|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

תאונות מטוסי ריסוס בישראל

מאז הקמת מדינת ישראל התרחשו בה תאונות מטוסי ריסוס רבות, חלקן אף היו קטלניות. היו שנים בהן אירעו מדי שנה שלוש תאונות ואף יותר. כתבה זו סוקרת את תאונות מטוסי הריסוס בישראל מאז הקמת המדינה ועד היום והרקע להם
28/03/2017  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
מטוס ריסוס [צילום: פלאש 90]

לאחר קום המדינה, עם גלי ההתיישבות שהגיעו והקמתם של ישובים חקלאיים רבים, חל גידול בהיקף ושטחי הגידולים החקלאיים בארץ ועלה בצורה משמעותית הביקוש לריסוס שדות ומטעים מהאוויר. בשנת 1949 הוקמה על-ידי בעל ההון יוצא הולנד וים ואן-ליר, חברת התעופה כימאוויר וכעבור שמונה שנים בשנת 1957 הקים דני אגרון חבר "ההגנה", בנו של גרשון אגרון ראש עיריית ירושלים את חברת התעופה השנייה לריסוס בישראל, "מרום שירותי תעופה".
שתי חברות תעופה אלו, שלטו בארץ לאורך שנים רבות, בתחום ריסוס חקלאי מהאוויר. כאשר "כימאוויר" מרססת בערך 70 אחוז משטח הגידולים החקלאים ו"מרום" כ-30 אחוז מהם.

שתי חברות הללו פעלו בעיקר משדה תעופה הרצליה. חברת כימאויר(כיום כימניר) הגדולה והוותיקה מבין השתיים הייתה מסונפת להסתדרות ולהתיישבות העובדת ופעלה גם ממנחתים שהיו פזורים ברחבי הארץ ושכנו על שטחי קרקע השייכים לקיבוצים ומושבים ובניהם מנחתים בעמק יזרעאל, החולה, סעד ועוד. חברת "מרום" השתמשה בכמה מנחתים ברחבי הארץ אולם רוב פעילותה נעשתה משדה התעופה בהרצליה. רוב מטוסי הריסוס שפעלו בעשורים הראשונים של המדינה לא היו מטוסים ייעודיים לריסוס, אלא מטוסים קלים שהוסבו למטרת ריסוס, בעלי מנוע עם עצמת כ"ס נמוכה יחסית ובאופן טבעי גם בעלי יכולת תמרון נמוכה ויכולת מוגבלת לנשיאת כמות גדולה של מטען ריסוס. לא פעם הועמסו על מטוסים אלה מטען ריסוס במשקל גדול בהרבה ממה שמנוע המטוס יכול לשאת. כדי למקד את חומר הריסוס הרעיל בשדות שלא יתפשט לכל עבר ולהגברת אפקטיביות הריסוס ובמיוחד בגידולים כמו כותנה, היה על המטוסים להנמיך טוס אף לגובה 2 מטרים מעל פני הקרקע ואף פחות מזה, וכל טעות של טייס או תקלה או חפץ מזדקר עלול לגרום פגיעה בקרקע ולהתרסקות. בעת שסיימו פס ריסוס בשדה או במטע היו הטייסים במקרים רבים נאלצים חדה כלפי מעלה כדי לא לרסס שדות סמוכים. נסיקה חדה כזו מסוכנת לעיתים למטוס ולטייס ועל אחת כמה וכמה בגובה נמוך וכשמדובר ב"מנוע חלש". לא כל הטייסים היו מיומנים ומודרכים כיצד להתמודד עם פעולות הריסוס המורכבות ולשמור עם זאת על בטיחות טיסה כראוי. כנראה שגם הפיקוח על הבטיחות מצד החברות או מנהל התעופה האזרחית היה לא פעם רופף משהו ולא מחמיר דיו. וגם כשירות הטייסים שאמנם רובם היו יוצאי חיל-האוויר לא נבדקה תמיד בקפידה . תוסיף לזה פזיזות טבעית של טייסים צעירים שלוקחים סיכונים לא מחושבים בשל ריגושים והתוצאה שנגרמה מכל אלה: תאונות רבות של מטוסי ריסוס שכאמור חלק מהם גבו קורבנות בנפש. ייתכן שגם העובדה שטיסת ריסוס מחייבת נחיתות והמראות רבות כדי למלא את המיכלים בחומר ריסוס, וחשיפה של טייסים חומרי ריסוס רעילים הגורמים לא פעם לטשטוש וירידה בחדות תרמו את שלהם לריבוי התאונות. בשנתיים בלבד, בשנים 1958- 1959 איבדה "כימאוויר" בתאונות מטוסים שבעה מטוסים. בחלק מהתאונות נהרגו טייסים. במשרד התחבורה נערכו לא פעם ישיבות שדנו בכמות התאונות הגדולה של מטוסי הריסוס בארץ.

