|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

לפאתי מזרח, קדימה:

ישראל וסין ערב שותפות כוללת לחדשנות <br>

בין ה-20 ל-21 במארס 2017 - 25 שנים לאחר כינון היחסים הדיפלומטיים, יבקר ראש הממשלה בנימין נתניהו בסין, בביקורו השני שם בתקופת נשיאותו של שי ג'ין-פינג. הביקור יתקיים על-רקע היחסים הכלכליים המתעצמים בין ישראל לסין והעניין הגובר של סין במזרח התיכון.
20/03/2017  |   מתן וילנאי, אסף אוריון   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
ישראל כץ. [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

יחסים אסטרטגיים
הקשרים בין ישראל לסין מגלמים פוטנציאל צמיחה משמעותי למשק הישראלי תוך שישראל נדרשת לנקוט בכול אמצעי הזהירות, כדי לשמור על היחסים האסטרטגיים שלה עם ארצות הברית. הכוונה במהלך ביקורו הקרוב של נתניהו היא להגדיר את היחסים בין ישראל לסין בתור "שותפות כוללת לחדשנות", הגדרה שמבטאת הבנה של שני הצדדים את מרכז הכובד של היחסים ביניהם.

עדינות אפשרית
שתי המדינות הסכימו להימנע מלהגדיר את השותפות כ"אסטרטגית". כאשר סין עצמה מגששת אחר ערוצים לבית הלבן החדש, ומשולש המעצמות עובר תקופת עיצוב רבת מתחים, נכון יהיה לבחון בעדינות אפשרות לתרומה צנועה של ישראל בהעברת מסרים ובתיווך דיסקרטי בין המעצמות.

ב-21-20 במארס 2017, במלאת 25 שנים לכינון היחסים הדיפלומטיים בין המדינות, יבקר ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, בסין. זהו ביקורו השני של נתניהו בסין בתקופת כהונתו של הנשיא שי ג'ין-פינג, כשברקע יחסי הכלכלה הצומחים בין המדינות, האינטרסים הגוברים של סין במזרח התיכון והדינמיקה המתפתחת בין שלוש המעצמות בראשית נשיאותו של דונלד טראמפ. אירוע זה מהווה הזדמנות טובה לבחון את צמיחת יחסי ישראל וסין מאז הביקור הקודם בשנת 2013, ואת אופק התפתחותם.

בחינה זו נכון לערוך במסגרת הסתכלות רחבה על האינטרסים של סין במזרח התיכון ועל מדיניותה בו. לאור המדיניות המוצהרת של "אי התערבות בעניינים פנימיים של מדינות אחרות", וכן הזהירות בנטילת סיכונים, מתמקד עיקר הפעילות הסינית במזרח התיכון בתחום הכלכלה, בעוד מעורבותה המדינית מצומצמת, ונוכחותה הצבאית הקטנה היא במסגרת משימות שמירת שלום בלבד. סין מייבאת מהאזור למעלה ממחצית יבוא הנפט שלה, ומשקיעה בתשתיות התחבורה בו, כגון דרכים, מסילות ברזל ונמלים, במסגרת יוזמת "דרך וחגורה" (OBOR) בין סין לבין שוקי אירופה ואפריקה, שמימונה מסתייע גם באמצעות הקמת AIIB, הבנק האסייתי להשקעות בתשתיות, שאליו הצטרפה ישראל מיד עם הקמתו. ב-2015 בלבד, השקיעה סין קרוב ל-5.7 מיליארד דולר בתשתיות במזרח התיכון ובצפון אפריקה, וב-2016 זינק היקף ההשקעות בתשתיות ל-21.5 מיליארד דולר. גם בישראל מעורבת סין בהקמת תשתיות, דוגמת כריית מנהרות הכרמל בחיפה, הקמת הרכבת הקלה בתל אביב והרחבת נמלי אשדוד וחיפה. בימים אלו היא נכנסת גם לתחום הבנייה למגורים.

לצד השקעות אלו, עניינה המוצהר העיקרי של סין בישראל הוא בתחום החדשנות. בעיני סין ישראל בולטת על-אף קוטנה בהשגיה המדעיים, במספר חברות ההזנק שלה, ובמספר חתני פרס נובל שלה. לאור הצורך החיוני של סין בטכנולוגיות מתקדמות ובפתרונות חדשניים עבור אוכלוסיתה הגדולה והמתבגרת, משקיעה סין בישראל, בתחומי היי-טק, חקלאות ומזון, טכנולוגיות מים, מד-טק וביו-טק. על-פי הערכות משרד הכלכלה, בשנת 2015 היה היקף השקעותיה הכולל למעלה מחצי מיליארד דולר. סין מעודדת גם הקמת מיזמי חדשנות ישראלית בסין, דוגמת "עיר המים" בשואו-גואנג, בשילוב טכנולוגיות מים ישראליות. הקמת מכון אקדמי טכנולוגי בגואנג-דונג על-ידי הטכניון, שמומנה בתרומת 130 מיליון דולר מהמיליארדר לי קא-שינג היא דוגמה לתפקידם של אנשי עסקים מסין בקידום היחסים בין המדינות. מאז שנת 2013, נרשמת בישראל תנועה ערה של משלחות אנשי עסקים סינים, לצורך השקעה בחדשנות, בתחומים שהגדירה ממשלת סין כבעלי עדיפות, ובשנת 2016 לבדה הונפקו בשגרירות ישראל בבייג'ינג מעל עשרת אלפים ויזות לאנשי עסקים סינים.

