|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

משפטים עז

קצת על שופטים ומשפטים

בעצם, השופטים דורשים מאתנו לקיים את הכלל "נעשה" קודם ל"נשמע" ביחס לפסיקות המוזרות שלהם. בעיני עצמם הם האלקים ולהם חייבים לציית
24/02/2017  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
נעשה קודם לנשמע [צילום: AP]

לקראת סוף פרשת השבוע, מִּשְׁפָּטִים כתוב פסוק אשר שתי המלים האחרונות בו מצביעות על יסוד עיקרי בעבודת ה' (שמות כד): [ז] וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית, וַיִּקְרָא בְּאָזְנֵי הָעָם; וַיֹּאמְרוּ, כֹּל אֲשֶׁר-דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע. לפני כן כתוב פסוק עם סיום דומה אבל שונה: [ג] וַיָּבֹא מֹשֶׁה, וַיְסַפֵּר לָעָם אֵת כָּל-דִּבְרֵי ה', וְאֵת, כָּל-הַמִּשְׁפָּטִים; וַיַּעַן כָּל-הָעָם קוֹל אֶחָד, וַיֹּאמְרוּ, כָּל-הַדְּבָרִים אֲשֶׁר-דִּבֶּר ה', נַעֲשֶׂה. כאן מתעוררת שאלה בדבר סדר האירועים בשתי הפרשות האחרונות, שכן גם בשבת שעברה, בפרשת יתרו קראנו פסוק דומה (פרק יט): [ח] וַיַּעֲנוּ כָל-הָעָם יַחְדָּו וַיֹּאמְרוּ, כֹּל אֲשֶׁר-דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה... האם זו אותה אמירה שכתובה בפרשת השבוע שלנו? רש"י אומר שאכן כן, מה שכתוב בסוף פרשת מִּשְׁפָּטִים קרה לפני מעמד הר סיני.

לפי רש"י יוצא שסדר האירועים היה כזה, את התורה קיבלנו בשישי לחודש השלישי אחרי כמה ימי הכנה שבמהלכם: ובחמישי בנה משה את המזבח תחת ההר ושתים עשרה מצבה, כל הענין האמור בפ' ואלה המשפטים. רש"י מצטט בזה את חז"ל והעולה מהדברים הוא שהאמור בפרשת יתרו, פרק י"ט עד פסוק ח' מכוון לאמור בפרשתנו עד פסוק ג' בפרק כ"ד, כָּל-אֲשֶׁר-דִּבֶּר ה', נַעֲשֶׂה. ומה הם אותם הַדְּבָרִים אֲשֶׁר-דִּבֶּר ה'? הרי סביר להניח שהם שמעו אי-אלו הוראות שביחס אליהן התחייבו. מסתבר לומר ששמעו את כל המצוות שבפרשת משפטים וביחס אליהן נאמרה ההתחייבות: נַעֲשֶׂה. כולם שמעו כאשר ה' אמר למשה: [א] וְאֵלֶּה, הַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר תָּשִׂים, לִפְנֵיהֶם. עם כל ההמשך.

אלא שלא די בהתחייבות הזאת ביחס להוראות הכתובות בפרשת משפטים, כי רוב ככל ההוראות בפרשה הן הגיוניות וחלק גדול מהן אף מתחייב על-פי השכל האנושי. לכן מורה הקב"ה למשה (בפרשת יתרו) לנקוט פעולה נוספת: [י] וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה לֵךְ אֶל-הָעָם, וְקִדַּשְׁתָּם הַיּוֹם וּמָחָר; וְכִבְּסוּ, שִׂמְלֹתָם. צריכים לכרות ברית של קדושה בינינו ובין ה' וזה מה שמסופר בפרשתנו: [ה] וַיִּשְׁלַח, אֶת-נַעֲרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיַּעֲלוּ, עֹלֹת; וַיִּזְבְּחוּ זְבָחִים שְׁלָמִים, לַה'—פָּרִים. [ו] וַיִּקַּח מֹשֶׁה חֲצִי הַדָּם, וַיָּשֶׂם בָּאַגָּנֹת; וַחֲצִי הַדָּם, זָרַק עַל-הַמִּזְבֵּחַ. רק אחרי זה העם הכריז נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע. הבינו את הרעיון; מצוות צריכים לקיים בין אם מבינים ובין אם לא, קודם כל נעשה. רק אחר כך נחתור להבין, לחפש משמעות.

בעיה בזיהוי סמכות העל

ואחרי שהכריזו-התחייבו נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע, רק אחרי זה זכו להתגלות הגדולה, שהקב"ה בכבודו ובעצמו מדבר עימם ומכריז: אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ. גם קודם הם שמעו מה שה' אמר למשה. הרי זה מה שהשריש בהם (ובנו) את האמונה הנצחית במשה ובנביאים שעמדו אחריו. אבל השמיעה שלהם הייתה מהצד, כאדם שהזדמן לו במקרה לשמוע שיחה בין אחרים, דברים שלא נועדו להגיע ישירות לאזניו. אחר כך שמעו ממשה את הדברים שאמר לו ה', כאשר הם מאזינים מהצד לאותם דברים, ומכאן ואילך ידעו בביטחון מוחלט כי משה אינו אומר דבר מעצמו, אלא כל דבריו הם דברי ה' אשר שְׁלָחוֹ. ומכיוון שכל הדברים הם דברי ה', הרי מובן מאליו שקודם כל נעשה ורק אחר כך נשמע, נחפש משמעות.

