|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

קוו-ואדיס טראמפ במזה"ת

האמת היא שאינני יודע ואינני סבור שיש מישהו שיודע ממש, לרבות טראמפ עצמו, אנא מועדות פניו ברור לאן הוא רוצה להגיע: להסדר שייקרא על שמו אולם, בחירת המתווך-מתאם שלו לעניין זה מעידה, בינתיים, על אי-הבנת הסוגיה על-בוריה ואי הפקת לקחים נכונים מהכשלונות הקודמים
10/05/2017  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
טראמפ. מגלה דחיפות [צילום: אוון ווצ'י/AP]

תם "הלם העתיד" של הבחירות בארה"ב ונותר בעינו הלם ההווה: טראמפ הוא הנשיא ה-45 של ארה"ב. הוא בבית הלבן בכדי להישאר, לפחות לקדנציה אחת. מבחנו הראשי של טראמפ איננו המזרח התיכון ומצבו, אבל כלולות בו שתי סוגיות הנוגעות ישירות לאזור זה: אירן ודאעש.

בראיה שלנו, השאלה המרכזית מחולקת לשתיים: א. מה באמת מחפש טראמפ באזור? ב. כיצד הוא סבור שיוכל לקדם ולהשיג בו את מה שהוא מחפש? לדעתי, טראמפ פיקח יותר מרוב מבקריו ומבין לא רע את מורכבות הסוגיה המזרח תיכונית. עם זאת, אין לו תשובה ברורה לשאלה עד כמה קשיחה המציאות האזורית במונחי היחסים שבין ישראל לערבים, ובאיזה מחיר יוכל הוא, מבלי להסתבך, להגמיש מצב זה בכדי לקדם תהליך מדיני. הסתבכות באזור, משמעה מעורבות עמוקה או אישית ללא התקדמות, התבזות או החרפת המצב בהשוואה לזה ששרר כאן עם פרישתו של אובמה. שהרי אובמה עשה כמעט כל שגיאה אפשרית וקלקל כמעט כל מה שניתן היה לקלקל.

בדברים שאמר טראמפ לנתניהו בעת ביקורו האחרון של רה"מ בוושינגטון, היה כלול מסר מרחיק לכת, כביכול. על-רקע הכרזותיו של טראמפ במהלך מסע הבחירות - בשלב המקדים-הפנימי ובשלב הסופי מול הילרי קלינטון - היו לרבים ציפיות שטראמפ יהפוך במפגש זה את המזרח התיכון על פיו וישנה בו, במחי-יד, את סדרי בראשית. הדבר לא התקיים. באמירתו של טראמפ שהוא יקבל פתרון של "מדינה אחת" או "שתי מדינות" מה שיועדף על הצדדים, היה למעשה יותר טשטוש כוונות מהבהרת עמדות. טראמפ פתח כביכול אופציה, שלמעשה הייתה פתוחה כל הזמן, עם הסכמה או בלעדיה ושימר אופציה, שנראתה סגורה כביכול או בלתי-ריאלית. מטרתו כמומחה למשאים ומתנים הייתה, ככל הנראה, לא לסתום את הגולל על הסיכוי - מוגבל ומצומצם ככל שיהיה - להגיע להישג מדיני.

עבור טראמפ הישג במישור הישראלי-ערבי יהיה תוספת נלווית ובלתי צפויה במאבק הגלובלי המחכה לו באזור שלנו ובאזורים אחרים בעולם. כאיש עסקים ממולח, הישגים כאלה, לעיתים, חשובים ומשמעותיים, בהתממשם, לא פחות מהיעד הראשי והמוצהר של המו"מ העסקי. מה שברור הוא שטראמפ עשה שעורי-בית טרם בואו של נתניהו לארה"ב, ולא במקרה קדמו הפגישות עם עבדאללה מירדן ועם א-סיסי ממצרים והגישושים בסעודיה לפגישה עם נתניהו. לא במקרה גם נקבעה הפגישה עם אבו-מאזן רק מספר שבועות אחרי הפגישה עם נתניהו. בין המהלכים הבולטים הללו, התקיימו פגישות לא מעטות בדרגי-עבודה בארץ, באזור ובארה"ב עצמה, בין נציגי טראמפ לנציגי המדינות והגורמים באזורנו.

