|
104 שעות בשנה [צילום: ריצ'רד ווגל, AP]
|
|
|
|
|
למי שמתלונן על הפקקים בארץ: זוהי בעיה כלל-עולמית, וגם ארה"ב הגדולה של אמריקה איננה נמלטת ממנה. USA Today מדווח (20.2.17), כי נהג ממוצע בלוס אנג'לס מאבד 104 שעות בשנה בפקקים והמשק איבד אשתקד תפוקה של 2,408 דולר לכל נהג כזה. המשק האמריקני כולו סבל מאובדן של 300 מיליארד דולר בבזבוז שעות עבודה ודלק.
הדוח שמצטט העיתון נכתב בידי חברת ייעוץ התחבורה INRIX והוא מבוסס על נתונים מ-1,064 ערים ברחבי העולם, ולוס אנג'לס תפסה את המקום הראשון והלא-ממש-מחמיא. במקום השני ניצבת מוסקבה, ואחריה - ניו-יורק וסן פרנציסקו, עם 89 ו-83 בשנה בפקקים בהתאמה.
לדברי בוב פישו, ממחברי המחקר, הסיבות העיקריות לפקקים המתארכים היא מחירי הדלק הנמוכים וההתאוששות הכלכלית - בעיקר בערים הגדולות. לכך יש להוסיף את העובדה שהכבישים בערים הללו צפופים ממילא, והתוצאה ברורה מאליה. למרות שתוכניות לשיתוף נסיעה, כמו UBER, הולכות ונעשות יותר פופולריות, אין בהן כדי להשיג את הגידול הכולל בשימוש במכוניות פרטיות.
המחקר של INRIX מבוסס על נתונים פדרליים של אובדן הדלק והזמן, ומביא בחשבון גם את ההשפעות הסביבתיות של הזיהום שיוצרות המכוניות. הפקקים בניו-יורק עלו 2,533 דולר לשנה לאיש ו-17 מיליארד דולר למשק העירוני. בסן פרנציסקו העלות לנהג הייתה 1,996 דולר, ולעיר כולה - 2.5 מיליארד דולר. 90% מהנזק מגולגל למשקי הבית דרך מחירים גבוהים יותר למוצרים ושירותים.
חלק מהערים היותר עמוסות מחפשות דרכים להקל על העומס. תושבי לוס אנג'לס אישרו בנובמבר שעבר את תוכנית M, במסגרתה יושקעו 120 מיליארד דולר בשדרוג תשתית התחבורה בעיר, החל משבילי אופניים ועד לכבישים מהירים. כביש I-80 שנחנך בסן פרנציסקו בספטמבר שעבר, אמור גם הוא למנוע החרפה של המצב. ואילו ניו-יורק מתמקדת בפיתוח קו התחתית בשדרה השנייה, הצפוי להוביל 200,000 נוסעים ביום. פישו סבור, שהפתרונות מצויים גם בהרחבת הכבישים המהירים ובתוספת מגרשי חניה גדולים.