|   15:07:40
דלג
  אדלינה קליין  
משוררת, מבקרת ופובליציסטית, עורכת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הקשר והפשר

'שכונת סיידוף' בשירתם של האחים הרצל ובלפור חקק - "הן בבתים האלה נברא על העולם, הרוח, הדמיון היו בנשמתם"
20/04/2017  |   אדלינה קליין   |   כתבות   |   תגובות
שחרית לנצח ורשות לתיקון עולם [צילום: תפארת חקק]

שמות הספרים החדשים: הרצל חקק/ שחרית לנצח, בלפור חקק/ רשות לתיקון עולם.

על השיר: היינו כחולמים (ע' 13)

וְאָנוּ שֶׁבְּיַלְדּוּתֵנוּ
הָיִינוּ כְּחוֹלְמִים בִּזְהִירוּת
שָׁבִים עַתָּה
לִשְכוּנַת בָּתֵי סַיְדּוֹף
בָּאִים מִן הַחֲלוֹמוֹת
וּמִן הָעֵרוּת
אֵינֶנּוּ מַרְפִּים מִבּוֹרוֹת הַמַּיִם שֶׁאֵינָם עוֹד
צָרִים עַל הַשְּׁכוּנָה
לֵילוֹת וְיָמִים
שׁוֹאֲבִים שׁוּב מֵימֵיהֶם הַזּוֹרְמִים.
מִגְדַּל דִּירוֹת עוֹמֵד עַכְשָׁיו
עַל הֶחָצֵר וְהַבּוֹרוֹת
וְעֵץ הָעֲרָבָה
וְאָנוּ מַקִּיפִים אֶת הַבּוֹרוֹת
פַּעֲמַיִים בְּאַהֲבָה.
אָנוּ הַיְּלָדִים שֶׁל אָז
נָאִיר אֶת הַמִּגְדָּל
הַנּוֹגֵהַּ זָהָב
נָאִיר אֶת הַמַּעְיָן
הַנּוֹבֵעַ תַּחְתָּיו.
שַׁבְנוּ הַיּוֹם אֶל הַמָּקוֹם
רְחוּצֵי רַגְלַיִם וְיָדַיִם
אֶל הֶחָצֵר הַיְּשָׁנָה
שֶׁהִיא טְהוֹרָה כַּעֲזָרָה.
נִכְנָסִים אָנוּ אֶל הַמָּקוֹם
בִּשְׁעַת הַזְּרִיחָה
בִּשְׁעַת הַהַקְטָרָה.
בְּתוֹךְ הָעֲזָרָה שֶׁל הַכֹּהֲנִים
בֶּחָצֵר הַפְּנִימִית
נִהְיֶה כָּאן, נְשָׁרֵת בַּקֹּדֶשׁ
אַנְשֵׁי הַתָּמִיד.

התיאורים של בלפור חקק ביצירה באות מזווית השקפתו של ילד שחווה את תום הנעורים; את אהבת המקום והזמן; את אהבת הבריות שדמותם נחקקה בליבו. אף כי זיכרונות ילדותו נשאבו ברובן מחלומות רחוקים, נמצא בשיר ערוּת גבוהה הטבולה במציאות של ההווה המתהווה (תרחיש שאינו יפה ואינו מרגש כאז).

..." מִגְדַּל דִּירוֹת עוֹמֵד עַכְשָׁיו/עַל הֶחָצֵר וְהַבּוֹרוֹת וְעֵץ הָעֲרָבָה"...

התקוממות עזה תוקפת את נפש היוצר, והוא כותב בלשון
רבים: ..." אָנוּ הַיְּלָדִים שֶׁל אָז/נָאִיר אֶת הַמִּגְדָּל הַנּוֹגֵהַּ זָהָב/נָאִיר אֶת הַמַּעְיָן הַנּוֹבֵעַ תַּחְתָּיו."...

ברור שלא ניתן לשנות פני ההווה ולהשיבו לאחור - לא מבחינת האוכלוסייה שגדלה; לא מבחינת הערים שהתפתחו; ולא מבחינת הצרכים שהשתנו עם השנים.

המשורר אשר ער לכל התהפוכות שהתחוללו, מדגיש ורושם: ..." שַׁבְנוּ הַיּוֹם אֶל הַמָּקוֹם/רְחוּצֵי רַגְלַיִם וְיָדַיִם/אֶל הֶחָצֵר הַיְּשָׁנָה/שֶׁהִיא טְהוֹרָה כַּעֲזָרָה."...

