|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

חבל טרנסניסטריה — ארץ גזֵרה ומוות

הספר "חששנו פן נתפוגג: יומן מטרנסניסטריה, זיכרונות מן הצבא הבריטי" - בקיץ 1941 גורשו כל יהודי בֵּסָרַבּיה וצפון בוקובינה למחנות מעבר ומשם בלא סדר ותכנון גורשו בשיירות רגליות אל לבו של חבל טרנסניסטריה
29/03/2017  |   ציפי לוין   |   ספרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות


ב-22 ביוני 1941, עם פלישת גרמניה לברית-המועצות, הכריזה גם בת בריתה רומניה מלחמה למען שחרור חבלי בֵּסָרַבּיה (Bessarabia) וצפון בוקובינה מן השלטון הסובייטי, וממשלתה הצהירה כי נפלה בידיה שעת כושר היסטורית להיפטר אחת ולתמיד מיהודי הפרובינציות בֵּסָרַבּיה ובוקובינה. בעקבות הכוחות הלוחמים נכנסו לבֵּסָרַבּיה ולצפון בוקובינה כוחות של יחידת החיסול הגרמנית איינזצגרופה D ולצדן יחידות רומניות מיוחדות שהוקמו טרם הצטרפותה של רומניה למלחמת העולם השנייה, ונקראו SSI (Serviciul special de informatiune; שירותי מודיעין מיוחדים). היו אלה יחידות ייעודיות שתכליתן רצח יהודים ו"טיהור השטח". פעולתן הראשונה הייתה בפוגרום יאסי (Iaşi) ב-29 וב-30 ביוני 1941, והן המשיכו לבֵּסָרַבּיה ולצפון בוקובינה ביולי 1941. לצדן השתתפו ברצח היהודים גם חיילים מהארמיות השלישית והרביעית של צבא רומניה.

לאחר כיבוש בֵּסָרַבּיה וצפון בוקובינה המשיכו הכוחות הגרמניים והרומניים בחזית הצפונית מזרחית לתוך שטחה של אוקראינה, כבשו אותה וחילקו את השטח לשני אזורי שליטה: האחד — רייכסקומיסריאט אוקראינה (Reichskommissariat Ukraine) שנמסר לשליטה ישירה של הס"ס, והשני — החבל הדרומי מערבי של אוקראינה שנמסר לשליטתה של רומניה. חבל זה נכבש בקיץ 1941, ובדצמבר הייתה אודסה למקום מושבו של המושל הרומני הפרופסור גאורגֶה אלכסיאנו (Gheorghe Alexianu). ב-30 באוגוסט 1941 חתמו גרמניה ורומניה על הסכם טיגינה (Tighina) אשר הסדיר את ניהולו של החבל הדרומי מערבי של אוקראינה בתור יחידה אדמיניסטרטיבית נפרדת, ובו גם נקבעו סמכויות השלטון הרומני וזכויותיה של גרמניה בחבל זה, והתקבל השם "טרנסניסטריה" שמשמעותו המילולית היא מעבר לנהר ניסטרו (Nistru) — הוא הדנייסטר (Dniester). שם זה שימש את האזור אך ורק בתקופת מלחמת העולם השנייה. ב-3 בספטמבר 1941 נחתם נספח לחוזה טיגינה, ובו אושרה שליטתה של רומניה גם בצפון חבל טרנסניסטריה, במחוזות טוּלצ'ין (Tulchin) ומוגילב (Mogilev).

חבל טרנסניסטריה, שגבולותיו הם נהר דנייסטר במערב, נהר בּוּג (Bug) במזרח, הים השחור מדרום ונהר ליאדובה (Lyadova) מצפון, השתרע על כ-4,000 קילומטרים רבועים והיה חקלאי ברובו. מחצית מתושבי החבל היו אוקראינים; רוסים ורומנים-מולדווים היו שני המיעוטים הגדולים, והמיעוט השלישי בגודלו היה המיעוט היהודי. הקהילה היהודית מנתה כ-300,000 איש, אשר 180,000 מחבריה התגוררו בעיר אודסה, והאחרים

בעיירות ובכפרים. בחבל חיו גם 125,000 תושבים ממוצא גרמני אשר דיברו רוסית בשילוב עגה גרמנית-בווארית.

ב-16 באוקטובר 1941 הוכרז רשמית על הקמת הממשל האזרחי לחבל טרנסניסטריה (Departamentul Guvernatorului Civil al Transnistriei), ונקבע כי מושל החבל גאורגֶה אלכסיאנו יהיה כפוף ישירות לראש הממשלה. השלטון הצבאי שהתקיים לצד השלטון האזרחי אִפשר לראות בכל יהודי שהפר צו או הוראה של השלטון המקומי אויב ומרגל, ומכיוון שכך — להוציאו להורג לאלתר ובלא משפט.

