|   15:07:40
דלג
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

שאלת החופש לבחור בדת

עקרון העל של האמונה הוא הבחירה בה מרצון בין שמבקשים להקפיד על כלל המצוות או רק על שמירת השבת - אין הכפייה משרתת איש הכרעת בג"ץ בדבר היתר פתיחת עסקים בשבת בתל אביב - זכות במבחן
23/04/2017  |   דרור אידר   |   מאמרים   |   תגובות
אין הכפייה משרתת איש [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]


הכרעת בג"ץ השבוע בדבר היתר פתיחת מרכולים ומתחמי בילוי בשבת בתל אביב, קשורה ב"סטטוס-קוו" שנולד קודם המדינה כהסדר בין אגודת ישראל לסוכנות היהודית, מתוך רצון לשתף את החרדים בחיים הפוליטיים ובעסקי הממשלה העתידית.

עיקרי הסטטוס-קוו דיברו על שמירת ארבעה דברים: נישואים וגירושים, שבת, כשרות וחינוך עצמאי. זה היה הסכם הצהרתי שאיפשר לכל הצדדים לחיות יחד, בלי להתייחס לצל הגדול שהאפיל עליו - שאלת הזהות: מי העם הזה ששב להיסטוריה ולארצו? מה מקומה של המסורת הדתית בחיינו כעם מודרני?

הדרישה ל"פרהסיה יהודית" הייתה סמלית. אין אפשרות לכפות שמירת הלכה. עקרון העל של האמונה הדתית עוד מראשית היותנו לעם הוא הבחירה החופשית. העיקרון הזה מקדים את עיקרי האמונה ובמובנים מסוימים נותן להם תוקף. לא הרי אמונה ככורח ובלית ברירה, כהרי אמונה מבחירה חופשית. רק כך אפשר לדבר על תורת הגמול, שכר ועונש וכל הקשור בזאת.

מבחינה זאת, העידן המודרני, שביטל את סמכות הממסד הדתי להכריח אזרחים לקיים פרקטיקה דתית, עוזר לאמונה הדתית להתנקות מסייגיה. באופן אירוני, עידן החילון ביטל את הסמכות האנושית של אלה שמינו עצמם לנציגי האל, והעמיד מחדש את האדם - והחברה - מול האלוהים: ירצה - יאמין, לא ירצה - לא יאמין; ירצה - יקיים מצוות, לא ירצה - לא יקיים. וגם אם ירצה לקיים - הבחירה בידו מה לקיים. "רשות לכל אדם נתונה: אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק - הרשות בידו; ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע - הרשות בידו" (רמב"ם).

במקום כפייה ממסדית וחברתית, נותרנו עם מלחמת רעיונות, ליבון החשיבה והעמקת ההבנה. האם את זה צפה איש המאה השמינית לפנה"ס, הנביא ישעיה, כשהצביע על התנהגות דתית אוטומטית: "יַעַן כִּי נִגַּשׁ הָעָם הַזֶּה (חשב לגשת, להתקרב, לאלוהים), בְּפִיו וּבִשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי, וְלִבּוֹ רִחַק מִמֶּנִּי - וַתְּהִי יִרְאָתָם אֹתִי מִצְוַת אֲנָשִׁים מְלֻמָּדָה".

הפרשן בן המאה ה-19, הרב מאיר ליבוש וייזר (המלבי"ם), שהתמודד עם רוח תקופתו, פירש את הפסוק כפונה לאלה המקיימים את המצוות "רק מפני שכן צִווּם הוריהם ואבותיהם, וגם זאת מבלי דעת איזה טעם [יש] למצווה, [אלא] רק מצד הלימוד וההרגל". הבחירה החופשית מספקת לאדם תנאים לעשייה מתוך מחשבה תחילה, ולא כי כך התרגל או כפו עליו בלי לשאול אותו.

