|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
דורש אל המתים [צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90]
שישה בשישי

מדורת ההבלים

לקראת ל"ג בעומר: מדוע בכלל מדליקים מדורות, כיצד הפך קבר רשב"י למוקד לעבודת אלילים, מי הם הנוכלים שמהם יש להיזהר, מדוע לחרדים לא אכפת מחילול השבת הקרוב, למה אסור להפיץ לכל דיכפין את תורת הקבלה ומהי המהות האמיתית של היום
12/05/2017  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות


מדוע מדליקים
כמו מלכי בית דוד [צילום: באסל עוידאת, פלאש 90]

הדלקת המדורות בל"ג בעומר החלה מקברו של ר' שמעון בר יוחאי במירון. הרב שלמה יוסף זווין, מגדולי הרבנים בארץ בדור הקמת המדינה, מביא בספרו הנודע "המועדים בהלכה" מחלוקת קשה בין כמה מחשובי הפוסקים בנוגע למנהג ההדלקה. כמה מהם תהו על עצם עשיית החג ביום פטירתו של צדיק, והזכירו ששריפת בגדים – כפי שנהגו אז במירון – היא עבירה על איסור "בל תשחית". הבולטים שבהם היו החת"ם סופר ור' יוסף שאול נתנזון מלבוב. רבני צפת וטבריה השיבו באומרם שהאיסור הוא כאשר להשחתה אין שום טעם, אך במירון היא לכבודו של ר' שמעון ולכן מותרת.

ד"ר יום-טוב לוינסקי, ב"ספר המועדים", מיטיב לתאר כיצד התקבצו לל"ג בעומר כמה תאריכים ואירועים סמוכים, בשל היותו יום פטירתו של רשב"י. הוא מביא, שההדלקה על קברו מקורה באגדה לפיה ביום פטירתו של ר' שמעון "לא פסקה האש מן הבית והאור והאש היו סביב לו. בעיני רוחם ראו תלמידיו ש"שורפים לו שריפה גדולה", כפי שנהגו לעשות למלכי בית דוד – ומכאן כמובן קצרה הדרך למדורות המוכרות לנו.

הציונות, שחיפשה כמעט בכוח מודלים לחיקוי שיעמדו בניגוד לדימוי השלילי של יהודי הגולה, הפכה את בר-כוכבא לאחד הבולטים שבהם – למרות שהמרד בראשותו הסתיים באחד האסונות הגדולים ביותר בתולדות עם ישראל. הקישור שלו לל"ג בעומר הוא חסר כל יסוד עובדתי, אבל לכו תתווכחו עם מיתוסים עממיים. באותה צורה, החלו לפרש גם את המדורות כזכר למרד.

עבודת אלילים
לא להתפלל דרכו [צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90]

הקונספט של עבודת אלילים הוא האלהה של יצורים וחפצים – ואין נפקא מינה האם מדובר באחד מל"ו צדיקים או להבדיל בזמר. מי שמצטיין בגדולתו בתורה, בגדולתו במידות, בגדולתו בדבקות בה' – ראוי לכל הכבוד, ההערכה והיקר. אין פגם בהתקרבות אליו, בלימוד ממנו, בקבלת הדרכתו בענייני שמים. הפיכתו לגורו, ודאי כאשר היא כרוכה בתשלום – זה פסול לחלוטין. קל וחומר כאשר מדובר במי שכבר הלך לעולמו

עד כאן – אפשר להסתדר. אומנם אין לבטל כלאחר יד את דעות גדולי הדור שיצאו נגד ההדלקה במירון, אבל גם למנהגי ישראל יש חשיבות ומעמד. הבעיה התחילה כאשר מירון, כמו קברים אחרים, הפכה למוקד של עבודת אלילים. ואני בכוונה משתמש בביטוי החריף ביותר הקיים במילון היהודי. היטיב לסכם זאת הרב יחיאל מיכל טוקצ'ינסקי בספרו החשוב "גשר החיים": "והנה אלו השוטים הצועקים למתים ודורשים תשועה מהם – לבד אשר עוברים על [האיסור] 'ודורש אל המתים', עוברים גם על הלאו 'לא יהיה לך אלוהים אחרים על פני'". ונסביר.

