|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

לשנות שיטת הבחירות לרשויות המקומיות

נוכח השחיתות הנפוצה והמושרשת ברשויות המקומיות, אין מנוס מלשנות שיטת הבחירות לרשויות המקומית כך שניהול העיר יופקד בידי הנהלה בת 4-5 איש שיבחרו בקפידה ויאושרו על-ידי ועדת שופטים מבית המשפט העליון וליד ההנהלה תפעל מועצת עיר שתיבחר על-ידי התושבים שתפקח ותייעץ בלבד
26/02/2017  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

דומה כי אין יום שחולף, שבו אין אנו מתבשרים על מעצרו או חקירתו של בכיר כזה או אחר ברשויות המקומיות. כל המצוי בעולם הרשויות המקומיות בישראל, יאמר לך במלא הביטחון והוודאות, כי על כל מקרה שחיתות ברשויות המקומיות שמתגלה ונחשף לציבור, יש לפחות, עוד כ-100 מקרי שחיתות בולטים מצד ראשי רשויות מקומיות או חברי מועצה שאינם מתגלים או אינם נחשפים לציבור. אכן רמת השחיתות ברשויות המקומיות גבוה ביותר ובחלק מהרשויות המקומיות ולא רק ברשויות המקומיות במגזר הערבי, מתקרבת השחיתות אף לרמה של מדינות העולם השלישי.

היקף ותחכום השחיתות ברשויות גדול מאוד

הציבור לא משער לעצמו, עד כמה גברו בעשורים האחרונים הקיף ותחכום השחיתות ברשויות המקומיות בישראל ובמוסדות העירוניים הקשורים אליהן, ועד כמה השחיתות ברשויות הפכה למובנת ומושרשת. הציבור אדיש ומשלים עם השחיתות ברשויות המקומיות בבחינת "אין מה לעשות " ולא יוצא בהמוניו למחות כנגדה.

להבנתי, רוב ציבור התושבים במדינת ישראל לא מפנים דיו את העובדה כי השחיתות ברשויות מקומיות גורמת לו לעול כספי ולפגיעה משמעותית יום יומית באיכות חיו וחיי משפחתו. הציבור הישראלי האדיש לא קולט דיו כי ראשי רשויות מקומיות בזים לו ו"גונבים" את כספי הארנונה הגבוהים שהוא משלם ובמקום להשקיע ולייעד את כל כספי הארנונה לטובת כלל התושבים בעיר, מיליונים רבים "נגנבים" או אם תירצו "נעלמים" מתוך תקציב העירייה ומגיעים, ללא הצדקה וצורך, לטובת מקורבים ואינטרסים אישיים של ראש הרשות או וחברי המועצה במקום לטובת העיר ושיפור השירותים לכלל התושבים. הפיקוח מצד משרד הפנים כידוע על הנעשה ברשויות המקומיות דל מאוד והדבר מאפשר ומעודד ראשי רשויות לא מעטים לנהוג בשחיתות ולא להקפיד על מנהל תקין. אגב, רבים מראשי הרשויות המקומיות וחברי המועצות הם משום מה, אנשים שקשורים לנדל"ן בצורה כזו או אחרת או שעסקו בעבר בנדל"ן (עריכת דין, קבלנות, תיווך) לחלק מבכירי הרשויות המקומיות יש בתי עסק ומסחר בעיר שהעבירו על שם האישה הילדים. עובדי שטח רבים ברשויות המקומיות כמו מנהלי ניקיון, גינון ותברואה וכיוצא באלה העובדים בשכונות ובאזורי העיר נעלמים לשעות ארוכות מהשטח ועוסקים בסידורים בענייניהם האישים ללא פיקוח והשגחה והוא הדין גם לגבי העובדים היותר בכירים במשרדים. ראשי ערים וחברי מועצה מודעים לכך אך חוששים שמה העובדים ילשינו עליהם ועל מעלליהם. לא מעט מהעובדים הם אנשים ברמה מוסרית נמוכה והתמנו לא על סמך כישוריהם אלא בשל קשריהם ולחצים של בעלי עניין ומקושרים ומקורבים למיניהם. ראשי ערים רבים משחדים עיתונים מקומיים במודעות פרסום מיותרות ובזבזניות מכספינו כדי שיכתבו עליהם דברים טובים או שלא יחשפו את מעשי השחיתות שלהם. נכחתי לא מכבר כאורח בקהל בישיבת מועצת עיר מסוימת. נדהמתי איך תוך דקה מתקבלת הצעה של ראש העיר לשפץ כבישים במיליוני שקלים, כמעט כל חברי המועצה הרימו ידיים (בעיר אין למעשה אופוזיציה) תאמינו לי, אף אחד או לפחות רוב חברי המועצה שהצביעו בעד שיפוץ הכבישים, לא יודע על איזה כבישים מדובר והאם יש צורך אמיתי בשיפוצם. בקהל האורחים ישבו כמה קבלני כבישים מקורבים לראשי העיר ומן הסתם חייכו לעצמם על העבודות החדשות ש"קיבלו ".

