|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

פרשת השבוע ויקרא

הַחֵטְא וְעָנְשׁוֹ

כשם שאדם מצפה לבואו של אישיות חשובה אליו או קרוב או קרובת משפחה שקמה לראותם ולקבל פניהם, או להודות לאדם שעשה עמו חסד, או הציל אותו מצרה, מבקש להקביל פניו ולכבד אותו ולעורר בו רגש טוב כלפי עצמו כמקבל פניו, מכין לו "תקרובת" כאמור כך מצטוה ישראל לנהוג בהכרת תודה לקב"ה שנותן לאדם לחיות ולהתגבר על קשיים בחייו, ונותן לו כוח ובריאות הגוף
30/03/2017  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
תורת הקורבנות [צילום: פלאש 90]


כְּבַר בַּמִּדְבַר לַעֲבוֹדַת הַקֹדֶשׁ הָעָם הוֹכַן
וְלֹא בֵּכְדִי תָּרַם אז הָעָם לַהֲקָמַת הַמִּשְׁכָן
כִּי עֲבוֹדָה זָרָה חַדְלָה וְאֵינֶנָּה בְּקֶרֶב הָעָם
וְכִי עַל כֹּל חֵטְא יְכַפֵּר חֶטְאוֹ בַּמִּשְׁכָּן שָׁם
לֹא עוֹד קָרְבָּן תַּחַת כֹּל עֵץ רַעֲנָן
מוּטַב לָאָדָם לָדַעַת אֶת דַּרְכּוֹ וְתוֹךְ נַפְשׁוֹ
לְכַפֵּר עַל חֵטְא וְלָדַעַת כִּי לְכֹל חֵטְא עָנְשׁוֹ
וְלֹא לִסְמוֹךְ שֶׁהַקָּרְבָּן עַל כֹּל חֵטְא יְכַפּרֵ
כִּי הַחוֹטֵא בְּמֵזִיד בְּמַעֲשָׂיו רַע רַב מְשַׁדֵּר
כִּי טוֹב וְרַע זֶה עִם זֶה יַחַד לֹא דַּר

תורת הכהנים

משקם המשכן אז במדבר, החלו חיי השגרה לקבל צורה במדבר בַּעֲשִׂיַּת חשבון נפש. כל אחד מישראל חויב לעשות זאת. למעשה הקב"ה חוקק את "תורת הכהנים" הוא וירא שנועד לתקו דרכי האמונה, ספר ויקרא בתרגום השבעים נקרא ספר הלויים. ברם הקורבנות למעשה הוטלה על אהרן ובניו ככהנים המכהנים בקודש. ואילו העבודה הקשה הוטלה על הלויים. השאלה המתעוררת היא: איך יכלו בני ישראל לקיים את תורת הקרבנות במדבר כשאינם יושבים ישיבת קבע בעיר מושב. איך יכלו לקים עבודת הקרבנות כפי שמתוארת לפרטי פרטים בפרשת ויקרא? התשובה לכך איננה פשוטה כלל. לפי תאור סוגי הקרבנות שיש להביא, צריך שיהיו יוצאי מצרים בעלי עדרי צאן ובקר, כבשים ועזים, ועופות למיניהם, אפילו קורבן מן הצומח כשאין קרקע לעבדה. מכאן אני מסיקים שהיו לבני ישראל, עדרים מסוג הבהמות והחיות שנזכרו להקרבתם כקרבנות. ייתכן שיש ללמוד זאת ממה שנאמר: "ויצאו בני ישראל ברכוש גדול". הרמב"ם רואה בקרבנות שבספר ויקרא אמצעי להרחיק יוצאי מצרים מעבודה זרה, ששעבדו אותה בני ישראל במצרים. בספרו "מורה נבוכים" אומר הרמב"ם כי בני ישראל במצרים נהגו מנהג המצרים בהקרבת קרבנות לאלילי מצרים, מנהג רע שלא ניתן היה לשרשו, לכן בחר משה לנהוג כלשון הפתגם "אם בנך לא הולך אתך לך אתה אתו. אם אין אפשרות לבטל הקרבת הקרבנות לאלילים, הקרב קורבנות מן הבהמה, הצאן ובקר והעוף ומן הצומח כעבודת קודש לאלוהי ישראל וזה במקום המיועד לכך לפיכך הוקם המשכן ששם מלא כבוד ה'. חומש ויקרא ידוע בשם "תורת הכהנים" אך גם ידוע לפי תרגום השבעים בשם ספר הלויים. כי עבודת הלויים הייתה חלק בלתי נפרד מעבודה הכהנים. לפיכך הלויים בבית הכנסת לפני ברכת הכהנים שמברכים הם את ישראל והלויים, ממהרים הם לרחוץ ידי הכהנים. מנהג זה מתקיים כתחליף לברכת הכהנים במשכן ובמקדש. עתה כשאין משכן ובתי המקדש חרבו, אומרים אנו בתפילת בוקר בוקר בשחרית: משחרב בית המקדש ובֻטַּל התמיד ואין לנו לא כהן בעבודתו ולא לוי בדוכנו ולא ישראל במעמדו, נסתפק בשיח שפתותינו כאילו הקרבנו קרבן התמיד במועדו וכהלכתו, כי נאמר בהושע יד: ונשלמה פרים שפתינו. משמעות דברים אלה שבמקום קרבנות והכהנים שוב לא עושים בעבודת הקדש בקרבנות והלויים אינם ממלאים את תפקידם וישראל אינם מביאים קרבנות להקריבם, די בתפילה.

