|   15:07:40
  אריאל י. לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

אחרי הפיגוע בסנט פטרסבורג

פוטין נשכר מהטרור

ניוזוויק מגיע למסקנה, כי הנשיא הרוסי מתחזק בכל פעם שאזרחי ארצו נרצחים - למרות שהאלימות והדיכוי בהם הוא נוקט אינם נוחלים הצלחה
16/04/17  |   אריאל י. לוין   |   מיוחדים ברשת   |   יומן עולמי   |   תגובות
לא הייתה סולידריות [צילום: AP]

בשביל נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, המילה "כוח" תמיד הייתה קשורה למילה "טרוריזם". כבר בשנת 1999, בשעה שהיה ראש ממשלה לא מוכר ולא מנוסה, הוא הציג לרוסיה ולעולם את דמותו האלימה בתגובה לשורת פיגועים שהביאו למותם של 300 אנשים. פוטין אמר אז, שהאחראים יימצאו ויילקחו בכל מקום שהם, אפילו בשירותים. היה זה אות הפתיחה למלחמה נוספת בצ'צ'ניה. האישור הרוסי למהלך, בשל חשש מטרור, הוא שהביא את פוטין לנשיאות מספר חודשים לאחר מכן.

18 שנים חלפו, ופוטין קיים את הבטחתו למצוא את הקיצונים בכל מקום שהם. מעבר לכך, הוא הרחיב את הגדרתו למילה "קיצונים", שכוללת כעת גם במאים אוקראינים ופעילי זכויות אדם הומוסקסואלים. עם זאת, הפיגוע האחרון בסנט-פטרסבורג הראה שהאלימות והדיכוי לא הביאו לסיכול הטרור ברוסיה – כותב ניוזוויק במאמר ארוך.

עוד לפני שעשן הפיצוצים התפזר, החלו לעלות תיאוריות בדבר הפיגוע. ההנחה של רוב האנשים הייתה, שמדובר במוסלמים קיצוניים. תחנת החדשות של סנט-פטרסבורג הציגה מוסלמי עוזב את התחנה, תוך אמירה שהוא נראה כאילו יצא מפוסטר של דאעש. האדם המצולם אכן היה מוסלמי, אך מדובר היה בקצין במילואים של הצבא הרוסי שנלחם בצ'צ'ניה. היו שהאשימו את האוקראינים או את תומכיו של אלכסיי נבלני, פעיל האופוזיציה שרק שבוע לפני כן הביא ליציאתם של 60,000 מפגינים נגד הממשלה. באוקראינה טענו, כי מדובר בפיגוע שארגנה הממשלה הרוסית, בתור עילה לחידוש המתקפה על אוקראינה.

התגובה של הקרמלין הייתה אותה תגובה מוכרת. פוטין ניצב בפני המצלמות במבט קודר, והבטיח חקירה מלאה כמו גם מיצוי דין מוחלט עם המבצעים. חברי פרלמנט רוסים הסתערו על אויביה של רוסיה מבית ומחוץ, שוטרים עם כלבים וגלאי מתכות הוצבו ברחבי המדינה כדי להרגיע את הציבור. בשונה מפיגועי עבר באירופה, בלטה בהיעדרה הסולידריות הבינלאומית. דגל רוסיה לא הוצג על שער ברנדנבורג כפי שהוצג דגל בריטניה לאחר הפיגוע בפרלמנט. למעשה, העיר המערבית היחידה שביצעה מהלך כזה של סולידריות הייתה תל אביב.

תירוץ לחיזוק כוחו של הנשיא
התגובה הקבועה [צילום: דימיטרי לווצקי, AP]

יום לאחר הפיגוע, הציע סגן יו"ר ועדת ההגנה בפרלמנט הרוסי להשעות את כל מהלכי המחאה הציבוריים כדי "לשמור על ביטחון הציבור". חבר פרלמנט אחר הציע חקיקה שתפליל מפגיני אופוזיציה, וגם חקיקה שתדרוש מכל משתמש במדיה החברתית לספק את פרטי הדרכון שלו למשטרה

הפיגוע שימש גם כתירוץ לחיזוק כוחו של פוטין, כפי שהיה לאחר כל פיגוע ב-18 שנים האחרונות. ב-2004 הוא ביטל את בחירות המושלים לאחר משבר בני הערובה בבסלאן. ב-2010, לאחר פיגוע התאבדות ברכבת התחתית ברוסיה, הוא הרחיב את החקיקה להגבלת האינטרנט. ב-2013, לאחר פיגוע ההתאבדות בנמל התעופה הבינלאומי דומודדובו, הוא הרחיב את ההגדרה "קיצונים" כך שתכלול כל מתנגד לשלטון, מפעילי איכות הסביבה ועד היסטוריונים.

