|   15:07:40
דלג
  אלברט שבות  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

שפת העמים <br>

עשינו על-פני הזמן מלחמה ושלום, אך בניגוד לטבעם של הדברים לא אכלנו מעודנו את פירות המלחמה והשלום שלנו נהפוך הוא, אנו חיים בכל רגע נתון בחוסר וודאות מוחלט
19/02/2017  |   אלברט שבות   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
אורינטייצה מזרחית

פעם החזקתי בדעה כי ללא אוריינטציה מזרחית מקורית וללא הבנת התרבות הערבית ומנהגיה לא ניתן לנהל את הסכסוך ערבי-ישראלי ביעילות. פעם אפילו רתחתי כששמעתי ראיון באלג'זירה עם ישראלי שמדבר ערבית עילגת ושאלתי: למה לדבר עם הצד השני מעמדה נחותה כאשר לא חסר ישראלים שהערבית היא שפת אימם. פעם חשבתי שההתמודדות שלנו עם הערבים לא מספיק יעילה כי איננו מכירים אותם מספיק, וכי מקבלי ההחלטות בצד הישראלי רחוקים שנות אור מהתרבות הערבית, משפתם, מאופן חשיבתם, והפתרון איפא יכול לבוא על-ידי אנשים כמוני שמכירים את השפה ואת התרבות מיד ראשונה, ולי יש את זה כי יצאתי מסוריה בגיל 19. פעם חשבתי כך אבל היום שיניתי את דעתי ב-180 מעלות, אולי כי התבגרתי, התפקחתי... ואולי פשוט שיניתי את דעתי.

היום אני חושב כי הבנת הצד השני איננה ערובה ליעילות התמודדותנו עם הערבים. הבנת השפה אולי חשובה במישור המודיעיני לקבל מידע פנימי ולנתח אותו, אבל אינני צריך שפה ערבית אוריגינלית ולא הבנת תרבותם כדי להתמודד עימם, דהיינו בשביל להעביר להם את מסריי ולהבין את הלך רוחם ומסריהם. מסרים בין עמים מועברים ונקלטים בכל שפה - גם דרך שפה מתווכת, זאת כי מסרים בין עמים הם כלליים ומועברים ונקלטים באופן מדויק גם ללא שפה של ממש, כמו שפת הכוחנות, הרפיסות, הפיוס, האופטימיות, הפחד, הפסימיות, השנאה, המלחמה, השלום... את כל המסרים האנושיים האלה אני כעם מעביר לעם האחר בכל שפה גם באמהרית, והמסר נקלט אצלם באופן מדויק, ולמעשה השפה המקובלת ביותר והנהוגה בין העמים היא שפת המעשה, מה אני כעם עושה ומה העם האחר עושה; אלה הן האותיות המדויקות ביותר בשפת העמים.

המסר השתבש

טועה מי שחושב שהאנגלית השגורה בפה של ביבי למשל, עוזרת לו כנציג העם הישראלי בהתנהלותנו עם האמריקנים. אני מאמין כי גם דוד לוי שלא ידע מילה באנגלית יכל להתנהל מול האמריקנים באופן רגיל לטוב ולרע, ושמיר ובגין ששנות אור תרבותיות הפרידו בינם לבין הערבים, יכלו להתנהל מול הערבים ולקבל החלטות מושכלות ומדויקות.

הפוך על הפוך, המסר שלנו כעם התחיל להשתבש דווקא כאשר ביקשנו לגשר על פערי השפות והתרבויות וחיפשנו את המומחים למיניהם, או אז גם צצו הזרמים הפוליטים עם המומחים האישיים שלהם, כל פוליטיקאי והמומחה שלו, כגון השייכים והנכבדים הערבים שנדרשו לעשות את עבודת הגישור, הפרשנות, האינטרפרטציה, ואם בנוסף יכלו להיות קבלני קולות- מה טוב.

גם השפה השתבשה

למעשה השיבוש האמיתי בשפתנו כעם ובהעברת מסרינו קרה, כאשר ניסינו לקרוא את שפתם ולהבין את תרבותם ועל-פי זאת להתנהל מולם, או אז צץ מי שאמר כי הערבים ערמומיים ומבינים רק את שפת הכוח, ומאידך היה מי שהבין כי הערבים יכולים להיות ידידותיים ואפשר לסגור איתם דיל ולהתקרב אליהם ואפילו על חשבון הוויתור, ולשתי האסכולות היה על מה להישען; באמתחת כולם היה חומר מחקר אקדמי פרי מחשבה ועבודה מדעית. נוצרה אפילו אסכולה שלישית שחצתה את שתי האסכולות והלכה באמצע; היא אימצה קצת מכל צד והיא זו שהטמיעה את הביטוי "נלחם בטרור כאילו אין שלום, ונעשה שלום כאילו אין טרור". האסכולה הזו, אגב, עתידה להתפתח כאפיק חשיבה עצמאי ואטרקטיבי כי יש בו מהכל, וכך נולדה תנועת "המרכז הישראלי" שהקיפה בעקומתה את רוב הקולות וכמעט את כל התנועות- כולל הליכוד והמערך שקשה לעמוד על ההבדל ביניהם- דבר שיצר שטח רעיוני ריק מתוכן שעטו עליו תנועות חדשים לבקרים, כדוגמת אלו של כחלון ויש עתיד שהבטיחו למלא לכאורה את השטח הרעיוני הריק הזה בתוכן.