לתפילה על קברו של צדיק יש שני טעמים. האחד והעיקרי: לבקש שזכותו תעמוד לנו לפני הבורא. השנייה: ללמוד ממעשיו הטובים וכך להתקרב בעצמנו לאלוהים. אסור באיסור מוחלט להתפלל אל הצדיק המת עצמו, לבקש שהוא אשר ימליץ עלינו, לבקש שהוא אשר יעביר הלאה את בקשותינו. מחלוקת גדולה היא האם מותר לפנות בצורה כזאת למלאכים; לבשר ודם – ודאי שאסור. מותר לפנות לצדיק חי ולבקש שיתפלל עלינו; זה הופך לאיסור אחרי מותו. למרבה הצער, רבים מאלו העולים למירון – ולהרבה קברים אחרים ברחבי הארץ, אותנטיים או לא – אינם יודעים זאת. דומה שבתמימותם, ואולי משום שיש מי שמטעים אותם (ועל כך נדבר מיד), הם עלולים להביא על עצמם עוד מעשים פסולים במקום הזכויות להן הם מייחלים.

ולמה אני קורא לזה "עבודת אלילים"? אכן, לא מדובר בעבודת אלילים כפשוטה. אך הקונספט של עבודת אלילים הוא האלהה של יצורים וחפצים – ואין נפקא מינה האם מדובר באחד מל"ו צדיקים או להבדיל בזמר. מי שמצטיין בגדולתו בתורה, בגדולתו במידות, בגדולתו בדבקות בה' – ראוי לכל הכבוד, ההערכה והיקר. אין פגם בהתקרבות אליו, בלימוד ממנו, בקבלת הדרכתו בענייני שמיים. הפיכתו לגורו, ודאי כאשר היא כרוכה בתשלום – זה פסול לחלוטין. קל וחומר כאשר מדובר במי שכבר הלך לעולמו. מבחינה זאת, אין הבדל בין מצבה לעבודה זרה לבין מצבה שבבית העלמין.

ועוד נקודה. מת הוא אבי אבות הטומאה. קבר גם הוא טמא ומטמא. טומאה וקדושה אינם הולכים יחדיו; טמא שנכנס לבית המקדש חייב מיתה. מה שלא מפריע לכמה אנשים הזויים במיוחד לכנות את מירון "הר הקודש" ו"המקדש". אז שיהיה ברור: הר הקודש יש אחד – הר-הבית; המקדש היה אחד – זה שניצב על הר-הבית. כל מי שמשתמש במונחים הללו לגבי מירון או כל מקום אחר, שייך לאלו שעליהם נדבר בשורות הבאות.

נוכלים וגזלנים
תפישה נוצרית מובהקת, שאין לה כל זכר ביהדות

כל הרעיון עומד בניגוד מוחלט להלכה חד-משמעית. מה שהם מבטיחים, זה שהתיקון עבור התורמים ייערך "במקום הכי קדוש בזמן הכי קדוש". יש אפילו לוח זמנים מדוקדק: בשעה 12:00 למעוכבי שידוך, בשעה 12:45 "נר ההצלחה לפרנסה ולכלכלה", וכך הלאה עד לפינאלה בשעה 17:15: "נר המזלות לפתיחת המזל". ויש עוד משהו קטן: אפשר לקנות את "מזוזות השמירה", "הקמיע הנשגב ביותר שאתם צריכים", אשר התברכו מפי המקובלים בפתח מערת רשב"י

