|   15:07:40
דלג
  שמואל האוזר  
יו"ר רשות ניירות
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
5 המקומות שחייב לבקר בהם בניו-יורק
קבוצת ירדן
לא רק קריאה בקלפים - 5 שימושים בקלפים

"אני רוצה רגולציה לא שוויונית שמקדמת שוויון"

נאום יו"ר רשות ניירות ערך בכינוס ערוצי מימון וגיוס הון לחברות מדיה מרקט [21.3.17, כ"ג אדר, תשע"ז]
21/03/2017  |   שמואל האוזר   |   נאומים   |   תגובות
פרופ' שמואל האוזר [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

"אנחנו צריכים פתרון שמכיל רגולציה לא שוויונית בבורסה, שמבדילה בין עסקים קטנים ובינוניים לבין גדולים וגורמת לשוויון בנטל הרגולטורי בין העסקים הקטנים והבינוניים והגדולים".

אתמול היה יום היסטורי. כנסת ישראל אישרה ארבעה חוקים שיזמנו, משמעותיים ביותר לפיתוח שוק ההון ולציבור המשקיעים בישראל: שינוי מבנה הבורסה, רישום צולב (כפוי), מימון המונים וסופיות הסליקה.

ההקלות והתוכניות לפיתוח שוק נושאות פרי. ברבעון הראשון היו 5 הנפקות של הון עצמי בבורסה, ויש עוד כמה חברות ששוקלות הנפקה בעתיד הקרוב.

אני רוצה לדבר היום על רגולציה שוויונית שיוצרת אי-שוויון משום שהיא שלא מבדילה בין עסקים קטנים ובינוניים שמבקשים לגייס הון אצל משקיעים מוסדיים או אצל בנקים, ומקשה על עסקים קטנים, בכך שהיא גורמת לעלויות הרגולציה, עלויות האשראי ועלויות גיוס ההון להיות גבוהות יותר אצל עסקים קטנים ובינוניים יחסית לגדולים.

דוגמה אחת לכך היא, עלויות האשראי שגבוהות אצל העסקים הקטנים והבינוניים בכ-2% מאלה של העסקים הגדולים. דוגמה שניה לכך היא, עלויות הרגולציה בחברות קטנות בהשוואה לחברות גדולות. בחברות הקטנות מאוד העלות הרגולטורית יכולה לנגוס בכ-9% משווי החברה, וזאת בהשוואה לחברות גדולות שהעלות הרגולטורית שלהן יכולה לנגוס כ-0.1%.

אנחנו צריכים פתרון שמכיל רגולציה לא שוויונית בבורסה, שמבדילה בין עסקים קטנים ובינוניים לבין גדולים וגורמת לשוויון בנטל הרגולטורי בין העסקים הקטנים והבינוניים והגדולים.

אני חושב שצריך וניתן לעשות זאת דרך הבורסה. על-פי הסקר של ארגון הבורסות העולמי, תמונת המצב היא ש- 84% מהחברות בבורסות בעולם עונות להגדרה של חברות קטנות מאוד, קטנות ובינוניות.
ובהזדמנות הזו כדאי שלא נשכח, חברות כמו טבע, חברות הגז, גזית-גלוב, ורבות כמותן, לא היו קמות ללא גיוס הכסף בבורסה. הן היו קטנות והפכו להיות גדולות. גם מובילאי, וויז וויקס היו קטנות. וחלקן אינו כאן. הן אינן כאן, לא רק משום שהן רוצות להיות חברות בינלאומיות. הן אינן כאן כי לא הייתה כאן תשתית טובה ואטרקטיבית עבורן. אני רוצה להפוך את הבורסה בת"א להיות גם אינקובטור לחברות קטנות.

כדי לעודד חברות כאלה, אני רוצה רגולציה לא שוויונית. לא כזו של: one size fits all. זה לא קל לרגולטור לומר זאת ועוד פחות מכך לעשות זאת. זה דורש תשומות גדולות והערכות שונה מזו שהורגלנו בה. זה דורש אומץ ומחשבה מחוץ לקופסא.

המצב הזה הוא לא סביר. כדי לעשות זאת, צריך להתחיל מהתחלה. צריך להתחיל עם עסקים קטנים ובינוניים. עסקים קטנים ובינוניים הם מנוע הצמיחה העיקרי של הכלכלה המערבית. הם מעסיקים כ-2/3 מכוח העבודה ותרומתם לתל"ג גדולה מ-50%. העסקים הקטנים והבינוניים מהווים כיום 99% מהעסקים והם התורם המרכזי לגידול בתעסוקה בעשור האחרון. למרות זאת, חלקם באשראי העסקי הכולל במשק הוא רק 20% והם משלמים עליו, כאמור, מחירים גבוהים בהרבה מאלה שמשלמים העסקים הגדולים. אני משוכנע שעידוד עסקים קטנים ובינוניים יכול לתרום להקטנת אי-השוויון הכלכלי.

