|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
5 המקומות שחייב לבקר בהם בניו-יורק
כתיבת המומחים
החשיבות הרבה בבחירת עורך דין הפועל מתוך שליחות
טראמפ. נחישות [צילום: איוון ווצ'י/AP] ערוכים בנתב"ג לקבלת טראמפ ערוכים בנתב"ג לקבלת טראמפ

"להתחיל מהתחלה":

ניסיון ראשון של טראמפ בדרך המפותלת לפתרון

החלטתו של הנשיא טראמפ לערוך את ביקורו הראשון במזרח התיכון, ובפרט לערב הסעודית, ישראל והרשות הפלשתינית, מבליטה את אחת ההתפתחויות המוקדמות המפתיעות של כהונתו: נחישותו לקדם שיחות להשגת שלום ישראלי-פלשתיני (וישראלי-ערבי) אולם בחירה זו מעלה שאלה מתבקשת: האם הנשיא טראמפ יכול להצליח היכן שרבים כל כך נכשלו?
22/05/2017  |   דניאל שפירו, רותם אורג   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
משבש העליון
הדרך ארוכה ורצופת מכשולים. בסופו של יום, פתרון הסכסוך הוא עניין ישראלי-פלשתיני. על-אף כוחו כנשיא, טראמפ אינו יכול לכפות פתרון על ירושלים או רמאללה. עם זאת, הוא מחזיק ביתרונות מסוימים, ואם ישתמש בהם בחכמה – אזי לנשיא שתואר כ"משבש העליון" יש לכל הפחות סיכוי לסייע לצדדים לנסוק לגבהים שלא חשבו כי יגיעו אליהם.

אי-אפשר להפריד בין יכולתו הפוטנציאלית של הנשיא דונלד טראמפ ליזום משא-ומתן בין הישראלים לפלשתינים, לבין המהומה האופפת את הממשל שלו, ובכלל זה החשיפות האחרונות בנוגע למידע מודיעיני מסווג ביותר שהגיע מישראל והודלף על-ידי הנשיא לרוסים. התקרית מעוררת ספק בעצם היכולות של הממשל ומידת יציבותו, וכן פוגעת בביטחון של ישראל לדון עמו בנושאים ביטחוניים רגישים. גורמים אלה בוודאי יעיבו על סיכויי ההצלחה של כל יוזמת שלום. עם זאת, הניתוח שיובא להלן מבקש לזהות את נקודות החוזק והחולשה של טראמפ סביב מאמציו להשיב את הישראלים והפלשתינים לשולחן המשא-ומתן.

החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ לערוך את ביקורו הראשון בחו"ל במזרח התיכון, ובפרט בסעודיה, ישראל והרשות הפלשתינית, מחזקת התפתחות מפתיעה למדי בנשיאותו - נחישות לקדם משא-ומתן להשגת שלום ישראלי-פלשתיני (וישראלי-ערבי). הסכסוך הידוע לשמצה עשוי להיות נושא מפוקפק ואף מסוכן להקדיש לנסיעה נשיאותית ראשונה, בייחוד מנשיא שהציפייה הרווחת הייתה שיאמץ את גישתו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, וישים במוקד את אירן כגורם המרכזי לתחלואי המזרח התיכון. אולם בחירה זו מעוררת שאלה מסקרנת: האם ייתכן שהנשיא טראמפ יצליח בכל זאת היכן שכה רבים נכשלו?

יש לשמור על זהירות בהערכת סיכויי ההצלחה. הצדדים היו ונותרו חסרי אמון זה בזה, כאשר כל צד משוכנע שהזמן פועל לרעת הצד השני, ואינו שוכח את כישלונות המשא-ומתן בעבר ואת פערי המדיניות הנוכחיים. אולם טראמפ אינו מגיע נטול יתרונות. היתרון הראשון שעובד לטובתו הוא היתרון שיש לכל נשיא חדש: הוא אינו קודמו. נכון לסיום כהונתו של ממשל אובמה, שני הצדדים נטו להשליך עליו את אשמתם לקריסת המשא-ומתן, ולראות בו כמי שכשל "לספק את הסחורה" מול הצד השני. אומנם קשייו של אובמה מול הציבור והממשל בישראל הופרזו לעתים, אך חילוקי הדעות עמו סביב אירן, "האביב הערבי" וההתנחלויות הישראליות נמשכו לכל אורך כהונתו, ולעתים אף האפילו על שיתוף הפעולה הביטחוני המצוין ותרמו לאי-הנוחות של ישראל מהתפקיד שמילאה ארצות הברית כמתווכת. גם המנהיגים הפלשתינים התעייפו מהמאמצים האמריקנים, שלהשקפתם לא הניבו די ויתורים מישראל והפנו לחצים גם עליהם לנקוט צעדים מקדימים שיתרמו לקידום שיחות השלום. עבור הישראלים והפלשתינים גם יחד, טראמפ מייצג שינוי.

