|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
3,545 נבחנים [צילום: לשכת עוה"ד] 700,000 תיקים חדשים בשנה

הקשר בין נוחי דנקנר, תאגיד השידור ובחינות הלשכה

מדוע בתי המשפט עמוסים

ניתוח News1: כל בתי המשפט מוצפים בהליכי סרק שלא גוררים חיוב בהוצאות, ובתיקים שיוזמים עורכי דין גרועים שמחפשים פרנסה. יש מה לעשות נגד שתי התופעות, שהן הגורמים המרכזיים לעומס ממנו כולנו סובלים. הבעיה היא שמקבלי ההחלטות אינם רוצים לטפל בהן
30/04/2017  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משמר המשפט   |   תגובות
מאמץ עליון
איתמר לוין
עד כמה עמוסים שופטי בית המשפט העליון בהשוואה ליתר השופטים? התשובה אינה פשוטה, משום שההשוואה אינה פשוטה. השורה התחתונה: השופטים האחרים עמוסים לא פחות - וכנראה הרבה יותר
לרשימה המלאה

שלושה אירועים שהתרחשו בשבוע החולף. הראשון: בית המשפט העליון מודיע שידון רק באפריל 2018 בערעורו של נוחי דנקנר על הרשעתו בעבירות ניירות ערך. השני: שלושה חברי כנסת עותרים לבג"ץ בבקשה למנוע את הדיון בכנסת בחוק תאגיד השידור הציבורי. השלישי: 3,545 איש נבחנים בבחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין.

יש קשר הדוק בין האירועים הללו, כי השני והשלישי מסבירים במידה רבה את הראשון. רוצה לומר: עתירות סרק וריבוי עורכי הדין הם מהגורמים העיקריים לעומס בבתי המשפט בכלל ובבית המשפט העליון בפרט. וכאשר יודעים מהם הגורמים, אפשר גם לטפל בהם. הבעיה הגדולה היא, שמצד מקבלי ההחלטות אין רצון או יכולת לעסוק בשורשי הבעיה.

את המחיר כולנו משלמים: בהתמשכות הליכים, בירידת קרנה של מערכת בתי המשפט, בחוסר אמון במקצוע עריכת הדין, בבזבוז כספי ציבור, בעסקות שנתקעות, בסכסוכים שאינם נפתרים, בפושעים שמתהלכים חופשיים, ברמאים שפועלים באין מפריע.

הזמן של ביהמ"ש שווה כסף
מוצף בהליכים חסרי יסוד

הח"כים הללו עותרים קודם כל בשביל לקבל את הפרסום, ורק בדרך אגב אולי גם לקבל את התוצאה המבוקשת – תוך ניסיון להשתמש בביהמ"ש העליון כדי להשיג את מה שאינם יכולים להשיג במערכת הפוליטית. אך במקרה של התאגיד, היה ברור לגמרי שבג"ץ לא יתערב

בית המשפט העליון, בכובעיו השונים, מוצף בהליכים חסרי יסוד. מאות ואולי אלפי פעמים בשנה הוא מתבקש לקיים דיון בגלגול שלישי, למרות שההלכה בנושא ברורה ביותר וביהמ"ש חוזר עליה מדי יום: דיון כזה יתקיים רק בנסיבות יוצאות דופן, המתרחשות פעמים בודדות בשנה. אז למה עורכי דין פונים בכל זאת? כי הם מקבלים עוד שכר טירחה, וכי ברוב המכריע של המקרים אין חיוב בהוצאות, וגם אם יש – זה לא על חשבונם.

הנימוק המקובל של שופטי העליון שלא לחייב בהוצאות הוא "מאחר שלא נתבקשה תגובה". אבל זה נכון רק לגבי הצד שכנגד. אם לא הייתה שם עבודה, אין סיבה להחזיר כסף שלא הוצא. אך מה לגבי זמנם של השופטים, של עובדי לשכותיהם, של המזכירות? הוא לא שווה כלום? מדוע אין חיוב בהוצאות לטובת אוצר המדינה בבקשות סרק אלו? ושימו לב: מדובר במי שקיבלו פעמיים את יומם בבית המשפט, וכאמור – עורכי דינם אמורים לדעת בוודאות כמעט מוחלטת שאין סיכוי שהבקשה תתקבל. אז אם חיוב בהוצאות יגרום לאפקט מצנן בבקשות כאלו – מה טוב. ואם במקרים המתאימים ייקבע שעורך הדין הוא שישלם אותם מכיסו – עוד יותר טוב.

