|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

הגיע הזמן לפוצץ את הבלון

הבלוף של שפטל

יורם שפטל בנה את הקריירה שלו על הטענה לפיה הוא הביא לזיכויו של איוון דמיאניוק. אלא שהאמת הפוכה: הזיכוי הושג בשל ראיות שהציגה דווקא התביעה; שפטל סירב לסייע לה להשיג אותן יש עוד כמה פרטים ששפטל לא רוצה שתזכרו
03/03/2017  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
שפטל. טענות כוזבות [צילום: פלאש 90]

מזכיר לכם משהו?
ראו ציטוט מפס"ד דמיאניוק בבית המשפט העליון: "בהקשר זה – כמו לגבי נושאים אחרים – העלה עו"ד שפטל האשמות כלפי עו"ד [מארק] אוקונור, אשר כמובן לא נתייחס אליהן. למותר להוסיף, כי לא היה מקום לשמוע טענות נגד מי ששימש ראש הסניגוריה בערכאה הראשונה". מזכיר לכם משהו? – נכון, את התפטרות עורכי דינו הקודמים של אזריה. גם במשפט דמיאניוק היה צוות בערכאה הראשונה, ממנו נותר רק שפטל בערעור.

טענות סרק בפרשת קצב
שפטל מספר על הזיכויים שהשיג – עם או בלי מרכאות. הוא כמובן אינו מזכיר את כשלונותיו, ולכן נזכיר אנו את הבולט שבהם: בקשתו לקיים דיון נוסף בעניינו של משה קצב נדחתה על הסף. השופטת אסתר חיות קבעה, כי הוא ניסה לעטות גלימה עקרונית על טענותיו – אך בפועל חלקן היו טענות ערעוריות מובהקות, ואחרות התייחסו לקביעות של בית המשפט העליון שכלל אינן הלכות ובוודאי שלא הלכות חדשות ומוקשות.

איום בתיק אברג'יל
לאחרונה נתקלנו בשמו של שפטל בהקשר בעייתי במיוחד. שפטל היה שנים פרקליטו של העבריין יצחק אברג'יל, שיוצג כעת (בפרשה 512) בידי הסניגוריה הציבורית – אך הוא המשיך לבחוש מאחורי הקלעים. הסניגוריה התפטרה מהייצוג לאחר שהסניגור קיבל מסרון, ולפיו חייו יהיו בסכנה אם יופיע לדיון בניגוד לדעתו של אברג'יל. באותו מסרון, שנכתב בידי עורך דין אחר, נאמר שלמיטב ידיעתו – הדברים הם על דעתו של שפטל.

בהמשך אותו תיק, ביקש שפטל לפסול את ההרכב הדן בו בבית המשפט המחוזי בתל אביב – אך הנשיאה מרים נאור קבעה, שמדובר למעשה בניסיון פסול לדחות את קיומם של דיוני ההוכחות.

"אזכה את אלאור אזריה כמו שזיכיתי את איוון דמיאניוק" - הצהיר השבוע עו"ד יורם שפטל. משפטו של פושע המלחמה דמיאניוק היה נקודת הזינוק בקריירה של שפטל, ומזה חצי יובל שהוא מתהדר באותו זיכוי. אלא שהאמת שונה בתכלית. דמיאניוק זוכה מחמת הספק מאשמת היותו איוון האיום מטרבלינקה, בשל ראיות שהציג התובע, עו"ד מיכאל שקד. הגיע הזמן לפוצץ את הבלון שבעזרתו ממריא שפטל שוב ושוב, וגם להציג כמה פרטים שמשום מה הוא לא טורח לציין.