כאמור, יש מי שמטעים את הציבור בצורה מכוונת – מסיבות כספיות ברורות. משום מה, רבים מאותם נוכלים וגזלנים מתרכזים סביב קבר רשב"י, ומובן שפעילותם מגיעה לשיאה לקראת ל"ג בעומר. קחו לדוגמה את העלון הצבעוני והמושקע (16 עמודים!) של "הכנסת אורחים רשב"י", שכל-כולו מוקדש לישועות הפלאיות להן יזכה מי שיתרום ל"תיקון הנר הקדוש בפתח המערה". יש פה מרכיב ברור של תחרות מסחרית: "כמעט כל הציבור נוהר כלפי מעלה, אל עבר המבנה העתיק. בדרך, הם מדלגים על הסוד שיכול באמת לעזור להם, הסוד שידוע רק למקובלים". תמורת תשלום נאות – בעלון לא כתוב כמה – תוכלו גם אתם לזכות ל"גישה המסתורית אל הרשב"י שידועה רק למקובלים" ואשר "נחשפת בפעם הראשונה".

ולמה אני טוען שזו נוכלות? כי כל הרעיון עומד בניגוד מוחלט להלכה חד-משמעית. מה שהם מבטיחים, זה שהתיקון עבור התורמים ייערך "במקום הכי קדוש, בזמן הכי קדוש". יש אפילו לוח זמנים מדוקדק: בשעה 12:00 למעוכבי שידוך, בשעה 12:45 "נר ההצלחה לפרנסה ולכלכלה", וכך הלאה עד לפינאלה בשעה 17:15: "נר המזלות לפתיחת המזל". ויש עוד משהו קטן: אפשר לקנות את "מזוזות השמירה", "הקמיע הנשגב ביותר שאתם צריכים", אשר התברכו מפי המקובלים בפתח מערת רשב"י.

כעת נלך להלכה כפי שפוסק אותה הרמב"ם. "אי זה הוא מעונן? זה אלו נותני העיתים שאומרים באיצטגנינות שלהן: יום פלוני רע ויום פלוני טוב, יום פלוני ראוי לעשות בו מלאכה פלונית, שנה פלונית או חודש פלוני רע לדבר פלוני". הדברים חד-משמעיים: להגיד שנר שיודלק בשעה מסוימת ובמקום מסוימת יוביל לתוצאה מסוימת – זהו איסור מפורש, שהוא חלק מאיסורי עבודת אלילים.

כנ"ל לגבי "חפצים קדושים". זוהי תפישה נוצרית מובהקת, שאין לה כל זכר ביהדות. אצלנו יש קדושה לחפץ בזכות מה שהוא – ספר תורה, תפילין – ולא משום שמישהו "בירך אותו" או "נגע בו". על התנהגות כזאת יש איסור רוחבי: "אין הולכין בחוקות הגוי ולא מידמין להם... אלא יהיה הישראלי מובדל מהם וידוע במלבושו ובשאר מעשיו כמו שהוא מובדל מהם במדעו ובדעותיו", פוסק הרמב"ם. מי שמבטיח ליהודים תמימים כל מיני ניסים ונפלאות באמצעים העומדים בניגוד להלכה, ועוד לוקח מהם כסף – הוא נוכל וגזלן.

חילול שבת
לדחות ליום ראשון [צילום: ז'ק ווגר, פלאש 90]

הרב שמואל אליהו, רבה של צפת ומבכירי הרבנים הדתיים-לאומיים, נשאל והשיב: "אין בעיה להגיע [למירון] במוצ"ש, מכיוון שהשוטרים שמגיעים בשבת לא נחשבים כמחללים שבת. ההגעה שלהם היא פיקוח נפש אמיתי של הציבור". כבוד הרב, התהפכו לך הסיבה והמסובב. אם לא הייתה הדלקה במוצ"ש - לא היה פיקוח נפש והשוטרים לא היו צריכים לחלל שבת!

