|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים

כל מה שרציתם לדעת על מוצרי חלב

לקראת שבועות כדאי לבחור בתבונה מהמגוון הגדול של מוצרי החלב הקיים, בסלט, בפשטידה, במאפים ובעוגות העדיפו גבינות רזות יותר
21/05/2017  |   יהודה שיינפלד, ראובן צימליכמן   |   כתבות   |   חגים ומועדים   |   תגובות
נהלו אורח חיים בריא [צילום: AP]

חלב פרה טוב או רע לבריאות? בשנים האחרונות מתרחב הדיון בנושא. להלן קצת סדר בנושא לקראת חג השבועות.

חלב בהמלצות תזונתיות

חלב ומוצריו מופיעים בהמלצות לתזונה נכונה של כל ארגוני הבריאות המובילים בעולם, ובהמלצות הרשמיות של משרדי הבריאות ובכללם משרד הבריאות הישראלי. על-פי ההמלצות התזונתיות, רצוי לשלב בתפריט היומי מוצרי חלב דלי שומן.

מוצרי חלב מכילים רכיבים תזונתיים חיוניים כמו חלבון באיכות גבוהה, סידן, מגנזיום, אבץ, ויטמין A וויטמינים מקבוצה B (כמו ויטמין 12B). מדובר ברכיבים חיוניים חשובים לשמירה על הבריאות. גוף האדם אינו יודע לייצר אותם וצריך לקבלם ממזון.

סקרי תזונה מהארץ ומהעולם מראים, כי חלב ומוצריו הינם הספק העיקרי של סידן בתפריט היומי, בייחוד של ילדים.

חלב ובריאות העצם

בשנת 2014 הוציא האיגוד הישראלי לרפואת ילדים נייר עמדה לפיו חלב פרה ומוצריו הם מקור עיקרי לסידן בתזונת תינוקות, ילדים ומתבגרים, וכי מומלץ לכלול מוצרי חלב פרה בתזונת ילדים כחלק מתזונה מאוזנת ובריאה, לשמירה על עצמות ושיניים בריאות.

במחקרים נמצאה השפעה חיובית של צריכת סידן מוצרי חלב על בריאות העצמות. מחקר ישראלי שנערך בבית-חולים אסף הרופא, בראשות פרופ' יצחק כץ, מראה כי הימנעות מחלב ומוצריו לאורך זמן, עלולה לפגוע בבריאות העצם.

המחקר מצא, כי צעירים שלא צרכו מוצרי חלב תקופות ארוכות בשל אלרגיה לחלבון החלב, סובלים מצריכת סידן נמוכה, מצפיפות עצם נמוכה בבגרות, משיא מסת עצם נמוך יותר ומסיכון מוגבר לאוסטיאופורוזיס, יחסית לצרכני חלב.

הקרן הלאומית לאוסטאופורוזיס פרסמה בתחילת שנת 2016 נייר עמדה, העוסק בהשפעת אורח חיים על בריאות העצם. הנייר סרק את כל המחקרים העדכניים בנושא. לפי הנייר, ההוכחות החזקות ביותר להשפעה חיובית של אורח חיים על השגת שיא מסת עצם הן של צריכת סידן ופעילות גופנית, בייחוד בילדות המאוחרת וטרום תחילת ההתבגרות המינית.

הוכחות טובות קיימות גם עבור צריכה של ויטמין D ומוצרי חלב. לפי הנייר, מוצרי חלב הם המשפיעים ביותר מבין המזונות על צפיפות העצם. אחריהם בדרגת הוכחה נמצאים החלבון, סיבים, ירקות ופירות ובסוף הרשימה רכיבי תזונה אחרים שהם לא סידן וויטמין D.

