מאיזו הנהגה עלינו לחשוש? מהנהגה ימנית? מהנהגה שמאלית? או מהנהגה שאיננה יודעת מימינה ומשמאלה? באיזו הנהגה עלינו לבחור? האם בהנהגה המיטיבה עם דעותינו, במפלגה הנוגדת את דעותינו או שמא במפלגה שאיננה מבחינה כלל בין טוב לרע?
לדעתי ההנהגה הפסולה מעיקרה היא זו שאיננה בשר ואיננה חלב, מפלגה שאיננה יום ואיננה לילה, מפלגת אדרת ללא גברת, מנהיג חתיך עם הרבה ג'ל וסיסמאות – אך ללא כל מהות ממשית.
מפלגת יש עתיד עשתה טעות מוסרית נוראה בבחירות האחרונות. היא עשתה שימוש פוליטי מעלה קבס ברשימות של ניצולי שואה, אשר כנראה הגיעו לידיה במסגרת היוזמה לרכז את שמות הניצולים על-מנת לאחד את הטיפול בהם. עד כדי כך מקומם ומרתיח השימוש הזה עד שמחשיד את כל המפלגה הזו בכך שהיוזמה לכאורה לאחד את הרשימות לא נועדה כלל להיטיב עם הניצולים אלא במסגרת רצונה הפוליטי של המפלגה להביא עוד מנדטים.
כל טמבל יודע ששימוש בכאלה רשימות לצרכים שלא לשמן נועדו, בייחוד אם הצרכים הם פוליטיים, ונעשים על-ידי הגורם אשר הביא להיווצרותם, לכאורה למטרות אחרות, הוא אסור בתכלית האיסור, ודאי מוסרית, ומפלגה כל כך מפוארת לכאורה, עם תקציבים כה שמנים, ודאי חייבת לבדוק משפטית נושאים אשר המוסר הבסיסי אינו סובל אותם, ולהפיל אותם על הסף.
הבנת את זה ברוך?
ואנשים כמובן התלוננו. המפלגה נתפסה על חם. תחילה היא הגיבה עם טענה מגוחכת של תינוק בן יומו שרשימות הן נגישות לכל דכפין, ומה יש להם לומר כעת להגנתם? הם לא ידעו שזה לא תקין? טמבלים, פשוט טמבלים. הם לא ידעו. איך היא אמרה שם בתוכנית? הוא לא ידע, הוא לא ידע...
והטמבלים האלה מובילים כעת בסקרים, אתה הבנת את זה ברוך? את הבנת את זה ברכה? הם לא ידעו!!
וזוכרים שאולפנו של
יאיר לפיד פרסם מסמך מזויף, כאשר בעת הפרסום עלה חשש שהוא מזויף, והחתום עליו לכאורה התכחש בתוכנית עצמה לכתיבתו, טמבלים? לא יודעים שזה אסור? וזוכרים שאולפנו של יאיר לפיד פרסם את מבדקי ההתאמה של אדם, מבדקים המוגנים בחוק הגנת הפרטיות, טמבלים? לא יודעים שזה אסור? וטענת המפרסם בתוכנית הייתה שחיזר על פתחיהם של רבים על-מנת לפרסם, ואיש לא עשה כן, ורק יאיר לפיד לא ידע? רק הוא לא ידע?
וזוכרים שאולפנו של יאיר לפיד הביא ראיון עם אדם בתחפושת אשר בדיעבד התברר שהוא מתמודד במכרז על תפקיד בכיר וזאת על-מנת לנגח את המועמד השני, טמבלים? לא יודעים שזו עבודה עיתונאית ברמה אפס ומטה?
הָלוֹךְ הָלְכוּ הָעֵצִים, לִמְשֹׁחַ עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ.
וַיֹּאמְרוּ לַזַּיִת: מָלְכָה עָלֵינוּ!
וַיֹּאמֶר לָהֶם הַזַּיִת: הֶחֳדַלְתִּי אֶת-דִּשְׁנִי, אֲשֶׁר-בִּי יְכַבְּדוּ אֱלֹהִים וַאֲנָשִׁים -
וְהָלַכְתִּי לָנוּעַ עַל-הָעֵצִים?!
וַיֹּאמְרוּ הָעֵצִים לַתְּאֵנָה: לְכִי-אַתְּ מָלְכִי עָלֵינוּ!
וַתֹּאמֶר לָהֶם הַתְּאֵנָה: הֶחֳדַלְתִּי אֶת-מָתְקִי, וְאֶת-תְּנוּבָתִי הַטּוֹבָה -
וְהָלַכְתִּי לָנוּעַ עַל-הָעֵצִים?!
וַיֹּאמְרוּ הָעֵצִים לַגָּפֶן: לְכִי-אַתְּ מָלְכִי עָלֵינוּ!
וַתֹּאמֶר לָהֶם הַגֶּפֶן: הֶחֳדַלְתִּי אֶת-תִּירוֹשִׁי, הַמְשַׂמֵּחַ אֱלֹהִים וַאֲנָשִׁים -
וְהָלַכְתִּי לָנוּעַ עַל-הָעֵצִים?!
וַיֹּאמְרוּ כָל-הָעֵצִים אֶל-הָאָטָד: לֵךְ אַתָּה מְלָךְ-עָלֵינוּ!
וַיֹּאמֶר הָאָטָד אֶל-הָעֵצִים: אִם בֶּאֱמֶת אַתֶּם מֹשְׁחִים אֹתִי לְמֶלֶךְ עֲלֵיכֶם - בֹּאוּ חֲסוּ בְצִלִּי;
וְאִם-אַיִן - תֵּצֵא אֵשׁ מִן-הָאָטָד, וְתֹאכַל אֶת-אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן!
מי שאוהב את הזית אינו אוהב בהכרח את התאנה, מי שאוהב את התאנה לא אוהב בהכרח את הגפן, אך הזית, התאנה והגפן הם פירות, הם שלוש פירות משבעת המינים בהם התברכה ארץ ישראל (חיטה, שעורה, גפן, תאנה, רימון, זית שמן, דבש) והאטד לא שם, אם לא שמתם לב האטד בכלל לא שם.
יש לנו ביקורת קשה וצודקת על הגפן התאנה והזיית על הכשל המתמשך בהקמת מנהיגות המשך ראויה, על הכשל המתמשך ביצירת אופק פוליטי מעבר לפינה, קיים גם קושי אוביקטיבי, אווירת הריאליטי השוררת בכל מכל כל, מקפיצה את הצבע הצלצולים, ובייחוד את הצביעות, ומקשה על אנשים ראויים שבאו באמת לעבוד מלפרוץ קדימה.
אך מכאן ועד חזרה לטעות היסטורית וקריטית, טעות של המלכת האטד כברירת מחדל, המרחק גדול, גדול מאד, תשאלו את יותם. הוא כתב את המשל, לא אני.