ל"ג בעומר השנה יעמוד בסימנו של חילול שבת המוני, אותו כופים מי שמתיימרים להיות חרדים. אין שום דרך לקיים את העלייה ההמונית למירון בלי חילול שבת של נהגים, שוטרים ומאבטחים. לא יעזור כמה שיכינו מראש; אם רבבות מגיעים שעה-שעתיים-שלוש אחרי צאת השבת – שוטרים יצטרכו להתפרס ונהגים יצטרכו לצאת מבתיהם ומאבטחים יצטרכו להתייצב שעה-שעתיים-שלוש לפני צאת השבת.

מובן שיש לכך פתרון קל ומתבקש: לדחות את ההדלקה ליום ראשון בערב. הרי ל"ג בעומר אינו חג מן התורה, לא מדברי נביאים ואפילו לא תקנת חכמים. הוא בסך-הכל מנהג עממי, שבוודאי אינו יכול להצדיק אפילו את קצה-קצהו של חילול השבת הקטן ביותר. אבל לחרדים, כדרכם, אכפת רק מעצמם. "ואני את נפשי הצלתי".

ולא רק לחרדים. הרב שמואל אליהו, רבה של צפת ומבכירי הרבנים הדתיים-לאומיים, נשאל והשיב: "אין בעיה להגיע [למירון] במוצ"ש, מכיוון שהשוטרים שמגיעים בשבת לא נחשבים כמחללים שבת. ההגעה שלהם היא פיקוח נפש אמיתי של הציבור". כבוד הרב, התהפכו לך הסיבה והמסובב. אם לא הייתה הדלקה במוצ"ש - לא היה פיקוח נפש והשוטרים לא היו צריכים לחלל שבת!

עוד הערה באותו נושא. לוח השנה שקבע הלל השני לפני 1,800 שנה מאפשר לנו לדעת מראש מתי יחול כל יום בתאריך העברי. העובדה של"ג בעומר חל במוצ"ש לא הייתה צריכה להפתיע איש, ובוודאי שלא היה צורך בבלגאן שיצר נפתלי בנט. לידיעתך, אדוני השר: בפעם הבאה זה יהיה בשנת תשפ"ד (2024). אני מקווה שזה מספיק זמן כדי להתארגן.

הזוהר והקבלה
שיעורים בכל פינה [צילום: קדם מכירות פומביות]

הדבר דומה לנער צנום שייכנס לחדר כושר ויחליט שהוא מניף מיד 100 ק"ג. אם הוא יסיים בידיים שבורות ובשרירים קרועים, עליו להרגיש שיצא בזול. כנ"ל בלימודי יהדות. הקבלה היא עניין למתקדמים ביותר, למעטים שבמעטים, לאלו שכבר צברו בסיס נרחב של תנ"ך, משנה, גמרא, פוסקים, מפרשים, הוגי דעות

נניח בצד את מחלוקת החוקרים העזה האם ר' שמעון בר יוחאי אכן כתב את ספר הזוהר והאם אכן ניתן לייחס לו את תורת הקבלה. זה לא רלוונטי לנקודה הבאה, שגם היא חמורה במיוחד: הפיכתם של הקבלה בכלל ושל הזוהר בפרט למטבע עובר לסוחר, לדבר שכל דיכפין מלמד וכל דיכפין לומד.

הדבר דומה לנער צנום שייכנס לחדר כושר ויחליט שהוא מניף מיד 100 ק"ג. אם הוא יסיים בידיים שבורות ובשרירים קרועים, עליו להרגיש שיצא בזול. כנ"ל בלימודי יהדות. הקבלה היא עניין למתקדמים ביותר, למעטים שבמעטים, לאלו שכבר צברו בסיס נרחב של תנ"ך, משנה, גמרא, פוסקים, מפרשים, הוגי דעות. זה מה שבא אחרי הכל, לא לפני הכל ובוודאי שלא במקום הכל.

לא לחינם קובעת ההלכה, שאין ללמוד את תורת הנסתר לפני גיל 36. הגיל הזה נקבע כאשר תוחלת החיים הייתה 70, וחכמינו רצו לומר שעל האדם לעבור את מחצית חייו לפני שיוכל לגשת לסודות העמוקים ביותר. זה גם נאמר כאשר אנשים ישבו ולמדו תורה שנים על גבי שנים. ואחרי כל זה – רק בודדים עסקו בסודות אלו, ונמוך עוד יותר היה מספרם של מי שלימדו אותם לאחרים.