החלטיות רבה

טראמפ הבין מהר מאוד שבסכסוך הישראלי-ערבי יש מוקשים גדולים ויש מכשלות "מנופחות" או ממונפות, שחשיבותן האמיתית מינורית. לכן, לא העביר את השגרירות האמריקנית לירושלים 3 דקות אחרי שהושבע לנשיא, לא התיר את רסן ההתיישבות באיו"ש ולא המשיך במחוות אישיות אקטיביות מדי, באירועים המיוחדים של ישראל בשבועות האחרונים. לעומת זאת, מינה את ניקי היילי, לנציגת ארה"ב באו"ם והורה לה לפעול בעוצמה, בפומבי ובהחלטיות רבה עם ישראל, לדיכוי המגמות האנטי-ישראליות של האו"ם. טראמפ התחיל להבין את "הנפש הישראלית" ולהשתמש בה בשכל רב למטרותיו.

מהלכיו האחרים של הנשיא באזורנו - ההפצצה בסוריה, הקשחת העמדות מול אירן, שינוי האווירה מול חופש הפעולה הרוסי בסוריה והסובלנות היחסית שגילה מול ארדואן, השתלבו כולם בשלוש מטרות אחרות: א. הצגת מדיניות אמריקנית עולמית קשוחה יותר משל אובמה, לרבות נכונות לשימוש בכוח צבאי ב. התקיפה באפגניסטן - הגברת המלחמה האקטיבית בטרור האיסלאמי ג. החרפת הטון מול צפון-קוריאה - סימון לסין, לצפון-קוריאה ולבעלות הברית של ארה"ב במזרח הרחוק - דרום-קוריאה, יפן, טאיוואן, מדינות "אסיא"ן" (ASEAN) ואחרים - שהוא מתכוון לטפל ברצינות באיום הגרעיני הצפון קוריאני. פרוש כל המהלכים הללו הוא כפול: ארה"ב חוזרת לזירה העולמית כמעצמה גדולה וכללי המשחק הישנים של אובמה עברו מן העולם. למיצוב זה של ארה"ב בעולם יש חשיבות נרחבת באזורנו, במזרח הרחוק ובמישורי החיכוך שבין אירופה לרוסיה. ארה"ב ייצבה קווי-מתאר זמניים עד אשר תעצב מדיניות עולמית כוללת ועד אשר יסיים הממשל את מלחמותיו הפנימיות מול התקשורת והשמאל האמריקני בראשות הדמוקרטים.

למעשה, הזירה הפנימית בתוך ארה"ב היא הזירה העיקרית לפחות עד בחירות האמצע (נוב' 2018), וטראמפ יודע זאת היטב. בתפקידו כ"יאזון", האל כפול הפנים - פְנים וחוץ - פועל הוא לפי המוטו שלו מתקופת הבחירות - ארה"ב תחילה (AMERICA FIRST), וכל השאר אחר-כך. אולם אחר-כך ולא לאחר שתתחולל בהם מפולת. הילד תחב את אצבעו בסכר ועתה ניתן להמשיך ולנהל את ה"שוק העולמי" עם רמה נסבלת של כאוס פוליטי, כלכלי וביטחוני.

המהלך הישראלי-ערבי הוא מהלך אזורי שמשתלב בתוכניתו של טראמפ לייצב את המזרח התיכון. מול דאעש יגביר את הפעילות הצבאית האקטיבית במטרה לחסל תחילה את האיום הצבאי הפעיל ואת יכולות הטרור. מול אירן, יפעל לארגן חזית מקומית אפקטיבית, שתרסן את יצר ההתפשטות של טהרן. בראש פירמידת המאבק באירן יעמוד המאבק בגרעין האירני, ובמאבק זה משתלב גם הקו הקשוח והמתקשח מול צפון-קוריאה, שותפה מובהקת של אירן בפיתוח יכולות גרעיניות וטיליות. כאן צריך טראמפ לנטרל מהלכים חסרי-אחריות של אובמה, שהעניקו לאירן חופש פעולה נרחב בצרוף הון עתק שרובו יושקע כפי שכבר מסתמן בחימוש, הצטיידות וערעור היציבות האזורית.