מהות הקורבן במורשת עם ישראל

כבר נאמרו דברים כי הקורבן הוא ביטוי לתודה. כשם שאדם מצפה לבואו של אישיות חשובה אליו או קרוב או קרובת משפחה שקמה לראותם ולקבל פניהם, או להודות לאדם שעשה עמו חסד, או הציל אותו מצרה, מבקש להקביל פניו ולכבד אותו ולעורר בו רגש טוב כלפי עצמו כמקבל פניו, מכין לו "תקרובת" כאמור כך מצטוה ישראל לנהוג בהכרת תודה לקב"ה שנותן לאדם לחיות ולהתגבר על קשיים בחייו, ונותן לו כוח ובריאות הגוף. בסך-הכל האדם מקריב מעט למיטיב עמו, ואף פעם לא באותה מדה שקבל ממנו. יש פתגם עממי בשפה הערבית האומר: "שִׁפְתְנִי בְּעֵין בָּשׁוּשַךּ במרג' עיון" פירושו של הפתגם הוא כמי שאומר למיטיבו: "ראיתני בעין חת ארארך אני בהרבה עינים" ואפשר גם לדמותו זאת אחרת: הראית לי מַעְיָן אֶחָד אראה לך יָם של מַעְיָנוֹת. לפיכך התורה בויקרא הרחיבה את מעשי הקרבנות לכבוד ה', כדי לבטא בכך את תודתנו והערכתנו לקב"ה על שהעניק לנו חיים ונתן לנו הבחירה לעשות טוב וליהנות מן הטוב הקים ומוענק לנו. לעתים יש לקרבן משמעות של הַקְרָבָה, אשר האדם מקריב מרכושו לזולתו ולעתים מקריב גם את עצמו לתת חיים לזולתו, זו הקרבה הידועה כקידוש השם שהיא בעלת ערך גדול בהרבה מהקרבת קרבן מן החי או מן הצומח לה' בניגוד גמור לתפיסת מהות הקרבן על-ידי דתות אחרות זה מקבל משמעות גם משמעות רעה מאוד על-ידי האיסלאם, כהקרבת הנפש לא כדי לתת לאחרים לחיות אלא כדי להמית אחרים, כי הם אינם נכנעים ו"משלימים" או מתמסרים לדת האיסלאם.

