|   15:07:40
דלג
  אהוד פרלסמן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

יומן קריאה: פרשת דרייפוס (ב')

חלק זה של תאורה של פרשת דרייפוס עוסק בהתגלגלות הפרשה מהרגע בו נפל חשד הבגידה על דרייפוס, ועד הגלייתו לאי השדים, כארבעה חודשים לאחר מכן.
12/04/2017  |   אהוד פרלסמן   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

עלילה אנטישמית
אין שחר לדעה לפיה דרייפוס נעצר כתוצאה מעלילה אנטישמית שנרקמה מלכתחילה כדי להרשיע קצין יהודי בבגידה, ולחפות על האשם האמיתי. לא כך היה! כאמור לעיל, העובדה שהבוגד האמיתי הוא אסתרהאזי נתגלתה רק אחרי כמעט שנתיים.

סיפורה של פרשת דרייפוס הוא לאמתו של דבר שני סיפורים משולבים. הסיפור הראשון הוא סיפורן של העובדות, שרק חלקן הקטן הגיע לידיעת הציבור, והסיפור השני הוא סיפורה של דעת הקהל הצרפתית, שבתחילה הייתה מאוחדת באמונה שדרייפוס הוא בוגד, ולבסוף הייתה (כמעט) מאוחדת באמונה שהוא קורבן עלילה.

סיפורן של העובדות הוא סיפור על מכתבו של בוגד, שבתחילה האמינו כי נכתב בידיו של דרייפוס, ורק אחרי כשנתיים הסתבר שכתב אותו קצין אחר בשם אסתרהאזי. סיפור זה נשמע כמו סיפור בלשי, שיד המקרה שיחקה בו תפקיד מרכזי, ושאלמלא ידענו שהוא אמיתי, היינו מתקשים להאמין שהוא אכן התרחש במציאות.

סיפורה של דעת הקהל הצרפתית הוא סיפור מלחמתם של נאמני הצדק השמאלנים, בנאמני הממסד הצבאי הימניים. בצד נאמני הצדק ניצבו הכוחות העולים של תומכי הרפובליקה החילונית, ובצד נאמני הממסד הצבאי ניצבו אנשי הממסד הישן ובראשם אנשי הצבא, אנשי הכנסייה, תומכי המלוכה והאנטישמיים. היהודים שתקו ופחדו להתערב.

דרייפוס הורשע בסוף שנת 1894, הורשע שנית במשפט חוזר שנערך באמצע שנת 1899 שאחריו קיבל חנינה, וזוכה לחלוטין רק בשנת 1906. הזיכוי הגיע רק אחרי שתומכי הרפובליקה החילונית הפכו לרוב בלתי מעורער בצרפת, הפרידו את הדת מהמדינה, הפסיקו את העסקתם של עשרות אלפי כמרים כעובדי מדינה, וסגרו את בתי הספר של הכנסייה.

הצדק ניצח רק בעקבות ניצחונו הפוליטי של השמאל המתקדם על הימין השמרני.

החלק המרתק והבלשי של הפרשה הוא השתלשלות האירועים מאחורי הקלעים, ואילו חלקה החשוב הוא המידע שהגיע לציבור הצרפתי, והשפעתו על דעת הקהל. לפיכך יתוארו להלן, על-פי לוח הזמנים, שני חלקים אלה, זה בצד זה.

סוף ספטמבר/תחילת אוקטובר 1894: לקומנדאן (רב סרן) אנרי, שהיה אחד מאנשי המחלקה לריגול נגדי (שנקראה המחלקה לסטטיסטיקה), מגיע מכתב שהעיד על מחברו שהוא בוגד בשירות הגרמנים. לאחר מספר ימים שבהם ניסו לאתר את הבוגד ללא הצלחה, הגיע אחד מאנשי המטכ"ל למסקנה שהמחבר הינו כנראה קצין תותחנים המתמחה במטכ"ל, וקפיטן (סרן) דרייפוס היה אחד מהיחידים שענו לאפיון זה. בדיקת כתב ידו של דרייפוס העידה על דמיון לכתב היד של המכתב, והוא נעצר כחשוד בבגידה.

