|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

שמעון אבידן – "האיש שהיה לאגדה בחייו"

שמעון אבידן היה מראשוני המתגייסים לפלמ"ח, מייסד ומפקד "המחלקה הגרמנית" של הפלמ"ח במלחמת העצמאות היה מפקדה הנערץ של חטיבת גבעתי ופיקד על מבצע "נחשון" לפריצת הדרך לירושלים
04/05/2017  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
אבידן.איש חזון [צילום: באדיבות ארכיון הצילומים עין השופט]

הוא היה מהמפקדים הבולטים והמיתולוגיים של ההגנה והפלמ"ח. מפקד כריזמטי נערץ הסוחף אחריו אחרים - סיפור חייו של שמעון אבידן, "לוחם, איש חזון ומנהיג-האיש שהיה לאגדה עוד בחייו"

במערת הפלמ"ח במשמר העמק התכנסו (יום ה', 27.4.17) מכריו ומוקירי זכרו של שמעון אבידן מפקד חטיבת גבעתי במלחמת העצמאות, לערב "לכבודו של שמעון אבידן - לוחם, איש חזון ומנהיג - האיש שהיה לאגדה בחייו". במרכזו של הערב עמדה הרצאתו של ההיסטוריון הצבאי ישע עקרון, שסיפר על האיש ופעלו.

ובכן מי היה האיש, לדור שלא הכירו. שמעון אבידן היה מראשוני המתגייסים לפלמ"ח, מייסד ומפקד "המחלקה הגרמנית" של הפלמ"ח. במלחמת העצמאות היה מפקדה הנערץ של חטיבת גבעתי ופיקד על מבצע "נחשון" לפריצת הדרך לירושלים, על הקרבות בנגבה ועוד עשרות מבצעים ופעולות. לאחר שפרש מצה"ל ב-1949, שימש בתפקידים בכירים בתנועה הקיבוצית ובין השאר כיהן בתפקיד מזכיר הקיבוץ הארצי.

תולדות חייו
[צילום: באדיבות ארכיון הצילומים עין השופט]

לימים יספר שמעון, כי פעילותו בתנועה הקומוניסטית בה חוה לראשונה אימונים צבאיים, הכתיבה ועיצבה את עתידו ואת אישיותו
▪ ▪ ▪

אבידן נולד ב-7 בפברואר שנת 1911 בשם זיגברט שמעון קוך בעיר ליסה בגרמניה, בנם של מרטה ויוז'ף (יוסף) קוך. שמעון היה הבן השלישי במשפחת קוך, משפחת סוחרים שעסקה בטקסטיל. היה לו אח בשם ולטר קוך (1910-2001) שלימים עיברת שמו לאורי כוכבא והיה חבר קיבוץ נען, אמן וצייר ואחות בשם הני (חנה). אחיו ואחותו היו חברים בתנועות נוער ציוניות, ואילו שמעון היה חבר בתנועת נוער קומוניסטית בגרמניה. במסגרת זו הוא השתתף בפעולות רבות, הפגנות רחוב, הפרעות למהלכן של אספות נאציות, אספות קומוניסטיות. לא פעם חזר מפעולות אלה כשעל גופו סימני מכות וחבלות. לימים יספר שמעון, כי פעילותו בתנועה הקומוניסטית בה חוה לראשונה אימונים צבאיים, הכתיבה ועיצבה את עתידו ואת אישיותו. אחיו של שמעון אבידן אורי קוך (כוכבא) מספר כי בשנת 1932 הטילה המפלגה הקומוניסטית תפקיד מיוחד על שמעון לנהל מחנה עבודה למחוסרי עבודה נאציים צעירים. אחד החניכים גילה ששמעון נימול. איימו על חיו והוא נאלץ לברוח. הוא נסע לאחותו חנה בברלין ללא כסף בכיסו. היא מימנה לו נסיעה לצרפת שם הצטרף להכשרת תנועת "החלוץ" בדרום צרפת לקראת עליה לארץ.

ב-1934 עלה שמעון אבידן עם אחיו אורי (וולטר) באמצעות סטרפיקטים והצטרף לקיבוץ איילת השחר בגליל העליון, נישא לחברתו חוה ולדלר ילידת ציריך חניכת "ברית הבונים" (1915-2014) וב-1936 נולד בנם דן. ב-1939 עברה המשפחה לקיבוץ עין השופט, כאן נולדה ב-1942 בתם אראלה. לאחר פרידתו מחוה הוא נישא לשרה כהן שהייתה מדריכה בקן "השומר הצעיר" בארצות הברית ועסקה בקיבוץ עין השופט בהוראה ועבדה בספריה הפדגוגית וב-1950 נולדה בתם דפנה.