ליבת הביקור

הדחיפות שמגלה טראמפ בשאלת הסכסוך הישראלי-ערבי, נובעת להערכתי משיקולים אלה. אם יוכל להשיג הסכם בין ישראל לערבים "המתונים", יעמוד לרשותו גוש-מדינות שבגיבוי אמריקני יוכל, יחד עם טורקיה (אם לא תתפרע), להציג מחסום אפקטיבי - כלכלי, צבאי ואידיאולוגי - מול אירן השיעית. אם לא יוכל להשיג זאת, יצטרך לבנות בעיקר על ישראל וטורקיה, מפני שלשתיהן אין ברירה ולישראל יש גם יכולת בלתי מבוטלת לפעולה צבאית וטכנולוגית מתוחכמת. לדעתי, אסור יהיה לישראל לשבת על הגדר ויהיה עליה להשתלב במאבק האמריקני באירן בכדי להקטין את הסיכונים שלה. גם למצרים של א-סיסי אין הרבה ברירות, בגלל האיום למשטר שמהווים בה ה"אחים המוסלמים". אולם, מצבה החברתי-כלכלי מקשה על גיוסה למאבק האנטי-אירני ובה בעת עושה אותה עמידה פחות נגד יוזמות חתרניות אירניות.

כאן אנו מגיעים לליבת הביקור של טראמפ באזור במחצית השנייה של חודש זה, ביקור העובר בשלוש מדינות מפתח של היוזמה הטראמפית: סעודיה, ישראל והוותיקן (מוקד העולם הנוצרי); בקונטקסט זה סעודיה וירדן הן שתי פנים של אותו מטבע. שלוש שאלות מרכזיות, ותת שאלות שהתשובות להן בינתיים אינן ברורות, יכריעו את גורל הביקור:

א. מה המסר שיקבל טראמפ מנציגו הבכיר למו"מ ג'ייסון גרינבלט1? עד כמה יהיה מסר זה תואם את האינטרסים החיוניים של ישראל, בתחום הביטחון ובתחום "שלימות העם והארץ"? כיצד ינהג טראמפ אם יתברר שממשיך להתקיים קונפליקט קשיח שאין דרך לגשר עליו באמצעות

לחצים על ישראל? ב. עד כמה יהיה טראמפ מוכן לשנות את הגישה האמריקנית "ההיסטורית" של הפעלת לחצים חד-צדדיים על ישראל בהשפעת השמאל הישראלי, תוך התעלמות מהעובדה שרק הימין יכול להביא לפריצת-דרך? ג. עד כמה יהיה מוכן טראמפ להיערך ולהקצות קשב נשיאותי ואמצעים אמריקנים ואחרים לעיצוב הברית החדשה שהוא יוזם באזור, כתולדה של ויתורים הדדיים ופיצוי משמעותי - כלכלי ומדיני— עליהם לכל הצדדים?


פשרות עמוקות

עבור הגוש הערבי-סוני שאליו חותר טראמפ, יש באמתחתו "סוכריה" שקשה מאוד לסרב לה עבור כל אחד מהם:

מצרים - רק טראמפ יכול לסייע למצרים באופן מכריע לשקם את כלכלתה, לחדש את צבאה ולהציבה מחדש באזור כמעצמה אזורית. התנאי חייב להיות שהמהלך כולו יהיה בשיתוף גלוי עם ישראל ותוך הפיכת השלום "הקר" לשלום נורמלי ובלתי תלוי באחרים.