בשלהי 1966 נערכה במשרד התחבורה ישיבה עם הנהלת חברת כימאוויר בהשתתפות שר התחבורה דאז משה כרמל בה הוחלט, נוכח תאונות מטוסי הריסוס הרבות, על הקמת בית ספר לטיסה חקלאית שיכשיר טייסים לעבודות ריסוס.

סקירת תאונות מטוסי ריסוס בישראל

לפניכם סקירה על תאונות מטוסי ריסוס בארץ מאז הקמת המדינה. חשוב לציין ולהדגיש, כי המידע על תאונות המטוסים הוא על סמך עיון מעמיק בארכיונים ישנים ובארכיוני עיתונות ישנים ויתכן שיש אי-דיוקים בשמות הטייסים או בפרטי נסיבות תאונות המטוסים.
ב-13 במאי שנת 1958 טס הטייס שלמה ליפשיץ (ארז) במטוס מדגם "פייפר" של כימאוויר כדי לרסס שדה מילונים ליד מחנה ישראל. עדי ראיה סיפרו כי המטוס עשה סיבוב חד, פגע בחוטי טלפון, נפל לארץ, והחל לבעור. אלה שהיו קרובים למטוס חשו להגיש עזרה, אולם לא יכלו להציל את הטייס והוא נשרף למוות. בעקבות האסון הגישה התביעה הכללית של מדינת ישראל תביעה משפטית כנגד חברת כימאוויר וכמה מראשיה, בגין רשלנות שגרמה למותו של הטייס שלמה ליפשיץ. המשפט נדון בבית משפט ברמלה, בפני השופט ציון אלוף וזה לאחר ששמע עדויות וחוות דעת של אנשי מקצוע זיכה לאחר משפט שנמשך כשנה, את "כימאוויר" ואת ראשיה מאשמת מותו של שלמה ליפשיץ . בהחלטתו כותב השופט בזו הלשון: "הטייסים שלנו הם אנשים צעירים בעלי אמביציות וביטחון עצמי רב, ומחוץ למקרים בודדים מאד, אין הם מודים באי יכולתם לבצע משימות המוטלות עליהם, תהיה הסכנה הכרוכה במילוי המשימה אשר תהיה".

ביולי 1959 התרחשה תאונת מטוס ריסוס נוספת וגם הפעם קטלנית. היה זה בבוקר יום חמישי 2 ביולי 1959 מטוס ריסוס של "כימאוויר" התרסק בעת שריסס בשדות הכותנה של הישוב גזית בגליל התחתון במהלך הריסוס צלל המטוס לקרקע ונחבט בעוצמה. חברי משק גזית שמעו נפץ עמום של החבטה ומיהרו למקום. הם מצאו את המטוס מרוסק ואת גופתו של הטייס, יאיר חסון שנלכד ומת בתוך תא הטייס. הערכה היא כי האסון אירע מקלקול פתאומי של המטוס ומהעובדה שהטייס טס בגובה נמוך מאד. חוקרי משטרת נפת יזרעאל יצאו למקום ופתחו בחקירה. גופתו של הטייס, הועברה לביה"ח בעפולה