בעיון בארכיון אני מוצא מסמך שכתב אורי כוכבא, אחיו של שמעון אבידן לפיו הוריהם יוסף ומרתה קוך וכן אחותם חנה עלו לארץ עוד לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה והתיישבו בקריית עמל ובנהלל, האב עבד כ"נגר" "בסגירת ארגזי ירקות" ונפטר ב-1945. בהמשך לאחר מותו של האב יוסף קוך עברה האם להתגורר עם בתה חנה. אולם מעבר למסמך זה לא ראיתי שום מסמכים ואסמכתאות לכך.

לוחם ומפקד ב"הגנה" ובפלמ"ח
מטה הפלמ"ח

מחלקות מיוחדות
לאחר שינוי יעדיה של המחלקה הגרמנית בפלמ"ח, הטיל מטה הפלמ"ח על שמעון אבידן להקים את פלוגה ז' בו נכללו כל המחלקות המיוחדות של הפלמ"ח, המחלקה "הגרמנית", "הבלקניית" ועוד

בשנת 1941 היה מראשוני המתגייסים לפלמ"ח ומידידיו הקרובים של יצחק שדה שקידם אותו לתפקידים בכירים
▪ ▪ ▪

ב-1935 הצטרף לארגון "ההגנה". היה נוטר ופעיל בפלוגת פו"ש שפעלה בשיתוף פלוגות הלילה של וינגייט (1936-39).

בשנת 1941 היה מראשוני המתגייסים לפלמ"ח ומידידיו הקרובים של יצחק שדה שקידם אותו לתפקידים בכירים. בקיץ שנת 1942, בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, כשגבר החשש כי הגנרל הגרמני רומל שהתקדם בצפון אפריקה לעבר מצרים, יחצה את תעלת סואץ ויכבוש את ארץ ישראל התבקש שמעון על-ידי יצחק שדה להקים ולפקד על יחידת קומנדו שאנשיה היו יוצאי גרמניה ואוסטריה "מחלקה גרמנית" שנועדה לאסוף מידע מודיעיני ולבצע פעולות גרילה מעבר לקווי האויב הגרמני אם ארץ ישראל תכבש על-ידי הנאצים.

המחלקה הוקמה בחודש מאי 1942, בתיאום עם הפיקוד הצבאי הבריטי. אימוני "המחלקה הגרמנית" נערכו באינטנסיביות תוך חשאיות ביער במשמר העמק. כשהתברר כי הגנרל הגרמני רומל נוצח על אדמת צפון אפריקה וחלפה סכנת כיבוש ארץ ישראל, השתנו יעדיה של ה"מחלקה הגרמנית" אנשיה בראשותו של אבידן יצאו לפעול נגד הנאצים בכמה זירות באירופה הם היו מהראשונים שנכנסו לאוסטריה ופעלו לסייע לניצולים היהודים להגיע ארצה וברדיפה אחרי פושעים נאציים.

כמה מאנשי "המחלקה הגרמנית" נמנו על חברי הפלמ"ח בקבוצת "הנוקמים" שהוציאה להורג כנקמה פושעים נאציים או אנשים שנחשדו ככאלה .במשך שנים סירב אבידן לדבר על הנושא.

לאחר שינוי יעדיה של המחלקה הגרמנית בפלמ"ח, הטיל מטה הפלמ"ח על שמעון אבידן להקים את פלוגה ז' בו נכללו כל המחלקות המיוחדות של הפלמ"ח, המחלקה "הגרמנית", "הבלקניית" ועוד. אחד מפיקודיו בפלוגה ז' היה יצחק רבין שהיה מפקד מחלקה בפלוגה. אבידן היה בין מפקדי פעולות "הסזון"-מאבק לוחמני שניהלה "ההגנה" בן דצמבר 1944 לפברואר 1945 כנגד תנועת "האצ"ל".

בסיום מלחמת העולם השנייה היה אבידן אחד משליחי "ההגנה" באירופה ופעל במסגרת "עליה ב'".

עם פרוץ מלחמת השחרור הקים והוביל את חטיבת גבעתי (שמו המחתרתי של אבידן בתקופה שקדמה לקום המדינה). הוא פיקד על מבצע "נחשון" לפריצת הדרך לירושלים ועל הקרבות להגנת נגבה. אבידן כמח"ט גבעתי פיקד על הקרבות לבלימת הפלישה המצרית בין היתר על מבצע "יואב" ועוד עשרות מבצעים נוספים. שלמה להט, שהיה מ"פ בחטיבת גבעתי, אמר עליו שהוא האיש שחסם את דרכם של המצרים לתל אביב.

