|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

קבינט כמחזה אבסורד

אין כמו סקרי סוף השבוע שהזדרזו אמצעי התקשורת לפרסם, כדי להוכיח שבפוליטיקה תחושות הבטן הן מדד מצוין להערכה - נתניהו עדיין המועמד המוביל לראשות-ממשלה בישראל
05/03/2017  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   מבצע צוק איתן   |   תגובות
נתניהו. מעדיף מל"ל חלשה [צילום: וויליאם ווסט/AP]

"צוק איתן" לא היה מבצע מוצלח; וכמוהו גם דוח המבקר הבוחן אותו. האם "מינוס" כפול "מינוס" יתן הפעם "פלוס"? מסופקני.

בתקופה האחרונה, במיוחד עם התקרב מועד פרסום דוח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן, נקלענו שוב למחזה אבסורד מתגלגל שכל השחקנים בו תרמו בפועל את חלקם להפיכתו לאינפנטילי וחסר תכלית. אינפנטילי, מפני שילדים פועלים בעיקר לפי דחפים ואמוציות כשהם מתעלמים מחשיבותו היחסית של הנושא בעולם המציאותי.

שרים, לרבות חברי קבינט בעבר ובהווה, ח"כים, התקשורת, גורמי צה"ל ומערכת הביטחון בעבר ובהווה, משרד מבקר המדינה ואפילו הורים שכולים, שלהם יותר מכל אחד אחר יש צידוק להשמיע דעות ועמדות בהקשר למבצע בו איבדו את יקיריהם - כולם נטלו כך או אחרת חלק במחזה.

בחינת השאלה מה מביא גורמים רבים כל-כך, לכאורה רציניים ואחראים, ליטול חלק במחזה-אבסורד, מעלה מספר הנמקות: א. נושאי הדיון על פניהם רציניים ואמורים לעמוד במרכז תשומת הלב הציבורית. ב. האירוע הנבדק באופיו הינו אירוע חוזר, ולחלק חשוב מן ההתרחשויות הלא רצויות בו, אנו עדים לא בפעם הראשונה, והשאלה המתבקשת היא - מדוע? ג. כותבי הדוח, אנשי משרד המבקר, ערכו אותו הפעם תוך הדגשה מוגברת של חלקו של הדרג המדיני, בעובדה שהמבצע לא הסתיים בתחושת הישג. עבור התקשורת והפוליטיקאים, במיוחד בדרגים הנמוכים, זו הזדמנות להיראות ולהישמע חשובים. ד. אצל ההורים השכולים היתומים והאלמנות, לפחות בחלקם, מקנן צורך עצום לברר ולהבטיח שקורבנם לא היה לשווא, וכי אם נעשו ללא הצדקה שגיאות מהותיות שתרמו לאסונם, לא ירחצו האחראים בניקיון כפיהם. ה. כפי שנוהגים ילדים לומר: "על ראש הגנב בוער הכובע", שפרושו במקרה הנדון הוא שצה"ל והשב"כ - גורמי הביצוע באירוע - יודעים שהמבצע לא היה מוצלח במיוחד (בעיקר בתחום גילוי והרס המנהרות, והפסקת ירי הטילים על ישובים אזרחיים). לפיכך, עוסקים הם בדיעבד, בשכתוב הדימוי ההיסטורי של תפקודם בו. ראוי לציין שבניגוד לשחקנים אחרים, הם עורכים במקביל תחקירים והערכות-מצב ראליים ומקצועיים שתפקידם להפיק לקחים אופרטיביים, אלא שפטור בלא כלום בקונטקסט התקשורתי-תדמיתי אי-אפשר, וחבל. ו. התקשורת שיחקה במהלך המבצע משחקים נפסדים כאילו אין מדובר במלחמה שבה מאבדים לוחמים את חייהם או בריאותם. הכל תחת סיסמת הסרק "זכות הציבור לדעת" - רייטינג ופוליטיקה מעל לכל. התקשורת ממשיכה בכך בהתמדה ואפילו ביתר שאת לקראת פרסום הדוח וגם לאחריו. נראה שהתקשורת תופסת כיום את תפקידה בתהליכים הדמוקרטיים של הפקת לקחים מאירועים לאומיים טראומתיים, כיצירת רעש המטשטש מה שפחות חשוב בעיניה: ניצול האירוע לקידום אג'נדות אישיות ופוליטיות והשחרת התמונה הכללית, כחלק ממסע אנטי-ממסדי שהפך ברוב אמצעי התקשורת למעין רפלקס-מותנה. ז. מבקר-המדינה נתפס ללחץ התקשורת בעקבות אירועים דומים קודמים והחליט למקד הפעם את הדוח "בדרג המדיני", קרי: ראש הממשלה, לשכתו, המל"ל והגורמים המתפקדים במסגרתם בנושאי ביטחון ומדיניות. בעשותו כן, הפך את הדוח ממסמך שעיקר תפקידו וחשיבותו בחשיפת עובדות והסקת מסקנות מהן, לעוד "סדין אדום" שכל מבקרי הממשלה וראש הממשלה יכולים ואמורים להתגדר בו ולנצלו למטרותיהם. מטבע הדברים הוסטה תשומת הלב מן הדיון באירועים לתחומי הניגוח האישי - שגיאה קשה של המבקר. כישלון מסוג זה שייך לתחום עשיית היתר (OVER DOING), בו החסך מן העבר, הפך לגודש מזיק בהווה.

