|   15:07:40
דלג
  עמי דור-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

רמטכ"ל פקיסטן בעבר הגנרל מירזה בג:

אירן הציעה 4 מיליארד ד' תמורת פצצת אטום <br>

אירן עושה כול מאמץ, מבלי לחסוך באמצעים, כדי להגיע למעמד של מעצמה בעלת שליטה ביכולת אטומית. רק לגבי תחום אחד עדיין אין תשובה חד-משמעית: האם כל המהלך הגרעיני האירני מיועד כנגד ישראל בלבד או שאירן מבקשת לשלוט בכול המדינות מפיקות הנפט במזרח התיכון
20/02/2017  |   עמי דור-און   |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
[צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP]

האם באמת שואפת אירן להשמיד את ישראל ואילו ישראל פועלת, רק כדי לחסל את "האיום הקיומי" עליה, או שהאמת הפוכה: אירן מבקשת להשיג נשק אטומי רק כדי להתגונן מפני האיום הגרעיני הישראלי. תלוי את מי שואלים ומי ניצב מאחורי פעולות ליבוי היצרים והפחדים משני הצדדים.

אם בוחנים את העובדות בשטח, על פני שנים, נראה כי הפחד האירני חמור יותר מהחשש הישראלי וזאת בגלל הטראומה הלאומית שעברה על אירן במלחמת עירק-אירן (1980-1988) שבה נספו כ-700 אלף חיילים ואזרחים אירנים ויותר ממיליון נפצעו. אך אולי בגלל הטראומה הזו, וגם בעקבות החשש ממתקפת-מנע ישראלית, אירן באמת משתדלת לפתח לעצמה יכולת גרעינית התקפית.

אישור ממשי להערכה זו לגבי כוונותיה של אירן ניתן למצוא בראיון שפורסם כבר ב-2005 עם הגנרל מירזה איסלאם בג, שהיה רמטכ"ל צבא פקיסטן. וכך אמר בג: "אינני רוצה שהדורות הבאים אחרינו ייאלצו לחיות בשכנות לישראל גרעינית. כפי שאנחנו הגענו ליכולת גרעינית אני משוכנע שאירן הולכת בעקבותינו כיוון שקיומה מאוים על-ידי יכולתה הגרעינית של ישראל".

באמצע שנות ה-90 של המאה הקודמת החלה אירן לחקור ולפעול בעצמה בתחומים של העשרת אורניום באמצעות צנטריפוגות. התחום הזה יצא אל הפועל בסיועו המדעי של "אבי פצצת האטום הפקיסטנית" ד"ר עבדול קאדר חאן שמכר לכול המרבה במחיר את הידע הרב והמפורט שלו בנושא תפעול הצנטריפוגות. כך נולד ב-2000 המתקן האירני להעשרת אורנים בנתאנז.

ידיעה הסותרת את ההצהרות המרגיעות המופקות על-ידי מערכת התעמולה של אירן שוגרה לעולם במאי 2006 לאחר שסוכנות הידיעות הבינלאומית AP פרסמה ראיון עם הרמטכ"ל לשעבר של פקיסטן שחשף סוד כמוס בנוגע לניסיונותיה של אירן במשך כ-20 שנה להשיג מידע על ייצור נשק גרעיני וגם על האפשרויות לרכוש פצצות אטום. בג סיפר בראיון כי כאשר הוא כיהן כרמטכ"ל פנו אליו נציגים רשמיים של אירן ושאלו בפשטות "האם נוכל לקבל מכם פצצת אטום מתוך המאגר הגרעיני שלכם? תשובתי הייתה: "תרכשו את כול המרכיבים הדרושים לייצור פצצה אבל עליכם לייצר את הפצצה בעצמכם. איש לא נתן לנו את הפצצה המוגמרת". בג הוסיף מידע חסוי כאשר סיפר כי מי שהייתה ראש ממשלת פקיסטן, בנזיר בהוטו, סיפרה לו שבכירים אירניים הציעו לה 4 מיליארד דולר עבור פצצת אטום אחת או טכנולוגיה לייצור נשק גרעיני.

מלכתחילה הייתה אירן עקבית ודבקה בטענה כי תוכנית הגרעין שלה נועדה רק ליצירת אנרגיה שתענה על העלייה המשמעותית בביקוש לחשמל בגלל הגידול הרב של האוכלוסייה. כול כוונה אחרת - כך טענה אירן - תהיה הפרה של האמנה למניעת הפצתו של נשק גרעיני, כמו גם פעולה נגד אחד מחוקי היסוד של האמונה האיסלאמית. הכרזה פורמלית אירנית פורסמה ב-3 בדצמבר 2004 כאשר הנשיא לשעבר של אירן אכבר האשמי ראפסאנג'ני אמר: "בעזרת האל אנו מצפים שבקרוב נוכל להצטרף למועדון של המדינות שיש להן תעשיה גרעינית, על כול ענפיה, חוץ מזו הצבאית, שבה אנחנו לא מעוניינים. אירן איננה מתאמצת להשיג נשק גרעיני. אבל היא לא תוותר על זכויותיה לפתח את התחום למטרות ייצור אנרגיה".