בעיר מסוימת החליטה מועצת עיר לשפץ בעלות של מיליוני שקלים רבים ולהרחיב מבנה ציבורי יפה שהוקם לא לפני הרבה שנים והיה במצב פיזי סביר לחלוטין. לדעת רבים ומביני עניין לא היה צורך אמתי לשפצו ולהרחיבו, בטח לא בהיקף כה נרחב ובהשקעה כה גדולה .העבודות נמשכו כחצי שנה היו בהקיף נרחב והחזות הבניין שונתה בצורה מהותית . כתוצאה מהשיפוץ אומנם שופרו כמה וכמה דברים ושירותים במקום אבל לא בצורה משמעותית. אך יופי וחזות הבניין היפה נפגעו בצורה משמעותית.יש הטוענים כי העבודות המורחבות והמיותרות נועדו לסדר עבודה לקבלנים ושיפוצניקים מקורבים. אבל דבר כזה קשה להוכיח וראש עיר יכול תמיד לטעון להגנתו כי כוונתו הייתה טהורה לשפץ ולהרחיב את המקום ורק שיקולים ענייניים הנחו אותו. לך תוכיח. אני כותב את הפרטים האלה מבלי להתייחס לראש עיר כזה או אחר. על-מנת שיובן באיזו קלות יכולים בפוטנציאל ראשי רשויות להוציא מיליוני שקלים מכספי ציבור לטובת אינטרסים אישיים שלהם או של מקורביהם מבלי שאף אחד יפקח עליהם.

אני מחכה לרגע הזה שסביב משרדי רשויות מקומיות מושחתות וסביב בתי ראשי רשויות מקומיות מושחתים יפגינו אנשים וימחאו על השחיתות הגואה ברשויות המקומיות אבל ספק רב שזה יקרה.

שינוי שיטת הבחירות לרשויות המקומיות

בשנים האחרונות, בעקבות מעצרם וחקירותיהם של ראשי עיר רבים בארץ מועלה מידי פעם לסדר היום הציבורי נושא השחיתות הגואה ברשויות המקומיות אולם מעבר לדיבורים ודיונים, לא נעשה שום טיפול ממשי משמעותי ובטח לא טיפול שורש להתמודד עם השחיתות הנפוצה ברשויות המקומיות הגורמת לנזקים כספיים ופוגעת ברוב תושבים ובעיקר בחלשים שבניהם מועלות כמה הצעות להתמודד התופעה ולפעול למניעתה ואמנה כמה מהן:

  • הגבלת כהונת ראשי ערים וראשי מועצות לשתי קדנציות במטרה למנוע צבירת כוח והתבססות שלטון עירוני מושחת הדואג לאינטרסים הכלכליים של מקורבים.