פיגור ניכר

הסתכלות מעמיקה יותר על כל השחקנים במחזה האבסורד, מובילה למסקנה שמחול השדים כולו הוא תוצאה של תסכול; תסכול של כל השחקנים מציפיותיהם שאינן מתממשות, לצד תחושת הבטן למקרא הדברים כולם, שגם בעתיד לא תתממשנה; מכל מקום לא במסלול זה.

אין כמו סקרי סוף השבוע שהזדרזו אמצעי התקשורת לפרסם, כדי להוכיח שבפוליטיקה תחושות הבטן הן מדד מצוין להערכה - נתניהו עדיין המועמד המוביל לראשות-ממשלה בישראל. הטוען לכתר אחריו, לפיד, נחלש; השניים הבאים התחזקו מעט אבל עדיין בפיגור ניכר ובכל השאר - מה שהיה הוא שיהיה.

מבחינה אוביקטיבית זהו הממצא החשוב ביותר של הדוח, והוא תולדה של שתי אמיתות: ראשית, מבחינה פוליטית אין כיום תחליף לנתניהו. כל המועמדים האחרים בעיני עצמם, אינם כאלה בעיני הציבור וראוי שיעשו חשבון נפש רציני מדוע. שנית, הליקויים העיקריים היו גלויים וברורים עוד לפני פרסום הדוח וכללו: תפקוד הקבינט, החלשת המל"ל, אי-עידכון השרים והכשרתם לתפקד ביעילות בקבינט, יעדי המלחמה וניהולה,1 טשטוש חמור בחלוקת העבודה בין הקבינט לצה"ל, שאינו מאותגר כהלכה על-ידי קברניטי המדינה. ליקויים אלה מוליכים באופן לבתי-אמצעי לתוצאות דומות או טובות פחות מאלה שהושגו במבצעים שקדמו ל"צוק איתן". לשם השגת תובנה זו לא היה צורך בדוח המבקר.

הואיל ובדיקת מבקר המדינה איננה שקולה לדוח ועדת חקירה ממלכתית, כלומר אינה נושאת מסקנות אישיות מחייבות, בפועל היא עדיין חסרת שיניים. הניצול השלילי שלה על-ידי התקשורת מחליש להוותנו גם את משקלה המוסרי והציבורי. במצב כזה יכול ראש-הממשלה לקום ולומר שהוא תומך בכוחות הביטחון, בניגוד לעמדת המבקר. הוא יכול להוסיף ולטעון שהתנהלות הקבינט היא בעיה אישית של חבריו, ולא מחדל מנהיגותי שלו עצמו. הוא יכול לגרוס כי התריע שנה ויותר לפני המלחמה, בקבינט, כי איום המנהרות הוא איום אסטרטגי חשוב, ובכך, כביכול, יצא חובה כמנהיג הלאומי הראשי - ולא היא!

דפוסי התנהלות

במדינת-ישראל, בה הנושא הפוליטי הקדוש ביותר (כמעט) הוא שלימות הקואליציה, כי בלעדיה אין שלטון, משילות או תפקוד סדיר, מוגבל חופש הפעולה של ראש-הממשלה לנקוט סנקציות נגד שרים סוררים וראשי סיעות מתפקרים. אפשר מאוד שהפתרון הוא חוק שיכפה על הכל וכולם התנהלות מוכתבת וקשיחה בנושא הקבינט. חיקוק עצמנו לדעת אינו רעיון טוב כשלעצמו, אבל בלית-ברירה אפשר שאין מנוס. ייתכן שזו המסקנה האופרטיבית החשובה ביותר בנושא הקבינט: יש לחייב את ראש הממשלה וחברי הקבינט לדפוסי התנהלות ופעולה קשיחים ומוגדרים היטב, ולהעניש כל מי שיחרוג מהם, בהדחה כפויה מהקבינט. הדלפות יבדקו בקפידה ובכל האמצעים האפשריים, כעניין של חובה חוקית, והענשת העבריינים תהיה גם היא כזו. באותו אופן יש לעגן בחוק את חובותיו של ראש הממשלה בניהול תקין של הקבינט.