מותו של אמנון כרובי בשדות עוזה - כעבור כשנה ביום רביעי 27 ביולי 1960 בשעות אחר-הצהריים, התרסק מטוס מדגם "פייפר" של "כימאוויר" בעת שעסק בריסוס חלקות שדה ליד מושב עוזה בדרום .טייס המטוס אמנון כרובי בן 28, טייס חיל-האוויר בעברו, לא הצליח להיחלץ מהמטוס ונספה למוות. שר התחבורה דאז, יצחק בן אהרון, מינה ועדת חקירה וזו קבעה במסקנותיה.

כי "כי קלות ראש מצד הטייס היא שגרמה לאסון" (עיתון הצפה - 9.6.1961) הוועדה קוראת במסקנותיה לחברות הריסוס "להחדיר את ההכרה בקרב טייסים חקלאיים לציית בקפדנות למגבלות החלות על כושר הביצועים והתמרונים של המטוס".

התאונה הקטלנית ליד כלא שאטה

כעבור כשנה אירעה תאונה נוספת של מטוס ריסוס, גם הפעם הייתה קטלנית. התאונה התרחשה ביום רביעי 26 ביולי 1961 מטוס מדגם כימאוויר שריסס בשדות הכותנה של תל יוסף בקרבת כלא "שאטה" בעמק חרוד נתקל, ככל הנראה, בחוטי חשמל של עמודי מתח גבוה ונפל ארצה. זקיף בבית הכלא שעל החומה היה עד ראיה יחיד לנפילת המטוס. הטייס שלמה רחמים בן 22 מהרצליה נפצע קשה הועבר לבית חולים בעפולה ומת כעבור זמן קצר מפצעיו. גופתו הועברה למכון הפתולוגי באבו כביר. נציגי האגף לתעופה אזרחית הגיעו למקום אחרי האסון והחלו בחקירת המקרה בשיתוף עם נפת יזרעאל.

התרסקות בחניתה - ב-13 בספטמבר 1966 התרסק מטוס מדגם "פוני" של כימאוויר בשדות הכותנה של קיבוץ חניתא. הטייס מ.עופר הצליח להיחלץ מהמטוס והועבר לבדיקות ולטיפול בבית החולים בנהריה.

התרסקות בשדות קיבוץ אור הנר - ביום רביעי 8 באוגוסט 1968 התרסק מטוס ריסוס של כימאוויר מדגם "פוני" כאשר עסק בריסוס שדות כותנה של קיבוץ אור הנר. הטייס זאב לוי בן 25 מרחובות הצליח להיחלץ מתא הטייס ללא פגע ולהתרחק במהירות מהמקום מחשש להתלקחות. המקרה אירע כאשר הנמיך הטייס בגובה של מטר מעל פני הקרקע. המטוס הגיע למצב של הזדקרות נפל ונחבט בקרקע. בחברת כימאוויר הסבירו כי התאונה נגרמה עקב "השפעת זרמי אוויר עולים ויורדים על מסלול הטיסה של המטוס וזאת בשל הימצאותו בשטח סגור ביו עצי האקליפטוס".