היום – הכל הולך. שיעורי קבלה בכל פינה, הרצאות על הזוהר באינטרנט, ספרים בכל חנות, שרוך אדום בכל פינה. זה נובע בחלקו מצימאון אמיתי, שאינו מופנה למקורות מים חיים; בחלקו מתרבות האינסטנט, שרוצה פתרון כאן ועכשיו לכל בעיה; ובחלקו הגדול ממיסחור ציני וחסר אחריות של אותם סודות נשגבים.

בחזרה ליסודות
חתנים דרשב"י [צילום: מאיר ועקנין, פלאש 90]

אחרי כל זה חייבים לומר: לא ההדלקה עיקר, אלא עצם מהותו של היום. וכאן כדאי להביא את תיאורו של ר' אשר זליג מרגלית על מירון בשנת תש"א (1941), כפי שמצטט הרב זווין: "רואים שהוא יום שמחה לעליונים ותחתונים... ממש שמחה מעין עולם הבא. אלו יגילו וישמחו וירננו ויעלוזו בריקודין דקדושה בשמחת שירת 'בר יוחאי' ועוד שירי קודש, ואלו עומדין ברגש הקודש בשפיכת נחלי דמעות בכלות הנפש מאין הפוגות על-ידי הציונים הקדושים של רשב"י ור' אלעזר בנו, ואלו מעוטפים בטלית ותפילין ומתפללים בציבור, ואלו יושבים על רצפות הקדושות ולומדים זוהר ותיקונים ואידרות הקדושות, ואלו אומרים תהילים בהשתפכות הנפש.

"וכיתות-כיתות מרקדין ומטפחין בילדים הקטנים המרכיבין אותם על כתפיהן ומגלחין להם שם התגלחת הראשונה [ה"חאלקה"], וחולקין יין ויי"ש ומזונות ואומרים 'לחיים' זה אל זה ומברכין זה לזה. וההמון קוראים את הילדים הקטנים האלה 'חתנים דרשב"י'. וכיתות-כיתות יושבין בסעודות מרעים במשתה ושמחה דקדושה". זו השמחה האמיתית, לא השילוב של עבודת אלילים, גזלנות וחינגה של ימינו.