ההתמקדות הסינית ביחסי כלכלה נוחה גם לישראל, אשר יחסיה האסטרטגיים עם ארה"ב הינם נדבך יסוד בבטחונה הלאומי. קשרי עבר של ישראל עם סין בתחום הביטחוני היו מקור למתחים, ואף למשברים, עם ארצות הברית, ומאז העשור שעבר נזהרת ישראל, ומקפידה למקד את קשריה עם סין במישור הכלכלי. בהתאם, הוחלט בביקורו הקודם של נתניהו בסין ב-2013 "להפעיל מאמץ ממשלתי ממוקד לחיזוק הקשרים הכלכליים בין ישראל לסין, במטרה לקדם את מיצוי הפוטנציאל הכלכלי הגלום ביחסים ההדדיים". ואכן, היקף הסחר בין המדינות גדל מ-8 מיליארד דולר ב-2013 לכ-11 מיליארד דולר ב-2016. כמו אצל שותפי סחר רבים של סין בעולם, מתנהל הסחר של ישראל מול סין בגרעון. ב-2015 עמד הגרעון המסחרי של ישראל מול סין על כ-3.386 מיליארד דולר, עלייה של כ-12% מ-2010.

על-רקע צמיחתם המרשימה של יחסי הכלכלה בין המדינות בולטת חולשה יחסית בישראל בתחום המחקר האקדמי והיישומי על סין המודרנית, כתשתית ידע חיונית לשם תמיכה בקבלת ההחלטות. כדי לתמוך בהמשך צמיחה ממשית ואחראית, באמצעות גיבוש מדיניות ופיתוח יחסים עסקיים מניבים בהיקף נרחב ובמגמה חיובית לאורך זמן, זקוקים הן ממשלת ישראל והן המשק הישראלי למומחים רבים יותר לסין המודרנית במגוון נושאים כמו כלכלה ומנהל עסקים, משפטים, יחסי חוץ ועוד. מיעוטם של מומחים לנושאים אלה הן בקרב משרדי הממשלה והן באקדמיה מהווה גורם מעכב להאצת פיתוח יחסי הכלכלה.

הקשרים בין ישראל לסין מגלמים פוטנציאל צמיחה משמעותי למשק הישראלי, שיש לפעול למצותו תוך שמירה מכל משמר על היחסים האסטרטגיים עם ארצות הברית. במהלך הביקור יש כוונה להגדיר היחסים בין המדינות כ"שותפות כוללת לחדשנות" Comprehensive Innovative Partnership - הגדרה המבטאת את הבנת שני הצדדים באשר למרכז הכובד של יחסיהם, תוך הימנעות מוסכמת מהגדרת השותפות כ"אסטרטגית", כשברקע, יחסי ישראל-ארצות הברית מצד אחד ויחסי סין עם מדינות המזרח התיכון האחרות מצד שני.

כהשגים מומלצים לביקורו של ראש הממשלה בסין, מוצע:

במישור הבילטראלי: ישראל-סין

א. להמשיך ולקדם תנאים מיטביים להרחבת שיתוף פעולה בתחומים נדרשים לסין, שבהם יתרון יחסי לישראל: היי-טק וחדשנות, חקלאות ומזון, טכנולוגיות מים, מד-טק וביו-טק.

ב. שילוב ישראל ב-OBOR: עידוד השקעות סיניות נוספות בפרויקטי תשתית בישראל, הצעת פתרונות ומעורבות ישראל בתחומים, שבהם היא מתקדמת ורלוונטית לקידום היוזמה: אבטחה, לוחמה בטרור, ותקשורת.

ג. הדגשת חשיבות קיומו של ביקור מנהיגותי בכיר של סין בישראל (הנשיא עצמו או ראש הממשלה), בין היתר לאור הפער הברור בדרג ביקורי בכירי סין בישראל ובמדינות האזור.

ד. הרחבת חילופי משלחות של אנשי עסקים בכירים ועידוד הגעת בכירי עסקים מסין לישראל.

ה. קידום הידע והלמידה ההדדית להאצת פיתוח היחסים (לימודי סין בישראל, לימודי ישראל בסין, הרחבת דיאלוג מכוני מחקר) בעידוד ממשלתי (קרן משותפת? תמריצים, תיקצוב, השקעות).