שאלה מעניינת מנקודת מבט יהודית היא כמובן האם כבר בשלב ראשוני זה שיחקה האנטישמיות הצרפתית תפקיד כלשהו. התשובה ההגיונית ביותר היא שהאנטישמיות של (לפחות חלק מהקצינים) המעורבים בהחלטה לעצור את דרייפוס שפכה שמן למדורת החשד, שהייתה נכבית מאליה אלמלא היה דרייפוס יהודי.

1. סגנון המכתב העיד על כותבו שאינו צרפתי מלידה, ודרייפוס היה לא רק צרפתי מלידה אלא גם מאוד משכיל.

2. בסוף המכתב הודיע הכותב שהוא יוצא לתמרונים, ודרייפוס לא יצא לתמרונים כלשהם בתקופה זו.

עם זאת חשוב להדגיש: אין שחר לדעה לפיה דרייפוס נעצר כתוצאה מעלילה אנטישמית שנרקמה מלכתחילה כדי להרשיע קצין יהודי בבגידה, ולחפות על האשם האמיתי. לא כך היה! כאמור לעיל, העובדה שהבוגד האמיתי הוא אסתרהאזי נתגלתה רק אחרי כמעט שנתיים.

נובמבר 1894: לציבור הצרפתי נודע על מעצרו של הקצין היהודי דרייפוס באשמת בגידה, והעיתונות האנטישמית חוגגת. בד-בבד מתקיימים דיונים בין קציני המטכ"ל ושר המלחמה, הגנרל מרסייה, ובסופם מתקבלת ההחלטה להגיש כתב אישום. אלא שעוד לפני שפורסמה החלטה זו באופן רשמי, התראיין מרסייה לעיתון ואמר במפורש: "כל שאוכל להגיד הוא שהאשמה ברורה, מוחלטת".

האמת היא שמרגע שאמר מרסייה דברים אלה, נקבע מסלולה של הפרשה, שכן הממסד הצבאי פשוט לא היה מוכן להודות שטעה גם אחרי שהיה ברור שדרייפוס חף מפשע. נחישותו של מרסייה לגרום להרשעתו של דרייפוס, ואחר כך להגן על ההרשעה הכוזבת בכל אחד מגלגולי הפרשה, גרמה לכך שהוא אחד המתחרים על תואר הנבל הראשי בעלילה. כפי שיסתבר בהמשך, אחד ממתחריו הוא אנרי.

דצמבר 1894: המשפט נערך בדלתיים סגורות בפני שבעה שופטים צבאיים. במהלך המשפט הופיעו חמישה מומחים (לכאורה) לזיהוי כתבי יד, והדעות ביניהם היו חלוקות: שלושה הגיעו למסקנה שדרייפוס כתב את המכתב, ושניים שללו אפשרות זו. העובדה שהיו שלושה שטענו שדרייפוס כתב את המכתב מוסברת, בדיעבד, בהשפעתם של אנשי הצבא על החלטתם.

על-פי הנוהג בצרפת באותם הזמנים, היו השופטים אמורים לקבוע אך ורק את החלטתם: אשם או לא אשם, מבלי לנמק אותה. לכן לא ניתן לדעת בוודאות מה בדיוק גרם לכל השבעה להחליט שדרייפוס אשם. אבל הדעה המקובלת היא שהעדות שחרצה את גורלו של דרייפוס הייתה עדותו של אנרי, שהעיד כי אישיות חשובה, שאינו יכול לנקוב בשמה, הצביעה בפניו על דרייפוס בתור בוגד.

סנגורו של דרייפוס, אדגר דמאנז', דרש מאנרי לגלות את שמה של האישיות הזאת, ולאחר שאנרי סרב, שאל אותו אב בית הדין האם הוא מוכן להצהיר במילת הכבוד שלו שאכן נאמר לו שדרייפוס בוגד. אנרי הצביע על תמונתו של ישו התלויה על הקיר, ואמר "אני נשבע".

