|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
נזקק להפסקות למרות הלוח המלא
שיפוט מהיר: דיון נוסף / ישראל ויטלסון

"אל תתחילו איתי"

בוקר באולמו של שופט התעבורה הוותיק ישראל ויטלסון מציף שורה של בעיות רוחביות, המחייבות חשיבה מחודשת בכל הנוגע לבתי משפט אלו. ויטלסון עצמו עושה שרירים לנאשם שמבקש דחייה חמישית, אך לא מעיר לעורך דין שלא טרח להתייצב
28/02/2017  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
ויטלסון יוצא להתקשר למשטרה
איתמר לוין
סגן נשיא בית המשפט לתעבורה בתל אביב כל כך התרגז על סחבת במדור התביעות של המשטרה, עד שקטע את הדיון ויצא לנזוף בטלפון בראש המדור. זו לא הייתה הפעם היחידה בה איבד את סבלנותו. האם הוא כבר משועמם, אחרי 18 שנים באותו בית משפט?
לרשימה המלאה

סוגרים על מידע כוזב
באחת ההפסקות ניגש סניגור לתובע. מדובר בנהג שנתפס נוהג במהירות של 157 קמ"ש, והסניגור מבקש לסגור עסקה על 138 קמ"ש. לבסוף השניים מסכימים על 146 קמ"ש – וכאמור, מדובר בעובדות מספריות ברורות. מה שקרה כאן, איננו רק מסחרה מבישה, אלא שיבוש של ממש – שנעשה בשיתוף פעולה בין התובע לסניגור. לא רק שהם מסכימים למסור לבית המשפט מידע כוזב, אלא שזה גם יהיה הנתון שיובא בחשבון אם וכאשר אותו נהג פרוע ייתפס שוב.

השופט: ישראל ויטלסון, סגן נשיא בית המשפט לתעבורה בתל אביב

המועד: יום ראשון, 21.2.2017, שעה 09:15

הנושא: הקראות


כמו תמיד בבתי המשפט לתעבורה, זה שהיומן מלא וגדוש בעשרות תיקים - לא מבטיח שגם יתקיימו עשרות דיונים. נאשמים שלא מגיעים, סניגורים שמאחרים, עסקות שנסגרות על רגל אחת - כל אלו מאלצים את השופט ישראל ויטלסון לקחת הפסקות ולחכות שניתן יהיה להמשיך.

ימים כאלו גם לא בוחנים יותר מדי את השופט, במיוחד כאשר מדובר בוותיק כמו ויטלסון. ובכלל, נוצרה מעין שגרה שממש לא תראו בתיקים פליליים אחרים - ונא לזכור, שעדיין מדובר בהליך פלילי, גם אם לרוב כזה שנחשב (משום מה) לפעוט ערך. כך למשל, ויטלסון שופט, מרשיע ומעניש נאשמים שאינם נוכחים, רק על סמך העובדה שהם מיוצגים בידי עורך דין המופיע בשמם. גם כאשר הנאשם נמצא ומוצג הסדר טיעון, ויטלסון אינו עובר איתו את ההליך המתחייב בכל הליך פלילי: לוודא שהוא הבין את כתב האישום, שהוא מודה בו ושהוא יודע שבית המשפט אינו כבול להסכמות הצדדים.

יש לנו עוד הערה רוחבית: לפעמים הקנסות כל כך נמוכים, עד שנשאלת השאלה מדוע אין הליך מינהלי שייתר את בזבוז הזמן והמשאבים המשווע הכרוך בניהול התיק. מה שמוביל לתהייה הנרחבת-בהרבה, האם לא הגיעה העת לבחון מחדש את כל מערך בתי המשפט לתעבורה. הם דנים במאות ואלפי תיקים קטנטנים, ומהווים סרט נע להסדרי טיעון הנעשים במחי-יד באווירה של שוק. אני לא יודע איך לקרוא להליכים הללו; אני כן יודע, שהם רחוקים מאוד מלהיות הליכי צדק ומשפט ראויים, והם רחוקים מאוד מליצור תחושה של כבוד ואמון כלפי המערכת כולה.

עד שזה יקרה (אם בכלל), ויטלסון וחבריו מתמודדים כמיטב יכולתם עם העומס האדיר המוטל לפתחם. בתיק הראשון מתייצב בעל במקום אשתו. ויטלסון מוודא שהגברת יודעת שיש היום דיון בעניינה ושלבעל יש "איזה מסמך" המסמיך אותו להופיע במקומה. הוא מאשר הסדר טיעון - קנס של 750 שקל ושלילה לחודשיים - ומסביר לבעל: "תרד למזכירות ויתנו לך שובר תשלום, תשלמו את הקנס עד 8 במאי".