התנגשות בין שני מטוסי ריסוס

ביום שני 19 באפריל 1971 אירעה התנגשות בין שני מטוסי ריסוס במנחת מצפון לקיבוץ סעד בנגב הצפוני. ההתנגשות אירעה בסביבות השעה 10 בבוקר כאשר מטוס של חברת מרום ובו הטייס יעקב בן דורי, בן 36, היה במצב נחיתה מדרום לצפון. בעת שגלגליו נגעו בקרקע הגיח מטוס קל נהוג בידי הטייס מיכאל דינאי. המטוס של דינאי נחת על מטוסו של בן דורי ונשאר רכוב עליו. עובדי המנחת ועוד שני חברי קיבוץ חשו מיד למקום התאונה והחלו לחלץ את הטייס בן דורי. בשלב מסוים נשקלה אפשרות להביא למקום טרקטור עם מנוף שירים את המטוס "הרוכב" כדי לחלץ את הטייס בן דורי, אולם לבסוף לא היה צורך בכך והצליחו לחלץ את הטייס בן דורי. הוא הועבר לבית החולים באשקלון ולאחר בדיקות וצילומים התברר כי פציעתו קלה וכי נשרט קלות בלבד. למקום הגיעו חוקרי משטרת אופקים ומאוחר יותר הגיעו ראש מנהל התעופה האזרחית במשרד התחבורה וכן מנהל חברת מרום, דני אגרון ונציג חברת כימאוויר י. הירש. הסתבר כי מסלול מנחת סעד הוקם על-ידי חברת כימאוויר על שטח קרקע של הקיבוץ ובשנת 1971 החלו גם מטוסי חברת מרום להשתמש בו. נוצרו חיכוכים, וחילוקי דעות בין שתי החברות דבר שהביא לאי תיאום.

המטוס נחת ונשרף בשדות עמק יזרעאל - לא חלפו ארבעה חודשים מאז ההתנגשות בין שני מטוסי הריסוס בסעד ואירעה תאונה נוספת של מטוס ריסוס . היה זה ביום שני 16 באוגוסט 1971 בשעות הבוקר מטוס ריסוס מדגם "פוני" של "כימאוויר", נחת נחיתת אונס ונשרף כולו בעת שריסס שדות כותנה בעמק יזרעאל. הטייס מיכאל דינאי בן 27(לימים קברניט ב"ארקיע") הצליח להיחלץ מהמטוס ללא פגע .הוא הועבר לבדיקות שגרתיות בבית חולים ושוחרר לביתו כעבור זמן קצר. למקום התאונה הגיעו חוקרי מנהל התעופה האזרחית וחוקרי "כימאוויר". מנהל בחברת כימאוויר מסר לעיתונות כי משערים כי המטוס טס מעל השדה שריסס מתחת לגובה המקובל ונתקל בחפץ כלשהוא שהביא לפגיעה במיכל הדלק ולפריצת שרפה במטוס .נמסר כי המטוס היה מבוטח במחיר כ-20,000 דולר.

נחיתת אונס ברעננה - ביום ראשון 15 באוגוסט 1971, לפנות בוקר, נחת מטוס ריסוס של חברת מרום מדגם סנאו–קומנדר על מגרש ריק ברחוב גורדון ברעננה .הטייס הוותיק עודד הרפז בן 37 מגן שומרון נחלץ ללא פגע המטוס ניזוק.כעבור כשבע שנים בשבת, 24.9.1977, נהרג עודד ביחד עם בנו גיא חייל בסדיר בהתרסק מטוס הפייפר, שהטיס עודד מעל שדות העמק. בן 43 היה עודד במותו.

נחיתת אונס בשל חוסר דלק

ביום חמישי 20 בינואר 1972 נחת בצהריים מטוס ריסוס מדגם "פוני" של חברת "מרום" נחיתת אונס סמוך לבית ספר החקלאי בנחלת יהודה. הטייס ג. בן-דב לא נפגע. אנשי מנהל התעופה האזרחית ובראשם ארי אלוף הגיעו למקום והודיעו כי על-פי בדיקתם הראשונית הסיבה לנחיתת החרום הוא חוסר בדלק במיכל המטוס, וכי לא מילאו את מיכל הדלק בכמות מספקת שתספיק למשך הטיסה. הטייס, כך מדווח עיתון "דבר" (3 בפברואר 1972), הושעה לשלושה חודשים לאחר שהתברר כי בעברו נרשמו שתי נחיתות חרום.