עדות שקר זו של אנרי הייתה רק הצעד הראשון במצעד העלילות שהעליל על דרייפוס במהלך השנים הבאות, שבסופן, באוגוסט 1898, הוא התאבד בכלאו אחרי שהודה שבשנת 1896 זייף מסמך שהצביע על דרייפוס כבוגד. (יש לשים לב לכך שהזיוף בוצע כשנתיים אחרי המשפט, ורק בזמן שהחלה מחדש ההתעניינות בו. למסמך מזויף זה לא הייתה כל השפעה על הרשעתו של דרייפוס).

אבל מרסייה לא הסתפק בעדות השקר של אנרי, ולאחר סיום העדויות, ובעת דיוני השופטים, הוא דאג להעביר אליהם באורח חשאי תיק של מסמכים סודיים שהיו אמורים להוכיח את אשמתו של דרייפוס, וביניהם מסמך מזויף אחד. קשה לדעת עד כמה השפיעו מסמכים אלה, שבאף אחד מהם לא הוזכר שמו של דרייפוס, על הרשעתו, אבל העובדה שלשופטים הוצגו ראיות שנסתרו מעיני הסנגוריה היוותה לאחר מכן את ההוכחה לכך שדרייפוס הורשע בהליך משפטי בלתי תקין, ושמרסייה פעל בזדון כדי להרשיע אותו.

אלא שכאמור, הציבור לא ידע דבר על מהלך המשפט ועל הסיבות להרשעתו של דרייפוס, וכמעט איש לא העלה בדעתו שדרייפוס חף מפשע. ז'ורז' קלמנסו, שנמנה בסופו של דבר על הבולטים בתומכיו של דרייפוס, ושנתן את הכותרת "אני מאשים" למאמרו המפורסם של אמיל זולא, כתב על דרייפוס לאחר ההרשעה: "אין לו קשר אנושי או אף חייתי כלשהו. מאומה, פרט לנפש מסואבת ולב נתעב". ואילו תומך מאוחר אחר של דרייפוס, ז'אן ז'ורס, שיש אפילו רחוב בתל אביב על שמו, טען בבית הנבחרים נגד החוק שאינו מאפשר לגזור על דרייפוס עונש מוות.

ינואר 1895: דרייפוס יוצא לאי השדים, והסיפור נגמר. בינתיים. אי-השדים מצוי מצפון לגיאנה הצרפתית, המצויה בקצה הצפוני של דרום אמריקה, בין ברזיל לסורינאם, והוא אי-קטנטן ומוארך, שאורכו כקילומטר ורוחבו כ-400 מטר. דרייפוס וששת שומריו היו היחידים ששהו באי זה, וניתן לשער שמספרם המועט של השוהים באי תרם לשרידותו של דרייפוס במשך למעלה משלוש שנים בתנאים שבדומים להם מתו רוב האסירים ממגפות תוך מספר חודשים. ככל שמספר האנשים קטן יותר, גם הסיכוי להידבקות במגפה קטן יותר.

בפרק הבא: תחילת גילוי ההוכחות לכך שדרייפוס חף מפשע.

תאריך:  12/04/2017   |   עודכן:  12/04/2017
אהוד פרלסמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יומן קריאה: פרשת דרייפוס (ב')
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
12/04/17 14:06
2
אהרון שחר
12/04/17 21:00
3
זה לא חדש
13/04/17 10:11
 
