מה שעד לאחרונה נראה כמו חלום רחוק, הולך והופך למציאות. לפני זמן לא רב, מהנדס של חברת קיטי הוק שבעמק הסיליקון טס במכונית מעופפת מעל אגם מצפון לסן-פרנסיסקו. אותה מכונית מעופפת, אם אפשר בכלל לקרוא לה מכונית, נראתה כאילו נבנתה מחלקי חילוף של כלים ב"מלחמת הכוכבים". אותה "מכונית" הייתה ללא גג, עם מקום לנהג בלבד והופעלה על-ידי שמונה מדחפים שנשמעו כמו סירה מהירה.
בכתבה נרחבת על הפיתוח החדש מציים ניו-יורק טיימס, כי אומרים לעיתים קרובות שהתעשיות הטכנולוגיות אוהבות לשבש דברים וכעת הגיע תורה של תעשיית הרכב. למשל, פיתוח מכוניות שנוסעות בעצמן קיים כבר שנים, וכעת ניתן לראות מכוניות כאלה במספר ערים בעולם. עכשיו הגיע תורה של המכונית המעופפת.
יותר מתריסר הזנקים עם מימון משמעותי, ביחד עם חברות תעופה מוכרות, לקחו על עצמן את חלום המכונית המעופפת. הגישות של החברות הן שונות, ומימוש חזונן נראה כמו חלום רחוק. אבל לכולן יש דבר אחד משותף: האמונה שיום אחד אנשים רגילים יוכלו להטיס את כלי הרכב שלהם ברחבי העיר. ישנם אתגרים מבחינת הטכנולוגיה ורגולציה ממשלתית, אבל אולי האתגר הגדול ביותר הוא לשכנע את הציבור שרעיון זה איננו מופרך –כובת העיתון.
חברת קיטי הוק, שמגובה על-ידי
לארי פייג', ממייסדי גוגל, רוצה להיות הראשונה שתמכור מכוניות מעופפות, והחברה מתכוונת למכור את המכונית הראשונה עד סוף השנה הנוכחית. במהלך טיסת המבחן, הטייס השתמש בשני ג'ויסטיקים כדי להניע את המכונית קדימה ואחורה. הטיסה הייתה בגובה של חמישה מטרים מעל פני המים, והקיפה את האגם במרחק של כ-20 מטרים מהחוף. כעבור חמש דקות היא הסתיימה.
החברה מקווה ליצור התרגשות בציבור, שישלם 100 דולר עבור האפשרות לזכות ב-2,000 דולר הנחה על כלי הטיס ולהשיג גישה בלעדית לחברה והזדמנות להטיס את המכונית. מדובר בהצעה יוצאת דופן, מאחר שהמחיר של כלי הטיס עדיין לא ידוע. החברה מתמקדת בסוג חדש של תחבורה – טיסה שניתנת לביצוע על-ידי רוב האנשים ובתקווה לקבלת אישור ממשלתי.
כלי הטיס של החברה נמצאים תחת קטגוריית מטוסים קלים, דבר שאינו דורש ממפעיליהם רישיון טיס, והם מיועדים לבילוי. אמצעי הגנה נוסף, הוא הפעלת כלי הטיס מעל מים. החברה מסרה, כי כלי הטיס הסופי ייראה שונה מאב-הטיפוס ויהיה הרבה יותר שקט.
לקיטי הוק צפויה תחרות קשה, לא רק מחברות ההזנק, אלא גם מהחברות הגדולות. חברת איירבוס דיווחה על שתי נחיתות והמראות אנכיות של מכוניות ועל כוונתן לבצע טיסות ניסוי עד סוף השנה. בתערוכה בז'נבה בחודש שעבר, איירבוס הציגה רכב אוטונומי שלדבריה יכול לפעול בקרקע ובאוויר. ממשלת דובאי, ביחד עם חברה סינית, מתכננים להציג מונית מעופפת ביולי. חברת אובר מתכוונת להציג את חזונה לניידות באוויר בכנס שייערך בדאלאס.
כמו בהרבה דברים, ברגע שיש קידמה - יש גם ספקנות. יש כבר היום התנגדות משמעותית לרעיון של טיסת מזל"טים אוטונומיים מעל אזורים עירוניים, וגם נושא המכוניות המעופפות יכול לעורר התנגדות, אפילו אם מכוניות אלו יהיו שקטות, מוסיף ניו-יורק טיימס.
לפני כשנתיים החלה נאסא בפיתוח מערכת בקרת תעבורה אווירית המיועדת לניהול תעופתם של כלי טיס שונים, כולל מזל"טים. התקווה בארגון הי שהבדיקות בנושא יחלו בשנת 2019. בעיה נוספת היא בעיית הסוללות. הסוללות של היום לא יכולות לתמוך בטיסה למרחק סביר. כמו-כן, יש לזכור שמכוניות מעופפות לא יוכלו לעצור בצד במקרה של תקלה. בסופו של דבר, נאמר בכתבה, עמק הסיליקון מלא באנשים חכמים מאוד, שלא תמיד מקבלים את חוקי הפיזיקה.