חבל טרנסניסטריה מעולם לא סופח רשמית לשטחה של רומניה, ונותר שטח כבוש במשך כל תקופת השלטון הרומני. מבית התנגדו לסיפוח מפלגות האופוזיציה בשל התנגדותן לכל התפשטות מעבר לגבולותיה האתניים של רומניה, וחששן כי סיפוח חבל טרנסניסטריה פירושו ויתור על חבל צפון טרנסילווניה לטובת הונגריה. מחוץ הודיעה ארצות-הברית בספטמבר 1941 כי תראה בכל סיפוח רומני של שטח כלשהו מעבר לדנייסטר מעשה עוינות כלפיה.

עוד ב-17 וב-18 ביוני 1941, ערב המתקפה על ברית-המועצות, נפגש מיהאי אנטונסקו (Mihai Antonescu), סגנו של יון אנטונסקו, עם הפקידות הממשלתית הרומנית ומסר להם מידע על התוכניות הרומניות ועל ההוראות המפורשות הנוגעות ליהודי בֵּסָרַבּיה וצפון בוקובינה. בדבריו — שהופצו גם בכתב — הדגיש מיהאי אנטונסקו שהפלישה לברית-המועצות היא שעת כושר לשחרור רומניה מן היסודות האתניים הזרים, ולשם כך מותר לנקוט כל אמצעי, ואף לנהוג באכזריות.

ב-3 ביולי 1941 נאם מיהאי אנטונסקו לפני בכירי משרד הפנים שעמדו לצאת אל חבל בֵּסָרַבּיה והבהיר להם שתפקידם לפעול נגד מיעוטים שאינם רומנים אתנים והם מאיימים על עתידה של רומניה. ב-8 ביולי הורה ראש המטה הכללי הרומני, הגנרל יוסיף יקוביץ (Yosip Iacobici), להפעיל את התוכנית "לסילוק היסוד היהודי" משטחה של בֵּסָרַבּיה עוד לפני כניסתם של כוחות הצבא הרומני הסדיר וזאת באמצעות האוכלוסייה המקומית ויחידות מיוחדות שיקדימו את הצבא.

בקיץ 1941 גורשו כל יהודי בֵּסָרַבּיה וצפון בוקובינה למחנות מעבר ומשם בלא סדר ותכנון גורשו בשיירות רגליות אל לבו של חבל טרנסניסטריה. ליהודים אלה צורפו יהודים אוקראינים מקומיים שניצלו מגל הטבח הראשון של כוחות הכיבוש הגרמניים והרומניים באוקראינה בקיץ 1941 ולא יכלו לשוב למקומות מגוריהם. כוונת המטה הכללי הרומני הייתה שבסופו של התהליך לא ייוותרו יהודים גם בשטח טרנסניסטריה, וזאת בהתאם לחזונו הברור של יון אנטונסקו לטיהור אתני ופוליטי של האומה הרומנית. את מדיניותו האנטי-יהודית הבהיר ב-11

באוקטובר 1941 בישיבת הפרפקטים — הממונים על המחוזות מטעם משרד הפנים — עת התפאר בהישגיו בבֵּסָרַבּיה, שבה לא נותרו עוד יהודים, והודיע כי יגרש 80 אחוז מן היהודים בחבל בוקובינה. אנטונסקו הצהיר כי אין בכוונתו להשאיר את היהודים המגורשים מרומניה בחבל טרנסניסטריה, אלא לגרשם הלאה, אל שטח הכיבוש הגרמני שמעבר לנהר בּוּג. משמעותו של גירוש היהודים אל שטח הכיבוש הגרמני הייתה רצח של המוני יהודים בידי האיינזצגרופן, והגירוש נדחה רק משום שיחידות הרצח הגרמניות עדיין היו עסוקות בהשמדת יהודי מערבה של ברית-המועצות וסירבו לקבל על עצמן עבודה נוספת באותו הזמן. כך נותרו עשרות אלפי יהודים רומנים בחבל טרנסניסטריה עצמו בסתיו 1941.

