|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

חודש להשבעתו של טראמפ

האם הוא יציב

התנהלותו של דונלד טראמפ מעלה ספקות כבדים בנוגע ליציבותו הנפשית. דומה, כי זוהי רק שאלה של זמן עד שהציבור והפוליטיקאים ידרשו להעמיד אותו לבדיקה נפשית מקיפה
20/02/2017  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   ממשל טראמפ   |   תגובות

הרושם הוא הקובע [צילום: פבלו מונסיביאס, AP]

התנהלות כספית בעייתית
ההתנהלות הכספית של טראמפ בעייתית מאוד גם היא, והנה כמה נקודות:

  • בניגוד לכללי האתיקה, הוא לא העביר את עסקיו לנאמנות עיוורת, אלא נותר בעליהם והפקיד על ניהולם שניים מילדיו ואת אחד ממנהלי עסקיו.

  • מלאניה טראמפ אמרה בהליך משפטי, כי בכוונתה לנצל את מעמדה כגברת הראשונה כדי להשיק קו של מוצרי אופנה.

  • טראמפ נוסע שוב ושוב לאחוזתו בפלורידה, ואשתו ובנו נותרו בניו-יורק - מה שעולה מיליונים למשלם המיסים.

  • הממשל עומד לשכור שטחים בטראמפ טאואר בניו-יורק.

  • היועצת הקרובה קיילין קונוויי המליצה בשידור חי על מוצריה של איוונקה טראמפ.

בדיוק לפני חודש הסתכנתי כאן בשאלה, האם דונלד טראמפ ישלים את ארבע שנות כהונתו. הצבעתי על ניגודי העניינים המובנים שלו ועל יחסו לנשים כעל הסוגיות המרכזיות העשויות להפיל אותו. חודש אחרי, דומה שהסיבה העיקרית היא: האם נשיא ארה"ב יציב?

אני לא מדבר על הצד הקליני. אני ממש-ממש-ממש לא מבין בבריאות הנפש. אבל זה לא משנה. מבחינה ציבורית, הרושם הוא הקובע - ומדי יום גובר הרושם הברור, שליושב בבית הלבן יש בעיות קשות של אישיות והתנהגות. כעת השאלה היא, האם - ובעצם: מתי - תעלה הדרישה התקשורתית ולאחר מכן הציבורית ולבסוף גם הפוליטית, שנשיא ארה"ב יעמיד את עצמו לבדיקה פסיכיאטרית מקיפה ועצמאית.

לא מדובר על ההחלטות של טראמפ. במישור הזה, הוא דווקא ראוי לשבח על כך שהוא עושה בדיוק את מה שהבטיח ואת מה שלמענו נבחר - למשול. לא מדובר על הכשלים בבית הלבן. כמעט כל נשיא נתקל בבעיות בחודשים הראשונים; החוכמה היא לדעת להתגבר עליהן. מדובר על התגובות של טראמפ לביקורת, על הצורה בה הוא מתייחס לאותם כשלים, על סגנונו.

הדוגמאות רבות מספור. הציוצים ההזויים של טראמפ כבר הפכו לחלק מסדר היום. פעם הוא מוצא זמן, בשעה המיועדת לתדרוך מודיעין, לתקוף את רשת נורדסטרום על שהפסיקה לשווק את מוצריה של בתו. פעם אחרת הוא תוקף "שופט כביכול" שהעז לעצור את הצו להגבלת כניסת מוסלמים. אחר כך הוא קורא "לא להאמין לחדשות המזויפות; הבית הלבן מתנהל מצוין".

אבל בואו נניח בצד את הטוויטר. נגיד שזה משקף רק מצבי רוח. הבה ונפנה לשתי מסיבות עיתונאים של טראמפ בשבוע האחרון, שזכו לתשומת לב רבה - ונעמוד על כמה נקודות שבארץ פחות שמו לב אליהן.