ציפיות גבוהות

נקודה נוספת שתורמת ליתרון של טראמפ היא העובדה שהוא פונה לישראלים ופלשתינים כאחד. בעיני ישראלים רבים, בין אם הם מסכימים עם הערכים והמדיניות שלו ובין אם לאו, טראמפ נתפס כגרסה האמריקנית של נתניהו: קפיטליסט, ניצי וחשדן כלפי העולם המוסלמי (במיוחד באירן). דימוי זה נותר בעינו גם כאשר מגיעים סימנים ראשונים מממשל טראמפ המעידים על כך שגישת המדיניות שלו ביחס לשיחות בין ישראל לפלשתינים אינה שונה בהרבה מזו של ממשלים רבים קודמים, כולל ממשל אובמה. הפלשתינים מצדם, התגברו על חששות ראשוניים מטראמפ לטובת המסקנה כי הוא מחויב לעבוד עמם (ועם מדינות ערב) להשגת מטרותיהם. אם וכאשר המשא-ומתן יקרוס, בין אם כבר על כן השיגור או בשלב הרבה יותר מאוחר, שני הצדדים יטו להטיל לפחות חלק מהאשמה על הצד האמריקני. בינתיים על כל פנים, טראמפ יכול לצוף על גלי הציפיות הגבוהות.

הפופולריות שטראמפ זכה לה מתחילת הדרך בקרב הישראלים יוצרת לחץ פוליטי על הממשלה. חברי ממשלת הימין בישראל, שבתחילה שיבחו את טראמפ במונחים משיחיים, יתקשו להתנגד לו אם יתחיל לדרוש פשרות ישראליות בגדה המערבית. הדבר האחרון שנתניהו רוצה הוא חידוש המתיחות בין ירושלים לוושינגטון, עם פגיעה שתתלווה לכך בתמיכתה של וושינגטון בסוגיות לא-פלשתיניות, כגון המאבק בהתפשטות ההשפעה האירנית או בהטיה האנטי-ישראלית באו"ם. הפלשתינים לעומת זאת, צריכים לדאוג שלא לקלקל את ההזדמנות המפתיעה שניתנה להם. אם בתחילה הם היו מודאגים מכך שיישארו מאחור בעסקה אזורית אפשרית בין ישראל למדינות ערב הסוניות, עכשיו הם מודאגים יותר מתגובתו הבלתי צפויה של טראמפ במידה שהשיחות יעלו על שרטון או שיפרוץ סבב אלימות. אין צורך לומר ששני הצדדים צריכים לדאוג שלא להכעיס את הנשיא, אדם הידוע בתגובותיו הבלתי צפויות כאשר הוא אינו מרוצה.

הנקודה השלישית שיכולה לתרום למאמציו של טראמפ היא העדיפות הבלתי צפויה שנתן לסכסוך והשקעתו האישית בפתרונו. בעוד אובמה שמר על מרחק מהשיחות, בייחוד בתקופת כהונתו השנייה, והשאיר את הדיפלומטיה היום-יומית לשר החוץ ג'ון קרי,, הרי שאם טראמפ יחליט להתערב הוא יוכל להפעיל את כל כובד משקלו הנשיאותי כדי לגשר על הפערים בין הצדדים. טראמפ מינה את עוזריו הקרובים, הבולט שבהם הוא חתנו ג'ארד קושנר לעיסוק בנושא, מהלך שאף הוא מצביע שהצלחה או כישלון יילקחו באופן אישי. יתר על כן, מהלכי הפתיחה הברורים שנקט טראמפ להגדרת מערכת היחסים עם מדינות ערב הסוניות, כולל ביקור חם של הנשיא א-סיסי ועצירתו הראשונה בסעודיה במסע הקרוב, מכשירה את האפשרות שיהיה ביכולתו להביא את מדינות ערב הסוניות אל השולחן. אלה המדינות שבהן נתניהו מעוניין באמת כשותפות לשלום, כמדינות שמסוגלות לתמוך - אך גם ללחוץ - על הפלשתינים.

אף גורם מאלה שצוינו לעיל אינו מבטיח הצלחה. הדרך ארוכה וזרועה במכשולים. בסופו של דבר, פתרון הסכסוך הוא עניין ישראלי-פלשתיני: למרות כל כוחה של הנשיאות האמריקנית, טראמפ אינו יכול לכפות פתרון על ירושלים או על רמאללה. אולם יש לו יתרונות מסוימים, ואם ישתמש בהם בתבונה הרי שלמרות הכינוי "המשבש העליון" שזכה לו, יש לנשיא הזדמנות לעזור לצדדים לנסוק לגבהים שמעולם לא חשבו שאפשר להגיע אליהם.