יום לאחר הפיגוע, הציע סגן יו"ר ועדת ההגנה בפרלמנט הרוסי להשעות את כל מהלכי המחאה הציבוריים. לדבריו, צעד שכזה חיוני לשמירה על ביטחון הציבור, מאחר שמחבלים מבצעים את פיגועיהם באירועים ובתאריכים משמעותיים. באותו זמן, ערכו הרשויות עצרות נגד טרור ברחבי רוסיה. לדברי מקור ממשלתי, עצרות האנטי-טרור שמגובות על-ידי הממשלה, יתנו "תשומת לב מיוחדת" לערים בהן התרחשו עצרות של האופוזיציה הרוסית. חבר פרלמנט אחר הציע חקיקה שתפליל מפגיני אופוזיציה, וגם חקיקה שתדרוש מכל משתמש במדיה החברתית לספק את פרטי הדרכון שלו למשטרה.

חבר בכיר במשמר הלאומי הרוסי אמר לניוזוויק, שאין אמצעים מוגזמים מדי כדי לשמור על חיי האזרחים הרוסים. אותו בכיר מתח ביקורת על הצביעות העולמית, כאשר לדבריו רוסיה מתמודדת עם טרור כמו שאר העולם, אבל כאשר היא פועלת נגדו – מגנים אותה. לפני כחודש, נפתחה יחידת סייבר ייעודית במשמר הלאומי הרוסי, שכל מטרתה היא ניטור האינטרנט והרשתות החברתיות, כדי למצוא "תוכן קיצוני". ביולי 2016 אמר מפקד משטרת מוסקבה, כי ישנה עלייה של 86% בקיצוניות באינטרנט, והמאבק בה יהיה בעדיפות עליונה למשטרה המוסקבאית.

לא ברור כיצד ניטור הרשתות החברתיות היה יכול לעצור את המחבל מסנט פטרסבורג, כאשר השלטונות הרוסיים לא זיהו אותו כאיום ביטחוני, מעיר ניוזוויק. באתר "וְקוֹנְטַאקְטֶה", הגרסה הרוסית לפייסבוק, לא הופיע בעמודו של המחבל כל סימן לקיצוניות איסלאמית. מה שכן הופיע הם קטעי אלימות, בעיקר קרבות רחוב ואגרוף.

אקברזון דזחלילוב, המחבל מסנט פטרסבורג, נולד בדרום קירגיזסטן, והיה אחד מאותם מיליונים שהציפו את רוסיה בתקווה לעבודה. בשנת 2011 הוענקה לו אזרחות רוסית והוא עבר לסנט פטרסבורג. לפי מקור במשמר הלאומי הרוסי, דזחלילוב ככל הנראה החל להפוך לקיצוני בשנת 2015, למרות שלא היה ידוע מאיפה שאב את הרעיונות הקיצוניים. רמז לכך התקבל בנטרול המטען השני, שהיה דומה למטענים שנמצאו בדאגסטן.


הרוסים עודדו הצטרפות לדאעש
מאוחדים בשנאה כלפיו [צילום: נטליה קולסניקובה, AP]

באותו תחקיר הובאה עדותו של לוחם שכזה, שלדבריו שירות הביטחון הפדרלי הרוסי הציע לו חסינות מפני תביעה, אם יסכים לקבל שם חדש, דרכון חדש וכרטיס בכיוון אחד לאיסטנבול. זמן קצר לאחר שהגיע לטורקיה, אותו לוחם חצה את הגבול לסוריה, והצטרף לאחד מארגוני המורדים שלאחר מכן נשבע אמונים לדאעש

המורדים האיסלאמיים ממשיכים להילחם בשלטונות הרוסים בצ'צ'ניה ובדאגסטן, למרות מאמציו של נשיא צ'צ'ניה וקרבתו לפוטין. בעיה משמעותית יותר עבור רוסיה, הוא הקשר בין המוסלמים בקווקאז לבין דאעש. ההערכה היא, ש-7,000-2,500 אזרחים רוסים לוחמים לצד דאעש בעירק ובסוריה, מה שמראה בבירור שהרוסים הם הקבוצה הלא-ערבית הגדולה ביותר שנלחמת לצד דאעש.