  • הכפפת שלושת בעלי תפקידי הביקורת בעירייה, גזבר הרשות, היועץ המשפטי ובעיקר מבקר הרשות, למשרד המשפטים או למשרד מבקר המדינה ומהם יקבלו שכרם, כך שלא יהיו תלויים בראשי הרשויות ובחברי מועצה ולא יחששו לצאת כנגדם ולבקר אותם,

  • בדיקת פוליגרף תקופתית של ראשי הרשויות המקומיות וחברי מועצה לגבי עברם ותפקודם בעיר והתחייבותם למנהל תקין.

  • החמרת הענישה על מורשעי עבירות שחיתות שלטונית ברשויות המקומיות .

הצעות הנ"ל ראויות ונכונות, אך ספק אם הן יביאו לצמצום דרסטי משמעותי של התופעה. מה שכן עשוי לדעתי להביא לביעור תופעת השחיתות ברשויות המקומיות או לפחות לצמצמה באורח דרסטי הוא שינוי שיטת הבחירות לרשויות המקומיות בצורה כזו שאת העיר ינהל ראש עיר ממונה ולידו 4-5 חברי הנהלה שתיקרא הנהלת העיר. הם יבחרו בקפידה על-ידי שופטי בית המשפט העליון וועדת שופטים אוביקטיבית. תיבדק השכלתם אישיותם ועברם ביסודיות ובדקדקנות. הם ימונו לתקופה של 5 שנים. בתום הקדנציה הם ימונו לתקופת קדנציה נוספת וזאת בתנאי שיגיעו להישגים בקידום העיר או בהתנהלותה. הם יחויבו בשקיפות מלאה. הם לא יהיו תלויים בכל מיני קבלנים ואנשי עסקים ואינטרסנטיים למיניהם בעיר. הם יקפידו על מינוי רק אנשים מתאימים וראויים שישפרו את רמת השירותים בעיר. כיום כידוע מה שקובע לגבי מינוי עובדים ברשויות המקומיות הם קשרים יותר מאשר הכישורים (מכרזים "תפורים"). מינוי הנהלת העיר איכותית שתיבחר בקפידה ולא תהיה תלויה בגורמים כלכליים ואינטרסנטיים כאלה או אחרים, תבער את תופעת ניגודי עניינים הנפוצה כיום ברשויות המקומיות ובמוסדותיהם או לפחות תביא לצמצומה בצורה דרסטית. במקביל תיקבע אמנה מחייבת ברורה ושקופה של רמת והקיף שירותים המגיעים לתושב וחברי הנהלת העיר יהיו מחויבים לפעול על-פי אמנה זו. ליד הנהלת העיר תיבחר על-ידי הציבור בבחירות חברי מועצת עיר שגם הם יבחרו בקפידה לפני אישור התמודדותם לתפקיד חברי מועצת העיר. מועצת העיר תהיה בעיקר ועדה מפקחת ומייעצת. אך ללא סמכויות לקבל החלטות לגבי ניהול העיר.

ההחלטות יתקבלו על-ידי הנהלת העיר הממונה והן יהיו שקופות.
שינוי שיטת בחירות זו שאני מציע במאמר זה עשוי להביא להורדת מיסי ארנונה. ויביא לא רק להעלאת רמת השירותים בעיר אלא גם לשיווין יותר ברמת השירותים הניתנים לכלל תושבים. משינוי שיטת בחירות לרשויות המקומיות שאני מציע במאמר זה יפגעו חברות כלכליות, עורכי דין, אנשי פרסום ויחצ"נות קבלני ומתווכי דירות ושאר קבוצות מושחתות ומקורבים למיניהם ש"גנבו" או "קיבלו" במשך שנים מיליונים מתקציב הרשויות ללא הצדקה וצורך אבל שאר התושבים רוב רובם ייהנו כתוצאה משינוי שיטת הבחירות שאני מציע משיפור השירותים. בשלב ראשון יש להחיל את שינוי שיטת הבחירות לגבי עיריות ומועצות מקומיות ולראות איך. בשלב שני יש להחיל את שיטת הבחירות שאני מציע במאמר זה, גם לגבי מועצות אזוריות שם השחיתות כך נראה, פחותה.