שאיפתם של הרומנים להשאיר את הפרובינציות בֵּסָרַבּיה ובוקובינה נקיות מיהודים גברה על כל שיקול רציונלי במדיניות האנטי-יהודית, וכך בלא כל תכנון מוקדם ובהתאם לנתיבי הגירוש מבֵּסָרַבּיה ומבוקובינה נוצרו בטרנסניסטריה ארבעה אזורים של מחנות וגטאות ליהודים: שלושה אזורים גדולים — במחוז מוגילב בצפון מערב טרנסניסטריה, ובו גטו שַרגוֹרוֹד שאליו הגיעו ברקוביץ' ומשפחתה; בטוּלצ'ין; בבלטה (Balta) שמדרום לבּוּג, ואחד קטן בין ברזובקה (Berezovca) לגולטה (Golta), קרוב לנהר בּוּג. העיר מוגילב שימשה תחנת מעבר, ורק מקצת היהודים הורשו להישאר בה. בכל עיירה רוכזו היהודים בשכונות או ברחובות שהוקצו להם. את מקצתם של אזורים אלה הקיפה גדר ואילו מקצתם עמדו בלא מחסום בינם ובין הסביבה הלא-יהודית; יהודים גם נמצאו בשולי קולחוזים וכפרים, בדרך כלל בדירי חזירים ריקים וברפתות נטושות. בלשונם של השלטונות הרומניים היו מקומות הריכוז "מושבות" (קולוניות, Colonii), ויושב-ראש הוועד היהודי בכל גטו נקרא מפקד מושבה או ראש מושבה (Sef de Colonie). כך ביטאו הרומנים את התפיסה הרומנית שראתה בטרנסניסטריה יעד להתפשטות רומנית קולוניאליסטית עתידית. יהודים אחרים רוכזו במחנות עבודה לצורך משימה מסוימת ועל-פי-רוב הוצאו להורג בסיומה; בסך-הכל רוכזו היהודים בכ-200 נקודות ברחבי טרנסניסטריה. השלטון הרומני בחבל נערך למצב החדש וב-11 בנובמבר 1941 הוציא המושל אלכסיאנו את צו מספר 23 להסדרת שהותם הזמנית של היהודים בטרנסניסטריה. במסמך זה הודגש כי ישיבתם של היהודים בחבל אינה התיישבות קבע, וכי הצו חל על היהודים האוקראינים המקומיים ועל היהודים שגורשו מרומניה כאחד.

חששנו פן נתפוגג: יומן מטרנסניסטריה, זיכרונות מן הצבא הבריטי מאת: צ'רנה ברקוביץ' ווילי ברקוביץ'. עריכה מדעית + מבוא: ד"ר גלי תיבון. הוצאת יד ושם. 159 עמודים, 80 שקל.
תאריך:  29/03/2017   |   עודכן:  29/03/2017
ציפי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חבל טרנסניסטריה — ארץ גזֵרה ומוות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
בימים האחרונים התגלגל לידי מאמר שכתב א. גרים1 - סופר אמריקני המתגורר בגרמניה ונראה בקי בהוויותיה כיום. המאמר הגיע עם הצעה להפיץ את הדברים לידיעת הרבים.
28/03/2017  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
כבר חלפו שלוש שנים מאז התחלתי לכתוב את יומני הראשון. באותם הימים נערכנו לקראת המעבר לטרזיינשטט, ולא היה אפוא מחסור בחדשות ובדברים מעניינים. באותם הימים ייחדתי זמן רב ליומן, כמו גם למאמרים ולשירים מפרי עטי. בטרזיינשטט נוספה לי עוד עבודה מפני שבית הילדים שבו שוכנתי פרסם שבועון שהשתתפתי בכתיבתו.
27/03/2017  |  ציפי לוין  |   ספרים
כמה מילים על הסיפור שלי.
27/03/2017  |  ציפי לוין  |   ספרים
מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא התבטא (יום ג' 21.3) בחריפות בנוגע לאופן הטיפול של הממשלה בתופעות של גזענות ואפליה בחברה הישראלית, ורמז כי ממצאי דוח מבקר המדינה בנושא שיפורסם במהלך חודש מאי, יהיו קשים. שפירא אמר את הדברים בכנס הבינלאומי "תעשיית השנאה: אנטישמיות וגזענות במאה השנים האחרונות", שנערך במכון משואה ללימודי השואה בתל יצחק לרגל פתיחת תערוכת הקבע החדשה "תעשיית השנאה".
21/03/2017  |  מירב ארד  |   חדשות
בתמונה: אישה מניחה פרחים על קרון רכבת בתחנת הרכבת הישנה בסלוניקי שביוון. תושבי העיר בצפון יוון הגיעו לתחנת הרכבת כדי לציין את יום השנה ה-74 לגירוש היהודים למחנות הריכוז הנאציים במלחמת הועלם השנייה.
21/03/2017  |  יפעת גדות  |   תמונות מיוחדות
רשימות נוספות   /   שואה וגבורה  /  מי ומי  
טענה למכרז תפור לטיפול בניצולי שואה  /  יצחק דנון
בג"ץ אישר אבחנה בין ניצולי שואה  /  איתמר לוין
האם הצ'רקסים הצילו ילדים יהודיים בשואה  /  עידן יוסף
בתוך התחריט  /  יצחק מאיר
"האשמה נגמרה!"  /  איתמר לוין
הבלוף של שפטל  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il