רבים מאותם לוחמים רוסים אף קיבלו סיוע משלטונות רוסיה להגיע להילחם לצד דאעש. דוח של רויטרס חשף במאי 2016, כי הרשויות ברוסיה עודדו קיצוניים איסלאמיים במדינה לעזוב ולהצטרף לדאעש, עוד לפני אולימפיאדת החורף בסוצ'י. באותו תחקיר הובאה עדותו של לוחם שכזה, שלדבריו שירות הביטחון הפדרלי הרוסי (FSB – המקבילה הרוסית לשב"כ) הציע לו חסינות מפני תביעה, אם יסכים לקבל שם חדש, דרכון חדש וכרטיס בכיוון אחד לאיסטנבול. זמן קצר לאחר שהגיע לטורקיה, אותו לוחם חצה את הגבול לסוריה, והצטרף לאחד מארגוני המורדים שלאחר מכן נשבע אמונים לדאעש.

ייצוא הקיצוניים עבד לזמן קצר, כאשר הבעיה שנוצרה היא מה יש לעשות עם אותם לוחמים כאשר יחזרו הביתה, מסביר ניוזוויק. גורמים ביטחוניים אומרים לעיתים קרובות, שהלחימה בטרור היא אחת הסיבות לכך שפוטין מסייע לנשיא סוריה, בשאר אסד. לפי ניקולאי קובאלב, ראש שירות הביטחון הפדרלי בשנים 1998-1996, וכיום חבר פרלמנט, ישנם אלפי אזרחים רוסיים הנלחמים בסוריה. לכן, זהו עניין של ביטחון לאומי לוודא שהם לא יביאו את האידיאולוגיה שלהם בחזרה לרוסיה.

לא ידוע כמה פעילי דאעש נהרגו בפעילות הרוסית בסוריה. מזכיר ההגנה האמריקני לשעבר, אשטון קרטר, אמר שרוסיה כמעט ולא עשתה כלום במלחמה בדאעש. מספר ימים לאחר שרוסיה תקפה מטרות של דאעש, פרסם דובר דאעש קלטת אודיו שבה קרא למוסלמים להצית ג'יהאד נגד הרוסים והאמריקנים. כשבועיים לאחר מכן, בסוף אוקטובר 2015, שלוחת דאעש בסיני הבריחה פצצה למטוס שהיה בדרכו לסנט פטרסבורג וכל נוסעיו נהרגו, במתקפה הקטלנית ביותר של דאעש עד כה.

גם קבוצות אחרות ברוסיה שמעו את קריאתו של דובר דאעש. ביוני 2015 אמיר קזמאט, אחד המורדים האיסלאמיים המבוקשים ביותר בצפון קווקאז, ערק מארגונו שנשבע אמונים לאל-קאעידה, הקים ארגון חדש ונשבע אמונים לדאעש. כיום ישנן שתי קבוצות עיקריות המתחרות על השליטה במורדים ברוסיה: אמירות הקווקאז המזוהה עם ג'בהת אל-נוסרה, ומחוז הקווקאז המזוהה עם דאעש. שני ארגונים אלו מאוחדים בשנאה לשני דברים: שיעים ורוסיה של פוטין.


הכוח התגבש אך הטרור נמשך
לשנות את השיח הבינלאומי [צילום: איוון סקרטרב, AP]

פוטין תמרן את המצב כך, שכל איום על רוסיה רק מחזק את הטיעון לפיו המדינה זקוקה למנהיג חזק. בנוסף לכך, הדבר הופך את מבקריו לבוגדים, המבקרים את הנשיא כאשר המדינה נמצאת תחת איום

אם דאעש הוא האחראי לפיגוע בסנט פטרסבורג, זהו דבר שעדיין דרוש בירור. ידוע, כי שירות הביטחון הפדרלי עצר אדם בעל קשרים לדאעש, שחזר מהלחימה בסוריה. אותו אדם הזהיר מפני ביצוע פיגוע, אך מאחר שהוא היה בתחתית ההיררכיה ולא הייתה לו תמונת מצב מלאה, שירות הביטחון יכול היה לנקוט בפעולה ממשית יותר.