אהוד פרלסמן
14/04/17 02:50
 
בקיצור נמרץ
14/04/17 11:57
 
אהוד פרלסמן
14/04/17 14:40
 
אודיחמודי יקירי,
14/04/17 16:09
 
אהוד פרלסמן
14/04/17 19:27
 
אודי המסכנצ׳יק
14/04/17 20:19
4
פסח
14/04/17 08:58
 
אהוד פרלסמן
14/04/17 11:31
 
פסח
15/04/17 11:07
 
אהוד פרלסמן
15/04/17 14:36
 
פסח
16/04/17 10:13
 
אהוד פרלסמן
16/04/17 11:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בסיום ליל שימורים בקריאת ההגדה ששיאה הסעודה הדשנה, שהכל שיכורים מארבע כוסות היין, התיצבנו בבוקרו של חג בבית הכנסת לקיים את החג כהלכתו בתפילה חגיגית, כפי הנראה רק אלה שהצליחו להתעורר ולהתאושש מן המטעמים ובעיקר מן השתיה כדת וכדין. מתברר כי אלה לא היו רבים. ברם צריך לזכור כי המועד הוא שני ימים שבהם שבת שבתון מכל מלאכה ואילו חמשת הימים בין היום הראשון לשביעי הם ימי חול המועד, שבהם מותר לעבוד לאלה שהכנסתם דלה ואינה מספיקה די הצורך, וצריכים הם לעבוד כדי לקים את המשפחה בכבוד, נהוג לעבוד חצי יום. כאמור זה מותר לצורך המחיה או מלאכה שאין אפשרות לדחותה לשבעה ימים שלמים. כפי שהיו קדמוננו נוהגים מֵעֲטוּ במלאכה והרבו בַּקֹּדֶשׁ. כמובן שאפשר גם לטיל ברחבי הארץ בימי החול ולשבות ולהנפש בחג כבשבת.
12/04/2017  |  אברהם הללי  |   מאמרים
האדם, בניגוד ליצורים אחרים, פיתח שפות דיבור וכתיבה, שמאפשרות לו להגדיר ולציבור ידע לוגי שהוא הבסיס לתקשורת עם בני אדם אחרים. פיתוח שפת דיבור הוא הבסיס לתקשורת בין אנשים. דבר זה איפשר ליצור את הבסיס לתרבות, לידע ולמידע. השפות הן רבות ומגוונות והן נמצאות בתהליכי התפתחות טבעיים תוך יחסי גומלין עם שפות אחרות.
12/04/2017  |  דוד סנדובסקי  |   מאמרים
  • להכחשת שואה כמה צורות: נסיונות לכפור בהשמדת היהודים בידי הנאצים, או לכפור במדיניות מכוונת ויזומה לכך, או לטעון שממדיה היו קטנים בהרבה, או שלא היה בה ייחוד ושקדמו לה תופעות דומות.
12/04/2017  |  איתמר לוין  |   מאמרים
כמו שועלים המחבלים בכרמים פועלים חלק משרינו. אילת שקד, לדוגמה, המצטירית כבעלת אינטליגנציה מעל הממוצע מתנהגת בהתנשאות. היא לא מחמיצה כל הזדמנות להשתלח בבית המשפט העליון. מצד אחד היא מנהלת מאבק בקשר לאיוש שופטיו כאילו שיש לה שאר הרוח וההבנה המקצועית היכולים להתמודד עם משפטנים בכירים.
12/04/2017  |  יעקב שטרכר  |   מאמרים
לפני אחת עשרה שנה, קיבל נשיא צרפת באותם ימים, ז'אק שיראק את פרופסור ראובן פויירשטיין נוחו עדן לפגישה אישית בארמון האליזה. הוא נענה בכך להמלצתו של רבה הראשי של צרפת הרב סיטרוק עליו השלום שקיים מדי חודש פגישה עם הנשיא, רשמית כדי לעדכן את ראש המדינה על צרכי הציבור היהודי שמנה כשש מאות אלף איש ואישה, אך לאמת מפני שהנשיא מצא בשיחות עם הרב עירוי רוחני, יהודי ואוניברסאלי. באחת מן ההתוועדויות ' האלה, הזכיר הרב סיטרוק את פויירשטיין ואת משנתו ואת פועלו בארצות שונות ומן הדברים האלה עלה בליבו של נשיא צרפת, שהתמודדה עם בעיות קליטת תלמידים יציבה לבתי הספר, בתוכם יוצאי המהגרים האיסלאמיים שנתקעו בשכונות מצוקה, עניין.
12/04/2017  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
נתניהו, גלנט, גנץ ובכירי המטכ"ל, הוציאו לפועל תוכנית צבאית שהביאה לגירושם של תושבי צפון הרצועה לרפיח. ועכשיו, ברפיח יש ריכוז של יותר ממיליון עקורים, מה שמונע מצה"ל לחסל את גדודי הח...
דן מרגלית
דן מרגלית
גלנט הבטיח שוויון    גלנט איים על ביבי בווטו על חוק גיוס שהוא בלוף    באנו לעודד אותו להתמיד    אילו יצא אלינו היה נתקל במאות שהם קהל אוהד
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il