תמונת המקום, מעוגנת ושמורה מכל משמר בנפש היוצר, המנסה לומר לנו כעת, כי הוא עצמו, כיתר תושבי המקום בגר והשתנה יחד עם הסובב - המחדש פניו ללא הרף וללא ליאות.

אך אותו 'הילד' שבנפשו, מסרב לקבל ולעכל את העובדה כי נוף ילדותו מהעבר נגוז כלא היה מול עיניו הבוגרות: ..."

בִּזְהִירוּת/שָׁבִים עַתָּה לִשְכוּנַת בָּתֵי סַיְדּוֹף בָּאִים מִן הַחֲלוֹמוֹת וּמִן הָעֵרוּת/אֵינֶנּוּ מַרְפִּים מִבּוֹרוֹת הַמַּיִם/שֶׁאֵינָם עוֹד/צָרִים עַל הַשְּׁכוּנָה לֵילוֹת וְיָמִים/ שׁוֹאֲבִים שׁוּב
מֵימֵיהֶם הַזּוֹרְמִים."...

ולבד מהגעגועים למראות השכונה, צרובה בנפשו הילת וקדושת השבתות והחגים של פעם. והוא מנסה ללקט לאחות ולתעד מחדש את עולם ילדותו ולהשאירה נצחית כשהייתה: ..." נִכְנָסִים אָנוּ אֶל הַמָּקוֹם/בִּשְׁעַת הַזְּרִיחָה/ בִּשְׁעַת הַהַקְטָרָה./בְּתוֹךְ הָעֲזָרָה שֶׁל הַכֹּהֲנִים/בֶּחָצֵר הַפְּנִימִית/נִהְיֶה כָּאן, נְשָׁרֵת בַּקֹּדֶשׁ/אַנְשֵׁי הַתָּמִיד.

בהדגישו את המילים: 'אנשי התמיד' - הוא מרמז על בריות שאינם סוטים מהדרך הישרה, ודוגלים תמיד באמת הפנימית שבנפשם. עולמם, סב סביב: האמונה; הדת; המסורת; המנהגים; ושפת הקודש.

הם הם אלו אשר מחזיקים, משמרים ומעבירים לדורות הבאים אחריהם, את 'אש התמיד'.

על השיר: הכתובת והצליל (ע' 31)

בָּאֹפֶל רָאוּ הַכֹּל. שָׁנָה שָׁנָה.
דּוֹרֵנוּ רָעַד בְּאוֹתָהּ תְּמִסָּה.
מְשַׁנָּה תָּוִים. צֹפֶן אוֹר
הִכְחִיל בְּתוֹךְ הַכְּבִיסָה.
סִפּוּר דּוֹרָם נִשְׁמַע בְּלִבִּי
חָלוּד לְסֵרוּגִין.
מְטַפְטֵף וְרָפֶה. קָסוּם
וְאוֹרְלוֹגִין. מִשְׁתַּנֶּה
בְּאֹדֶם עַתִּיק
וְהוֹפֵךְ. שִׂיחָה אִטִּית
לְיַד שֻׁלְחַן קָפֶה.
הַלֵּב עוֹד נִצְבָּט מְקַוֶּה.
כְּשֶׁיָּשַׁבְנוּ זֶה מוּל זֶה,
מוּלֵנוּ תָּהוּ, יָדַעְנוּ שֶׁהָיִינוּ
אַנְשֵׁי הַזְּמָן הַהוּא.
נְכוֹנִים לְהִצָּרֵף. לִהְיוֹת מֻתָּכִים בְּחֶדְוַת הַשָּׂפָה שֶׁשָּׁבָה לְעַצְמָהּ.
כֹּה רָצִינוּ לִהְיוֹת רֵאשִׁית
אֻמָּה. בָּתֵּי סַיְדּוֹף.
קְהִלָּה וּנְשָׁמָה, אֵיזוֹ עָצְמָה.
מִלָּה. חֶמְלָה. שָׂרָף.
טִפָּה מִן הַחֹפֶן.
זָהָב נִצְרַב בָּאֹפֶל.
הַכְּתֹבֶת. רְחוֹב יָפוֹ 153.
הַתְּעוּדָה שֶׁהָיְתָה לָנוּ לְסִפּוּר שׁוֹשֶׁלֶת:
הָעֵץ, הַבּוֹר, קוֹלָם.
הֵן בַּבָּתִּים הָאֵלֶּה
נִבְרָא כָּל הָעוֹלָם.
הָרוּחַ, הַדִּמְיוֹן
הָיוּ בְּנִשְׁמָתָם.
בָּאִים יְלָדִים. חוֹצִים זְמָן
כְּמַפְלִיגִים בְּיַבָּשָׁה.
לְהַצִּיל אוֹתָהּ אִוְשָׁה. לְהַצִּיל גּוּף. לְהַצִּיל מִלִּים. נֶפֶשׁ. לְחוֹלֵל מֵחָדָשׁ
הִיסְטוֹרְיָה קְדוֹשָׁה.