בית המשפט העליון אימץ במלואו את פסק הדין המרשיע של בית המשפט המחוזי, על סמך הראיות שהיו בפני המחוזי. הנשיא מאיר שמגר, המשנה לנשיא מנחם אלון והשופטים אהרן ברק, אליעזר גולדברג ויעקב מלץ דחו את כל הטענות שהעלה שפטל נגד פסק הדין של המחוזי, והם מצאו שחלק מטענותיו כוזבות בעליל. אפשר להביא אין-ספור דוגמאות לכך, ונסתפק בכמה מהן:

  • על הטענה לפיה בית המשפט המחוזי במיאמי מתח ביקורת על נוהלי הזיהוי ששימשו את החוקרים: "לא היה כל אישור, או אשרור, כפי שנטען, כי העניין הזה לא נדון כלל בערעור".

  • "ראוי היה שהסניגור יביא דברים במלואם ולא קטעי דברים בלבד, כפי שעשה לא אחת: בית המשפט מצפה מכל צד שיציג בפניו תמונה שלמה ומדויקת... אין מקום לפרשנות הבנויה על הצגת מקצתם של הדברים, ואי-אזכור יתרתם".

  • שפטל טען בשמץ אירוניה, כי "לא חלמו להזמין את [העד אויגן] טורובסקי" למשפט הגירוש של דמיאניוק בקליבלנד ב-1981, משום שעדותו לא הייתה מסייעת לתביעה. שפטל שכח שטורנובסקי נפטר ב-29.11.80.

  • על ההתנגשות המילולית בין העד אליהו רוזנברג לבין דמיאניוק באולם בית המשפט: "התרעומת בעניין המסקנה כביכול מן האירוע, המופנית כלפי בית המשפט, היא נטולת בסיס עובדתי... מדברי בית המשפט עולה היפוכה של התיזה המועלית על-ידי הסניגור המלומד". גם בהמשך אומר העליון, כי שפטל תיאר בצורה לא נכונה את שהתרחש בבית המשפט בעדותו של רוזנברג.

  • "הצטערנו על הנימה בדברי הסניגור שביקשה להחליש אמינות דברי רוזנברג ויתר הניצולים ולהעלות ספק כלפי גרסתם, על-ידי התייחסות לדבריהם בנימה לעגנית".

  • "לא גילינו ממש בטענותיו של הסניגור שהטיח כלפי עדותם טענות בדבר סניליות, רמאות או כושר זיהוי אפסי". אלמלא הראיות הנוספות בעליון - ההרשעה הייתה נותרת על-כנה.

  • "התיזה של הסניגור המלומד לפיה היה סדר הזיהויים שונה מן הנטען על-ידי העדים, היא נטולת כל בסיס בראיות ונוגדת באופן ברור את כל המשתמע מנוסח הדברים כפי שנרשמו בשנת 1976".

  • הטענה כאילו חוקרי המשטרה היו להוטים להביא לזיהויו של דמיאניוק, "איננה מתיישבת כלל עם גישתם של החוקרים כביטוייה בחקירה, הלכה למעשה, שהייתה איטית למדי וללא הטיות או נטיות".

טענות שיסודן רעוע ביותר
ערעור דמיאניוק. "על פי התוכן" [יעקב סער, לע"מ]

• "הטענה בדבר הודעה כוזבת [של העד יוסף צ'רני] בחקירה, ייצור הודעה כוזבת בשנת 1976 או עדות שקר בבית המשפט, היא נטולת בסיס לחלוטין בראיות או במה שמשתמע מהן ונטולת היגיון".

• על טענותיו של שפטל כלפי יחסו של המחוזי לראיות שהגיש לאחר הסיכומים: "דברים אלה הם, על פניהם, אך ורק פרי רצונו הגלוי של הסניגור המלומד להעלות ביקורת מכל סוג נגד בית משפט קמא". העליון אף רומז, שייתכן שההגנה עיכבה במתכוון את הגשת הראיות הללו, מתוך "חיפוש אחר אפקט שלא התמצה בעצם הבאתה של ראיה נוספת בלבד".

• שפטל טען שלא זימן עדים מסוימים, כי חשש שהם לא ייענו וכי לא העלה טענה זו בפני המחוזי מחשש שיינזף. "אין יסוד להשערה זו", קובע העליון; ההגנה לא זימנה את אותם עדים משום שלא חשבה שיסייעו לה. לעומת זאת, היא עשתה "נסיונות רבים להביא ראיה ותחליף ראיה בכל דרך ולטעון טענות שיסודן לא פעם רעוע ביותר".