חלב ומחלות כרוניות

מעבר להשפעה על בריאות העצם, מחקרים הראו כי לצריכה של מוצרי חלב עשויים להיות מגוון יתרונות תזונתיים ובריאותיים ביניהם: שמירה על משקל גוף תקין, סיכון נמוך יותר לתחלואה בסוכרת מסוג 2, לתסמונת מטבולית, למחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם, הפחתת הסיכון לסרטן המעי גס וחלחולת.

מתוך ההמלצות התזונתיות למניעת מחלות קרדיווסקולריות של עמותת עתיד והאיגוד הקרדיולוגי בישראל: מוצרי חלב עשירים במינרלים (סידן, אשלגן ומגנזיום), חלבון (קזאין ומי גבינה) וויטמינים (ריבופלאבין B12), חלקם לפחות הוכחו כמונעים או קשורים למניעת מחלות קרדיוואסקולריות (מחלות לב וכלי דם).

נראה, כי לא רק שחומצות השומן הרוויות במוצרי החלב אינן קשורות לסיכון קרדיוואסקולרי מוגבר, אלא שההרכב המיוחד, עשוי אף להפחית את הסיכון. לאור הקשר במחקרי תצפית בין שתיית חלב ומוצריו לבין סיכון מופחת לתחלואה קרדיווסקולרית, מומלץ לשקול לצרוך מוצרי חלב כחלק מתזונה מאוזנת למניעת מחלות קרדיווסקולריות.

חלב לא מגביר יצור ליחה

קיימת דעה חסרת בסיס מדעי, שמוצרי חלב מגבירים ייצור ריר במערכת הנשימה ומחמירים דלקות דרכי הנשימה ודלקות אוזניים. אין כל הוכחה מדעית לקשר בין צריכת חלב ומוצריו למחלות דרכי הנשימה העליונות (נזלת, דלקות אוזניים ואסתמה).

בנייר העמדה של האיגוד הישראלי לרפואת נקבע, כי לתופעות להלן אין קשר לצריכת חלב פרה ומוצריו ואין סיבה להפסיק או להפחית את השימוש בהם: דלקות חוזרות של האוזן, אסתמה, שיעול כרוני, נזלת כרונית וליחה.

מהי אי-סבילות/רגישות ללקטוז

לקטוז הוא סוכר החלב. אי-סבילות ללקטוז מאופיינת בחוסר יכולת לעכל כמויות גדולות של לקטוז, כתוצאה ממחסור באנזים, המפרק את הלקטוז. כאשר הלקטוז אינו מתפרק במעי הדק, הוא מגיע למעי הגס ושם עובר פירוק על-ידי חיידקי המעיים. תת-ספיגה או תת-עיכול של לקטוז, עלולים לגרום לתסמינים כמו: התנפחות הבטן, גזים, כאבי בטן, בחילה ושלשול. תסמינים אלה נוצרים במערכת העיכול בלבד.

השכיחות של אי-סבילות ללקטוז באוכלוסייה קשה להערכה. על-מנת לעשות סדר, איגדו רופאי המשפחה והחברה הישראלית לתזונה קלינית המלצות לאופני האבחנה והטיפול בנייר עמדה שפורסם ב-2011:

חשוב להבדיל בין אי-סבילות ללקטוז ובין אלרגיה לחלב, שהן שתי תופעות שונות. אלרגיה לחלב היא תגובה חיסונית לחלבון החלב ומחייבת הימנעות מוחלטת מחלב ומוצריו; לעומת זאת, אי-סבילות ללקטוז היא תגובה של מערכת העיכול לסוכר החלב. כלומר, זו לא תגובה חיסונית, ולכן אפשר לצרוך מוצרי חלב בהתאמה אישית.