בשנה האחרונה פעלנו להסרת חסמים רגולטוריים ואישרנו יותר מ-100 הקלות שמכוונים כולם לאותה מטרה: לתת חמצן מימוני לעסקים קטנים ובינוניים בישראל, ולייצר עבורם מקורות מימון חדשים, יעילים ומשמעותיים.

את פתרונות המימון אנחנו מתאימים לגדלים השונים של העסקים, החל מפתרונות לחברות המיקרו ולחברות הקטנות, שמתקשות לגייס הון ראשוני, דרך פתרונות לחברות הבינוניות שזקוקות להון לצורכי צמיחה והתרחבות, ועד לפתרונות לחברות בינוניות גדולות ששוקלות להנפיק בבורסה. את התוכנית הזו הצגנו לציבור כשיצאנו לדרך. בחודשים האחרונים יצקנו תוכן לתוכו כשהעברנו את חוק מימון ההמונים, חוק המו"פ, חוק להקלות בהנפקות ראשונות והקלות נוספות לחברות קטנות ובינוניות.

אנחנו רואים היום ניצנים ראשונים של התעוררות בשוק ההנפקות. מספר ההנפקות ברבעון הראשון גדול יותר ממספר ההנפקות בכל השנה הקודמת. אני רוצה גם להסב את תשומת ליבכם לדוגמה של מודל האנליזה שאישרנו לחברות טכנולוגיה שמנפיקות בבורסה וזוכות גם למימון מן האוצר. התוצאה לא אחרה לבוא. 10 החברות הראשונות שעשו להן אנליזה נהנו מתוספת בהיקפי המסחר שגדלו פי-2 לאחר שפורסמה האנליזה. לתופעה הזו יש השפעה חיובית גם על ערך החברות.

אתמול אישרנו באופן סופי את התקנות למסלול מימון ההמונים, עבור חברות קטנות מאוד, שהוא במהותו מסלול שעוקף את מתווכי המימון הישנים והוא צפוי ליצור אקו-סיסטם מימוני חדש לגמרי. התקנות שלנו, דרך אגב, מדברות על סכומי גיוס של עד 6 מיליון ש"ח לחברה. המהות של התקנות שאושרו אתמול היא פטור מלא כמעט מחוק ני"ע. התכלית שלהן היא לאפשר ליזמים להגשים חלומותיהם לגיוס הון ולהוריד כמעט לחלוטין עלויות רגולציה.

בצד השני של הסקאלה, יצרנו עבור חברות בינוניות שהן מספיק גדולות כדי להנפיק בבורסה, הקלה נוספת מאוד משמעותית של ביטול הדיווח הרבעוני שאושרה לפני כמה שבועות בכנסת.

עם זאת, עוד לא הצענו עד היום, פתרון משמעותי יותר לחברות שבתווך שבין החברות הקטנות מאוד לבין החברות הבינוניות הגדולות- בין 6 ל-100 מיליוני שקלים כאן אני עדיין חושב שיש ואקום מימוני שהרגולציה לא נותנת לו מענה מספק. היום הוא שאנחנו בוחנים יצירת מסלול של רגולציה מקילה מותאמת לחברות בתווך הזה - בדומה ל-Reg A האמריקני. יש מדינות שהלכו בדרך זו ויצרו שוק לחברות קטנות ובינוניות שהוא לחלוטין לא מפוקח.

הקמתי צוות בתוך הרשות לפני כמה חודשים שתפקידו לבחון חלופות אפשריות להקמתה של בורסה משנית -רשימת מסחר ייעודית לחברות קטנות בבורסה. הצוות ברשות רו"ח אילן ציוני יסיים בקרוב את עבודתו. העקרונות המנחים הם:

  • מתחילים מ"אפס": בונים מסגרת רגולטורית שונה

  • פיקוח: בדומה ל-AIM או ל-First North, מפקח ממונה מטעם הבורסה

  • חובות גילוי ודיווח: הקלות משמעותיות - דיווח ממוקד

  • ממשל תאגידי, ועסקות עם בעלי עניין: הקלות משמעותיות

  • תמריצים: הקלות בהנפקות, במיסוי, באגרות, בהצבעות, באנליזות, עושי שוק

אמצעים לעידוד משקיעים מוסדיים להשקיע בחברות הללו
ניתן יהיה לעבור לרשימה הראשית

אני מאמין שזה יהיה פתרון מתאים לחברות שמבקשות לגייס הון בין 6 לבין 100 מיליוני שקלים (הערכה).