תאריך:  12/05/2017   |   עודכן:  12/05/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדורת ההבלים
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלכסנדר ינאי
12/05/17 11:39
2
מסכים עם הכותב
12/05/17 12:23
3
ק.ר.
12/05/17 16:51
4
מיכל מירושלים
12/05/17 17:16
5
וכול
12/05/17 18:57
6
מ.אלקרייאף
13/05/17 09:21
7
הגוי..
13/05/17 10:39
8
אחד העם
13/05/17 14:23
9
בהדני
13/05/17 22:44
10
אלטע קאקער
14/05/17 10:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
האם יתרצו ראשי הישיבות החסידיות והאדמו"רים ויורו שלא לנסוע במוצאי שבת להר-מירון? הרב חיים קנייבסקי, מגדולי הרבנים בדורנו, אומר כי על הרבנים שאומרים לנסוע להילולת הרשב"י במירון להיות מודעים לחילולי השבת שהנסיעה גורמת. ל-News1 נודע כי הרב, שדעתו נשמעת בכל החוגים, קיבל (יום ה', 11.5.17) מידע בדוק לפיו נדרשים מפעילי התחבורה הציבורית לחלל שבת, ועשרות רבות של אוטובוסים ונהגים יסעו במהלך השבת, כדי שיוכלו להתחיל את השירות כשעתיים בלבד אחרי צאת השבת בנסיעות הבין-עירוניות וכשעה אחרי צאת השבת מן הערים הקרובות למירון, ואמר כי כאשר מדובר בחילול שבת אין כאן בכלל שאלה.
11/05/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
אלה מועדי ה' מקראי קדש אשר תקראו אותם במועדם (כג,ד).
11/05/2017  |  ישראל רוזן  |   מאמרים
במגן דוד אדום מתכוננים לקראת עשרות אלפי המדורות שיודלקו ברחבי הארץ בליל ל"ג בעומר שיתקיים בלילה בין ה-14 ל-15 למאי. כוחות רבים של מד"א יעמדו בכוננות גבוהה ויעניקו מענה רפואי מיידי לכל צורך שעלול להתעורר. מנכ"ל מד"א, אלי בין, הנחה לתגבר את תחנות מד"א בחובשים, בפאראמדיקים ובאמבולנסים ניידות טיפול נמרץ ואופנועי-מד"א כדי לתת מענה רפואי לקריאות שמתקבלות במד"א מדי שנה בעקבות פציעות, כוויות וקשיי נשימה. גם השנה, מבקשים במד"א מההורים להיצמד למדורות הנוער והילדים, על-מנת להשגיח גם על האש וגם על-מנת למנוע מקרים של אלימות בין בני נוער שעלולים לעלות בחיי אדם.
10/05/2017  |  יפעת גדות  |   חדשות
שלושה שבועות נותרו עד יום ירושלים, אך מבקריה הזרים של ישראל כבר יצאו למתקפה. הללו אינם רואים לא תשועה פלאית מיד צר, לא שיבה רבתי אל לב המולדת, לא איחוד היסטורי של ירושלים, לא שחרור ולא גאולה, לא פריחה של תרבות דתית ושל יצירתיות לאומית - לא שום סיבה למסיבה. מבחינתם, זהו רק "כיבוש" מתמשך שיש לקונן עליו. ההגדרה העצמית של הפלשתינים נרמסת, נפשה של ישראל הושחתה, ושני הדברים האלה מאפילים על כל היתר.
10/05/2017  |  דוד וינברג  |   מאמרים
בימים אלה כאשר נערכות, ברוב עם, ההכנות בישראל לחגיגות יום העצמאות ה-69 למדינת ישראל, נזכר אני בחג העצמאות הראשון של מדינת ישראל, ה' באייר תש"ט (4 במאי 1949), שנחוג במחתרת בידי בני הקהילה היהודית עירק, שמנתה כ-150 אלף נפשות. בעירק שרר משטר צבאי שהופעל נגד היהודים באכזריות. רבים מבני הקהילה נאסרו באשמת השתייכות לתנועה הציונית ובאשמות ריגול למען ישראל. חששנו להזכיר את המילה "ציון" בפומבי, פן יבולע לנו. אמותינו פרמו את סמלי המגן דוד שהופיעו על שקיות הטליתות ועל הכיפות. הממשלה העירקית, בראשות נורי סעיד, התעמרה ביהודים, עצרה רבים שנשפטו באשמות שווא והוציאה אותם להורג, בהם הסוחר העשיר מהעיר בצרה שפיק עדס, שהואשם בו זמנית, ללא ראיות, בציונות, בקומוניזם ובמכירת נשק לישראל ונתלה באופן פומבי. מדי יום פשטה המשטרה על בתי יהודים בחיפוש אחר חומר מרשיע נגד בני הבית.
10/05/2017  |  צבי גבאי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
חמאס חותר לשמור על שליטה בפועל [צילום: דובר צה"ל]
פרופ' קובי מיכאל
הרשות הפלשתינית לא תוכל לשלוט ברצועה בשל השחיתות והחולשה שלה, וברור שחמאס איננו אופציה    ישראל תצטרך לשלוט בשטח עד שניתן יהיה להכניס כוח זר בשילוב גורמים מקומיים
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
טובה חוכמת השיח המדיני מהפעלת כלי הקרב, לשם כך יש גם לאמץ הצעת ארה"ב, מדינה ידידותית לישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il