|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

שיא במחירים בעולם הרכב - והציבור בשותק

ברשות המיסים ובמשרד האוצר יודעים כי הציבור לא יכול להפסיק לשלם מס בגין שווי שימוש. הציבור יכול להפסיק לצרוך קוטג', הוא לא יפסיק לצרוך דלק ולעשות שימוש, בשלב זה בכלי רכב (בעיקר בהיעדר תחבורה ציבורית מסודרת). למעשה הציבור כבול והמדינה מודעת לכך
26/03/2017  |   אבי הורוביץ   |   כתבות   |   תגובות

מדינת ישראל מחזיקה בתואר המפוקפק של שיאנית העולם בגובה המיסוי ואגרות הרכב אולם הציבור בולע את הצפרדע וממשיך לשאת בנטל בשקט מופתי. למרות שמדובר בסעיף ההוצאות השני בחשיבותו של התא המשפחתי, השיח הציבורי סביב הנושא דל מאוד. אחד מהדברים ההכרחיים להנעה לפעולה זה מידע ברור וידע ואולי זו הסיבה לכך שטרם פרצה מחאה בנושא שכן סוגיית מיסוי תחום הרכב סבוכה ומורכבת.

אמנם אזרחי ישראל שוברים שיאים וממשיכים לרכוש רכבים אלא שבתחום הרכב, נדמה שישראל נוהגת כדילר המחלק סם למכורים.
להלן פירוט ברור של האופן בו המדינה חולבת את נהגיה:

שווי השימוש

שווי שימוש הוא סכום המנוכה משכר הברוטו של כל עובד שמחזיק ברכב צמוד. באופן זה העובד מחזיר למדינה, כביכול, את הכסף שהיא הייתה מכניסה אם העובד היה מחזיק מכונית בבעלותו. ביחס לעולם המערבי, בישראל גובה שווי השימוש ודרך החיוב הוא הגבוה ביותר ועומד על 2.48% מערכו של הרכב. אולם זה אינו העיוות היחידי בנושא שכן בעוד שבעולם המערבי, גובה התשלום הולך ופוחת עקב התיישנות כלי הרכב וירידת ערכו, בישראל הוא עולה בהתאמה לעליית מדד המחירים או מדד מחירי כלי הרכב החדשים. בעולם גם מאפשרים בדרך כלל להפריד בין נסיעות עסקיות לנסיעות פרטיות, ולשלם את שווי המס רק על הפרטיות. בישראל, למרות החלטת בית המשפט העליון, פקידי השומה מסרבים להכיר בכך, וגורמים לציבור המשמשים נזק גדול מאוד!

אגרות הרישוי

על-פי הנתונים העולים מתוך השוואה שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת בין אגרות הטסט השנתי בישראל, ביחס למדינות אחרות בעולם, בישראל יקר פי 20 מארה"ב, ופי 3-5 מהממוצע האירופי. במילים אחרות, בישראל משלמים בין 300-400% יותר מארה"ב ואירופה.

משרד התחבורה מעביר את האחריות למשרד האוצר, והאחרונים טוענים כי מלוא סכום האגרה משמש לכיסוי עלות התשתיות, ולכן לא ניתן להפחית את העלויות. כתוצאה מכך, העלויות המופרזות פוגעות בכלל הציבור - כל בעלי כלי הרכב בישראל נאלצים לשלם יותר.

עלויות הדלק

עלויות הדלק בישראל יקרות בכ-100% לעומת מדינות אירופה. פילוח מרכיבי מחיר הבנזין 95 מראה כי המיסים הם כ-25.8% בלבד ממרכיבי המחיר, וכ-74% ממרכיבי עלות הדלק הינם ממיסים.

בעתיד הלא רחוק צפוי מעבר אינטנסיבי לכלי רכב היברידיים וחשמליים, שיאפשרו חיסכון בצריכת הדלק מחד-גיסא, וחסכון כספי מאידך. הגברת השימוש בכלי רכב שאינם זוללים דלק, וניסיונות נוספים לשימוש בתחליפי דלק יניבו את התוצאה הרצויה להקטנת זיהום האוויר. התוצאה תהיה בוודאי הקטנת הצריכה וחיסכון שעל-פי המדיניות הנוכחית של הממשלה - ספק אם יגיע לציבור הרחב. למה? כיצד המדינה תתמודד עם זה?

מחירי כלי הרכב

גובה המיסים בישראל על כלי רכב מיובאים הינו אחד הגבוהים בעולם, וגובהו יכול לעבור את ה-100% לגבי חלק מכלי הרכב. אחת הדרכים לבדוק את עלות כלי הרכב בארץ, בהשוואה למדינות אחרות, היא לבדוק את כמות המשכורות הממוצעות הנדרשות לרכישת כלי רכב. הפער הממוצע הנמצא בין כמות המשכורות הנדרשות בארץ מול העולם עומד על כ-50%. אבל בל נתבלבל, החליבה לא ממלאת רק את קופת המדינה, אלא גם את הכיסים המאוד עמוקים של היבואנים, עד כדי כך שהם החליטו להשתלט על ענף הליסינג, ולשמר את רווחיותם. ולמעשה מונעים תחרות אמיתית. למהלך הזה התגייס לאחרונה אף מחירון לוי יצחק המבטל את כל ההנחה הגלומה ברכישת רכב עם אפס ק"מ וקובע כי בעת המכירה יש להפחית 14%.

