארבעה.
12/02/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
השבוע נגיד מזל טוב למזל החודש - דגים. תאריך המזל: בין ה-19.2 ועד ה-21.3, אלמנט המזל: מים, משתנה, סמל המזל: שני דגים שוחים האחד מול השני. איבר בריאותי רגיש: כפות רגליים, נאמנות: ייתכן מצב של חיים כפולים, או נאמנות מוחלטת לבן/בת הזוג.
12/02/2017  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
חברת הדיור הציבורי עמידר הודיעה כי היא מוותרת על קבלת פרס על תרומה חברתית מן העיתון 'בשבע' המשתייך לקבוצת ערוץ 7. זאת, בעקבות חשיפת News1 אודות הפעילות של משרדי ערוץ 7 בדירות של עמידר, והחזקת הישיבה הגבוהה בבית אל שראשיה מפעילים את ערוץ 7 בעשרות דירות של עמידר. החשיפה עלתה בשבוע שעבר לדיון בכנסת כשח"כ אורלי לוי אבקסיס ציינה אותה בדיון של ועדת הביקורת של הכנסת.
12/02/2017  |  איציק וולף  |   כתבות
שני עמודי תווך מהפכנים מובילים את המחזה הפעם בגישה הכה נון-קונפרמיסטית שלו והם: הערך הנוסף והכה מוצק של המוזיקה, שגדול המלחינים הישראלים כיום, וזוכה בעשרות פרסים, יוסף ברנדנשווילי יצר למחזה: מוזיקה המעניקה יותר משמעות לכל קטע בהצגה מאשר כל דבר אחר. היא מדברת, סוחפת אותך, גורמת לך לנוע ולרצות לרקוד יחד עם השחקנים, במיוחד בקטעי המחול של הדמויות ביער, כי יש בה את הסממן מלא השמחה והעליצות, המשותף גם למוזיקה הצוענית ולמוסיקת הכלייזמרים היהודים. המוזיקה במחזה זה, מאפיינת יותר מכל את המשמעות של האמירה בדבר השחרור מהכבלים של החיים בעיר הגדולה, תחת שלטון עריץ הגוזל את רכוש נתיניו וקרוביו. כי ביער הכל אפשרי: חיים ללא מחויבויות של העמדות פנים, מהחובה לעטות מסכות הן בהתנהגות והן בבגדים, והצביעות השולטת.
12/02/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
"כטוב בעיניכם" העולה בהפקה חדשה בתיאטרון הקאמרי הוא מעדן שייקספירי וחוויה תיאטרלית נעימה.
12/02/2017  |  חיים נוי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב ...
אלי אלון
אלי אלון
ב-7-8 באפריל 1980 בחג שביעי של פסח בוצע בקיבוץ משגב עם פיגוע מיקוח, שמטרתו הייתה שחרור מחבלים הכלואים בישראל    בפיגוע נרצחו 3 ישראלים ובהם חייל צה"ל ו-5 מחבלים חוסלו
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 347/88, איוון דמיאניוק נגד מדינת ישראל. השופטים מאיר שמגר, מנחם אלון, אהרן ברק, אליעזר גולדברג, יעקב מלץ. 29 ביולי 1993
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il