|   15:07:40
דלג
  ורד כהן  
עורכת דין משרד בר-און ,כהן, עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

  רענן בר-און  
שותף, עורך דין בר-און, כהן, משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

ביטול עסקה והחזר כספי

פסח מאחורינו, ורבים חפצים להחזיר מתנות שקיבלו לרגל החג ולקבל החזר כספי. אחרים התחרטו על רכישת חפצים לעצמם (בגד, נעליים, רהיט, תכשיט) וחפצים להחזירם ולקבל את כספם. להלן מדריך מקוצר - האם ומתי ניתן לבטל עסקה ולקבל החזר כספי?
20/04/2017  |   ורד כהן, רענן בר-און   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: משה מילנר/לע"מ]

תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה), תשע"א - 2010 מקנות לצרכן, בתנאים מסוימים, את הזכות לבטל עסקות באופן חד-צדדי, ואפילו ללא סיבה, ולקבל את כספו חזרה.

החזר כספי למתנות

קבלת החזר כספי אפשרית גם לגבי מוצרים שקנינו לעצמנו, וגם לגבי מוצרים שקיבלנו במתנה. כך, ניתן לקבל החזר כספי מלא גם על החזרת מתנות, בתנאי שיש בידינו את השובר המתאים (פתק החלפה או הוכחה אחרת לגבי עצם ביצוע העסקה, מועדה, הסכום ששולם בעדה ואמצעי התשלום), ובתנאי שהמתנה לא שולמה באמצעות תווי קניה או כרטיס מגנטי נטען.

חמשת התנאים הבסיסיים הינם

אחד - המוצר עלה יותר מ-50 ש'לים (מגבלת הסכום חלה רק על מוצרים. שירות ניתן לבטל בכל סכום. אין מגבלת סכום, וערכו יכול להיות נמוך מ-50 ש"ח).

שני - המוצר נותר באריזה המקורית של היצרן ולא נפגם.
שלישי - לא נעשה במוצר שימוש.

רביעי - הצרכן החזיר את המוצר לחנות במועד המפורט בתקנות.
חמישי - הצרכן הציג הוכחת קניה (פתק החלפה, חשבונית, סרט קופה, או הוכחה אחרת לביצוע העסקה, מועדה, הסכום ששילם הצרכן בעדה ואמצעי התשלום).

כאשר מתקיימים התנאים לעיל - יש להגיע לבית העסק עם המוצר והחשבונית, סרט הקופה או פתק ההחלפה, ועקרונית בית העסק חייב להשיב את הכסף, בניכוי דמי ביטול.

מתי ניתן לבטל?

יש לזכור, שפרק הזמן שבו אפשר לבטל עסקה משתנה ממוצר למוצר, כמפורט בתקנות. להלן דוגמאות.

ברכישת המוצרים הבאים ניתן לבטל את העסקה בתוך 14 מים מהיום שבו הצרכן קיבל את המוצר: ריהוט, ציוד לבית ולגן, למעט כלי אוכל לא ארוזים, מכשירים חשמליים ואלקטרוניים, כולל ציוד קצה (מודם, טלפון סלולרי, ממיר, צלחת לווין), מוצרים הארוזים באריזתם המקורית, מוצרים שהוזמנו על-ידי הצרכן ועדיין לא סופקו לו, מטהר מים ומתקן למים מינרלים, שעונים.
ברכישת המוצרים הבאים ניתן לבטל את העסקה בתוך 2 ימים מיום הרכישה, לא כולל ימי מנוחה (בתנאי שתווית המחיר על המוצר לא הוסרה): ביגוד, הנעלה.

ברכישת המוצרים והשירותים הבאים ניתן לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום עשיית ההסכם, בתנאי שהביטול ייעשה לפחות 14 ימים שאינם ימי מנוחה לפני מועד תחילת השירות: שירותי הארחה, נסיעה, נופש ובילוי (אם אינם מתבצעים במלואם מחוץ לישראל). חוגים וקורסים, פרט לקורס פסיכומטרי, שעבורו קיימות הוראות ספציפיות בחוק הפיקוח על מכונים פסיכומטריים.

ברכישת המוצרים והשירותים הבאים ניתן לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום עשיית העסקה או מיום מסירת חוזה בכתב או מסמך גילוי נאות (לפי המאוחר), בין אם הוחל במתן השירות ובין אם לאו, גם כאשר העסקה היא לתקופה קצובה: שירותי קוסמטיקה ואסתטיקה, כולל טיפולי הסרת שיער. עסקת נופש ארוכת טווח הנמשכת על פני תקופה העולה על שנה, שבה תמורת תשלום הצרכן מקבל בעיקר את הזכות לקבל הנחות או הטבות הנוגעות ללינה בנוסף על השירותים האחרים (למשל נסיעה). חברות או מנוי במועדון הנחות. שירותי טלפוניה נייחת או ניידת. שירותי אינטרנט. שירותי כבלים ולווין. חברות או מנוי במועדון כושר, כולל מועדון בריאות כגון ספא. חברות או מנוי במועדון היכרות ושידוכים. מנוי להגרלות והימורים.