השאלה המרכזית היא, האם מדובר באירוע חד-פעמי, או בפיגוע ראשון מבין פיגועים רבים אחרים. כמו-כן נשאלת השאלה, האם פיגועים אלו יערערו את השלטון של פוטין או יחזקו אותו. פוטין הוכיח את יכולתו לעמוד מול טרור. במקום ליצור משבר פוליטי לאחר הפיגוע במטוס, פוטין ניצל את המצב כדי להעלות את הלגיטימציה לפעילות הרוסית בסוריה. פוטין תמרן את המצב כך, שכל איום על רוסיה רק מחזק את הטיעון לפיו המדינה זקוקה למנהיג חזק. בנוסף לכך, הדבר הופך את מבקריו לבוגדים, המבקרים את הנשיא כאשר המדינה נמצאת תחת איום.

במקביל לכך, דיפלומטים רוסים ניצלו את הפיגוע כדי להעביר את השיח הבינלאומי מאוקראינה והטענות על התערבות רוסית בבחירות, לשיח של התמודדות מול בעיה משותפת של טרור. שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר לעיתונאים, שפיגוע זה מדגים את החשיבות של הגברת המאמצים המשותפים כדי להתמודד עם רוע זה.

המוניטין של פוטין נבנה על היותו קשוח. במהלך השנים, אמר בריאן ויטמור מחבר הבלוג "כוח אנכי" על רוסיה, שהכוח התגבש, המחלוקת נדחקה הצידה אך הטרור נמשך. ולמרות הכל, רוסיה ממשיכה לצפות מהקרמלין שיגן עליה.

תאריך:  16/04/17   |   עודכן:  16/04/17
אריאל י. לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פוטין נשכר מהטרור
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הגוי..
17/04/17 11:00
2
הגוי..
17/04/17 13:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  יומן עולמי
למרות ההפסדים של דאעש בעירק ובסוריה, לא ניתן להתעלם מיכולתו של הארגון להמשיך ולבצע (או להוות השראה) לפיגועים במדינות רבות. בשבועות האחרונים, הארגון נטל אחריות על פיגועים בשבדיה, בריטניה ומצרים. מעבר לכך, לא ניתן להתעלם מתופעת הלוחמים הזרים שחוזרים למדינות מוצאם. השבועון טיים סוקר (15.4.17) את המדינות המובילות המהוות מקור עבור לוחמים זרים לדאעש.
16/04/2017  |  אריאל י. לוין  |   מיוחדים ברשת
"ביטחון מחשבים" - זו סתירה במונחים, אומר השבועון אקונומיסט, ובכל זאת מציע כמה דרכים לשמירה לכל הפחות על ביטחון יחסי של המכשיר החשוב ביותר בחיינו.
16/04/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
שבוע לפני הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות צרפת, המרוץ צמוד יותר מאי פעם. דבר אחד נראה ודאי: מארין לה-פן תעלה לסיבוב השני, אולי אפילו תנצח בסיבוב הראשון. אבל מי יתמודד מולה? רוב הסקרים אומרים שיהיה זה עמנואל מקרון, המתמודד כמועמד עצמאי וממוקם במרכז המפה הפוליטית. אבל אין לבטל את סיכוייו של המועמד השמרני פרנסואה פיון, ואפילו לא את אלו של הקומוניסט ז'אן-לוק מלנשון.
16/04/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
אזרחי טורקיה יכריעו בשבוע הבא (16.4.17) האם לאמץ את הרפורמות החוקתיות שמציע הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן. פורמלית, מדובר במעבר מדמוקרטיה פרלמנטרית לדמוקרטיה נשיאותית. מעשית – כותב השבועון אקונומיסט – מדובר בהענקת כוח מוחלט לארדואן, תוך שהמדינה הולכת ומדרדרת לדיקטטורה.
14/04/2017  |  אריאל י. לוין  |   מיוחדים ברשת
ממשל אובמה ביקש מידע מודיעיני רגיש על חברים בצוות המעבר של דונלד טראמפ - מלמד מסמך מסווג שנחשף (14.4.17) בידי פוקס ניוז. מדובר בנוהל להעברת מידע מסווג לאנשי הממשל החדש, שנחתם שבועיים לפני השבעתו של טראמפ.
14/04/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   יומן עולמי  /  מי ומי  
19% מהסלולריים - מזויפים  /  איתמר לוין
האסטרונאוט ג'ון גלן מת בגיל 95  /  איציק וולף
זהירות: נזירים פושעים  /  איתמר לוין
מלך ה"פליפ-פלופ"  /  איתמר לוין
מחבטים ודולרים  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il