הטייס נחת על הכביש בחיפה - ביום חמישי 27 בדצמבר 1973 נחת מטוס שעסק בריסוס בשדות חקלאיים באזור חיפה על... כביש רופין בחיפה לאחר שחל קלקול במנועו. הטייס אילן סלע הנחית את המטוס ללא פגע. למזלו הכביש היה סגור לתנועה בשל עבודות תיקונים והיה פנוי ממכוניות מומחי תעופה האזרחית פתחו בחקירה המקרה.

התרסקות בשדות נחלת יהודה - ביום ראשון 30 ביולי 1978 בסביבות השעה 10 בבוקר נחת מטוס של חברת "מרום" נחיתת אונס, בשדות המושבה נחלת יהודה הסמוכה לראשון לציון. המטוס ניזוק בצורה קשה ואילו טייסו צעיר בן 22 מהרצליה ניצל בנס ויצא בשריטות קלות. מחברת "מרום" נמסר כי הטייס היה בדרכו חזרה לשדה התעופה בהרצליה, בסיס האם של חברת מרום לאחר שסיים עבודתו בריסוס שדות כותנה בנגב. כשהגיע לגשר רמת אליהו נאלץ לנחות נחיתת אונס בשדה חרוש בקרבת הגשר. נוסעי מכוניות שנסעו בעת הנחיתה בכביש הבחינו במטוס ומיהרו לגשת למקום וסייעו בהעברת הטייס לבית חולים שיבא. לאחר טיפול רפואי שוחרר הטייס לביתו .משרד התחבורה הקים ועדה לבדיקת נסיבות המקרה.

שתי תאונות בעמק החולה בהפרש חודש

ביום רביעי 20 באוגוסט 1980 בסביבות השעה 8 בבוקר נפל לקרקע מטוס ריסוס של כימאוויר מדגם "סירה דלתא" בעת שריסס בשדות הכותנה שבאזור עמק החולה מדרום לקריית שמונה, לאחר שכנפיו פגעו בחוטי עמוד חשמל. המטוס נפל לקרקע הטייס לא נפגע אולם המטוס ניזוק וממכלי הריסוס שלו החל להתפזר ולדלוף חומר רעיל. צוותים מיוחדים של חברת כימאוויר הגיעו למקם ופיזרו סילוני קצף סביב המטוס הפגוע במטרה לנטרל החומר הרעיל
לא חלף חודש, מהתרסקות מטוס הריסוס בעמק החולה וביום שני 22 בספטמבר 1980בשעות הבוקר. אירעה תאונת מטוס ריסוס נוספת בעמק החולה. מסוק ריסוס של חברת כימאוויר שעסק בריסוס שדות חקלאיים באזור עמק החולה התרסק בשדות קיבוץ נאות מרדכי לאחר שנתקל בכבלי עמודי חשמל. אנשי קיבוץ נאות מרדכי שעבדו באותה עת בשדה הבחינו בנפילת המסוק וחשו למקום טייס המסוק דן ינאי בן 28 מכפר סבא נפצע באורח בנוני והועבר תחילה למרפאת הקיבוץ לקבלת טיפול ראשוני, ומשם הוחש באמבולנס לבית חולים הממשלתי בצפת.

הטייס נהרג 48 שעות לאחר הולדת נכדו

מי שחשב כי תאונות מטוסי ריסוס היא נחלתן של העשורים הראשונים למדינה. טועה. גם בשנות ה-2000 בעידן המכשור האלקטרוני והטכנולוגיה המתקדמת אירעו שורה של תאונות מטוסי ריסוס. אחת מהן, אירעה ביום שלישי 27 בפברואר 2007. מטוס של חברת כימניר התרסק בעת שעסק בריסוס שדות חקלאים בשדות עמק יזרעאל. טייסו גדעון שתיל בן 63 מתל עדשים, טייס ותיק בכימניר (כימאוויר לשעבר) מזה קרוב ל-40 שנה נהרג. הטייס שתיל, נהרג שתי יממות לאחר שהתבשר על הולדת נכדו הרביעי.