• על טענותיו של שפטל לגבי זיוף מסמכים בברית המועצות: הוא לא הסביר מהם קווי האבחנה בין הודעות אותנטיות למזויפות. "האבחנה מבחינת הסניגוריה היא כנראה על-פי תוכן המסמך: הודעה של ואכמן [איש כוחות עזר במחנה] שבה מאוזכר השם איוון דמיאניוק, אינה אמינה, יהיה תאריך העריכה אשר יהיה". הוא ניסה לאחוז בחבל משני קצותיו: לטעון שהמסמכים מזויפים ולבקש להסתמך על תוכנם כדי לסתור עדויות אמינות.

• ועוד באותו נושא: "הטענה בדבר זיוף היא סתמית ובלתי סבירה לחלוטין... אין זאת אלא להסיק כי דברי הסניגור משמעותם אחת: כל מקום בו מוזכר השם דמיאניוק מדובר בזיוף. כל מקום בו מוזכר השם מרצ'נקו [כאיוון האיום], המדובר באמת לאמיתה. אבחנה והבדלה כאמור היא בלתי סבירה, ובעיקר בלתי מבוססת על הראיות".

• שפטל טען שהשם "דמיאניוק" מופיע פעמיים במסמכים ממחנה פלוסנבורג – מה שמלמד שהיו שניים כאלו. אלא שמדובר בשמות שונים לגמרי, ועל אחד מהם מעיר העליון: "הכיתוב ברור ביותר ולא מובן איך טעה הסניגור המלומד".


מסמכים שנגנבו בוושינגטון
"צעדים טקטיים בלתי מקובלים" [אבי אוחיון, לע"מ]

פסק הדין בעליון אף מתאר מסמכים שהגיש שפטל, ואשר מקורם נותר לכל הפחות עלום. הוא טען, כי המסמכים – שהתייחסו לאיש הס"ס לשעבר אוטו הורן, שהיה עד תביעה – נשלפו על-ידי מאן דהוא מפחי האשפה של התביעה בוושינגטון. "הטענה איננה אמינה בעינינו", אומרים השופטים. "סביר יותר להניח שמי שנתגלו בידיו, קיבלם מידי מי שהוציאם ממשרדי ה-OSI [המחלקה לחקירות מיוחדות במשרד המשפטים האמריקני] ללא רשות וללא ידיעת השלטונות האמריקניים". בעברית פשוטה: היו אלו מסמכים גנובים.

אלו לא היו המסמכים היחידים ששלף שפטל בשלבים מאוחרים. ההגנה אינה חייבת להגיש את כל החומר שבידיה, מזכירים השופטים, "אולם, מאידך-גיסא, אין גם מקום לטעון טענת קיפוח בזכות ההגנה בשל העדר מידע על מסמכים נעלמים, כאשר אלו מוגשים לאחר מכן על-ידי הסניגוריה בעצמה, ומסתבר שהיו עד אותו שלב בידיה בלבד".

פסק הדין מציין פעולות בלתי-שגרתיות נוספות של ההגנה (בלשון עדינה) ומסכם: "אם הרשינו, למרות ההגשה המוסכמת, העלאת טענות נגד המסמכים, הרי עשינו כן רק כדי לא לזקוף צעדים טקטיים בלתי מקובלים של הסניגוריה לחובת המערער, וכדי להבטיח הגנתו המלאה. בכך אין כדי לסלק את אי-הנוחות והספקות העולים מן הפעילות מעוררת התמיהה, שביטוייה בנטילת מסמכים כביכול מפחי האשפה, משלחת המבקרת מוסר אמרה כדי לשדלו לשנות זיהוי, העלמת מסמכים ועוד פעולות כיוצא באלה".