את שם משפחתו קוך החליף לאבידן (שם בנו בכורו דן), בימי מלחמת השחרור כאשר בפקודת בן- גוריון החליפו כל המפקדים הבכירים של צה"ל את שם משפחתם הלועזי לעברי.

לקראת סיום המלחמה מונה לראש מחלקת מבצעיים במטכ"ל בדרגת סגן אלוף שהייתה אז הדרגה הבכירה ביותר אחרי דרגת אלוף. ב-1949 פרש מהצבא על-רקע של מחלוקת עם דוד בן- גוריון שבעקבותיה התפטרו כמה ראשי הצבא שהיו אנשי מפ"ם.

פעיל ומזכיר "הקיבוץ הארצי"
[צילום: באדיבות ארכיון הצילומים עין השופט]

בתמונה: שמעון אבידן ובנו

בשנות ה-70 אחרי מלחמת הכיפורים, מונה שמעון אבידן למבקר של משרד הביטחון בשנים 1979-1977 היה מזכיר קיבוצו עין השופט
▪ ▪ ▪

בשנות החמישים ריכז אבידן את מחלקת הביטחון של "הקיבוץ הארצי". אחד מתפקידיו היה להכין את הקיבוצים לאפשרות של מלחמה. בשנת 1966 הוענק לו אות יקיר העיר אשקלון על תרומתו לבלימת פלישת הצבא המצרי במלחמת העצמאות ועל פעילותו כמפקד חטיבת "גבעתי".

אבידן היה מזכיר "הקיבוץ הארצי" -השומר הצעיר פעמיים. הקדנציה השנייה הייתה בשנים 1974-1969.

בחנוכה שנת 1969, בעת מלחמת ההתשה, נשבה בנו של שמעון אבידן, דן אבידן בשבי המצרי. הוא היה באותה עת קצין שהתנדב ל"נמרים", קציני מילואים שהצטרפו למפקדי המעוזים באזור תעלת סואץ, כדי לסייע לצבא. ג'יפ שנסע בו דן ליד תעלת סואץ, הותקף על-ידי המצרים הנהג והמאבטח שהיו איתו נהרגו, דן נורה ברגליו ונפל בשבי המצרי כששתי רגליו מרוסקות. הוא שב מן השבי רק כעבור 4 שנים בתום מלחמת יום הכיפורים. במשך ארבע שנות השבי דאגו לו והתפללו לשלומו ולשובו - בני המשפחה, הקיבוץ והארץ כולה. הפציעה גרמה לו סבל רב וממנה לא החלים עד יומו האחרון. דן נפטר בשנת 2000 והוא בן 65 שנים.

בשנות ה-70 אחרי מלחמת הכיפורים, מונה שמעון אבידן למבקר של משרד הביטחון. בשנים 1979-1977 היה מזכיר קיבוצו עין השופט. בין פעילות לפעילות עבד בפלחה ולאחר מכן עבד שנים רבות ליד מכונה במפעל הקבוץ - מיברג.

שמעון אבידן היה ארכיאולוג חובב והיה בין מקימי ומטפחי המוזאון המקומי. ב-2008 לערך הופק מטעם עמותת "אוהלי פלמ"ח" סרט על דמותו של אבידן. אבידן נחשב לאיש ערכי בעל יושר פנימי ועקביות חסרת פניות איש שזכה לכבוד והערכה עמוקה בקרב רבים . רבים היו עולים אליו לרגל להתייעץ ולשמוע דעתו.

מותו של שמעון אבידן

[צילום: עפרה בריל - באדיבות ארכיון הצילומים עין השופט]

"... שמעון לא היה איש של פשרות וקונצנזוס... הוא החמיר עם עצמו, עם פיקודיו ועם חבריו, עד שחשבוהו לקשוח"
▪ ▪ ▪

ב11 בספטמבר 1994 הלך שמעון אבידן לעולמו והוא בן 83. מותיר אחריו את שרה אשתו, את בנו דן, בנותיו אראלה ודפנה, נכדים ונינים.

אלישע שפירא, שהיה מזכיר הקיבוץ בשנים 1979-1977 יחד עם שמעון כתב ודבריו מופיעים באתר ארכיון הקיבוץ: "... שמעון לא היה איש של פשרות וקונצנזוס... הוא החמיר עם עצמו, עם פיקודיו ועם חבריו, עד שחשבוהו לקשוח. אבל כאשר תפקדנו יחד כמזכירי עין השופט הייתה לי הזדמנות להכירו מקרוב. מאחורי הזעף והתוכחה גיליתי איש חם, המאמין בַּאֶמֶת ומאמין כי בכל אדם טמון גרעין טוב ועלינו רק לעזור לו לגלותו. 'הדלק אבוקה בליבם והם ילכו איתך' היה אומר...".