אסטרטגיה בשליפה מן המותן
שמע ונדלק [צילום: פבלו מונסיביאס, AP]

טראמפ התלונן שהכתב הבטיח לו שאלה פשוטה וציווה עליו לשבת, ולמעשה סתם לו את הפה. אך כפי שהגיב אחד המשקיפים: זו הייתה השאלה הכי פשוטה שאפשר לשאול, כי התשובה עליה פשוטה ביותר – נילחם ללא פשרות באנטישמיות ובגזענות. במקום זה, טראמפ העליב בשידור חי יהודי בכיפה שחורה, עם זקן ופאות – ואז הצהיר בזעם שהוא אינו אנטישמי

הראשונה הייתה עם בנימין נתניהו. הלה אמר, ולא היה בזה חידוש, שיותר ויותר מדינות ערביות מתייחסות לישראל כבעלת ברית ולא כאויב. טראמפ נדלק: "לא חשבתי שתעלה את זה, אבל זה רעיון מצוין. אפשר לעשות עסקה גדולה". הוא המשיך ותיאר כיצד גם ישראל וגם הפלשתינים יוכלו להיות יותר גמישים, אם ההסכם ביניהם יהיה חלק מאותה "עסקה גדולה", כי "יהיה יותר בד לצייר עליו".

מה שראינו בשידור חי היה יצירתה של אסטרטגיה יש מאין, בשליפה מן המותן. לא עוד הסכם ישראלי-פלשתיני בפני עצמו, אלא הסכם שלום איזורי כולל. שום אדם מיושב בדעתו לא נוהג כך, ודאי לא באחד הסכסוכים הבעייתיים ביותר שידע העולם אי-פעם.

מסיבת העיתונאים השנייה הייתה זו שקיים טראמפ יומיים למחרת, הראשונה שלו לבדו מאז נכנס לתפקידו. הוא עמד שם 75 דקות, והקדיש חלק ניכר מזמנו לתקוף את העיתונאים שישבו בחדר ואת אמצעי התקשורת בכלל. זו כמובן גישה מטופשת לחלוטין, אבל ניחא. זכותו. אלא שהיו במסיבת העיתונאים הזאת שלושה רגעים הזויים במיוחד, שאין אפשרות לראות אותם כתוצאה של חשיבה צלולה.

אחד מהם זכה לפרסום רב בארץ: התקפתו של טראמפ על העיתונאי החרדי ג'ייק טורקס, ששאל אותו מה בכוונתו לעשות בנושא האנטישמיות. טראמפ התלונן שהכתב הבטיח לו שאלה פשוטה וציווה עליו לשבת, ולמעשה סתם לו את הפה. אך כפי שהגיב אחד המשקיפים האמריקניים: זו הייתה השאלה הכי פשוטה שאפשר לשאול, כי התשובה עליה פשוטה ביותר – נילחם ללא פשרות באנטישמיות ובגזענות. במקום זה, טראמפ העליב בשידור חי יהודי בכיפה שחורה, עם זקן ופאות – ואז הצהיר בזעם שהוא אינו אנטישמי.


היו רגעים שהוא נראה שיכור
75 דקות של התקפה [צילום: אנדרו הרניק, AP]

הבעיה היא שמסיבת העיתונאים הזאת מאפיינת את טראמפ. הוא מקטר בלי הרף. הוא לא מפסיק לתקוף את מי שמותח עליו ביקורת. הוא סבור שלתקשורת אסור לשאול אותו שאלות קשות. הוא יוצר לעצמו מציאות משלו. הוא ממציא עובדות ומפברק נתונים

גם הרגע השני היה בעל אופי גזעני. כתבת אפרו-אמריקנית שאלה את טראמפ, האם בכוונתו להיפגש עם השדולה האפרו-אמריקנית בקונגרס. הוא השיב בחיוב ואז שאל אותה: "את יכולה לארגן את זה? הם חברים שלך?". בשיח האמריקני, אמירה כזאת מרמזת על מחשבה גזענית לפיה "כל השחורים הם חברים". והנה, נשיא ארה"ב אמר זאת בשידור חי.

הרגע השלישי וההזוי ביותר הביא לטראמפ ביקורת מכל עבר – אפילו מרשת פוקס ניוז. הוא טען, שהרוב האלקטרולי שלו – 306 מול 238 להילרי קלינטון – היה הגדול ביותר מאז רונלד רייגן. כתב NBC קם וציין, שלברק אובמה היה פעמיים רוב גדול יותר. טראמפ השיב, שהוא התכוון לנשיא רפובליקני. אבל הכתב הביא לתשומת ליבו, שלג'ורג' בוש הבן היה רוב גדול יותר בפעם השנייה שנבחר. תשובתו של טראמפ: "זה מה שאמרו לי". ואם נשיא ארה"ב מתעקש למכור נתונים כוזבים שכל אחד יכול לבדוק בגוגל, מה זה אומר עליו?