כנ"ל לגבי עתירות לבג"ץ, כמו אלו שבנושא תאגיד השידור. הח"כים הללו עותרים קודם כל בשביל לקבל את הפרסום, ורק בדרך אגב אולי גם לקבל את התוצאה המבוקשת – תוך ניסיון להשתמש בביהמ"ש העליון כדי להשיג את מה שאינם יכולים להשיג במערכת הפוליטית. אך במקרה של התאגיד, היה ברור לגמרי שבג"ץ לא יתערב. השופטים לא ימנעו מהממשלה להניח הצעת חוק על שולחן הכנסת, ולא ימנעו מהכנסת להצביע עליה. זמנה של הביקורת השיפוטית הוא לאחר שהחוק מאושר.

יש גם עתירות כאלו של כל מיני עותרים ציבוריים, ששמו את עצמם לנהל את המדינה. הם רוצים שבג"ץ יורה למשטרה כיצד לנהל חקירות, שיורה לראש הממשלה את מי למנות ואת מי לא, שיורה לכוחות הביטחון לא להרוס בתים ועוד מכל הבא ליד. בג"ץ נראה לעיתים להוט להיכנס למקומות הללו, וזה אולי מסביר מדוע גם עותרים כאלו אינם מחויבים בהוצאות אפילו כאשר העתירות מופרכות מיסודן. במקרים הללו ביהמ"ש העליון לא רוצה אפקט מצנן, כי הוא רוצה שיביאו לו את הנושאים הללו ושהוא יוכל לבחור במה להתערב. אבל אם כך – אל להם לשופטים להתלונן על העומס.

יש עוד נקודה הנוגעת לסדרי העבודה בבג"ץ. החוב מאפשר לשופט תורן להוציא צו ביניים, אך כדי לדחות עתירה – מופרעת ככל שתהיה – צריך חתימות של שלושה שופטים. זאת, בניגוד לכך ששופט יחיד הוא שדן ומחליט האם להיענות לבקשות רשות ערעור. כדי להקצין את משמעות הדבר: תארו לעצמכם שמוגשת עתירה נגד פעילות של צה"ל ברצועת עזה. שופט אחד יכול להוציא צו שיעצור אותה, אבל אינו יכול לדחות אותה על הסף. אין בזה שום היגיון, זה גורם לעוד בזבוז זמן וצריך לשנות את זה – ומדובר בשינוי חקיקה פשוט ביותר.

עורך דין גרוע הוא דיני נפשות
מייצרים עבודה מלאכותית [צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]

מספר הנבחנים השבוע הוא 5% ממספרם של עורכי הדין כיום. הבחינות הן חצי-שנתיות. בשנה האחרונה גדל מספר תושבי המדינה ב-1.9% ואילו המשק צמח ב-3.8%. אז נכון, לא כל הנבחנים עוברים, אבל הפרופורציות עדיין משוגעות לגמרי. אפילו אם רק חצי מהנבחנים יקבלו רישיון בסופו של דבר, בחישוב שנתי זה פי 2.5 מהגידול באוכלוסייה ופי 1.3 מהצמיחה

נעבור להצפת מקצוע עריכת הדין. מספר הנבחנים השבוע הוא 5% ממספרם של עורכי הדין כיום. הבחינות הן חצי-שנתיות. בשנה האחרונה גדל מספר תושבי המדינה ב-1.9% ואילו המשק צמח ב-3.8%. אז נכון, לא כל הנבחנים עוברים, אבל הפרופורציות עדיין משוגעות לגמרי. אפילו אם רק חצי מהנבחנים יקבלו רישיון בסופו של דבר, בחישוב שנתי זה פי 2.5 מהגידול באוכלוסייה ופי 1.3 מהצמיחה. ונזכיר, שמדובר בכמה וכמה שנים רצופות בהן הפרופורציות הן דומות.