סעודיה והמפרציות - בתמורה לביטול מצב המלחמה עם ישראל והשתלבות בברית לבלימת אירן, התחייבות אמריקנית לשימור כוחה הצבאי, בלימת התפשטותה של אירן וסיכול אפקטיבי של תוכניתה הגרעינית.

ירדן (והפלשתינים) - כמו מצרים וסעודיה, והקמתה של פדרציה ירדנית פלשתינית כאשר ירדן שומרת על מעמדה במקומות הקדושים, מחדשת את האזרחות הירדנית לתושבי איו"ש מחליפה את השליטה האזרחית באיו"ש של הרשות הפלשתינית, כאשר גבול הביטחון של ישראל הוא הירדן, ובין המדינות הסכם צבאי לשת"פ לצרכי הגנה בגיבוי אמריקני. כ"כ, תקבל ירדן סיוע כלכלי מקיף מארה"ב, המערב וסעודיה בכדי לייצב, בסיוע ישראלי מקומי, את כלכלתה, הגנתה ויישוב הפליטים בשטחה.

עזה - "נסיכות" ערבית נפרדת, מפורזת, פתוחה לעולם, כשחלק מהפליטים "הנצחיים" בה ייושבו במדינות הערביות האחרות והתושבים המקומיים ישוקמו ברצועה, בהשתתפות ישראל ומצרים.

במבנה מסוג זה יש מספיק מהפכים מחשבתיים ופשרות עמוקות שביכולתם להפכו למצג שלדי של הסדר ישראלי-ערבי אזורי. כאמור, ללא מהפך כזה לא יכון הסדר. הסיכון של טראמפ בחתירה למהפך הוא שישרוף את הקשרים והגשרים עם שני הצדדים. לכן, שאלת הכוונות והאמון היא שאלה מכרעת. לא פחות מכרעת היא השאלה לאן באמת הולך טראמפ - להסדרת בעיות האזור כיעד או לגזירת קופונים אמריקניים כיעד.

הסיכוי הגדול הוא פתרון משולש: חיסול הסכסוך, בלימה אפקטיבית של אירן והישג עולמי לארה"ב ולמעמדה, וגם לטראמפ אישית.

הערות

1. מן ההדים המגיעים באמצעות התקשורת, עולה שגרינבלט אינו משקף כהלכה את עמדת הממשלה השולטת בישראל ואת דעת רוב הציבור הישראלי. הוא מייצג הרבה יותר גורמים במשרד החוץ האמריקני, במועצה הישנה לביטחון לאומי ובשמאל הישראלי. מאחר שכל הסכם יהיה חייב במשאל-עם, זו אינה גישה חכמה. יתר-על-כן, היוזמות האמריקניות נכשלו בעבר מפני שהניחו לערבים להציג בהתמדה עמדות קשיחות ובלתי- מתפשרות, ותבעו מישראל ויתורים, מחוות ונטילת סיכונים בלתי-סבירים. הסכנה בעמדה זו של גרינבלט נובעת מכך שהיא תחזק ותקשיח שוב את העקשנות הערבית ולא תקדם פשרות מהותיות. בלעדי פשרה אמיתית, כך או אחרת, לא יכון הסכם. אם טראמפ מצפה לפגישה בסעודיה בטרם יציג עמדות ברורות יותר כלפי הערבים, דומני שכאן הוא שוגה במהלכיו.

תאריך:  10/05/2017   |   עודכן:  10/05/2017
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קוו-ואדיס טראמפ במזה"ת
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
10/05/17 18:03
 