בעקבות בעיית האפס ק"מ ביחד עם בעיה חדשה של קשיים במכירת כלי הרכב משומשים, הולכת ומתגבשת השיטה של הליסינג הפרטי. שיטה זו מאפשרת בעיקר ללקוחות פרטיים ליהנות מעצם השימוש בכלי הרכב מבלי לשאת בסיכון בעת מכירתו.

היבואנים שופכים אף הם שמן על מדורת המיסים. רווחיותם הגבוהה משמשת בסיס להעלאה גבוהה יותר של המיסים, כיוון שעל רווחים אלה יש את המע"מ. רווחים אלה גבוהים במיוחד, ובעיקרם נובעים ממכירת כלי רכב לפרטיים. ניסיון שר התחבורה להוזיל את כלי הרכב נכשל, ואפילו הניסיון למכור כלי רכב עם אפס ק"מ לא הפך ללהיט...

אין ספק, שהיעדר פיקוח על מחירי כלי הרכב, ביחד עם הקשיים במכירת כלי רכב משומשים גורמים לכך, שהציבור משלם הרבה יותר מידי...

אני פסימי בנוגע להתכנות מחאה בנושא שכן שיעור ניכר מ-300,000 הרכבים החדשים שעלו על כבישי ישראל בשנה האחרונה ומאות אלפים נוספים בשנים האחרונות, נקנו בשיטת ליסינג או בהלוואה מהבנק. עבור מי שמשלם על הרכב בתשלומים והולך שולל אחר שיטת ההחזר החודשי, מחיר הרכב הוא עוד מרכיב ביוקר המחיה שנתפס כגזירה משמים. וזה שורש הבעיה. ברשות המיסים ובמשרד האוצר יודעים כי הציבור לא יכול להפסיק לשלם מס בגין שווי שימוש. הציבור יכול להפסיק לצרוך קוטג' - המוצר יישאר על המדפים ויתקלקל. הוא לא יפסיק לצרוך דלק ולעשות שימוש, בשלב זה בכלי רכב (בעיקר בהיעדר תחבורה ציבורית מסודרת). למעשה הציבור כבול והמדינה מודעת לכך.

הכותב הוא יועץ ליסיניג עצמאי (מייסד ענף הליסינג בישראל)
תאריך:  26/03/2017   |   עודכן:  26/03/2017
אבי הורביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שיא במחירים בעולם הרכב - והציבור בשותק
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהובה דהרמה היא חוקרת במכון ויצמן, בת לניצולי שואה, אב עגלון ואם מעורערת מעט בנפשה, והיא המנסה להגיע לפתרון שיספק מזון בשפע במחוזות העולם. בעודה מצפה לפרסום עולמי אפשרי ועומדת לצאת לסימפוזיון בגרמניה כדי להציג את עבודתה והישגיה - הרי שעל אף זאת, היא מוצאת כוח לזנוח הכל ולגמוא תכופות את הדרך מרחובות לחיפה במכוניתה כדי לדאוג לשלום אביה שמחלת השיטיון מכה בו, והיא מכמירה את הלב בדאגתה ובנאמנותה.
26/03/2017  |  יוסף כהן-אלרן  |   כתבות
השמאל הקיצוני והימין מכירים בזכות ההגדרה העצמית רק של צד אחד בסכסוך הישראלי/ ערבי-ישראלי. השמאל הקיצוני אינו מכיר בזכות ההגדרה העצמית של יהודים והימין אינו מכיר בזכות ההגדרה העצמית של הפלשתינים.
26/03/2017  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
טלה עם טלה - שילוב זה ייצור מערכת יחסים דינאמית, זורמת, ספונטאנית אך עם נטייה לאגרסיה. השילוב בזוגיות זו עלול להוביל למלחמת כוחות, כאשר כל צד דורש לקבל את הבמה שלו. שילוב מוצלח לאוהבי ריגושים ולב חזק !
26/03/2017  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
מטבעי נולדתי סקרנית וחוקרת כל דבר בטבע, תמיד היה לי צורך ללמוד, תמיד חיפשתי את המקור לקיומנו ואת הגנוז בעבר . שאפתי לדעת את הדברים הנסתרים מהעין, סוד החיים. שילבתי בין אמנות לבין חקר האדם, לעזור ולסייע לזולת, מתוך גישה הוליסטית רוחנית, תוך לימודים עיוניים ומעשיים בבתי ספר, עסקתי בכך (34שנים). תורת ריפוי הרואה את האדם השלם, פיזי, רגשי ורוחני המסייעת לאיזון האדם.
26/03/2017  |  רחלי ברקת  |   כתבות
פרשת כל השיט הולכת ומתבררת, בתחילה בבדיקה משטרתית ובהמשך בחקירה משטרתית הנמשכת בימים אלה, וכבר בשלב זה ניתן לקבוע: הפרסומים הרבים שייחסו לראש הממשלה בנימין נתניהו עבירות פליליות, הופרכו. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כבר קבע, נוכח ממצאי החקירה המשטרתית עליה הורה, כי נתניהו אינו חשוד במאומה בפרשה זו. למרות זאת, כמה כלי תקשורת, ובראשם ערוץ 10 וערוץ 2, ממשיכים גם בימים אלה לפמפם כזבים לציבור לפיהם ככל שתקדם החקירה המשטרתית, יאלץ גם נתניהו להחקר באזהרה, היינו: כחשוד.
25/03/2017  |  יואב יצחק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il