"התביעה מצאה מיוזמתה"
שמגר, ברק ואלון. הטילו על התביעה [צילום: לע"מ]

אז כיצד זוכה דמיאניוק? שקד ואנשי התביעה ביקרו בארכיונים שנפתחו לאחר קריסתה של ברית המועצות, ומצאו עדויות ומסמכים נוספים המתייחסים לאיוון האיום – מפעיל המנועים שהזרימו את הגז הרעיל בטרבלינקה. רובם ייחסו תפקיד זה לאיוון מרצ'נקו.

נכון, היה זה שפטל שהעלה לראשונה את המידע לפיו יש בברית המועצות מסמכים כאלו – אך "לא קיבלנו פרטים על מקור הידיעות ואיך נודע לסניגור על מסמכים שבמשרדי הקג"ב". נציגי התביעה וההגנה יצאו בנפרד לרוסיה ולאוקראינה, אבל הייתה זו התביעה שהציגה תחילה מסמכים נוספים. שפטל הזכיר שוב שיש מסמכים בקייב, "משום מה מבלי לבקש הפעם פעולה מבית המשפט". השופטים מתארים מה אירע:

"החלטנו להטיל על התביעה נקיטת צעדים לשם השגת החומר, וביקשנו כי הסניגור יספק נתונים שיכוונו את החיפוש אחר ההודעות. הסניגור הודיע בשלב האמור שאין בידיו כל מידע נוסף, ומיאן לשתף פעולה עם התביעה; אולם, התביעה מצאה מיוזמתה הודעות נוספות בקייב והביאה גם אותן בפנינו". כלומר: לא רק ששפטל לא הביא את המסמכים – הוא סירב לסייע לתביעה לאתר אותם. לדברי השופטים, מה שהתחולל סביב מסמכים אלו וההתנהלות "אינם מקילים עלינו כאשר אנו מבקשים לשלול אפשרות תיאורטית של חרושת הודעות באופן מלא או חלקי". או במילים אחרות: תעשיה של מסמכים מזויפים או גנובים לטובת דמיאניוק.

אבל, בסופו של דבר, "הודעות אלו לא ידענו כיצד באו לעולם ומי הרה אותן; אך קיבלנו אותן לפני ולפנים משורת הדין והדיון. ומשהיו בפנינו, החל הספק מכרסם בתודעתנו השיפוטית, שמא המערער אינו איוון האיום מטרבלינקה. מכוחו של ספק זה, שידענו טיבו אך לא את פשרו, מנענו עצמנו מלהרשיע את המערער על זוועות טרבלינקה". זוהי האמת, אשר לא תשתנה גם אם שפטל ינופף עוד מחצית היובל בגרסה הכוזבת שלו.

תאריך:  03/03/2017   |   עודכן:  03/03/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הבלוף של שפטל
תגובות  [ 68 ] מוצגות   [ 68 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מגיב ותיק
3/03/17 13:07
 
לא היה כותב כך !
3/03/17 16:06
 
לוין,חבל שהתדרדרת
3/03/17 16:34
 
אלטע קאקער
3/03/17 18:13
 
שום דבר מוזר לוין
5/03/17 10:43
 
מסעודה לייבוביץ
3/03/17 16:35
 
איתמר מוטב שתתנצל
5/03/17 00:10
2
אזרחית ותיקה
3/03/17 13:10
 
שרגא קלסון, ערד
3/03/17 14:47
 
לוין לא מתאים כאן
3/03/17 16:46
 
ע_הראל
3/03/17 15:49
 
אהרון שחר
3/03/17 23:19
3
ליצן מקומי
3/03/17 13:56
4
או אפילו להתאסלם.
3/03/17 13:57
 
קשר לשפטל
3/03/17 15:48
5
מ.ל
3/03/17 14:22
6
חה חה חה
3/03/17 14:28
7
רון ה.
3/03/17 14:39
8
הנוקמים יזדעזעו
3/03/17 14:50
9
ישמעאל
3/03/17 14:52
 
Simon111
3/03/17 17:53
10
שרגא קלסון, ערד
3/03/17 15:03
 
מוזר
5/03/17 15:33
11
אילנה_כפס
3/03/17 15:08
12
המבדיל
3/03/17 15:21
13
למשפחת אזריה
3/03/17 15:25
 