החברה הישראלית נוסדה על ברכי "המרד הקדוש" במסורת הדתית. בתהליך חזרתנו הביתה אנחנו נדרשים גם לברר את מושגי הערך שלנו כעַם, ובמיוחד את יחסנו לרעיון הלאומי ולרעיון הדתי. במאמר מוסגר אומר שדחיית הרעיון הלאומי בידי חלקים מסוימים בחברה הישראלית (במיוחד כיום), מאלץ אותנו להתמודד עם הצד הלאומי בזהותנו כעַם ולנקותו מֵרכיבים בעייתיים שדבקו בו ושהפילו עמים אחרים לבורות עמוקה של שנאה, רוע ואכזריות.

באשר לחלק הדתי בזהותנו, קיום דתי בן 2,000 שנה בגלות אינו מבטיח שאופי חיינו שם - קהילות אורחות בקרב דתות אחרות ועמים זרים - מתאים במלואו לחיים ריבוניים במדינה יהודית עצמאית. הדחייה של הקיום הדתי הישן היא קריאת כיוון לכל מי שעתיד העם הזה יקר לו, להעמיק בשאלות הזהות הללו, לנפות את מה שמצמצם את הרוח וחונק אותה ולהציב חלופות מרוממות יותר.

החברה הישראלית על שלל זרמיה ופלגיה אינה מסתפקת ב"מה שהיה הוא שיהיה", גם לא בדימוי האלוהים כ"אל קנא, איום ונורא" הגוזר גזירות ומאיים על האדם באש נצח בגיהינום. אלו תמונות השייכות למצב הילדות שלנו בהיסטוריה, והן אינן מתאימות לעַם שעלה מאש הגיהינום לפני לא יותר מכ-70 שנה.

מי קובע מה מתאים לנו כיום ומה לא? מי האיש - גדול ככל שיהיה - שיָהִין להיכנס אל הקודש ולברור מה "טוב" ומה "לא מתאים" יותר לחיינו? וכיצד זה מסתדר עם התפיסה הדתית המדברת על תורת נצח שאינה משתנה לעולם? התשובה אינה בהירה משום שגם זה נמצא בתהליך של בירור מושגי וערכי. כל מה שקשור בעמנו, כרוך בתהליך היסטורי איטי. איננו חובבים עכשוויסטים ודוחקי קץ למיניהם.

מכל מקום, צריך להיזהר מאוד מפני כפייה דתית, גם במה שמכונה "הפרהסיה היהודית". ההסכמה של היהודי החילוני לשמירת השבת כערך ציבורי במדינה היהודים המתחדשת, אין פירושה קבלה הלכתית של שמירת השבת, אלא קבלתה הערכית כסמל, רכיב מרכזי בחיי המדינה.

על התוכן של השבת קיים ויכוח והוא משתנה מעיר לעיר על-פי מאזן הכוחות שבה, ומקהילה לקהילה על-פי חבריה. אסור לחשוש מהוויכוח הזה. גם השבת של החברה הדתית תצא נשכרת מהדיון.

דבריו של רון חולדאי - "העיר תל אביב הייתה חופשית ותישאר חופשית" - נכונים לכלל המדינה. החופש המדובר אינו רק החופש מִדת, אלא גם החופש לבחור בדת. תפקידו של מנהיג ציבור אינו מתמצה רק בשמירת החופש של אזרחיו; יש לחולדאי אחריות על השבת בעירו; היא אינה שייכת לקבוצה מסוימת בעם, אלא בהחלט שייכת גם לחופשיים מדת.

המשורר חיים נחמן ביאליק, איש תל אביב באחרית ימיו, כתב לחברי קיבוץ גבע שעבדו בשבת: "ארץ ישראל בלי שבת לא תיבנה, אלא תיחרב, וכל עמלכם יהיה לתוהו. עם ישראל לא יוותר לעולם על השבת, שהיא לא רק יסוד קיומו הישראלי, אלא גם יסוד קיומו האנושי. בלי שבת אין צלם אלוהים ואין צלם אנוש בעולם... השבת, לא התרבות של תפוחי הזהב או תפוחי האדמה, היא ששמרה על קיום עמנו בכל ימי נדודיו, ועתה, בשובנו לארץ אבות, הנשליכנה אחרי גֵּוֵנוּ ככלי אין חפץ בו?"