עצות שיעזרו לכם לשלב מוצרי חלב בתפריט היומי

  • להיבדק: כאבי בטן תכופים, נפיחות, גזים ושלשולים הם תסמינים של אי-סבילות ללקטוז, אבל גם לבעיות אחרות במערכת העיכול, לכן חשוב להתייעץ על כך עם הרופא ולהיבדק כדי לקבוע אבחנה נכונה;

  • התאמה אישית: המחסור בלקטאז שונה מאדם לאדם, וכך שונה גם התאמתם של מוצרי החלב והכמות הנצרכת מאדם לאדם;

  • לבחור נכון: מומלץ לבחור מתוך מוצרי החלב את אלה שמכילים פחות לקטוז, כמו חלב דל לקטוז, גבינות קשות, קוטג' ועוד;

  • לא לבד: נסו לשלב את מוצרי החלב כחלק מארוחה .אכילת תערובת של מזונות גורמת לשחרור איטי של הלקטוז, מה שמקל על עיכולו במערכת העיכול;

  • התחילו בקטן: על-מנת לבחון את רמת הסבילות ללקטוז, התחילו לצרוך כמויות קטנות של חלב ומוצריו, ואחר-כך הגדילו בהדרגה את הכמות;

  • השלימו את האנזים החסר: לפני אכילת מוצרי חלב ניתן להיעזר בתוספת לקטאז בנוזל או בטבליות.

כאמור, על-פי ההמלצות התזונתיות, רצוי לשלב בתפריט היומי מוצרי חלב דלי שומן.

לקראת שבועות כדאי לבחור בתבונה מהמגוון הגדול של מוצרי החלב הקיים, בסלט, בפשטידה, במאפים ובעוגות. העדיפו גבינות רזות יותר. במתכונים רבים לעוגות ופשטידות, ניתן להמיר את הגבינות, השמנות בגבינות עד 5% שומן, את השמנת החמוצה ביוגורט, להפחית את כמות השמנת המתוקה והחמאה, ועדיין ליהנות מטעם נפלא.

איכלו מאוזן ובעיקר מגוון מכל קבוצות המזון, בחרו נכון מתוך כל קבוצה, נהלו אורח חיים בריא.