סתירה ממשית להצהרות המרגיעות האירניות פורסמה בשנת 2007 כאשר קהיליית המודיעין האמריקנית העריכה בדוח שפרסמה, כי "אירן השלימה תכנון נשק גרעיני ואת כול עבודות ההכנה לייצורו כבר ב-2003" אך "אם תחליט אירן לייצר נשק גרעיני היא תוכל לממש את ההחלטה ולהגיע ליכולת גרעינית רק לפני 2013". עם זאת נאמר בדוח האמריקני: "לא סביר להניח שהיכולת הפוטנציאלית הזו תהפוך למבצעית לפני 2015, בעיקר נוכח העובדה שאירן עדיין לא קיבלה החלטה לייצר נשק גרעיני".

לקראת סוף 2007 פורסמו שתי הודעות "מוסמכות" לכאורה בהקשר לתוכנית הגרעין האירנית. באוקטובר אותה שנה הבהיר יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מוחמד אל-ברדאי בהודעה רשמית, כי למרות העובדה הברורה שאירן משתדלת לפתח נשק גרעיני, זקוקים האירנים ל"שלוש עד שמונה שנים כדי להצליח". כעבור חודשיים הודיעה מועצת המודיעין של ארה"ב (המרכזת את הפעילות של 16 סוכנויות מודיעין שונות בארה"ב) כי ב"רמה גבוהה" של אמינות אירן צמצמה מאוד את פעילותה הגרעינית כבר ב-2003 וב"רמה בינונית" של אמינות סביר להניח שהתוכנית בעצם הוקפאה באמצע 2007. עם זאת הודתה המועצה כי תוכנית העשרת האורניום של אירן מסוגלת לספק די חומרי גלם כדי שאירן תוכל לייצר ממנו נשק גרעיני עד אמצע העשור הבא, כלומר: סביבות 2016. עם זאת הודגש כי אין בידי המועצה מידע על השאלה אם אירן אכן מתכוונת להחליט על ייצור נשק גרעיני.

עמדות סותרות לגבי תוכנית הגרעין האירנית ניתן היה לשמוע גם מפיו של הנשיא דאז מחמוד אחמדינג'אד. אחרי מספר איומים על הצורך בהשמדת ה"יישות הציונית" הוא הציג בפני הציבור, בראיון עיתונאי באוקטובר 2011, את ההצהרה הבאה: "כבר הבענו לא אחת את עמדתנו בנוגע לנשק גרעיני. כול מי שמבקש לבנות פצצות אטום הינו מפגר מבחינה מנטלית ופוליטית. אנחנו חושבים שמי שרוצה נשק גרעיני הוא טיפש כיוון שעידן האטום כבר חלף. אם אירן תמשיך לפעול כאילו במטרה לייצר נשק גרעיני, לאיזו מטרה היא תעשה זאת? הרי כיום אי-אפשר להשתמש בנשק גרעיני".

על-רקע כול הפרסומים האלה ראוי להבהיר נקודה חשובה במדיניותה הרשמית של ארה"ב., מנתחי מודיעין במערב טוענים, כי הסיבה האמתית להתנגדות האמריקנית התקיפה לתוכנית הגרעין האירנית, כפי שהייתה לפני עידן הנשיא טרמפ, איננה נעוצה ברצונה להגן על ישראל, אלא בנסיבות גיאופוליטיות במזרח התיכון. ארה"ב האמינה כי חובתה למנוע מאירן להפוך למעצמה גרעינית כיוון שאירן גרעינית תשנה באורח דרמטי את מאזן הכוחות במזה"ת ותחליש ביותר את השפעתה של ארה"ב באזור.

נשק גרעיני בידי אירן - כך האמינה ארה"ב לפני עידן טרמפ - עלול להאיץ מדינות נוספות במזה"ת לנסות להגיע לרכישה או פיתוח של נשק גרעיני.

לאיזה מסקנות הגיעו האיאנים, על-פי הצהרות ומסמכים רבים, לגבי מדיניות הגרעין הישראלית? תפיסת העולם האירנית מסבירה כך: ישראל איננה חתומה על האמנה למניעת הפצתו של נשק גרעיני והיא נחשבת בעולם כבעלת נשק גרעיני מסוגים שונים. והעיקר: כיוון שמקורות ישראלים רשמיים וחצי-רשמיים הצהירו פעמים לא מעטות שהפעילות האירנית למימוש תוכנית האטום הצבאית שלה מהווה "איום קיומי" על ישראל, מן הטעם הזה - כך מעריכים בצמרת אירן - אין לשלול את האפשרות של תקיפה ישראלית מקדימה כ"צעד מניעתי".