תאריך:  22/05/2017   |   עודכן:  22/05/2017
דניאל שפירו, רותם אורג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ניסיון ראשון של טראמפ בדרך המפותלת לפתרון
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גדי
22/05/17 11:35
2
באום
22/05/17 13:29
3
ישע
22/05/17 15:35
4
מקס פאואר
22/05/17 20:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
ביקורו של הנשיא טראמפ במזרח התיכון מתנהל בצלו של משבר פוליטי חריף בוושינגטון סביב ההאשמות הנחקרות, הן על-ידי ה-FBI והן על-ידי ועדות בשני בתי הקונגרס, על אודות האפשרות כי התקיימו קשרים בין מקורביו של טראמפ לבין הרוסים במהלך מערכת הבחירות. שיאן של ההתפתחויות עד כה הוא החלטת משרד המשפטים למנות תובע מיוחד, שיחקור את הסוגיה והשיח שמתחיל להתפתח, כולל בקרב מחוקקים רפובליקנים, בדבר האפשרות שיפתחו תהליכי הדחה (impeachment) נגד הנשיא. ההתפתחויות האלה מציבות את הנשיא, כבר כארבעה חודשים מאז שנכנס לתפקידו, בעמדת מגננה שכבר נותנת אותותיה בהתנהלותו בזירה הפנים האמריקנית ולה אף פוטנציאל להשפיע על שאיפותיו ומהלכיו בהקשר למדיניות החוץ.
בחודשים האחרונים אנו חשופים לדיווחים ופרשנויות מצד גורמים פוליטיים ותקשורתיים בישראל המנסים לקבע בתודעה מעין אכסיומה, לפיה התנאי ההכרחי להפשרה עם מדינות ערב המתונות ולקידום הסדר אזורי הוא גיבוש הסדר עם הפלשתינים. במילים אחרות, אין ולא יתאפשר סיכוי לשיתוף פעולה אזורי בשיתוף ישראל, טרם יישוב הסכסוך הישראלי-פלשתיני. זאת ועוד, נאמני גישה זו מזהים בערב הסעודית את מדינת מפתח בהקשר האזורי, ולפיכך גם מטיפים בלהט לרעיון של אימוץ "התוכנית הסעודית" ("יוזמת השלום הערבית") כמסגרת נאותה להתקדמות, גם אם תוך התאמות ועידונים.
22/05/2017  |  רפאל בוכניק  |   מאמרים
"ישראל היא מדינה קולוניאליסטית העושקת את העם הפלשתיני. החלום שלי הוא לראות את פלשתין הכבושה כשהיא משוחררת מידיה של ישראל, ואינשאללה אכן ישיבו במהרה בני-דורי את האדמה הנגזלת לבעליה החוקיים". מאחורי ההצהרה הבומבסטית הזאת לא עומד הפעם חסן נסראללה, גם לא איסמעיל הנייה, ואף לא עלי חמינאי. מי שהשמיעה אותה בגלוי היא לינדה סרסור (37), פמיניסטית-פלשתינית במוצאה, שהיא כיום תושבת ניו-יורק, והעומדת שם בראש האגודה המוסלמית-אמריקנית.
22/05/2017  |  ראובן לייב  |   כתבות
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, קורא למדינות העולם המוסלמי להתייצב בראש המאבק נגד הטרור המוסלמי והמוסלמים הקיצונים. טראמפ דיבר (יום א', 21.5.17) בפסגת המדינות המוסלמיות שהתכנסה בריאד, לרגל ביקורו בסעודיה.
21/05/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - עמדו מִנגד, גיוס, אותה הגברת ומעשי אבות
21/05/2017  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
סיכונים לישראל והזדמנויות להשפעה   /  כרמית ולנסי, אופק איש מעש
עומאן אחרי קאבוס: אתגרים לפתחה של הסולטנות  /  יואל גוז'נסקי
האתגר שלפתחן של מדינות המפרץ נוכח המצב בשוק הנפט   /  יואל גוז'נסקי, שמואל אבן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
פס"ד חדש מעלה ספקות בדבר אפקטיביות האסדרה הקיימת בתחום הגנת הצרכן, הנשענת על תמרוץ במקום להטיל חובה למנות קצין ציות (עש"א 2038-10-21 סטארה קוסמטיקס בע"מ נ' הרשות להגנת הצרכן ולסחר ...
פרנקל. רווחים עצומים [צילום: אתר ועידת הנשיא]
תומר קורנפלד
עסקות שבוצעו מחוץ לבורסה בסכום של כ-65 מיליון ש"ח ובמחיר 2400 אגורות למניה הקפיצו את מניותיה של תמר פטרוליום    שער המניה נסגר במחיר הגבוה בכ-60% מעל המחיר בהצעת הרכש שפרסם אהרן פרנ...
רפאל בוכניק-חן
רפאל בוכניק-חן
במערכות היררכיות דוגמת הצבא, נהוג לייחס משקל עודף לממד פקודות הצבא כאמת מידה ערכית, אף בהינתן צבר של מוניטין שנקשר לדמותו של קצין, בכיר ככל שיהיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il