די במספרים אלו כדי להבין, עד כמה יש עודף בעורכי דין. ולא מדובר בבעיה שלהם בלבד; מדובר בראש ובראשונה בבעיה של כולנו, וזאת משתי סיבות. הראשונה: בכזאת כמות של עורכי דין, יש אלפים ורבבות שרמתם אינה מספקת. עורך דין גרוע הוא דיני נפשות, ולא רק בתיקי פלילים או משפחה. אם לאדם שנפצע בתאונה יש עורך דין גרוע, הוא לא יקבל את הפיצוי המגיע לו – וחייו ייהרסו. אם לאדם שפוטר מעבודתו יש עורך דין גרוע, הוא לא יקבל את כל זכויותיו – ועלול לפשוט את הרגל. אם לאדם שקונה דירה יש עורך דין גרוע, הוא יאבד את כל כספו – ועלול לרעוב ללחם. וכך הלאה, כמעט בכל תחום.

השנייה: עורכי הדין הללו מייצרים עבודה בצורה מלאכותית, רק כדי שיהיה להם ממה להתפרנס. אפשר לראות זאת בבקשות לתביעות ייצוגיות, שחלקן נראות כאילו נלקחו מ"ילקוט הכזבים". אפשר לראות זאת בתביעות לשון הרע, שחלקן מלמדות שעורכי הדין לא מכירים את החוק. אפשר לראות זאת בתביעות נזיקין, שבחלקן מועלות טענות המזכירות ספרות מדע בדיוני. בהערכה מאוד-מאוד שמרנית, מדובר ברבבות תיקים בשנה, וברבבות נוספים שמתנהלים רק משיקולי שכר טירחה של עורכי הדין. במערכת של 700,000 תיקים חדשים בשנה, זה לפחות 10% מהעומס – וקרוב לוודאי שכפליים ואפילו יותר.

את בעיית הצפת מקצוע עריכת הדין אפשר לפתור רק בדרך אחת: קיצוץ חד במספר הרשיונות. אני מדבר על רשיונות עריכת הדין, לא על לימודי המשפטים; מי שרוצה לקבל תואר ולהיות משפטן – שיהיה לו לבריאות. אבל עורכי דין, ועל זה כולם מסכימים, יש לנו הרבה יותר מדי. כנראה אי-אפשר להוציא אותם בכוח מהענף, אם כי אפשר לחייב אותם בהשתלמויות כתנאי להמשך החזקת הרישיון, וזה לפחות יפתור חלק מהבעיות של חוסר המקצועיות. אבל אפשר, צריך וחובה לבלום את מספרם של המצטרפים למקצוע.


להגביל את מספר הרשיונות
שלא יתלוננו שאין עבודה ואין פרנסה

זכותה של המדינה להתערב כאשר מתחולל כשל שוק, כדי להגן על הציבור. היא כבר עושה זאת בתחומים אחרים – למשל בהקצאת תדרי שידור: למרות חופש העיסוק ולמרות חופש הביטוי, לא כל אחד יכול להקים תחנת רדיו, כי התדרים הם משאב חיוני המצוי במחסור ויש לפקח על השימוש בהם. השאלה מי יכול לייצג בתיק רצח, בתיק גירושין או בפשיטת רגל חשובה לא פחות מאשר מי יכול לקשקש ברדיו

איך עושים את זה? פשוט מאוד: מגבילים את מספר הרשיונות הניתנים מדי שנה. לכאורה – פגיעה בחופש העיסוק. אבל זה לתכלית ראויה מאין כמותה – תזכרו: עורך דין גרוע יכול להרוס חיים – ובמידה שאינה עולה על הנדרש, כי ניתן יהיה לקבל רישיון אבל זה יהיה יותר קשה. את המספר צריך לקבוע בשקלול של מספר עורכי הדין כיום, הגידול בו בעשר השנים האחרונות, קצב הפרישה המשוער שלהם, הגידול באוכלוסייה וצמיחת המשק. להערכתי, מדי שנה נחוצים רק כמה מאות עורכי דין – ולא יותר.