תאריך:  26/02/2017   |   עודכן:  26/02/2017
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לשנות שיטת הבחירות לרשויות המקומיות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
התעלמותך לפלא
27/02/17 14:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במהלך שבוע זה ייכנס כוכב ונוס, הכוכב האחראי למערכות יחסים וכספים והנמצא במזל טלה לנסיגה, וישהה שם עד למחצית החודש הבא וישפיע גם על מי שנולד בשליש האחרון במזל דגים.
26/02/2017  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
"שיינדלה", העולה בבית צבי ברמת גן - היא הצגה משובחת ומרגשת, המפנה זרקור על המתחולל בעדה החרדית הקיצונית, תככים ומאבקי הנהגה ועל עולמן של הנשים הצעירות, הקרועות בעולמן המסוגר.
26/02/2017  |  חיים נוי  |   כתבות
אוכלוסיית התלמידים המתמודדים עם לקויות למידה מהווה כ-10%-15% מכלל התלמידים במערכת החינוך בישראל. מרביתם משולבים בכיתות רגילות, באופן שמצריך היערכות בית ספרית שתיתן מענה לצרכי התלמידים בכל שלב בהתפתחותם ותאפשר להם למצות את יכולותיהם. במצב זה המורים שמלמדים בכיתות רגילות עומדים מול אתגר לא פשוט – הם נדרשים, בהתאם למדיניות משרד החינוך, ליישם תהליכי איתור לזיהוי סימנים ללקות למידה, לבנות התערבויות חינוכיות וטיפוליות הכוללות התאמות בדרכי ההוראה וההיבחנות ומענה לצרכיו הרגשיים של התלמיד. שילוב מוצלח של תלמידים עם לקויות למידה דורש התייחסות להתמודדות המורים עם השילוב ולעמדותיהם בנושא. במאמר זה אדון באתגר שבהתמודדותם של המורים שמשלבים בכיתה הרגילה תלמידים לקויי למידה, אציג עדויות שאספתי ממורות ואציין המלצות יישומיות שעשויות לסייע למורים בהתמודדות.
26/02/2017  |  ד"ר אליסיה גרינבנק  |   כתבות
החוקרים חלוקים בדעותיהם לגבי היקף ההגליות והיקף החורבן ואלר חיסול ממלכות ישראל ויהודה. המחלוקת היא בין הגלייה המונית לבין הגלייה חלקית. על-פי גירסה אחת רוב תושבי ממלכת ישראל ויהודה הוגלו ובארץ נשארה רק "שארית הפליטה". על-פי הגירסה השנייה אחוז הגולים היה נמוך וחלק ניכר מהאוכלוסייה נותר בארץ. קיים פער בין הנתונים המספריים שהם חלקיים בלבד לבין התמונה הארכיאולוגית וקיימים חילוקי דעות לגבי חלק מהממצאים הארכיאולוגיים.
26/02/2017  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
מצב הרוח הטוב שהצופה בהפקה הישראלית יוצא עמו לאחר הצפיה, הוא לעילא ולעילא. פשוט נפלא לצפות בהפקה כה מושקעת, מקצועית, שכל פרט בה מרהיב ומפתיע. אין זו עוד חלטורה של הצגות הילדים לחנוכה. זוהי הצגה במלוא מובן המילה, אף כי כולה נעשית באומר ובצליל - בשירה ובתנועה. על הבימוי והכוריאוגרפיה הופקד אלדד גרויסמן, בעל הוותק והרקורד הן בבימוי במחזות זמר ואחרים, והן בכוריאוגרפיות המשובחות ביותר.
26/02/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il