המשורר הרצל חקק הבכור מבין האחים התאומים, ממשיך באותו קו של בלפור את כתיבתו על 'אנשי התמיד' אך הוא קורא להם: 'אנשי הזמן ההוא'.

למרות השוני בסגנון כתיבתם, הקוד בהעברת המסרים
נכתב מבחינתם 'בתמימות דעים' ובשותפות, לאורך כל הדרך.
לכן גם ההשוואות בנקודות התפיסה ובזווית ראיה מגיעות מהערכים אשר ספגו בילדותם ושעל ברכיהן חונכו וצמחו.

בשירתו שכאן, נוגע גם הרצל, בשכונת 'בתי סיידוף'.
וכך הוא רושם: ..." כֹּה רָצִינוּ לִהְיוֹת רֵאשִׁית/אֻמָּה. בָּתֵּי סַיְדּוֹף. קְהִלָּה וּנְשָׁמָה,/אֵיזוֹ עָצְמָה. מִלָּה. חֶמְלָה. שָׂרָף./ טִפָּה מִן הַחֹפֶן. זָהָב נִצְרַב/בָּאֹפֶל."...

ובהמשך לשירו של בלפור, גם בשירו של הרצל (שכאן)
מבחינים (בסיומו של השיר), בפתח המצביע להתחלה ולראשיתם של הדברים. מטרתו שואפת, לשייך את העבר להווה ולהדביק את הפאזל לתמונה של 'שלמות' שתשתמר לעד. קרי: ..." בָּאִים יְלָדִים. חוֹצִים זְמָן כְּמַפְלִיגִים/בְּיַבָּשָׁה. לְהַצִּיל אוֹתָהּ אִוְשָׁה./לְהַצִּיל גּוּף. לְהַצִּיל מִלִּים./נֶפֶשׁ. לְחוֹלֵל מֵחָדָשׁ/הִיסְטוֹרְיָה קְדוֹשָׁה."...

בשירו זה מעביר הרצל תמונה שלמה על מצבו הרעוע של העם היהודי הנרדף מאז ומעולם בשל יהדותו. (ראה פתיחת השיר): ..." בָּאֹפֶל רָאוּ הַכֹּל. שָׁנָה שָׁנָה./דּוֹרֵנוּ רָעַד בְּאוֹתָהּ תְּמִסָּה. מְשַׁנָּה/תָּוִים. צֹפֶן אוֹר הִכְחִיל בְּתוֹךְ/ הַכְּבִיסָה./סִפּוּר דּוֹרָם נִשְׁמַע בְּלִבִּי/ חָלוּד לְסֵרוּגִין. מְטַפְטֵף וְרָפֶה."...

ציפיותיו של תאודור הרצל (חוזה המדינה), בחזונו להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, אכן התממש בסופו של דבר. כשבהמשך, גם התעוררה 'תחיית השפה העברית' על-ידי אליעזר בן-יהודה אשר הפך את חלומו, למציאות ולשלמות אחת (ניתן לראות במשפט הבא, עד מה כמהה הנפש להיטמע בשפה העברית הנכספת): ..." נְכוֹנִים לְהִצָּרֵף. לִהְיוֹת מֻתָּכִים/בְּחֶדְוַת הַשָּׂפָה שֶׁשָּׁבָה לְעַצְמָהּ."...

כידוע, שמותיהם של התאומים בלפור והרצל שנולדו
ב-1948 הוענקו להם על-ידי אמם סעידה שמשפחתה חוותה את הפרעות והפוגרום בו נרצחו שני אחיה בטבח הנורא שהתחולל ביהודי בגדד בשנת 1941 - עם עלותו של המשטר הנאצי לשלטון בעירק – בראשותו של ראשיד עאלי אל בילאני (אשר ביצע הפיכה צבאית והדיח את שלטון המלוכה).