במישור האזורי: סין והמזרח התיכון

לסין יכולת מוכחת ועודפי היצע בתחומים של הקמת תשתיות תחבורה, כלכלה ופיתוח; במזרח התיכון ביקוש עצום לכל אלה, אולם חוסר היציבות והביטחון הבסיסיים בו מהווים חסמים לפעילותה . ישראל היא אי-של יציבות וביטחון במרחב זה. לאור זאת יהיה נכון להציע את הרעיונות הבאים:

א. עידוד סין לתרום לקידום יחסי ישראל והפלשתינים באמצעות השקעה וקידום תשתיות ברשות הפלשתינית ובעזה, בברכת ישראל ובערבותה הביטחונית, כחלק מייצוב כלכלי של המצב הביטחוני, וביסוס "שלום כלכלי" עם הפלשתינים. בין היתר ניתן להקים תשתיות, שיספקו שירותים לעזה (כולל בשטח ישראל, שניתן יהיה להכלילן בחילופי שטחים בעתיד), כגון אנרגיה מתחדשת, תשתיות תחבורה ימית ומתקני התפלה, וביהודה ושומרון - תשתיות תחבורה יבשתית, אזורי תעשיה (כולל היי-טק) ועסקים, וכדומה.

ב. מדיניות סין במזרח התיכון מדגימה יכולת לנהל קשרים פוריים עם מגוון שחקנים באזור, ואף יחסים מקבילים עם אויבים מרים (אירן-סעודיה, ישראל); על בסיס פוטנציאל זה נכון וניתן לקדם מיזמים משותפים לסין, לישראל ולמדינות הפרגמטיות, כדי למצות את הפוטנציאל הקיים והמתפתח, ולהבליט את סין כשחקן משמעותי בקידום יציבות האזור באמצעות אסטרטגיה כלכלית, תוך נטילת סיכונים מוגבלים.

ג. הבעת דאגה מיחסי סין-אירן בתחום הביטחוני (ביקורי בכירים, שיתוף פעולה צבאי, ובעיקר סיוע סיני לתעשיות הביטחוניות האירניות), כאשר האחרונה עדיין מחויבת להשמדת ישראל, לתמיכה בטרור ולחתירה לנשק גרעיני. נכון להדגיש, כי דגמים אירניים של מערכות נשק סיניות, כגון טילי C802 נגד ספינות, מוצאים דרכם לארגוני טרור, כגון חיזבאללה והמורדים החות'ים בתימן, וסופם שהם פוגעים בכלי שייט של שותפי סין האחרים באזור, כגון ישראל עצמה, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות.

לסיום, המלצה גם במישור הבין מעצמתי. המארחים הבחינו ללא כל ספק בקרבת ראש הממשלה לנשיא טראמפ ובנגישותו גם לנשיא פוטין. כאשר סין עצמה מגששת אחר ערוצים לבית הלבן החדש, ומשולש המעצמות עובר תקופת עיצוב רבת מתחים, נכון יהיה לבחון בעדינות אפשרות לתרומה צנועה של ישראל בהעברת מסרים ובתיווך דיסקרטי בין המעצמות.

תאריך:  20/03/2017   |   עודכן:  20/03/2017
מתן וילנאי, אסף אוריון, גליה לביא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישראל וסין ערב שותפות כוללת לחדשנות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ירידת מחירי הנפט טומנת בחובה סכנה לזינוק שלהם בעוד שנים אחדות. זוהי המסקנה העיקרית מתחזית חמש-שנתית שפרסמה בשבוע שעבר סוכנות האנרגיה הבינלאומית. הסיבה לפרדוקס: ירידת המחירים מעכבת השקעות נחוצות בפיתוח שדות הנפט, מה שבתורו יביא למחסור ולהתייקרות.
19/03/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
שייקספיר בבימויו המבריק והנועז של המחזאי יהושוע סובול, הופך כאן מקלאסיקה ידועה ולעוסה, למשהו כה שונה, פתלתל ומושך, שהקהל נלכד בקסמיו. ההצגה יכולה הייתה להימשך עוד כמה דקות, ובכך השחקנים היו מעניקים לקהל את התענוג להינות לא רק ממישחקם הנהדר, המקצועי והרבגוני, אלא גם מחידודי הלשון והתרגום המופלא של דורי פרנס, שלו היה מקבל את הזמן הראוי - היה הקהל קולט את הבדיחות והצחוקים שמצויים בטקסט כפי שפרנס תרגם.
19/03/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
מזל טוב לילידי מזל החודש - טלה
19/03/2017  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
מתוך דפי ההיסטוריה:
19/03/2017  |  שמואל פישר  |   כתבות
לאחרונה נתקלתי במספר מוצרים מעניינים ועם מחירים נחמדים שכולם הם מתחום עולם הילדים והקנייה מבוצעת באמצעות האינטרנט באתרים חדשניים ונוחים בעלי ממשק ידידותי:
19/03/2017  |  משה ניסנבוים  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
יריב גוטמן
יריב גוטמן
דוח פיץ' רובו ככולו מזהיר שוב ושוב מפני תרחיש אפשרי של ירידת הדירוג של ישראל, זאת בעיקר בשל האפשרות של הארכות המלחמה ובד בבד רמיזה שעל מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל לעשות את הנדרש כדי...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il