הבעיה איננה רק אותה מסיבת עיתונאים, בה היו רגעים שטראמפ נראה שיכור. הבעיה היא שמסיבת העיתונאים הזאת מאפיינת את טראמפ. הוא מקטר בלי הרף ("ירשתי בלגן", טען). הוא לא מפסיק לתקוף את מי שמותח עליו ביקורת (הוא אמר באותו אירוע "fake news" לפחות חמש פעמים). הוא סבור שלתקשורת אסור לשאול אותו שאלות קשות ("הבטיח לי שאלה קלה", התלונן על טורקס). הוא יוצר לעצמו מציאות משלו ("מייקל פלין נהג כשורה", אמר על היועץ שהוא פיטר). הוא ממציא עובדות ומפברק נתונים בצורה ילדותית ואובססיבית, בעיקר כדי להראות כמה הוא טוב ומוצלח (הרוב האלקטורלי, מספר הנוכחים בהשבעה; הוא אפילו טען שלא ירד גשם בזמן נאומו – ובהחלט ירד). הוא שואב את המידע שלו מן הטלוויזיה במקום מדוחות מודיעין (כמו הפיגוע שלא היה בשבדיה).

ההתנהגות הזו אינה נראית יציבה. כל אחד מאותם מרכיבים מצביע על בעיה של איזון – קל וחומר כולם יחדיו, ועוד יותר קל וחומר כאשר הם חוזרים על עצמם ללא הרף. זו כבר לא אסטרטגיית בחירות; הקמפיין הסתיים לפני 3.5 חודשים. זו התנהלות נרקיסיסטית ואלימה של אותו אדם שסיפר בגאווה כיצד הטריד מינית, של אותו אדם שהמילים האהובות עליו הן "אתה מפוטר", של אותו אדם שנותר חייב כספים לאלפי עובדים, של אותו אדם שמכזב ללא הרף – כולל על עובדות בדוקות וידועות (למשל: מספר הקומות בטראמפ טאואר).

יש בחירות בעוד 21 חודשים
מקיין וגרהאם. מתנגדים [צילום: שאח אביאזוב, AP]

אם טראמפ ימשיך להתנהל בצורה המשוגעת הנוכחית, ניתן לצפות שחלק ניכר מחברי הקונגרס הרפובליקנים יתנערו ממנו, כדי שלא לפגוע בסיכוייהם-שלהם בבחירות אמצע הקדנציה. לכן, טראמפ ממש לא יכול לבנות על כך שהקונגרס יתן לו להשתולל כרצונו. ונזכיר: הקונגרס יכול לערוך שימועים רבי עוצמה, כולל על שפיותו של הנשיא והתנהלותו, והסנט הוא שיכול להדיח אותו

טראמפ יכול להגיד כמה שהוא רוצה שהתקשורת עוינת אותו, ובמידה לא מועטה – זה גם נכון. הוא ודאי לא מועיל לעצמו בכך שהוא תוקף אותה בלא הרף, ואם הוא אינו מבין זאת – זהו עוד סימן לחוסר יציבותו. אלא שלא זה מה שמשנה. חברי הקונגרס רואים את הדברים, שומעים את הקולות, קוראים את הסקרים. והם יודעים שדונלד טראמפ הוא הנשיא הכי לא פופולרי בעשורים האחרונים, חודש בלבד בתוך תפקידו.

הבה ונזכיר: טראמפ הפסיד במניין הקולות בפער של 3 מיליון. כלומר: רוב הציבור האמריקני לא קנה את קמפיין ההסתה וההפחדה שלו. כעת, כאשר מתרבים סימני השאלה סביב המעורבות הרוסית בבחירות, סביר להניח שחלק מתומכיו מתחרטים או שלפחות יש להם מחשבה שנייה. ובעוד 21 חודשים בלבד, האמריקנים שוב הולכים לקלפיות – לבחור את כל חברי בית הנבחרים ושליש מחברי הסנט.

טראמפ ממילא זוכה לתמיכה חלקית בלבד מחברי המפלגה הרפובליקנית בשני בתי הקונגרס. הרוב הרפובליקני בסנט הוא ארבעה מושבים בלבד, ויש שם כמה וכמה סנטורים רפובליקנים מובילים המתנגדים לו (ג'ון מקיין, לינדזי גרהם, טד קרוז, מריו רוביו). יו"ר בית הנבחרים, פול ריאן, גם הוא יריב ותיק של טראמפ שעשוי ללטוש את עיניו למועמדות המפלגה לנשיאות ב-2020.