אין שום ספק שראש הממשלה הנוכחי, כקודמיו, מעדיף מל"ל חלשה. הדבר מגדיל את חופש התמרון שלו ומצמצם את חופש ההדלפות הזדוניות 2 מהמטה המוכלל המשרת אותו. אפשר להבין זאת על-רקע מסעות הצלב נגדו על-ידי מתנגדיו בתמיכת התקשורת המגויסת. מבחינת מדינת-ישראל זהו מצב מאוד לא רצוי. מורכבות המצבים בהם אנו נתונים לאורך זמן, דורשת יכולות מצוינות בתחום איסוף המידע, ניהול הידע, ניתוח נתונים, התווית מענים ועבודת מטה יעילה ביישום. לכך דרוש דווקא מטה מקצועי, מתוחכם וחזק; כל ראש-ממשלה, חייב זאת לעם ישראל ולעצמו.

ליקוי מרכזי נוסף שלא נמצא לדידי בדוח המבקר, או לפחות אינו מובלט בו על-פי חשיבותו היחסית, הוא עבודת שר הביטחון כנציג הממשלה מול הרמטכ"ל והמטכ"ל, בעיצוב הלכי הרוח בפיקוד העליון בהתאמה עם רצונות וצרכי המדינה לפי הבנתם על-ידי הקבינט. הקבינט איננו גוף החשיבה העליון של מדינת-ישראל בתחומי הביטחון הלאומי, הוא גוף קבלת ההחלטות האופרטיביות. פירות חשיבת - על לאומית חייבים לכוון גם את החשיבה וההערכות הצה"ליות לביצוע המדיניות שנבחרה, בהינתן הוראה לכך. מדינת-ישראל תרגמה בטעות את ההחלטה ההיסטורית להסמיך את אמ"ן ל"מעריך הלאומי" כהסמכת הצבא לנהל את הממשלה והקבינט - ולא כך הוא. לדעתי טעה הרמטכ"ל גנץ כשהחליט "להגן על עצמו" על-ידי השארת יוזמת החשיבה האסטרטגית לממשלה ולקבינט. אין שום איסור על הצבא לחשוב ואסור שיהיה אישור כזה. אבל אין להניח לצבא לנהל את הממשלה, גם אם היא "מסכימה" לכך במעשה או במחדל. החלטות-העל בנושאי מלחמה ושלום יפלו בסופו של דבר או בקבינט בתמיכת עבודת המטה של צוותי העבודה של ראש הממשלה, תוך שיתוף עם כל מי שיכול לתרום לכך. הצבא חייב לעמוד באופן אקטיבי על דרישתו לקבל הנחיות מדיניות מהקברניטים ולפעול על פיהם. שום פסיביות זמנית לא תשחרר רמטכ"ל מאחריות למחדלים שינבעו מחוסר קוהרנטיות בין התאמת הצבא למלחמה לבין ציפיות הקברניטים ממנו. אפשר שאי הפיכת נושא זה לליבת דוח המבקר הוא החיסרון הגדול ביותר שלו.

הערות

1. פעילות צה"ל, לפחות מאז מלחמת לבנון השנייה, מאופיינת בגישה של "הכלה" - רתיעה מחתירה לניצחון צבאי פרי השקפת-עולם פוליטית של מרבית חברי הפיקוד העליון. צה"ל מנהל את היערכותו לעימותים צבאיים מתוך שהוא בונה את הכוח ומכשיר אותו ליצירת הרתעה ולא להשגת ניצחון. (ניצחון במקרה זה הוא הבאת הצד השני למצב בו יבקש הפסקת-אש ללא תנאי). צה"ל קובע את המטרה האסטרטגית ומוביל את הממשלה והקבינט לאמץ אותה כ"אפשרות הטובה ביותר". דומיננטיות צבאית בקבלת ההחלטות הלאומיות בנסיבות אלה, היא חיסרון אסטרטגי, אולם זהו דיון נפרד.

2. כל הדלפה בלתי מוסמכת מהקבינט היא זדונית, מפני שהיא מזיקה ומניעיה לרוב אינם ברורים (לשון המעטה).