ברכישת רכב חדש מיבואן ניתן לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום עשיית העסקה, בתנאי שהרכב לא נרשם על שם הצרכן במשרד הרישוי (לא חל על רכב יד שנייה).

ברכישת תכשיט שהמחיר ששולם תמורתו אינו עולה על 3,000 ש"ח, ניתן לבטל את העסקה עד תום יומיים מיום הרכישה (לא כולל ימי מנוחה).

מה אי-אפשר להחזיר?

מוצרים שאין להם אריזה מקורית, כי לא ניתן להוכיח אם נעשה בהם שימוש או לא. מוצרים שיוצרו על-פי בקשת הצרכן, במיוחד עבורו על-פי מידות או דרושות מיוחדות.

מוצרי מזון, תרופות ותוספי תזונה, תכשיט שהמחיר ששולם בעדו גבוה מ-3,000 שקלים, למעט שעונים. שירותי הארחה, נסיעה, חופש ובילוי המתבצעים במלואם מחוץ לישראל, מינוי להגרלות והימורים, מוצרים הניתנים להקלטה, לשעתוק או לשכפול, הלבשה תחתונה ובגדי ים.

כמו-כן, אין זכות ביטול כאשר התשלום עבור העסקה בוצע באמצעות תווי קניה, שובר מתנה או כרטיס מגנטי נטען. יש לזכור, כי לגבי מוצרים אלה שאינם נכללים בתקנות ביטול עסקה - עדיין יש חובה על בית העסק להציג שילוט ברור לגבי מדיניות ההחזרה של מוצרים. בהעדר שילוט כזה - החנות חייבת להחזיר כסף עבור כל מוצר שהוא!.

מועד ואופן החזרת התמורה

החזרת התמורה תהיה במועד ביטול העסקה ככל שניתן או במועד הקרוב ביותר לכך ולא יאוחר מ-7 ימי עסקים, ותיעשה באותו אופן שבו נעשה התשלום.

היה התשלום במזומן - החזרת התמורה תהיה במזומן או בשיק מזומן ;
היה התשלום בשיק - אם נפרע השיק החזרת התמורה תהיה תוך 5 ימים מהמועד שנפרע;

היה התשלום בכרטיס אשראי - יבטל העוסק את החיוב, ואם זוכה חשבונו של העוסק ישיב העוסק לצרכן את הסכום שזוכה בו במזומן או בשיק מזומן, או יודיע לחברת כרטיסי האשראי של הצרכן על ביטול העסקה וחברת כרטיסי האשראי תזכה את כרטיס האשראי של הצרכן מיידית בסכום החיוב. זאת, בלבד שהיה באפשרותה של חברת כרטיסי האשראי להיפרע מהעוסק בשל העסקה שבוטלה. ואם לא היה ניתן לזכות את כרטיס האשראי של הצרכן כאמור - ישיב העוסק לצרכן את התמורה במזומן או בשיק מזומן.

דמי ביטול

תקנות ביטול העסקה קובעות, שבית העסק רשאי לגבות מהצרכן דמי ביטול בגובה 5% ממחיר המוצר או מערך השירות או 100 ש"ח לפי הנמוך שבהם. אם העסקה בוצעה בכרטיס אשראי, ובית העסק הוכיח לצרכן כי חברת כרטיסי האשראי או גוף אחר שעימו התקשר בית העסק לביצוע סליקת כרטיסי אשראי גבו ממנו תשלום בעד סליקת כרטיס האשראי בעסקה שבוטלה, רשאי בית העסק לחייב את הצרכן גם בתשלום שנגבה ממנו.

דמי הובלה והתקנה

דמי הובלה ודמי התקנה של מוצרים אותם רוצים להחזיר יחולו על הצרכן / הלקוח. לדוגמה, לא ניתן לקבל החזר עבור הובלה של ריהוט שהוזמן או התקנה של מכשיר חשמל.

מס רך מוסף

לגבי מוצרים שנקנו בצירוף מע"מ במרכז הארץ אך הוחזרו באילת - ההחזר יבוצע לפי המחיר המלא אותו שילם הצרכן. הכלל הוא: החזר לפי מה ששולם בפועל.

ואם למרות זאת בית העסק מסרב להחזיר כסף?

הצרכן יכול להגיש תביעה לבית משפט לתביעות קטנות ולנהל הליך אזרחי בינו לבין בית העסק. המועצה לצרכנות פירסמה דוגמאות לכתבי תביעה (המתאימות למוצר רגיל, מוצר חשמלי, שירות ועוד), ואלה יכולות לשמש בסיס לניסוח עצמאי של כתב התביעה.