"דחייה ו-10,000 שקל הוצאות"

התיק הבא מדגים את הרעה החולה של העדר התייצבות. הוא נקבע לדיון ב-6.2.17, הנאשם לא התייצב והשופט ויטלסון שפט אותו בהעדרו. כעת האיש מואיל בטובו להגיע, ויטלסון מבטל בהחלטת פיתקית את פסק הדין הקודם ומרשיע אותו בכתב אישום מתוקן. "הוא תיקן לך את זה למשהו יותר קל", מסביר ויטלסון לנאשם - שיצא נשכר מכך שלא בא במועד ובזבז את הזמן של התביעה ובית המשפט. העונש: קנס של 250 שקל.

אחרי הפסקה מאולצת, מגיעה סניגורית שהוזעקה מחופשת לידה (התינוק נמצא איתה בעגלה), ואין לה מושג מה היא עומדת לחטוף. היא מתנצלת, מסבירה שעורך הדין המטפל בתיק יצא ל"דיון מעצרים גדול" ומבקשת דחייה בהסכמה לכמה ימים. אבל ויטלסון אינו פתי. "בתיק הזה יש כמה דחיות - אני אספור לך", הוא אומר: ביוני 2016 הייתה הדחייה הראשונה. "אני אתן דחייה ואחייב אתכם ב-10,000 שקל הוצאות. אל תתחילו איתי". הדיון של יוני נדחה, וכך גם באוגוסט וגם בנובמבר וגם בינואר ועכשיו בפברואר.

"עכשיו אני מודיע לך: או שאת מודיעה לי עכשיו מה עמדתכם לגבי כתב האישום, או שאני דוחה ומטיל עליכם 10,000 שקל הוצאות בגלל בזבוז זמנו של בית המשפט. לכי תתייעצי עם עורך הדין [המטפל בתיק]", שופך עליה ויטלסון קיתון של צוננין. הגברת יוצאת, חוזרת, מודיעה על כפירה ומבקשת לקבוע להוכחות. אבל ויטלסון עוד לא גמר איתה: "אין בעיה - מחר הוכחות". היא נדהמת: "מחר?". ויטלסון: "כן, מחר. את יכולה לפרט את הכפירה". היא לא ממש יודעת: "בכל כתב האישום". ויטלסון: "אבל אפשר לקבל כפירה מפורטת? את מודה בשם הנאשם? אם את כופרת בהכל, אז אני מרשיע אותו. אתם מודים שנהגתם במקום?". הסניגורית: "אנחנו כופרים בכל העובדות, ומבקשים להעביר להוכחות בתאריך שאדוני יקבע".

ויטלסון פונה לתובע: "אתם יכולים להזמין את עֵד התביעה עַד מחר?". התשובה חיובית. ויטלסון מעיין ביומן וקובע את ההוכחות ליומיים מאוחר יותר, 23.2.17 בשעה 11:30. "התביעה תדאג לזמן את עדי התביעה עצמאית [ולא דרך המזכירות] לנוכח מועד הדיון הקרוב שקבעתי". הסניגורית מודה לו, והשופט מגיב - עם נימה צינית בקולו: "תודה רבה לך".

"זו זכותו, תתמודד איתו"

יש עוד תיק שויטלסון נאלץ לדחות בגלל בעיות ייצוג. "מה אתה רוצה להגיד לי, חאמזה?", הוא פונה לנאשם. "סימסתי לעורך הדין, הוא אמר שהוא בדיון בפתח תקוה. אני לא יודע מה לעשות", מתלונן הנאשם. ויטלסון מבקש לדחות להקראה אחרונה, כלשונו, ב-26.2.17 אבל הקלדנית אומרת שהיום עמוס מאוד. "לאיזה מספרים הגענו?", מתעניין ויטלסון ולבסוף קובע ל-28.2.17. היה ראוי שהוא יעשה משהו כלפי עורך הדין, שגם החליט שלא להופיע וגם לא הודיע דבר; כך נולדות הדחיות עליהן יצא קצפו רק לפני כמה דקות.

כעת דווקא יש סניגור, אבל הוא מנסה - בטיפשות רבה, חייבים לומר - לגרור את ויטלסון למחוזות לא-לו. "אני רוצה לשאול את עמדת אדוני בתיק", מתחיל האיש, אבל ויטלסון מצביע על התובע: "תשאל אותו". הסניגור: "חברי מבקש פסילה". ויטלסון: "זו זכותו, תתמודד איתו. אתה לא מסתדר איתו, אז אתה רוצה שאני אתערב? אל תשתף אותי בדברים. אחר כך בהפסקה תדבר איתו, כשאני לא פה".

התיקים הבאים מתנהלים בשלווה. באחד מהם מתייצבות שתי סניגוריות כדי לבקש דחייה לשם הצגת הסדר והבאתו של הנאשם. לא ברור למה לא ניתן לעשות זאת היום, והשתיים טוענות שגם לא יספיקו בשבוע שלאחר מכן. מאחר שויטלסון יוצא לשבתון, אין מנוס אלא לדחות את הדיון ל-6.6.17. אולי זה בדיוק מה שהן רצו להשיג - ובינתיים, נהג שעשוי להיות מסוכן ממשיך לנהוג ברחבי הארץ. אותו אבסורד עולה בתיק שלאחר מכן: ויטלסון מאשר פסילה לחודשיים, אשר תתחיל לבקשת הסניגור רק ב-8.5.17. אם מטרת הפסילה היא להרחיק נהגים מסוכנים - היא חייבת להתחיל בו-ביום.