תאריך:  05/03/2017   |   עודכן:  05/03/2017
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קבינט כמחזה אבסורד
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
5/03/17 18:44
 
רפי לאופרט
5/03/17 21:37
 
באום
5/03/17 22:50
 
רפי לאופרט
6/03/17 11:42
 
באום
6/03/17 16:40
2
במבה
6/03/17 06:12
 
רפי לאופרט
6/03/17 12:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע צוק איתן
אמריקה כאן. אופנת הפייק ניוז, (Fake news) היינו חדשות מזויפות, תפסה מקום של כבוד במדינת ישראל. פרסום דוח מבקר המדינה על מלחמת צוק איתן קשה מאוד, על גבול רשלנות פושעת. אלא שראש הממשלה ושריו אינם מסוגלים להשלים עם העובדה שאיש פשוט כמו מבקר המדינה וצוותו אשר בדקו את ההיבטים השונים של המלחמה, יעלו טענות כלפיהם, אנשים מורמים מן העם, עילויים בביטחון ואסטרטגיה, עוזריו של היושב במרומים שנמשחו למלוכה לעולמי עד. אז מה עושים? פשוט מאוד: מכריזים בריש גלי וללא בושה שמבקר המדינה אינו מבין בצבא ומלחמות, שכותבי הדוח עליו חתם המבקר מודרכים על-ידי מניעים פוליטיים, הסתה פרועה נגד עיתונאים מבקרים (הם לא כ"כ הרבה), ומיני תרגילים פוליטיים מכוערים. זו שיטת הפייק ניוז, היינו לטמטם את הציבור, לעורר בו שנאה כלפי כל מבקר וכל מי שעז לחשוד שמא הוד מעלתו וחבורת הגמדים שלו עשתה טעות, רחמנא ליצלן, ולהכריז בראש חוצות שהכל קונספירציה אחת גדולה. נו, אחרי הכל, נתניהו מרגיש את הגיבוי הבלתי מסויג של חברו-איש סודו, הוד רוממותו, נשיא ארה"ב טראמפ. גם אצלו כל מעשה טיפשי או כל מהלך חסר תבונה הם מבחינת פייק ניוז. נתניהו וחבריו האחראים למה שנחשף בדוח המבקר יכולים לישון בשקט. מרבית העם עמם. רוב האנשים אינם מאמינים למבקר המדינה אלא לנתניהו, שריו ונושאי כלי האחרים. אז הייתה מלחמה, היו הרוגים, היו פצועים, היו טעויות קשות. אז מה? הממשלה והעומד בראשה אשמים? לא ולא.
05/03/2017  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
עיינתי בדוח מבקר המדינה על צוק איתן, לא התעמקתי מילה מילה אבל בשורה התחתונה הסקתי שאותרו שתי בעיות בצנטרום של הפיילה של מערכת הביטחון והמערכת הפוליטית, והן:
02/03/2017  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
בין כל התגובות לדוח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן לא נגלה שתי מסקנות מרכזיות: הראשונה, שאיש לא לוקח אחריות - לא בדרג הפוליטי ולא בדרג הצבאי. שר זורק בוץ על עמיתו לשולחן הממשלה ואלוף מטיל בליסטראות ברעהו כשרק תמול שלשום נלחמו באויב המשותף. השנייה, כי בפעם המי יודע כמה לומד האזרח כי ראשי המדינה והפוליטיקאים, הרגילים ביומיום להלעיט אותו בדברי רהב שאין עלינו ישראל, מתגלים בעתות חרום כמספרי סיפורים.
02/03/2017  |  בצלאל לביא  |   מאמרים
שלוש נקודות בהקשר לדוח המבקר על מבצע צוק איתן.
02/03/2017  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
בעוד בכירי המערכת הפוליטית בישראל מתקוטטים בשאלה האם היה מחדל בנושא המנהרות מעזה ומי אחראי לו, החמאס ממשיך לחפור אותן ולהתעצם לקראת העימות הבא
02/03/2017  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אנשים מתגעגעים לבית, לעצים ולפרחים, לרוח הקיבוצית לרוח העירונית, לרוח המושב, לרוח היישוב, לרוח שהוכתמה בזעם השנאה ונפלה שדודה בחבל ארץ יפה כל כך, פורח כל כך, חבל חנק המשווע לנתיבי ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
טובה חוכמת השיח המדיני מהפעלת כלי הקרב, לשם כך יש גם לאמץ הצעת ארה"ב, מדינה ידידותית לישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il