הכותבים הם פרופ' יהודה שיינפלד ופרופ' ראובן צימליכמן, מהמכון לאיכות ברפואה של ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י)
תאריך:  21/05/2017   |   עודכן:  21/05/2017
פרופ' י. שיינפלד, פרופ' ר. צימליכמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כל מה שרציתם לדעת על מוצרי חלב
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רון ה.
21/05/17 13:16
2
האמת
23/05/17 17:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
כותב שורות אלה, כמו רבים מחבריו, ולמעשה הרוב בקרב המצביעים בישראל כפי שהראו תוצאות הבחירות, שולל את האיוולת הקרויה "פתרון שתי המדינות" - שאינה פתרון ואינה שלום - אלא שלב נוסף בתוכנית השלבים שסופה איננו ב"קו הירוק" אלא ב"קו הכחול", קו החוף והסוף. מי ששולל את רעיון הקמתה של מדינה ערבית נוספת, ממערב לירדן - בעבר הירדן המזרחי כבר קיימת מדינה פלשתינית - ממילא אינו שוקל את חלוקתה של ירושלים. אבל, מי שמתכוון שירושלים תישאר עיר אחת חייב לקחת על עצמו להתמודד ולטפל בצרכיהם של כל אזרחיה, יהודים וערבים.
21/05/2017  |  רון בריימן  |   מאמרים
באופן כללי, ל"ג בעומר לא עושה לי טוב. זה השתנה אצלי במשך השנים. כשהייתי ילד, זה היה חתיכת עניין להשתתף בחגיגות. בשכונה בה גדלתי, לא שכונת פאר ולא שכונה של עוני, הייתה מתקיימת מדי שנה תחרות לא רשמית מי מקים את המדורה הכי גדולה בעיר. בניינים שלמים קולפו מקורות העץ שהיו עליהם, וכבר בבוקר אותו היום של ל"ג בעומר, לפעמים זה התחיל אפילו בשבת עצמה, עמלו הפירומנים על בניה מסודרת של ערימות העצים לגובה של קומה אחת, שתיים ואפילו שלוש. עם צאת הכוכבים, הודלקה המדורה שלהבותיה הגיעו עד מעבר לאטמוספירה, תרומה להגברת הזיהום הסביבתי. מדי שנה, הייתי עומד נפעם מול הלהבות העולות עד הרקיע. לילד קטן, האש עושה תחושה מוזרה.
15/05/2017  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
בין המנהגים שחלקים מבני עמנו נוהגים כבוד כלפיהם, ומקיימים אותם בולט מנהג החלאקה. מדובר במנהג עדתי ואף בעל גוון דתי בולט. בספר "פרי עץ חיים" של האר"י הקדוש, נאמר שרצוי לקיים את מנהג החלאקה ליד קבר הרשב"י במירון. ובאתר "כיפה" ניתן למצוא מידע מן המקורות ההלכתיים בנוגע למנהג:
15/05/2017  |  תרצה הכטר  |   מאמרים
במיזם ייחודי, "יחד ירושלים", יציינו עשרות אלפי בני נוער בפעילות מיוחדת בבתי הספר ובצעדה משותפת ברחבי העיר בשיתוף עם הרשות המקומית והעומד בראשה את חגיגות החמישים לשחרור ירושלים.
15/05/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
י"ח באייר. יום שזוכרים בו תשועות ואסונות, ניצחונות ותבוסות, הארות והחשכות, אבל והילולות. באים בו באש ובאים בו במים, מעלים בו על נס ניסים ולא נרתעים מראות בו יום התנגשויות כואבות עם המציאות. יש מסורות כי יומו הראשון של המבול על הארץ היה בי"ח באייר. אחרות שהמים חדלו ב"ח באייר. החתם סופר, רבי משה סופר שרייבר (1762-1839) בהערותיו ל'יורה דעה רל'ג אומר על-פי אחד המדרשים "שמיום שכלה החררה ( עוגה הנאפת מצד אחד על גחלים - מצה) שהוציאו ממצרים הלכו ג' ימים בלא לחם ואחר כך ירד המן, אם כן היה הורדת המן ביום ל"ג בעומר וראויה לעשות לזה זכר טוב". מסורת שנשכחה מזכירה כי י"ח באייר צוין כיום "תענית יהושוע", מפני שבאותו יום חל יום התבוסה הראשון שלו עם כניסתו לארץ בידי אַנְשֵׁי הָעָי אחרי שישראל חטאו בחרם ביריחו "וַיִּקְרַע יְהוֹשֻׁעַ שִׂמְלֹתָיו וַיִּפֹּל עַל-פָּנָיו אַרְצָה ... הוּא וְזִקְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּעֲלוּ עָפָר עַל רֹאשָׁם. וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֲהָהּ אֲדֹנָי... לָמָה הֵעֲבַרְתָּ הַעֲבִיר אֶת הָעָם הַזֶּה אֶת ... וְלוּ הוֹאַלְנוּ וַנֵּשֶׁב בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן" (יהושוע ז',ו'-ז'). אין יודע אם צמו לציין התבוסה או אם צמו לציין כי באותו יום נתייאש יהושוע מן הכניסה לארץ עד שאמר " וְלוּ הוֹאַלְנוּ וַנֵּשֶׁב בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן". אומה צמה על ייאוש מנהיגיה ואם כי התאושש - רגעי חולשתו אינם נשכחים חרף גדולתו . יש אומרים כי "תענית יהושוע" בי"ח באייר הנציח את האבל על יום מותו באותו תאריך. גם פיוט לא אחר להזכיר לבאי בתי הכנסיות עד למאה החמש עשרה את "תענית יהושוע" "וְכָל הָיָה חָת מִשְּׂפַת שָנִי/בִּהְיוֹת בִּן נוּן מַנְהִיג שְאוֹנִי/וַיַּחְמוֹס יָמָיו וּבוֹ אִישוֹנִי/בִּשְמוֹנָה עָשָׂר בַּשֵּנִי."
14/05/2017  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il