ר.א.
4/03/17 09:50
14
א.ל. רמת-גן
3/03/17 16:26
15
שלום איש
3/03/17 16:34
16
גימל
3/03/17 16:52
17
איילה
3/03/17 17:16
18
עודד ב
3/03/17 17:38
19
צורי
3/03/17 17:53
20
הירונימוס
3/03/17 18:15
21
שבץ חלובה
3/03/17 19:08
22
גדעון 111
3/03/17 19:16
23
דב אנשלוביץ
3/03/17 19:18
 
ע_הראל
4/03/17 21:07
24
דובר אמת
3/03/17 20:12
 
ע_הראל
4/03/17 21:19
 
חזקי שנאן
6/03/17 23:56
25
סער פלסנר
3/03/17 20:25
 
ר.א.
4/03/17 10:34
26
ואיש אמיץ וידען.
3/03/17 20:31
27
יוספוס..
3/03/17 20:41
28
א-ת
3/03/17 21:18
29
אסף בן אהרון
3/03/17 23:33
30
מקס הזוכר
4/03/17 00:16
31
הגוי..
4/03/17 07:52
32
א.נ
4/03/17 08:01
33
דב אנשלוביץ
4/03/17 09:58
 
חזקי שנאן
6/03/17 23:37
 
חזקי שנאן
6/03/17 23:49
 
דב אנשלוביץ
8/03/17 09:30
 
דב אנשלוביץ
8/03/17 10:36
34
פועה
4/03/17 13:30
 
הגוי..
4/03/17 14:26
 
פועה
4/03/17 16:10
 
הגוי..
4/03/17 16:17
 
מגיב ותיק
4/03/17 21:07
35
alice
4/03/17 13:31
 
הגוי..
4/03/17 14:45
36
ניבה ברששת
4/03/17 15:00
 
פחחחח
5/03/17 06:35
37
עזי חיימוביץ
5/03/17 17:21
38
שמפל
5/03/17 21:13
39
אלטע קאקער
6/03/17 02:50
40
borisdo
10/03/17 00:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
השופט: ישראל ויטלסון, סגן נשיא בית המשפט לתעבורה בתל אביב
28/02/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
כיצד זה מצליח רוצח כמו רומן זדורוב לזכות לתמיכה של מאות אלפים המשוכנעים שהוא חף מפשע, למרות שלושה פסקי דין בבית המשפט המחוזי ובבית המשפט העליון? אחת הסיבות העיקריות: חוסר אמון הולך וגובר של הציבור במערכות האכיפה והשפיטה. לחלק מחוסר האמון הזה אין סיבה, אבל המערכות בהחלט קנו ביושר לפחות חלק אחר שלו. ואין ספק, שכאשר בכירים באותן מערכות מתנהגים כאילו השוויון בפני החוק אינו חל עליהם, הבעיה רק מחמירה - ועלולה לדרדר את ישראל כולה לאנרכיה. הנה דוגמאות מן הימים האחרונים.
26/02/2017  |  איתמר לוין  |   מאמרים
שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, מיכל אגמון-גונן, חייבה תובע בהוצאות ניכרות בשל איחורים בהגשת תצהיריו ובשל אורך סיכומיו. אלא שפסק דינה של אגמון-גונן עצמה ניתן שנה וחצי לאחר הגשת הסיכומים ומשתרע על פני עשרות עמודים.
22/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופטת: יפה שטיין, בית הדין האיזורי לעבודה בירושלים
21/02/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
אם שוטרים ביצעו חיפוש - חזקה עליהם שהיה בידיהם צו כחוק. זו הייתה טענתה המקורית של המשטרה לאחר שהתברר, כי שוטרים ביצעו חיפוש בבית פרטי בלי להציג צו חיפוש. שופט בית משפט השלום בתל אביב, איתי הרמלין, דחה טענה זו (8.2.17) וזיכה את הנאשמים.
20/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il