הספדו של יצחק רבין
"מלילות האימה הגדולים נותרת אדיר ושותק"
▪ ▪ ▪

ראש הממשלה יצחק רבין אמר בהלוויתו של שמעון אבידן בין השאר: "... שמעון, הבאנו אותך היום לכאן על כתפנו למנוחה אחרונה אבל עד היום היו אלה הכתפיים שלך ושל דומים לך, שנשאו אותנו. על כתפיך נשען ביטחונה של מדינת ישראל בשעות ובימים הקריטיים לקיומה, ומאחורי כתפיך היו אלה אלפי הלוחמים שהלכו אל הקרב ורבים מהם אל מותם. ואתה, כדברי השיר, "מלילות האימה הגדולים נותרת אדיר ושותק"... שמעון אבידן, איש שתוכו כברו. מה שרואים ומה ששומעים ומה שיודעים, זה שמעון אבידן. קשוח ומאמין, ישר ועיקש, לוחם ומפקד גדול, שמדינת ישראל חבה לו חוב אשר לא ייפרע לעולם..."

תאריך:  04/05/2017   |   עודכן:  04/05/2017
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שמעון אבידן – "האיש שהיה לאגדה בחייו"
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גנגי רחובות
4/05/17 15:29
 
יוסי מירושלים
20/04/23 15:22
2
חמש פניות*
7/05/17 04:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השנה האחרונה לא היטיבה עם ענף המסעדנות. הוא נקלע למצוקה כלכלית קשה, כשמסעדות רבות נסגרו בזו אחר זו, בעוד אחרות ממשיכות להיאבק על שרידותן.; ויש, מסתבר, גם כאלה שמתנהלות תחת מתח קבוע של סכסוכי-עבודה, המתרחשים בהן חדשים לבקרים.
04/05/2017  |  ראובן לייב  |   כתבות
קאמי פיסארו היה צייר ענק, כמו ידידו הקרוב, המפורסם ממנו, קלוד מונה, ואת הכינוי "ראשון האימפרסיוניסטים" העניק לו פול סזאן שבחר בו כמורה וראה בו אב ויועץ. גם פול גוגן יבחר בו מאוחר יותר כמורו הראשון ושני הציירים גם יחד, סזאן וגוגן, היו מודעים היטב לעובדה שבלי קאמי פיסארו הם לא היו נעשים מי שנעשו, לא היו מגיעים למה שהגיעו.
04/05/2017  |  אורנה ליברמן  |   כתבות
מדי שנה, מטפלים צוותי מד"א במאות אירועי טביעה בחופי הרחצה, בבריכות ובמאגרי המים השונים בארץ. כבר השבוע, עם פתיחת עונת הרחצה המוקדמת, התרחש אירוע טביעה שבו נפגע גבר כבן 80 במצב קשה בחוף סירונית בנתניה. כמו-כן, במהלך עונת הרחצה הקודמת, העניקו צוותי מד"א טיפול רפואי ל-320 בני-אדם שנמשו מהמים, ב-261 מקרי טביעה. במהלך קיץ 2016, 57 אנשים טבעו למוות, 12 פונו במצב אנוש לבית-החולים, 10 באורח קשה, 27 בינוני ו-214 באורח קל.
03/05/2017  |  זכי הלר  |   כתבות
משפחתי, ירושלמית עסאלית, משני הצדדים. החוטר שמצד אבי עלה לירושלים בסוף המאה ה-19. בשבילי הגליל התלולים (על חמורים), מטבריה, והתיישב בצפת. ולאחר מספר שנים המשיך את דרכו. הפעם, על עגלות, ותקע יתד בירושלים, בעיר העתיקה, ליד חורבת ר' יהודה החסיד. כאן הם מצאו חצר יהודית חיה ותוססת. בני כל העדות התפרנסו ממשלח ידם, אם במסחר ואם מעיסוק בענייני ממון. קצתם היו בעלי מלאכה שמצאו פרנסתם בדוחק ממלאכות שונות. תיקון שעונים, רצענות, נגרות, חייטות וכו'. חלק מצאו פרנסתם בהוראה, כסבי המנוח, מרדכי לבית שרייבר, שנמנה על חסידות קרלין. רעייתו, סבתי, שלומציון, או בקיצור ובחיבה כפי שקראו לה מקורביה, שלומ'צה. הייתה עקרת בית. ועוד נשוב לשם המיתולוגי הזה בהמשך.
03/05/2017  |  מרדכי ליפמן  |   כתבות
לרגל יום העצמאות ה-69 של מדינת ישראל משרד התרבות והספורט והמועצה לשימור אתרי מורשת פתוחים לציבור הרחב 69 אתרי מורשת ברחבי הארץ - ללא תשלום.
01/05/2017  |  מירב ארד  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il