ככה זה כשהנחת היסוד היא שיש אלקים, כוח עליון המכתיב לי חוקים וכללי מוסר, קודם כל לדבוק בהוראות ורק אחר כך להתאמץ להבין אותן. ובשום מקרה העשיה אינה מותנית בהבנה. שכן על-פי הנחת היסוד הנ"ל, אם לא הבנתי זו יכולה להיות בעיה ביכולת החשיבה שלי ואין לזה שום קשר לנחיצות הביצוע של ההוראה שקיבלתי. ומה קורה כאשר ה"נשמע" קודם ל"נעשה" כפי שזה אצלנו למרבה הצער? עושים הכל הפוך והתוצאות בהתאם ר"ל. הנה למשל הפסוקים האחרונים בפרק כ"ג, פסוקים המורים לנו כיצד להתייחס ליושבי הארץ: [לב] לֹא-תִכְרֹת לָהֶם וְלֵאלֹהֵיהֶם, בְּרִית. [לג] לֹא יֵשְׁבוּ בְּאַרְצְךָ, פֶּן-יַחֲטִיאוּ אֹתְךָ לִי: כִּי תַעֲבֹד אֶת-אֱלֹהֵיהֶם, כִּי-יִהְיֶה לְךָ לְמוֹקֵשׁ.

נו באמת, כִּי תַעֲבֹד אֶת-אֱלֹהֵיהֶם? ראית מישהו מאיתנו הולך למסגד? לא. לא ראיתי ואני מאמין שאכן אין כאלה. אבל שקוף לגמרי שבית הכנסת ומה שהוא מייצג נתפס כאנכרוניזם בעוד שאת המסגד מכבדים ר"ל. שומרים עליו מכל משמר. לשופטים שאינם מחוברים למשפטים של פרשת השבוע, שהכלל "נעשה" קודם ל"נשמע" קטן עליהם, לא רועדת היד כאשר הם גוזרים חורבן על ישוב יהודי, כולל בתי כנסת, בעוד הם סבלניים מאוד ביחס לישובים ערביים ובפרט למסגדים. בעצם, השופטים דורשים מאתנו לקיים את הכלל "נעשה" קודם ל"נשמע" ביחס לפסיקות המוזרות שלהם. בעיני עצמם הם האלקים ולהם חייבים לציית. הגיע הזמן שנתנער מהשטות הזאת ונתחייב ל-הַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר תָּשִׂים, לִפְנֵיהֶם.

תאריך:  24/02/2017   |   עודכן:  24/02/2017
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
1
24/02/2017  |  דרור אידר  |   מאמרים
רוב בני האדם אוהבים לדחות החלטות קשות וצעדים בלתי נעימים. בישראל נוספת לכך הנטייה שלא לעשות היום מה שאפשר לדחות למחר, ולא לדחות למחר מה שאפשר לדחות למחרתיים. יש מקרים בהם הגישה הזאת מובילה למינהל לקוי, ויש מקרים בהם היא עולה בדם
24/02/2017  |  איתמר לוין  |   מאמרים
לא מעט בישראל סבורים שעם בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב הגיעו ימות המשיח לישראל. לאותם אופטימיסטים ראוי להזכיר את אזהרתו המפורסמת של הנביא ישעיהו "הנה בטחת על משענת הקנה הרצוץ הזה על מצרים אשר יִסָּמֵך איש עליו ובא בכפו וּנְקָבָה" (ישעיהו לו ו). ואכן, השנה, במלאת חמישים שנה למלחמת ששת הימים, יש לזכור כי בפרוץ המשבר במאי 1967 סמכנו על ארה"ב ועל נשיאהּ לינדון ג'ונסון, שיעמדו בהתחייבות שקיבלה ארה"ב על עצמה אחרי מבצע קדש, לשגר ארמדה של ספינות, יחד עם בריטניה וצרפת, לפריצת המצור שהטילה מצרים על ישראל בסגירת מיצרי שארם א שייח.
23/02/2017  |  ד"ר אורי מילשטיין  |   מאמרים
התבשרנו לפני דקות אחדות שבראיון לגל"צ חזר בו מוטי יוגב מקריאתו לעלות עם כלי הרס מכאני (9D) על בג"ץ. לא שמעתי את הדברים אך לא נראית סיבה לפקפק בהם. מה גורם לאנשים מצוינים להתקפל בפני החונטה התקשורתית, לחזור בהם מהצהרות צודקות, לוותר על האמת שלהם, להתרכך ולרכך, להכחיש ולעדן... אינני יודע לומר.
23/02/2017  |  בעז שפירא  |   מאמרים
הלוואת כסף לנזקק, חסד גדול יותר הוא מנתינת צדקה. הלוואה יכולה להקל על העני ולסייע לו לצאת ממצוקתו. הלוואה הינה גם אמון שיוכל הלווה להחזיר. הבעת כבוד ליכולותיו.
23/02/2017  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il