תאריך:  21/03/2017   |   עודכן:  21/03/2017
שמואל האוזר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"אני רוצה רגולציה לא שוויונית שמקדמת שוויון"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני מברכת על כינוסו של הפורום הנכבד הזה, ועל הקדשת סדר היום לסוגיית עתיד העם היהודי - סוגיה שהיא חיונית וחשובה לכל אחד ואחת מאתנו.
01/03/2017  |  מרים נאור  |   נאומים
התבקשתי להרצות היום על הנחיות חדשות בתחום הפלילי. אחת ההנחיות החשובות ביותר שפורסמו לאחרונה היא הנחיית היועץ המשפטי בנושא בדיקה טרם חקירה. בפתח דברי, ארצה להקדיש כמה מילים לנושא זה שיש לו גם נגיעות אקטואליות: מה בין בדיקה לבין חקירה.
20/01/2017  |  שי ניצן  |   נאומים
כללי האתיקה לשופטים הותקנו בשנת 2007 על-ידי נשיאת בית המשפט העליון דאז דורית ביניש בהתייעצות עם שר המשפטים וזאת מתוקף הסמכות שהוקנתה לנשיא בית המשפט העליון בחוק בתי המשפט1. ועדת האתיקה של השופטים במתכונתה הנוכחית הוקמה ופועלת אף היא מתוקף חוק בתי המשפט ויש הטועים לחשוב כי לוועדה זו סמכויות להחלת דין משמעתי ולא היא. מדובר בוועדה שהוסמכה על-פי חוק בתי המשפט ליתן חוות דעת מקדימות בענייני אתיקה של שופטים לפי פנייה של שופט או רשם שכללי האתיקה לשופטים חלים עליו, וזאת בעניין הנוגע אליו. חוות הדעת של ועדת האתיקה מתפרסמות באתר הרשות השופטת וניתן לעיין בהן, אך הפרסום הוא ללא ציון שמם של השופט או השופטת שלגביהם ניתנה חוות הדעת או פרטים מזהים לגביהם, אלא אם כן החליטה הוועדה אחרת. כיום אני עומדת בראש ועדת האתיקה של השופטים. קדמה לי בתפקיד זה חברתי הנשיאה מרים נאור אותה החלפתי בינואר 2015 עם מינויה לנשיאת בית המשפט העליון. לצדי מכהנות בוועדה השופטת ד"ר איריס רבינוביץ-ברון מבית המשפט המחוזי מרכז-לוד והשופטת דנה כהן-לקח מבית משפט השלום בירושלים.
25/12/2016  |  אסתר חיות  |   נאומים
בשנה שעברה עמדתי כאן והצגתי בפניכם את התקציב לשנים 2015-2016. היו רבים שפקפקו ביכולתה של הממשלה להעביר תקציב נוסף ונביאי זעם שניבאו שחורות לכלכלה שלנו. אמרו שלא נכין תקציב ל-2017. הנה, היום אנחנו מציגים את תקציב 2017-18.
22/12/2016  |  משה כחלון  |   נאומים
כבוד נשיא המדינה, כבוד שרת המשפטים, חברי הוועדה לבחירת שופטים, מנהל בתי המשפט, נשיאות ונשיאים, שופטות ושופטים, השופטות והשופטים המצהירים אמונים ובני משפחותיהם, קהל נכבד.
20/12/2016  |  מרים נאור  |   נאומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
פס"ד חדש מעלה ספקות בדבר אפקטיביות האסדרה הקיימת בתחום הגנת הצרכן, הנשענת על תמרוץ במקום להטיל חובה למנות קצין ציות (עש"א 2038-10-21 סטארה קוסמטיקס בע"מ נ' הרשות להגנת הצרכן ולסחר ...
רבקה-תפארת חקק
רבקה-תפארת חקק
רשמתי את כל פרטי ההודעה: שמו של המודיע ושמו של הנפטר... אבל, רגע לאחר מכן, הוזעקתי לקבל פקס עם הודעה דחופה לשר
צבי גיל
צבי גיל
מה יש ברפיח שלא היה בג'בליה, בעיר עזה ובחאן יוניס? רפיח היא הקצה הדרומי של הרצועה שגובל עם מצרים וצה"ל לא יכול לרדת דרומה למגינת ליבם של איתמר בן-גביר ובצלאל סמוטריץ'
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il