זכותה של המדינה להתערב כאשר מתחולל כשל שוק, כדי להגן על הציבור. היא כבר עושה זאת בתחומים אחרים – למשל בהקצאת תדרי שידור: למרות חופש העיסוק ולמרות חופש הביטוי, לא כל אחד יכול להקים תחנת רדיו, כי התדרים הם משאב חיוני המצוי במחסור ויש לפקח על השימוש בהם. השאלה מי יכול לייצג בתיק רצח, בתיק גירושין או בפשיטת רגל חשובה לא פחות מאשר מי יכול לקשקש ברדיו. מכל מקום, אם קיים חשש שהגבלה כזאת לא תעמוד במבחן בג"ץ – אפשר ליצור אותה מהכיוון השני: לבחון מהו ציון המעבר המינימלי בבחינות של אותו מספר עורכי דין, ולקבוע שמעתה והלאה – זהו ציון עובר; המספר 60 לא ניתן בהר סיני ולא נקבע במגילת העצמאות.

יש עוד אפשרויות. מתן קבלת רשיון עורך דין שיותלה מיד עם קבלתו, ושהחייאתו תהיה מותנית בבחינה נוספת ומקוצרת. לקבוע סוגים שונים של עורכי דין, כמו בבריטניה, שם לא כל אחד יכול להופיע בבית המשפט ולא כל אחד יכול לייצג מול מס הכנסה. לקבוע שהרישיון יהיה מוגבל בזמן ושהארכתו תותנה בכך וכך שעות אקדמיות של השתלמויות ו/או בבחינת עידכון. העיקר הוא להכיר בכך שיש בעיה, להפסיק לדבר עליה ולהתחיל לפתור אותה.

כל עוד השופטים בכל הערכאות אינם פוסקים הוצאות ריאליות בתביעות מיותרות, בל יתלוננו על העומס. כל עוד לשכת עורכי הדין אינה מגבילה את הכניסה לשורותיה, בל תתלונן שאין עבודה ואין פרנסה. כל עוד משרד המשפטים ושרת המשפטים אינם מטפלים בהצפת המקצוע, בל ידברו על עינוי דין. יש מה לעשות. הראינו כאן כמה אפשרויות. אנחנו יכולים רק להתריע ולהציע.

תאריך:  30/04/2017   |   עודכן:  30/04/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדוע בתי המשפט עמוסים
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עו"ד איתן ארז
30/04/17 09:22
2
אורי פ
30/04/17 09:28
 
יהודי מאנגליה
30/04/17 14:34
3
תומס מור
30/04/17 10:25
4
אני רק שאלה
30/04/17 10:34
5
עורך דין
30/04/17 12:47
6
יאיר תיבון
30/04/17 12:59
7
ששמה
30/04/17 15:16
8
קוראת הכתבה
30/04/17 15:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
השופטת: דרורה בית-אור, בית המשפט הקהילתי בבאר שבע
25/04/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, מיכל ברנט, סטתה מהלכה מפורשת של בית המשפט העליון והקלה בצורה בלתי מוצדקת בעונשו של אדם ששדד זוג קשישים - קובעת (23.4.17) שופטת בית המשפט העליון, ענת ברון.
24/04/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
שר הפנים, אריה דרעי, הסכים להצעת היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט, כי היועץ יקיים דיון ביום רביעי בבקשתו לדיון נוסף בבג"ץ המרכולים, שהתיר את תיקון 2 לחוק העזר העירוני של עיריית תל אביב-יפו המאפשר פתיחת מרכזים מסחריים ומכולות בשבת". זאת למרות שבקשה לקיום דיון חוזר ניתן להגיש לבג"ץ רק בתוך עשרה ימים מיום הפסיקה, ומדובר בסד זמנים קצר ביותר הכולל גם שבתות ואת יום הזיכרון לשואה ולגבורה.
23/04/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, איתן אורנשטיין, לא נימק החלטה כנדרש ולפיכך עליו לשוב ולדון בתיק ולתת החלטה מנומקת. זוהי החלטתו יוצאת הדופן של שופט בית המשפט העליון, נעם סולברג.
20/04/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופטת: רחלי טיקטין-עדולם, בית משפט השלום בבאר שבע
18/04/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי  
המחוזי נגד שופט השלום  /  איתמר לוין
אישור פגום לנתיחת גופה  /  איתמר לוין
המדינה התנגדה להחמרת עונש  /  איתמר לוין
להם מותר  /  איתמר לוין
"לא חבל על הזמן?"  /  איתמר לוין
ממציאים מציאות  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il