באופן הזה השתבשה שפתנו כעם, לא הבנו אנו את עצמנו וגם אויבנו לא הבינו אותנו. מתי שוברים להם את העצמות ועד היכן מגיע קו הוויתור שלנו למען השלום. בתוך הסבך הזה שכחנו את קוד השפה הבינלאומית שאנו כעם אמורים להימנות עליה. שכחנו כי עלינו לדבר בשפה נוקבת, בהירה, החלטית ונחושה שלא תישמע לשני פנים. שכחנו כי מסרים בין העמים מועברים ונקלטים באופן ברור ומדויק. הכוחנות לא הולכת עם הרפיסות, ומסר של פיוס אינו נשאב באווירה פסימית. הפחד השנאה המלחמה השלום- כל אחד מאלה מסר ברור ומדויק בפני עצמו. הם מסרים בפני עצמם, לא ניתן לערבב ביניהם מחמת הבילבול, כך שהמסר של השינאה והפחד והמלחמה והשלום יגיעו כהווייתם ליעדם ולא ייקלטו כתכסיס ופעלול.

פירות המלחמה והשלום

עשינו על-פני הזמן מלחמה ושלום, אך בניגוד לטבעם של הדברים לא אכלנו מעודנו את פירות המלחמה והשלום שלנו. נהפוך הוא, אנו חיים בכל רגע נתון בחוסר וודאות מוחלט. בכל רגע נתון ירדן ואש"ף ומצרים וערב הסעודית עשויים לצאת במלחמה נגדנו, תלוי בשיקול שלהם- לא בהחלטותנו ולא במה שעשינו, זאת כי הרגלנו אותם למסר הכפול והם קיבלו אותו כלשונו כאשר מלחמה ושלום ושנאה ורפיסות ופיוס יכולים, כפי ששידרנו, להתברג במסר אחד.

אנו, יותר מאויבנו, סבלנו מאי הבהירות שאפפה את מחוזותנו כאשר נולדה האסכולה השלישית שאימצה קצת מכל צד, ועימה נולדו תנועות "המרכז" שקשה לעמוד על מסריהם ועל הקו המנחה שלהם, לא הפוליטי לא המדיני ולא המוסרי; הם סוג של תבשיל מוזר שטומן בחובו את כל התבלינים האפשריים- תבלין מכל אסכולה- תלוי בהבנתה העמוקה והמושכלת לצד הערבי.

בגלל המסר הכפול שהינהגנו, איבדנו את הכבוד שהאויב רחש לנו שבלשון חלופי נקרא "כושר הרתעה". איבדנו מעל לכל את הכבוד שהעולם רחש לנו גם כשהיינו צעירים בלתי מחוסנים. העולם ראה בבירור כי החלטותנו אינן סדירות, וכתוצאה ישירה מזאת לקח מאיתנו את שרביט ההחלטה והעבירו לידיו. מאותו רגע אין אנו אדונים לעצמנו ולא לגורלנו; גם ההחלטה הלאומית לבנות בבירה תעבור מאותו רגע דרך הפטרון התורן.

סוד המסר הברור והכפול

את סוד המסר החד והברור של "עם", למדתי בילדותי כאשר הייתי בן 10-12. המקום חלב של שנות השבעים. הייתה חבורה של ילדים מוסלמים (גויים) שהתנכלו לכל הילדים היהודים שעברו בשכונה בדרכם הביתה. גם הם היו בגילנו, קראו לעברינו "יהוּד" וגם אנחנו ראינו במילה הזאת קללה. הם היו אימת הילדים היהודים ואפילו הבוגרים. פשוט הרביצו למי שנופל בידם בכל חלקי הגוף- לא פעם עד זוב דם. קראו להם כנופיית "חארת בית חכם שרדאל"- יען רוב הכנופיה גרה בבניין של חכם סרדאל.