ב-24 לנובמבר 2008, התרסק מטוס ריסוס בשדות ניר עוז בעת שניסה לבצע נחיתת חירם. המטוס ניזוק קשה אולם טייסו נחלץ ללא פגע.
ב-20 למאי 2014 נפצע באורח בנוני טייס ריסוס בן 45 לאחר שנאלץ לבצע נחיתת אונס, סמוך לקיבוץ שניר ברמת הגולן.

לפני קצת למעלה משנה ב-13 בינואר 2016 התרסק מטוס ריסוס של כימניר בשדות הגליל התחתון באזור דבוריה צפונית לעפולה. התאונה אירעה בסביבות השעה 10:00. המטוס פגע בקו מתח גבוה הטייס איבד שליטה והתרסק בשטח פתוח. הטייס כבן 50 נפגע באורח בינוני והוחש לבית חולים העמק בעפולה כשהוא סובל מחבלות בכל גופו כלי הטייס נפגע וכנפו התרסקה.

יתכן שהיו תאונות שלא דווחו - מן הסתם, היו מאז קום המדינה תאונות מטוסי ריסוס נוספות לרוב קלות שלא הגיעו לעיתונות דאז ולידיעת הציבור הרחב ונסגרו בשקט בתוך החברות מאימת חקירת חוקרי התעופה האזרחית והחשש להיענש בשל מממצאי חקירות אלה . אבל אין לי מידע ספציפי על תאונות שלא דווחו. מי שיודע על תאונות ריסוס שלא דווחו בכתבה זו, מוזמן להגיב ולהוסיף זאת במדור תגובות.

תאריך:  28/03/2017   |   עודכן:  28/03/2017
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תאונות מטוסי ריסוס בישראל
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הגוי..
1/04/17 10:14
2
במבה
1/04/17 20:14
3
gemny
19/10/19 13:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השופטת: דינה כהן, בית המשפט המחוזי בבאר שבע
28/03/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
בס"ד, ער"ח ניסן תשע"ז
28/03/2017  |  הרב יגאל לוינשטיין  |   כתבות
שפע העבודות המוצגות ממיטב הגלריות הישראליות, וגם מחו"ל, יצירות של אמנים עצמאיים שמפתיעות באיכותן, וסך כל האיכות והדמיון הפורה שעם ישראל מחונן בו - כולם הם חגיגה לעיניים. היריד "צבע טרי" המתקיים מזה כמה שנים, בכל פעם באתר אחר, זכה הפעם לחלל נפלא בין קירותיו של המיבנה החדיש של "מוזאון הטבע" המצוי מול "בית התפוצות", כפי שהוא נקרא בשם בעל המטען המאד מחייב באנגלית "NATUTAL HISTORY MUSEUM". שמסקרן יהיה לראותו כהוויתו.
27/03/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
מדי שנה מטפלים צוותי מד"א בפגיעות המתרחשות במהלך הניקיונות לקראת הפסח וההכנות לערב החג. את תחילתן של הפגיעות ניתן היה לראות כבר השבוע, כשצוותי מד"א במרחב ירושלים נקראו לטפל בילדה כבת תשע ובשני אחיה הקטנים בני שלוש ושנה ששתו חומר רעיל שהועבר לבקבוק שתיה בבית בירושלים. החובשים והפרמדיקים שנקראו למקום, העניקו טיפול רפואי לילדים ופינו אותם לבית-החולים שערי צדק כשמצבם יציב.
27/03/2017  |  זכי הלר  |   כתבות
לכאורה, הבימאי (והמנהל האמנותי של הבימה) משה קפטן בחר להעלות מחזה קליל, משהו שבין קומדיה לפארסה. אך למעשה, חרף שטחיותו, המחזה מכיל ביקורת חריפה על סגנון החינוך החופשי של שנות השישים, בהם המושג אהבה התחלף בסקס, והתרת המוסרות הביאה לדרדור המשפחות בהמשך, ולצמיחת דור חדש המנוכר להוריו.
27/03/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il