"עמק הסיליקון מעמיק את הימורו בכך שהמכוניות יהיו בסופו של דבר מחשבים על גלגלים". זהו ניתוחו של
וול סטריט ז'ורנל (יום ב', 13.3.17) לעסקת הענק, בה רוכשת אינטל את חברת מובילאיי הישראלית ב-15.3 מיליארד דולר.
זוהי האחרונה בשרשרת עסקות בתחום המכוניות האוטונומיות. מנכ"ל אינטל, בריאן קרזניך, הסביר אותה במסר לעובדי החברה: "העסקה ממזגת בין העיניים האינטליגנטיות של המכונית האוטונומית לבין המוח האינטליגנטי של מי שבפועל נוהג בה". הוא צופה, שבעתיד הביטוי "מה שמתחת למכסה המנוע" יתייחס למחשבים ולא לכוחות סוס.
וול סטריט ז'ורנל מציין, כי יצרני רכב וחברות טכנולוגיה כמו אלפאבית, אובר וטלסה מנהלים מרוץ לפיתוח מכוניות אוטונומיות. ג'נרל מוטורס הוציאה אשתקד מיליארד דולר לרכישת חברת קרוז אוטומציה, כדי להרחיב את פעילותה בתחום. אובר רכשה את היצרנית אוטו תמורת 680 מיליון דולר. אלפאבית, חברת-האם של גוגל, הגישה תביעה נגד גוגל בטענה לגניבת סודות מסחריים בקשר עם אותה עסקה. בשבוע שעבר השלימה
סמסונג עסקה של 8 מיליארד דולר לרכישת חברת הרמן ובכך נכנסה גם היא לתחום. אינטל עצמה הודיעה בחודש ינואר שהיא רוכשת 15% ממניות יצרנית המפות הדיגיטליות היר אינטרנשיונל. בעלות השליטה החברה הן ב.מ.וו, פולקסוואגן ודיימלר, והיא מפתחת טכנולוגיית ניווט למכוניות אוטונומיות.
אינטל פועלת בשנים האחרונות כדי להוביל את הדור הבא של ההתפתחויות הטכנולוגיות, לאחר שנותרה מחוץ למשחק בתחום הסמארטפונים. "חברות שמובילות בדור אחד של מיחשוב, לעיתים קרובות מפגרות בדור הבא", מציין העיתון. בשנה שעברה הודיעה החברה שהיא תקצץ 11% מכוח האדם שלה, כדי לחסוך בהוצאות השוטפות ולפנות מקורות להשקעה בעסקים מתפתחים.
לא תמיד זה מצליח לאינטל, מזכיר וול סטריט ז'ורנל. בשנת 2011 היא רכשה את חברת אבטחת המידע מקפי ב-7.7 מיליארד דולר, וכעבור חמש שנים מכרה את השליטה בה לפי שווי של 4.2 מיליארד דולר בלבד. בדיעבד אמרו מנהלי אינטל כי יוכלו להשתמש במומחיות של מקפי כדי לאבטח טוב יותר את השבבים שמייצרת החברה ושמהווים עדיין את עיקר פעילותה.
רכישתה של מובילאיי היא חלק ממגמה הרואה את ענף המכוניות האוטונומיות כמקום הבא בו ניתן יהיה ליצור ערך. יצרנים רבים בתחום זה אינם סובלים מעודף כוח האדם של יצרני הרכב המסורתיים ואינם נושאים בעלויות של תקנות איכות הסביבה והבטיחות, מציין העיתון.