יום אחד החלטתי אני ואלייה בַוואבֶה, ילד בגילי ושכני ממול, החלטנו לא לשתוק ולהחזיר להם, זה היה יום שישי שעתיים לפני כניסת השבת, לא אשכח. תיכננו לעשות עבודה מקצועית עם תכנון מוקדם של ממש: קודם כל ללכת ולאסוף אבנים קטנות עד בינוניות, הרבה אבנים, להתמקם בקומה השנייה של המדרגות בבניין שלנו היכן היו פתחים משלושה כיוונים, לרגום אותם פשוט באבנים בכוונה מוצהרת לפצוע אותם, ולאחר מכאן כאשר נרגיש בפחד או בחולשה כלשהי אצלם- פשוט לנצל את הרגע ולרדת לתת להם מכות איפה שלא יהיה.

התוכנית, היום אני אומר, לא הייתה שקולה ובלשון המעטה. המדובר בשניים נגד 7 עד 10, והם גויים, מגודלים, בכלל לא נראים נחנחים... אבל הלכנו על זה והתוכנית יצאה לפועל. התחלנו לזרוק ומהאבן הראשונה נפצע מישהו ודימם. השני גם נפצע ותפסנו אותם לא מוכנים, אנחנו למעלה עם אבנים והם למטה בלי כלום. ברגע מסוים הבחנו כי כמה מהם התחילו לחזור אחורה לכיוון ביתם וזה הרגע שחיכינו לו, הבחנה בחולשה כלשהי אצלם וניצול הרגע, וכפי שתיכננו ירדנו בריצה לעברם בלי שום דבר ביד ורצנו ממש אחריהם. לא תפסנו אף אחד כי מהפחד רצו ריצת אמוק, אבל את התוצאה הישגנו בגדול: מאותו יום היינו עוברים בכוונה תחילה על-ידם והם טיפה זזים הצידה. שם למדתי את סוד המסר החד והברור, ואפילו שאינו מחושב ולא שקול. עכשיו בבגרותי למדתי את סוד המסר הכפול גם המחושב והשקול: לא להבין את האויב, להיות ברור איתו.

תאריך:  19/02/2017   |   עודכן:  19/02/2017
אלברט שבות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שפת העמים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישראל דויד
22/02/17 13:08
2
ערב
25/02/17 15:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
שר החינוך, נפתלי בנט, הזדרז להכריז בעקבות המפגש בין נשיא ארה"ב וראש ממשלת ישראל, כי ירד סופית מהבמה השיח על מדינה פלשתינית. אחריו הזדרזו שרים וחברי כנסת מהימין להבהיר לפלשתינים, עליכם להפסיק לדבר על מדינה פלשתינית לצדה של מדינת ישראל. האדנות של הימין מכתיבה לפלשתינים בעקבות מפגש אחד בבירת ארה"ב את גבולות השיח. ניתנת לכם הפלשתינים הזכות לדבר על הכל רק לא על מדינה. דוברים ששכחו, כי הם חיים במאה ה-21.
19/02/2017  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
יש משהו מרענן וחדשני בגישתו של נשיא ארה"ב, דולנד טראמפ, בכל הקשור לגישה לסכסוך הישראלי-פלשתיני המתמשך על פנים שנת דור ואשר בקרוב "נחגוג" יובל שלם, קרי חמישים שנה תמימות, לקיומו. למי שאינם זוכרים, נזכיר כי המונחים "שטחים כבושים" או "שטחים משוחררים", כמו-גם "פלשתין" וכן "ישות פלשתינית" חדרו לעולמנו אנו והפכו לחלק בלתי נפרד וצמוד אלינו, כמו ריח הגוף לגוף, עם תום מלחמת ששת הימים. פתע פתאום הפכנו לגזע של "אדונים" אל מול גזע של "נשלטים", כאשר בשטחי הגדה המערבית ורצועת חבל עזה כבר נולד הדור הרביעי, שלא היה בחיים, בעת שהתרחשה מלחמת ששת הימים.
19/02/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן), השלים ב-15 בפברואר את מינויה של צמרת תנועת פתח החדשה. לראשונה מינה לעצמו סגן לתפקיד יו"ר תנועת פתח. עבאס כינס את חברי הוועידה המרכזית של פתח ברמאללה והודיע להם את התפקידים החדשים של חברי הוועדה המרכזית של התנועה:
18/02/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
ויקיפדיה: רווח של צד אחד מאוזן על-ידי הפסדו של הצד האחר, כך שסכום הרווח וההפסד של כל הצדדים הוא אפס. כלומר: הרווח של משתתף אחד בא על חשבונם של משתתפים אחרים, ומכאן שיש ניגוד אינטרסים מוחלט בין כל הצדדים כמה דוגמאות מהחיים האמיתיים
17/02/2017  |  איתמר לוין  |   מאמרים
"מה ראתה אסתר שזימנה את המן? שלא יאמרו ישראל אחות יש לנו בבית המלך ויסיחו דעתן מן הרחמים" (מגילה טו,ב)
16/02/2017  |  ישראל רוזן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il