לבסוף מתבקש ויטלסון לבטל פסילה מינהלית של רופאה בכירה שפגעה בילדה. שני סניגורים נחוצים לשם כך, ואחד מהם אף חוזר על הטענות שהעלה בכתב. הגברת היא מנהלת מחלקה בבית החולים מעייני הישועה, והסניגור טוען שהיא זקוקה לרכב לעבודתה. התובע מתנגד ומציין, שהיא הייתה מעורבת בתאונה דומה רק לפני שנתיים. ויטלסון מודיע שיתן את החלטתו למחרת בבוקר.

השורה התחתונה:
התקיפות ואף הכעס של ויטלסון כלפי הדחיות החוזרות ונשנות, הם בהחלט במקום - אם כי הוא היה צריך לעצור זאת כבר אחרי הפעם השנייה. ויטלסון מנהל את הדיונים ביעילות, מה שאינו קשה במיוחד כאשר מדובר בסרט נע.

יעילות: 9

מזג שיפוטי: 7

תאריך:  28/02/2017   |   עודכן:  28/02/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"אל תתחילו איתי"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מראה קריסטלית
28/02/17 11:24
2
לאמשנהבכלל
14/05/18 14:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
כיצד זה מצליח רוצח כמו רומן זדורוב לזכות לתמיכה של מאות אלפים המשוכנעים שהוא חף מפשע, למרות שלושה פסקי דין בבית המשפט המחוזי ובבית המשפט העליון? אחת הסיבות העיקריות: חוסר אמון הולך וגובר של הציבור במערכות האכיפה והשפיטה. לחלק מחוסר האמון הזה אין סיבה, אבל המערכות בהחלט קנו ביושר לפחות חלק אחר שלו. ואין ספק, שכאשר בכירים באותן מערכות מתנהגים כאילו השוויון בפני החוק אינו חל עליהם, הבעיה רק מחמירה - ועלולה לדרדר את ישראל כולה לאנרכיה. הנה דוגמאות מן הימים האחרונים.
26/02/2017  |  איתמר לוין  |   מאמרים
שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, מיכל אגמון-גונן, חייבה תובע בהוצאות ניכרות בשל איחורים בהגשת תצהיריו ובשל אורך סיכומיו. אלא שפסק דינה של אגמון-גונן עצמה ניתן שנה וחצי לאחר הגשת הסיכומים ומשתרע על פני עשרות עמודים.
22/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופטת: יפה שטיין, בית הדין האיזורי לעבודה בירושלים
21/02/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
אם שוטרים ביצעו חיפוש - חזקה עליהם שהיה בידיהם צו כחוק. זו הייתה טענתה המקורית של המשטרה לאחר שהתברר, כי שוטרים ביצעו חיפוש בבית פרטי בלי להציג צו חיפוש. שופט בית משפט השלום בתל אביב, איתי הרמלין, דחה טענה זו (8.2.17) וזיכה את הנאשמים.
20/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
בג"ץ מורה ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לנמק מדוע מותר לפרקליטים להתערב בתצהירים שמוסרים עדים על סמך מומחיותם או מקצועיותם. הצו על תנאי הוצא (יום א', 19.2.17) בעתירתה של תנועת אומ"ץ, בעקבות פרשת תצהירו של ד"ר חן קוגל.
19/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   שיפוט מהיר  /  מי ומי  
הפרקליטות: וטו על הצגת עובדות   /  איתמר לוין
קרים הוכרח להסביר; אלמוז - קיבל גיבוי  /  איתמר לוין
המדינה טרם שילמה הוצאות מדצמבר 2015  /  איתמר לוין
מה מפריע לשופט לישון  /  איתמר לוין
נוהל בלתי חוקתי ואבסורדי בבתיהמ"ש  /  איתמר לוין
"זה לא משהו אישי"  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
תמונתם של הנייה ואשתו מבית-החולים בדוחא מבטאת היטב את הרוח החמאסית    מוות עדיף על החיים, במיוחד כשהוא למען מטרה "קדושה", כמצווה באמנת החמאס - השמדת היהודים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי-יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם. בארגון דמוקרטי אלה העקרונות...
בלפור חקק
בלפור חקק
הספר מסכם קריירה מפוארת כאיש תקשורת בכיר, שזכה להישגים רבים בשל כישרונותיו אך ידע כל חייו שיש משימה אחת שלא יוכל לברוח ממנה: לקום לספר את הסיפור המשפחתי, להסיר את כתם הנידוי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il