ק.ר.
11/05/17 00:30
 
באום
11/05/17 02:30
 
רפי לאופרט
11/05/17 09:46
 
באום
11/05/17 13:49
2
הירונימוס
13/05/17 08:59
3
יהודי מפוכח
14/05/17 21:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ממשלו של דונלד טראמפ הוא ההוכחה הטובה ביותר לכך שאין כל סיבה לקנא במשטר האמריקני, כפי שרבים אצלנו נוהגים לעשות. למעשה, לשיטה האמריקנית יש רק יתרון אחד: לא ניתן להקדים את הבחירות, וכך יש לכל הרשויות אופק שלטוני ברור למימוש תוכניותיהן. זהו יתרון חשוב, אלא שהחסרונות רבים וקשים, ועולים בהרבה על יתרון זה. ואגב: גם אצלנו ניתן להבטיח משילות - על-ידי קביעה בחוק שהכנסת תכהן לכל הפחות שלוש שנים ועל-ידי העלאת הרוב הדרוש לפיזורה. אבל זה נושא למאמר אחר.
10/05/2017  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בימים אלה כאשר נערכות, ברוב עם, ההכנות בישראל לחגיגות יום העצמאות ה-69 למדינת ישראל, נזכר אני בחג העצמאות הראשון של מדינת ישראל, ה' באייר תש"ט (4 במאי 1949), שנחוג במחתרת בידי בני הקהילה היהודית עירק, שמנתה כ-150 אלף נפשות. בעירק שרר משטר צבאי שהופעל נגד היהודים באכזריות. רבים מבני הקהילה נאסרו באשמת השתייכות לתנועה הציונית ובאשמות ריגול למען ישראל. חששנו להזכיר את המילה "ציון" בפומבי, פן יבולע לנו. אמותינו פרמו את סמלי המגן דוד שהופיעו על שקיות הטליתות ועל הכיפות. הממשלה העירקית, בראשות נורי סעיד, התעמרה ביהודים, עצרה רבים שנשפטו באשמות שווא והוציאה אותם להורג, בהם הסוחר העשיר מהעיר בצרה שפיק עדס, שהואשם בו זמנית, ללא ראיות, בציונות, בקומוניזם ובמכירת נשק לישראל ונתלה באופן פומבי. מדי יום פשטה המשטרה על בתי יהודים בחיפוש אחר חומר מרשיע נגד בני הבית.
10/05/2017  |  צבי גבאי  |   מאמרים
אם ישנו מי שעדיין חולם לתומו שהיחסים בין טורקיה לישראל עלו סוף-סוף על דרך המלך, בעקבות הסכם הפיוס שנחתם ביניהן - דאג הנשיא ארדואן להבהיר שאין שום סיכוי למימוש החלום, באשר ישראל מצטיירת בעיניו כמדינה בעלת מדיניות גזענית כלפי הפלשתינים היושבים בגדה..
10/05/2017  |  ראובן לייב  |   מאמרים
הנשיא האמריקני החדש דונלד טראמפ בחר להתחיל את ביקורו במזרח התיכון בסוף החודש בסעודיה, שהיא מנהיגת העולם הסוני ויריבתה הגדולה של אירן השיעית. הנשיא האמריקני מגיע למזרח התיכון כדי לבנות מחדש את "השותפות האסטרטגית" עם הציר הסוני המתון, אותו ציר שהנשיא האמריקני לשעבר אובמה החליט להזניחו ולהעדיף את אירן שעמה חתם על הסכם הגרעין למרות התנגדותם של כל המחנה הערבי הסוני ושל ממשלת ישראל.
10/05/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
שיטת הפעולה של ארגון "שוברים שתיקה" מבוססת על הפיכת "גרעין אמת" שולי ללב העניין, ובניית "סיפור" גדול ככל האפשר סביבו. שיטת הביצוע מנצלת באופן מתוחכם את הגל האנטי-ישראלי במערב תוך הוספת פרטים "עסיסיים" כיד הדמיון, וזאת כדי להעצים הנחלת תדמית דמונית של חיילי צה"ל ("קלגסים") ושל הכיבוש המדכא ("אפרטהייד"), במטרה מובהקת של העצמת לחץ בינ"ל על ממשלת ישראל. ניתוח "סטרילי" של פעילות הארגון עשוי לסווג את חבריו ככאלה המבצעים פעילות בעלת אופי של חתרנות מדינית.
09/05/2017  |  רפאל בוכניק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il