מעמדו של משה בספר ויקרא

מתחיל הכתוב באמירה: ויקרא אל משה (א/א) רש"י משלים זאת ואומר כי קריאה זו בשמו הפרטי של משה - היא לשון חִבָּה. וזה היה הדִּבּוּר בקודש הקדשים בין משה לבין הקב"ה בלבד, בעוד העם איננו שומע את הקולות. הפעם שלא כפי שקראנו לפני פרשה זו על דִּבּוּר וַאֲמִירוֹת אל משה להביא דבר ה' בפני העם, שאמרם אליו ממקום כלשהו לאו דוקא במקום מיוחד לכך כמו בקודש הקודשים במשכן, בא הכתוב כאן לאמר: וידבר ה' אליו מאהל מועד (א/א) אחרי סיום הקמת המשכן שם שָׁרָה כב' ה' ורק משה יכול היה להתיחד שם לשמוע את דבר ה' אליו . שם צוה ה' על משה: דַּבֵּר אל בני ישראל וכו'(א/ב). אלה הם דברים המהווים הנחיה או מִתְוָה להמשך חיי העם הן במדבר והן בארץ נחלתו. משה לדידו של הקב"ה כתפקיד מחנך את הדור שיביא דבר ה' לדורות הבאים אחרי דור המדבר שהפרט יקריב למען הכלל. מעמדו של משה כאן לא רק כנביא שמביא את דבר אלוהים לעם, אלא כמחנך, כמורה דרך המקנה יסודות המוסר הטהרה והקדושה וגם טוהר המדות, זאת עשה משה בפרשת פקודי במסירת דין וחשבון על הכספים ודברי הערך שהיו תחת ידו להקמת המשכן. למעשה הקדושה בויקרא היא קדושת הכהנים, אשר נועדו לקדש את העם ולברך אותו בברכת ה'. הברכה והקדושה מוטלות לא רק על העם אלא גם על ארץ ישראל, וגם קְדֻשַּה הזמנים, שנאמר: אלה מועדי ה' אשר תקראו (אתה) אותם במועדם. אלה הם ראשי החדשים, החגים וימי הזיכרון שרבותינו שנקבעו כמועדים מדרבנן. משה הטיל את תפקיד הקדושה והטהרה על בני אהרן הכהנים. והם שיקריבו את הקרבנות במשכן ובמקדש על-אף התפקיד המכובד שניתן לכהנים הם לא הרשו להכנס לקודש הקדשים אלא רק פעם בשנה בכפורים כשבא כהן גדול לכפר על העם. כל עוד העם היה בראשית דרכו ונכשל בחטא העגל, הקב"ה צוה על משה להשלים מלאכת חינוך העם לעשות למען הזולת ולראות עצמו כמי שטרם השלים את מלאכתו והזמן אוזל על כך נאמר: היום קצר והמלאכה מרובה .(פרקי אבות משנה טו רבי טרפון) ועוד מלמדת מצות הקרבת הקרבנות על פרטי פרטיה, כי במעשה זה יצור מקריב הקרבן "קרבה" אל ה' אבל קרבה גם אל בני האדם . על האדם לחוש תמיד כי טרם השלים מלאכתו ולעולם לא יאמר סימתי ואינני עושה עוד. זה גורם להתרחקות והתכנסות אל עצמו, בעוד המלאכה מרובה והזמן דוחק והעצבים חלשים והסבלנות פוחתת והדרישות של העם הולכות וגדלות, מה עוד ויש גם מי שסבור שאת המלאכה הזאת יעשו אחרים. אנו רואים לצערינו זאת יום יום, דוקא מקרב אלה שהתורה יקרה להם ודבריה סם חיים להם ולנו, התורה משמשת להם כלי ניגוח נגד מדינת ישראל ועצם קיומה. לצערנו הם לעתים מחללים את הקדושה בהתנהגותם ובדבורם.

וּבְכֵן הִזַּהֲרוּ חֲכָמִים בְּדִבְרֵיכֶם תָּמִיד
זְהִירוּת זֹאת עַל תְּבוּנָה וְחָכְמָה תָּעִיד
הַשְׁלֵמוּת תִּמָּצֵא רַק אֶצֶל רִבּוֹן עוֹלָם
וְהַשְׁאִיפָה לִשְׁלֵמוּת זוֹ מְחוֹבַת הָאָדָם
לָכֵן אָנוּ מַקְרִיבִים קָרְבָּן שָׁם
הַקָּרְבָּן אֵינוֹ כֹּל עִקָּר חֲשׁוּבָה הַקִּרְבָּה
הָאֶחַד לְמַעַן הַכְּלָל בְּחֶמְלָה וְאַהֲבָה
שׁוּב אֵין לֹאמַר צָרַת רַבִּים חֲצִי נְחָמָה
יֵשׁ לְוַדֵּא שׁאָכֵן הַצָּרָה סָרָה וְנֶעֶלְמָה
כִּי בְּהַקְרָבַת קָרְבָּן אֵין נֶחָמָה
כי מָקוֹר כֹּחֶנוּ בְּמוּסַר מַעֲשֵׂינוּ כְּאֻמָּה
יש לְהַתְחִיל בְּמִצְוָה וּלְסַיְמָהּ עַד תֻּמָּהּ
ללפיכך דְּרוּשׁוֹת קִּרְבָּה וְהַקְרָבָה יַחַד
וְלֹא רק קָרְבָּן מִן הַחַי אֶלָּא כֹּחַ מְאֻחָד
זֶה אֲשֶׁר בְּפִרְקֵי אָבוֹת נִלְמַד
עִיַּנְתִּי שוב בַּדְּבָרִים וּבַרְשִׁימוֹת הֶעָבָר
וּמָצָאתִי כִּי שָׁנָה זאת כְּקוֹדְמוֹתֶיהָ
עִם מַעֲלָלֵיהָ כאילו לֹא נִשְׁתַנָּה דָּבָר
מַפִּילָה עָלֶינוּ כל צרות העבר למחר
בַּכָּתוּב נִמְצָא שָׁם הַכֹּל נִזְכַּר
אָבַל שׁוּב הָאוֹיֵב עָלֵינוּ צַר כְּמוֹ בֶּעָבָר
רַק אִם נִתְאַחֵד צְבָאֶינוּ עַל אוֹיֵב יִגְבַּר
וְכַך כּוׁחֶנוּ יְהֵא הֵיטֵב נִשְׁמַר