אם טראמפ ימשיך להתנהל בצורה המשוגעת הנוכחית, ניתן לצפות שחלק ניכר מחברי הקונגרס הרפובליקנים יתנערו ממנו או ינסו להתרחק ממנו, כדי שלא לפגוע בסיכוייהם-שלהם בבחירות אמצע הקדנציה. לכן, טראמפ ממש לא יכול לבנות על כך שהקונגרס יתן לו להשתולל כרצונו. ונזכיר: הקונגרס יכול לערוך שימועים רבי עוצמה, כולל על שפיותו של הנשיא והתנהלותו, והסנט הוא שיכול להדיח אותו. תסריט הזוי? המציאות היום-יומית של טראמפ הזויה הרבה יותר.

תאריך:  20/02/2017   |   עודכן:  20/02/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם הוא יציב
תגובות  [ 22 ] מוצגות   [ 22 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עלול להשלח לבדיקה
20/02/17 07:17
 
רון ה.
20/02/17 11:10
 
רון ידידי,
20/02/17 12:33
2
אברהם10101
20/02/17 07:17
3
הבנת הנקרא
20/02/17 07:54
4
מיכל מירושלים
20/02/17 08:34
5
ש. שאול
20/02/17 08:35
6
אמת מארץ תצמח
20/02/17 08:44
7
קפלר
20/02/17 08:53
8
באום
20/02/17 09:35
9
מיכל מירושלים
20/02/17 09:50
10
ולקחת כדורים נגד דיכאון ואכילת כובעים
20/02/17 10:13
11
עוין את טראמפ
20/02/17 10:13
12
בוניםfake reality
20/02/17 11:05
13
בוניםfake reality
20/02/17 11:05
14
יציב בשנאתו לימין
20/02/17 11:10
15
יש ספדיע
20/02/17 11:16
 
הם משתוללים נגדו
20/02/17 12:24
16
סתם אני
20/02/17 13:17
17
אריה123
20/02/17 13:22
18
בנצי -א
20/02/17 14:24
19
פועה
20/02/17 14:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשל טראמפ
שרת המשפטים איילת שקד, תוקפת בחריפות (יום א', 19.2.17) את יושב-ראש הקואליציה דוד ביטן. בהודעה מטעם שקד, המשמשת כיושב-ראש ועדת השרים לחקיקה, נמסר כי "במדינת ישראל ישנה מסורת של 68 שנים לפיה ועדת השרים היא הקובעת את יחס הקואליציה לחוקים וזאת באמצעות מנגנון של הצבעה והכרעה על-פי רוב. בדמוקרטיה, בניגוד למשטר טוטליטרי, חבר כנסת - ויהיה תפקידו חשוב ככל שיהיה - לא יכפה את דעתו על הממשלה כולה, בוודאי לא מתוך שיקולים פרסונליים.
19/02/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
אם דונלד טראמפ היה אזרח מן השורה, קרוב לוודאי שהוא לא היה מקבל סיווג ביטחוני - טוען קולברט קינג במאמר שהתפרסם (18.2.17) בוושינגטון פוסט. הוא פשוט לא היה עומד בכללים החלים על אלפי אמריקנים המקבלים גישה למידע מסווג.
19/02/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הליגה נגד השמצה, הארגון האמריקני-יהודי למאבק באנטישמיות ובגזענות, תוקף את הנשיא האמריקני בעקבות סירובו להגיב לשאלת עיתונאי על התגברות האנטישמיות בארצות הברית.
17/02/2017  |  איציק וולף  |   חדשות
ויקיפדיה: רווח של צד אחד מאוזן על-ידי הפסדו של הצד האחר, כך שסכום הרווח וההפסד של כל הצדדים הוא אפס. כלומר: הרווח של משתתף אחד בא על חשבונם של משתתפים אחרים, ומכאן שיש ניגוד אינטרסים מוחלט בין כל הצדדים כמה דוגמאות מהחיים האמיתיים
17/02/2017  |  איתמר לוין  |   מאמרים
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, קטע את העיתונאי החרדי האמריקני ג'יימס טרקס לאחר שזה שאל אותו שאלה על רמת האנטישמיות הגואה בארצות הברית. לטענת טראמפ הוא האדם הכי פחות אנטישמי והכי פחות גזעני שיש.
17/02/2017  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il