התאומים הרצל ובלפור הרגישו עצמם 'כילדי העצמאות' עם קום מדינת ישראל המתחדשת, שכן שמותיהם היוו עבורם סמל להקמת המדינה אשר קיבצה והשיבה אל חיקה את העם היהודי מהפזורות. (משפחת חקק עלתה לישראל בשנת 1950).

מכאן, לא נוכל לעבור לסדר יום בלא להזכיר את כתובת ביה"ס 'אליאנס' שעמד על תילו ברחוב יפו 153 משם ינקו
ילדי העולים, בתוכם האחים התאומים הרצל ובלפור את השפה העברית אשר ידעו אותה על בוריה. לא רחק היום והם נבחרו לחתני התנ"ך העולמי לבני נוער וזכו במקום הראשון והשני בתחרות, אשר הפך מבחינתם 'לסיפור חלום' שהתגשם העובר בשושלת, לדורות הבאים.

כן ניווכח שגם בשירתו של הרצל, (כמו בשירתו של בלפור) - 'העץ' 'והבור, מאוזכרים. ואף מחוזקים ומודגשים ביתר שאת, מזווית מבטו ופרשנותו של הילד את ראיית 'העולם': ..."הָעֵץ, הַבּוֹר, קוֹלָם./הֵן בַּבָּתִּים הָאֵלֶּה נִבְרָא כָּל הָעוֹלָם./הָרוּחַ, הַדִּמְיוֹן הָיוּ בְּנִשְׁמָתָם."...

פסיפס שירתם של הרצל ובלפור חקק קשה כאבן צור וחצובה לתלפיות. ההתעמקות ביצירתם המורחבת צורכת חשיבה מעמיקה ובחינה מחודשת המעלה על הפרק תהיות, המהוות השלכות לסוגות שונות אשר דורשות מחקר מקיף וממצה.

הערה: הספרים ראו אור בסיוע קרן יצחק לייב ורחל גולדברג – קרן קיימת לישראל; וקרן אקו"ם "לקידום היוצר והיצירה הישראלית".
תאריך:  20/04/2017   |   עודכן:  23/04/2017
אדלינה קליין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא בכדי נחשבת לימה כבירת הגסטרונומיה של אמריקה הלטינית. אחרי ככלות הכל משקף המטבח הפרואני, הנחשב לדוגמה, אלפי שנות היסטוריה קולינרית, על השפעותיה השונות והמגוונות. מסתבר שההיבט הגסטרונומי בפרו הצליח לחצות את גבולות הדוכנים שבשוק ולהגיע אל כותרות המגזינים הנחשבים בעולם לבישול.
20/04/2017  |  ראובן לייב  |   כתבות
אומרים שאיזון בחיים זה שם המשחק. הגוף שלנו הוא סופר מדויק, הוא נותן לנו סימנים שאנחנו לא מקשיבים לו. הוא כמו בלון שאם מנפחים אותו יותר מדי, הוא עלול מתפוצץ ללא התראה מוקדמת.
19/04/2017  |  אורי סלע  |   כתבות
אחרי החגים כבר כאן. כולנו אכלנו קצת יותר מדי ומרגישים כבדים גם בגוף וגם בלב. איך מתחילים? איך חוזרים לשגרה? ואיך משלבים את הלחם בצורה נכונה בתפריט?
19/04/2017  |  חלי ממן  |   כתבות
חכמים אסרו את השימוש בחמץ שעבר עליו הפסח. בהלכה זו אנו נפגשים בבית וברכישת מוצרים:
19/04/2017  |  יצחק דביר  |   כתבות
בין ישראל לפרו אין, אומנם, יחסים דיפלומטיים, אבל הקשרים בין שתי המדינות בהחלט חמימים. נשיאה הנוכחי של פרו, פדרו קושינסקי, הוא יהודי, וגם בנשיאה לשעבר, אלחנדרו טולדו, דבק דם של "בני ברית", בהיותו אף הוא ממוצא יהודי, לפחות על-פי השמועות בארצו, ובשל נישואיו לישראלית לשעבר, אליאן קארפ, כשהשניים ביקרו לא מכבר בישראל., שלה הם רוחשים אהדה לבבית.
19/04/2017  |  ראובן לייב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il