ביאליק הבדיל בין שמירת שאר המצוות לשמירת השבת "שהיא שקולה בעיניי לא רק כשמירת כל התרי"ג מצוות הישראליות, כדברי חכמינו, אלא כשמירת רוח האדם כולה". ועוד אמר: "בלי שבת אין ישראל, אין ארץ ישראל ואין תרבות ישראל. השבת היא התרבות. ואם לא עמדת על ההבדל שבין שמירת השבת לשמירת שאר המצוות, סימן רע הוא לך ולכל שכמותך, ואוי ואבוי לכולנו שראינוכם בכך". אני משוכנע שחולדאי מבין זאת.

תאריך:  23/04/2017   |   עודכן:  23/04/2017
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שאלת החופש לבחור בדת
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
החילונים של היום
23/04/17 15:22
 
אחד העם
27/04/17 19:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צהלה פשטה בעיר. השמועה כי השמאלנים חוזרים הפיחה רוח רעננה בקרב ותיקי ימי אוסלו העליזים. כוכב חדש בולט בזוהרו, אראל מרגלית אחד, האיר להם לפתע את הרקיע בזעקתו קורעת הלב " אני שמאלן ואני גאה בכך".
23/04/2017  |  יעקב עמר  |   מאמרים
ידיעה כגון זו שפורסמה היום באחד האתרים מותירה אותי (פעם אחר פעם יש לומר) מתפעל, שמח ובעיקר מתרגש. באחד מלילות השבוע בקרו למעלה משמונת אלפי יהודים בקברו של יהושע בן נון השוכן בכפר כיפל חארס בשומרון. ההמונים כללו אישי ציבור, קבוצה מחו"ל, נציגים מהמועצה המקומית שומרון ובעיקר עמך ישראל - יהודים שנשמתם קשורה בזו של אבות האומה, כאשר בגופם ובנשמתם הם ממחישים את הקרבה הזו, היום, אחרי למעלה משלושת אלפים ומאתיים שנים.
23/04/2017  |  בעז שפירא  |   מאמרים
יצחק מאיר
23/04/2017  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
כמו בכל שנה הרי שגם השנה אנחנו נחזה בקיום הטקסים הסטנדרטיים ל"יום השואה" עם תוספת מילת "הגבורה". זה לא סוד שאין כיום קונצנזוס על הצגת השואה בישראל, על טקסיה ועל תכנייה. "יום השואה" מוצג מנקודה "ממלכתית", כביכול, שבודאי איננה כוללת את ההיסטוריה והספרות האמיתית והרחבה על השואה, שלמשל היהדות החרדית (ואפילו חלק מיהדות המזרח) חוותה וכתבה. "יום השואה" עצמו - כתאריך, רחוק מלהיות קונצנזואלי. כ"ז ניסן (שבו חל "יום השואה" הרשמי) הוא עדיין יום שבו על-פי ההלכה אסור לערוך טקסי אבל. זוהי תקופה שביקורים בבתי עלמין אסורים ומנגד עדיין אפשר אפילו לקיים נישואים לשעת הדחק. אבל את מר בן-גוריון - האנטי דתי, ואת חבריו, זה לא עניין כאשר הם קבעו את התאריך הזה על סמך "מרד גטו וורשא", כביכול, ולמעשה בתאריך שבו בכלל המרד בוורשא לא החל.
23/04/2017  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
תחילה ניתן היה להבין שהפור נפל. הכל הבינו שהגיע הזמן לסיים את פרשת רשות השידור הישנה ולהתחיל משהו חדש. השלווה היחסית שירדה על החברים ברוממה, שדרה גם היא השלמה עם הבלתי נמנע. שתי ממשלות, הקודמת עם יאיר לפיד כשר האוצר והנוכחית, עם כחלון כשר האוצר, טיפלו בסוגיה זו כשראש הממשלה, שרים מטעמו וח"כים נוטלים בכך חלק פעיל.
23/04/2017  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il