ראייה מפוכחת של כול הנתונים האלה חייבת להוביל למסקנה אחת ברורה: אירן עושה כול מאמץ, מבלי לחסוך באמצעים, כדי להגיע למעמד של מעצמה בעלת שליטה ביכולת אטומית. רק לגבי תחום אחד עדיין אין תשובה חד-משמעית: האם כל המהלך הגרעיני האירני מיועד כנגד ישראל בלבד או שאירן מבקשת לשלוט בכול המדינות מפיקות הנפט במזרח התיכון - תחת האיום של פטריה גרעינית - כדי להפוך למעצמת-על חדשה.

תאריך:  20/02/2017   |   עודכן:  20/02/2017
עמי דור-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אירן הציעה 4 מיליארד ד' תמורת פצצת אטום
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמאל=מוות
21/02/17 07:43
2
בעזרת - 'ה'!!!!!
21/02/17 10:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
"פרשיות נוסח עמונה" (להלן: גירוש אזרחים ישראלים מבתיהם על-רקע אידיאולוגי-משפטני) נחלקות לשתי קבוצות מרכזיות: קבוצה א' היא תולדה של החלטות פוליטיות או מדיניות, שנועדו במוצהר להשיג תוצאות מדיניות או אסטרטגיות לטווח ארוך. על קבוצה זו נמנים פינוי סיני כחלק מהסכם השלום עם מצרים, פינוי שטחים בערבה על-רקע הסכם השלום עם ירדן ופינוי רצועת עזה וצפון השומרון כ"הבטחה" של רה"מ שרון לחיים טובים יותר לאזרחים בעוטף עזה ואיו"ש. קבוצה ב' היא תולדה של קשר אסטרטגי פוליטי-משפטי, בחסות הצהרות כוזבות או חד-צדדיות כאלה ואחרות, לצמצם את ההתיישבות היהודית באיו"ש. יסוד כוונה זו הוא אידיאולוגי-אוטופי טהור ומופשט, שמקורותיו האמיתיים לרוב סמויים מהעין.
12/02/2017  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
כניסתו של הנשיא החדש דונלד טראמפ לבית הלבן מסמלת עידן חדש ביחסי ישראל-ארה"ב וגם את תחילתה של מדיניות אמריקנית חדשה במזרח התיכון התואמת בנושאים החשובים ביותר את האינטרסים של מדינת ישראל.
08/02/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בשנת 1978, החלה סדרה של מחאות אלימות, שהוצתה בעקבות כתבה בעיתונות הפרסית אשר תקפה את ח'ומייני בהיותו סוכן בריטי ו"משורר הודי מטורף" הפועל בשירות המערב, במגמה להפיל את משטר השאה. לחציו של נשיא ארצות הברית ג'ימי קרטר, ממציאי ה"פוליטיקלי קורקט" הבינלאומי, על השאה, להימנע מהפרת זכויות האדם מצד המשטר, היוו למעשה כבילת ידיים לשלטון וגרמו לשאה להימנע מלהורות על אמצעים אלימים לפיזור ההפגנות. למרות עצות יועציו הצבאיים. המחאות צברו אט אט תאוצה כשיותר ויותר אזרחים מצטרפים אליהן. נוצר גל מחריף של אלימות קשה, ההסתה הארסית של ח'ומייני ותומכיו נגד השאה, השביתה הכללית שפרצה באירן, וההתנגשויות האלימות בין מפגינים לחייליו של השאה הלכו וגברו.
07/02/2017  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
"העולם הגיע לנקודת הזמן הכי קרובה להשמדה טוטלית שבה הוא נמצא מאז 1953, כשארה"ב החלה לפתח פצצת מימן" - כך הצהירו במים אלה ראשי "ביטאון מדעני האטום", לורנס קראוס ודיוויד טיטלי, האחראים על "שעון יום הדין" המופעל באוניברסיטת שיקגו, כאשר הזיזו קדימה את מחוגי השעון בחצי דקה. המדענים הסבירו כי קידום מחוגי השעון נובע מכך שהקהילה הבינלאומית לא הצליחה להתמודד עם שני האיומים הגדולים המרחפים כיום מעל ראש האנושות - התפשטות הנשק הגרעיני וההתחממות הגלובלית. אבל את האשמה המרכזית להזזת מחוגי השעון קדימה הם תלו בנשיא ארה"ב החדש, דונלד טראמפ.
03/02/2017  |  עמי דור-און  |   כתבות
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מאיים על אירן והצהיר כי לא יהיה נדיב כלפי הרפובליקה האיסלאמית כפי שהיה קודמו בתפקיד, ברק אובמה.
03/02/2017  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il