תאריך:  30/03/2017   |   עודכן:  30/03/2017
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עוד מבט על חיסולו של בכיר חמאס, מאזן פוקהא: הדמיון להתנקשויות קודמות, מי חשוד חוץ מישראל, מהי הסכנה לנקמה של הארגון ומדוע נעצר השבוע בכיר אחר
30/03/2017  |  אריאל י' לוין  |   מאמרים
הגולם מפראג (שנוצר ע"י המהר"ל) - מחוויר לעומת עוללות התאגיד. הזיגזג לגביו, ההתנהלות, ההחלטות, העסקנות לא עומדות בפרופורציות של המטרה. רשות השידור הנלחמת היום על חייה, על אנשיה ומקומות העבודה, אשמה בעצמה במה שעוללה לרשות. ההתנהלות השערורייתית שלה משך השנים, על בזבוזי הכספים, שביתות, עבודות שכביכול בוצעו ולא בוצעו במציאות, ציוד יקר שנקנה ונרקב, בשל סנקציות על שכר תוספות ועובדים וכו' וכו'. עכשיו משלמים את מחיר העבר
30/03/2017  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
יש לי חידוש והוא התואר והטוהר של מילה חדשה בעברית צחה, ככותרת המאמר, נו"ן צדיק. נון צדיק, זהו קיצור מוכר וידוע למילה נקודת ציון (נ.צ.), היא נקודה על גבי מפה, שמציינת מיקום בשטח, בעזרת שיעורים וצירים (קוֹאוֹרְדִּינָטוֹת). מי שזכה להיות חובב טיולים או מדריך טיולים מקצועי בארץ הקודש, או זכה עוד יותר לשרת בצבא הקדוש לישראל, במסלול קרבי, מכיר היטב את הביטוי, במיוחד מי שמצא לנכון, כפי שבחרתי יחד עם חבריי, להימנות מזה עשרות שנים, על זרועות הביטחון, כמפקד, כקצין, כסייר ושאר תפקידי שטח להגנת והצלת עם ישראל ואזרחי מדינת ישראל. אלא, שהחידוש שנוצר אצלי, הוא המובן הרוחני של נון צדיק. נון צדיק במובן הרוחני, הוא בדומה לרובד הפשוט, אלא ברוחניות. כלומר, זו נקודת הצדיק, על גבי מפת ההתפתחות הרוחנית, שמציינת את מיקומו הרוחני של האדם בדורנו, דור שער החמישים, שער הנו"ן. נו"ן צדיק, הוא האדם שזוכה, בעבודה רוחנית ערנית ומתמדת, להיות צדיק בדור שער החמישים, שער הנון.
30/03/2017  |  משה חסדאי  |   מאמרים
חוקי המס רואים במקרים רבים את התא המשפחתי הכולל את בני הזוג וילדיהם עד גיל 18, כחייבים במס ביחד. חיוב כזה גורם למס מוגדל על התא המשפחתי, הן במס הכנסה, הן במס רכישה ומס שבח. רק במקרים חריגים נקבע, כי יינתן לבני הזוג חישוב מס נפרד המקל מאוד על חבות המס שלהם.
30/03/2017  |  עו"ד ורו"ח רמי אריה  |   מאמרים
אם חלילה ייאכפו עלינו בחירות סביב חוק לא-מעלה-ולא-מוריד זה, חובה על כל בר-דעת שלא לתמוך בראש ממשלה קטנוני, נקמני ("מי תהיה קריינית החדשות"?), הפכפך בעליל
30/03/2017  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il