באחד המקרים שהגיעו לדיון בבית משפט לתביעות קטנות בחדרה, רכשה התובעת שמלה לחתונת בתה, לאחר יומיים הגיעה לחנות והודיעה שהיא מעוניינת לבטל את העסקה, אך נתקלה בסירוב. בית המשפט קבע, שהתקנות החדשות "שינו את כללי המשחק" ביחס לכוחו של הצרכן להשיב מוצר שרכש, אפילו ללא כל סיבה. בית המשפט קבע, שהתובעת ביקשה לבטל את העסקה לאחר יומיים, ועמדה בנטל להראות שהיא זכאית לקבל את התמורה ששילמה אף מבלי להציג טעם לביטול. עוד נקבע, כי גם אם הייתה מבקשת לבטל את העסקה לאחר יותר משני ימי עסקים, עדיין הייתה יכולה לעשות כן, משום שבית העסק לא הציג שלט בחנות בדבר מדיניות החזרת מוצרים, ולכן חלה החזקה בחוק לפיה מדיניות בית העסק לגבי החזרת טובין שלא עקב פגם היא מתן אפשרות לצרכן להחזיר לו את הטובין.

במקרה אחר, תובע קיבל במתנה מוצרים שרכשו עבורו מחנות מוצרים לבית. הוא ביקש להחזיר את המוצרים ולקבל זיכוי כספי, ומסר את פתק ההחלפה. החנות הסכימה לתת לו טופס זיכוי ולא זיכוי כספי, בטענה שעל המוצרים שולם באשראי והיא טרם זוכתה עבור התמורה במועד ביטול העסקה. בית המשפט קיבל את התביעה וקבע, כי לא הייתה כל מניעה שלאחר זיכוי חשבונה של החנות יומר טופס הזיכוי שנתנה לתובע בכסף מזומן, ולא היה מקום לאלץ אותו להסתפק בזיכוי בלבד.

ונסיים בדוגמאות עימן פתחנו:

לגבי מארז הטיפוח - ניתן לקבל החזר כספי על מארז הטיפוח אם המוצר ארוז באריזתו המקורית, מחיר המוצר גבוה מ-50, האריזה לא נפתחה והצרכן ביטל את העסקה תוך 14 יום מיום קבלת המוצר.
ולגבי שרשרת הזהב - צרכן רשאי לבטל עסקה לרכישת תכשיטים שמחירם אינו עולה על 3000 ש"ח, אם הצרכן ביטל את העסקה בתוך יומיים שאינם ימי מנוחה אחרי יום הרכישה, והוכח כי השרשרת עוד לא יוצרה עד מועד הביטול.

הכותבים הם ממשרד בר-און, כהן, עורכי – דין, אשר מדורג כמשרד מוביל בישראל בעריכת דין, ובכלל כך בתחום הליטיגציה – התדיינות בבית המשפט, דיני משפחה ודיני ביטוח ונזיקין, כולל רשלנות רפואית.
תאריך:  20/04/2017   |   עודכן:  20/04/2017
ורד כהן, רענן בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ספר שראה אור ב-2015 ועוסק במידה רבה בטראומות השואה והנכבה, עורר פולמוס ציבורי. הספר, "השואה והנכבה" (עורכים: בשיר בשיר ועמוס גולדברג. הוצאת מכון ון ליר והקיבוץ המאוחד, 367 עמודים), מציג תובנה מרכזית - הן השואה והן הנכבה הם אירועים מכונני זהות. הראשון, אירוע מכונן זהות יהודית-ישראלית והשני, מכונן זהות פלשתינית. הביקורת טענה ועדיין טוענת שהספר לא דן בשאלה אחת מהותית, שגוזלת משני העמים את יכולת ההידברות: איך להפוך את טראומת השואה לנחלת העבר?
20/04/2017  |  תרצה הכטר  |   מאמרים
אחת מתריי"ג מצוות היא "לא תוסיפו על הדבר אשר אנוכי מצווה אתכם ולא תגרעו ממנו" (דברים ג, ב).
20/04/2017  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
כאשר דונלד טראמפ גבר על הילרי קלינטון בבחירות לנשיאות האמינו רבים במחנה הימין הישראלי שחלומם התגשם. הממשל החדש, כך התרשמו רבים, ידידותי מאוד כלפי ישראל ותומך במדיניותה של ממשלת נתניהו הן מול הפלשתינים והן בנושא אירן. התחושה הייתה שהנשיא טראמפ מוקף יהודים אמריקנים התומכים בתנועת ההתנחלות, ולכן יהיה סוף ללחצים מצד הממשל להפסיק את הבנייה בהתנחלויות, או למצער להגבילה. אולם המגעים בין ממשלת ישראל לממשל טראמפ בסוגית ההתנחלויות המחישו שצפיות אלה לא היו מבוססות.
20/04/2017  |  שלמה ברום, אודי דקל  |   מאמרים

20/04/2017  |  אברהם הללי  |   מאמרים
הרשות הלאומית להגנת הסייבר פרסמה (יום ג', 18.4.17) טיוטה ראשונה לתורת ההגנה הארגונית. לכשתתפרסם הגרסה הסופית של הספר, הוא אמור להיות מעין תנ"ך לארגונים ממגזרים שונים, שימפה וידריך את הגורמים הרלוונטיים כיצד יש להכין את הארגון טוב יותר למתקפות. התוכנית מתארת חמישה שלבים שכוללים תכנון, מיפוי יעדי ההגנה, איתור והגדרות מה נעשה ומה לא, משם לשלבי התכנון ועד לביצוע ולשמירה עדכנית. מדובר בפעולה חשובה שיש לברך עליה.
20/04/2017  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il