|   15:07:40
דלג
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

י-ם של מעלה חוזרת לי-ם של מטה

י-ם היא סלע מחלוקת בין שני כיוונים במלחמת הדעות והרעיונות הניטשת בתוכנו מאז שבנו אל ההיסטוריה בראשית העידן החדש, וביתר שאת מאז שבנו לעיר העתיקה לפני יובל שנים והחלנו את ריבונותנו עליה
28/05/2017  |   דרור אידר   |   מאמרים   |   תגובות
ירושלים היא ציון [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]


קשה היה להימלט מהפער הסמלי שבין תל אביב לירושלים ביום רביעי השבוע, כ"ח באייר, היום שבו ציינה המדינה ורבים בציבור את יום ירושלים.

ב-11 בבוקר חגגתי בתוכניתו של אראל סג"ל בגל"צ יובל לשחרור העיר, וב-1 בצהריים ציינה יעל דן 50 שנה לכיבוש העיר, באמצעות העלאת החשש מפרובוקציות אנטי-מוסלמיות במהלך ריקוד הדגלים. לא רק מול העולם המערבי והמוסלמי אנחנו מנהלים מאבק על ירושלים.

ירושלים היא סלע מחלוקת בין שני כיוונים מרכזיים במלחמת הדעות והרעיונות הניטשת בתוכנו מאז שבנו אל ההיסטוריה בראשית העידן החדש שלנו, וביתר שאת - מאז שבנו לעיר העתיקה לפני יובל שנים והחלנו את ריבונותנו עליה.

במונחים סמליים אפשר להחליף במשוואה את תל אביב עם מדינת ישראל. ירושלים כמייצגת את החלק הדתי בזהותו של העם היהודי, מול מדינת ישראל כמייצגת החלק הלאומי, החילוני בזהותנו. נכון שירושלים מעולם לא הייתה עיר המקדש בלבד, אלא גם מקום המלכות ועיר הבירה; אך מאז גלינו, הלכה ונדחקה ירושלים של מטה מפני ירושלים של מעלה. ככל שהתרחקנו בזמן מרגע החורבן המדיני, ככל שנטמענו בשגרת הגלות, בהתמודדות היומיומית עם האתגרים המסובכים שהשהות בארצות נכר זימנה - מבעיות פרנסה ועד לבעיות קיום וסכנת חיים - שכחנו את הרכיב הארצי, הלאומי, של העיר.

נכון שחלמנו על ירושלים, אבל צריך להודות שהיא גם הפחידה אותנו. ירושלים ייצגה את הממד הלא-רציונלי בהוויה, במחשבה ובתודעה הקולקטיביות שלנו, שעשוי להתפרץ באופן בלתי מבוקר ולחסל את הגוף הלאומי שהצליח לחזור לחיים אחרי תרדמה ארוכה. ואנחנו, מה בסך-הכל רצינו אחרי 2,000 שנה? לשוב ולהיות "נורמליים", "כאחד הדשאים, כאחד האדם", אומה רגילה בין אומות העולם.

וכך, ב-19 השנים הראשונות של המדינה, חיינו במדינת ישראל, בעוד ירושלים ההיא נותרה מחוץ לגדר, מעבר להרי החושך, דחוסה היטב-היטב בשק הזיכרונות שלנו, לבל תחריד את חיינו. הדחקנו אותה וחשבנו שאפשר להתקיים כך לאורך שנים. מה שומר על שפיותנו כבני אדם, מה עוצר מהלא-מודע לפרוץ מתהומותיו ולהציף אותנו עד לשיגעון? לא הרבה: מסך דק המפריד בין המודע ללא־מודע, מעין שומר סף תודעתי המגן על נפשנו מפני השיטפון המאיים של הפחדים, התסביכים והתכנים שדחסנו והדחקנו כל חיינו, ואשר מעת לעת עולים ומתפרצים (בדרך כלל רק) בחלומותינו.

בספרו "הבשורה על-פי יהודה", המתקיים בירושלים ה"חילונית" של סוף שנות ה-50, מביא עמוס עוז את דבריו של שאלתיאל אברבנאל, חבר מועצת העם, היחיד שהתנגד לרצונו של דוד בן-גוריון להכריז על הקמת המדינה: "...אבות הציונות עשו שימוש מחושב באנרגיות הדתיות והמשיחיות שבלב המוני היהודים מדורי דורות, וגייסו את האנרגיות האלה לשירותה של תנועה פוליטית שהייתה ביסודה חילונית, פרגמטית ומודרנית. אבל יום אחד... הגולם עתיד לקום על יוצרו: האנרגיות הדתיות והמשיחיות, האנרגיות האי־רציונליות שמייסדי הציונות ניסו לרתום אותן למאבקם החילוני והאקטואלי, עתידות להתפרץ באחד הימים ולסחוף עימהם את כל מה שאבות הציונות התכוונו לחולל כאן".

עוז לקח את הדברים ממכתבו של גרשום שלום לפרנץ רוזנצוויג מ-1926 על האיום המשיחי שמכילה החייאת השפה העברית. הפחד הזה חוזר ונשנה אצל סופרים והוגים רבים. די להציץ בעיתון הארץ כדי לראות עד כמה הפחד הזה מזין חלק חשוב בציבוריות הישראלית. האיום הזה נמצא גם בתשתית ספרו של עוז, "שלום לקנאים", שבעקבותיו פרסמתי לאחרונה שיחה איתו.

בראשית שנות ה-80 פרסם הסופר א"ב יהושע ספר מסות בשם "בזכות הנורמליות" שבו הטיף להתרחק מהממד הדתי המשיחי, ולדבוק ברכיב הרציונלי שבקיומנו הלאומי. בסוף אותו עשור פרסם ספר נוסף בשם "הקיר וההר", שבו כתב בזכות הר הרצל כסמל לישראל החילונית וקרא להעדיפו על פני הכותל המערבי ("הקיר"), סמל לממד הדתי הלא-רציונלי, ה"משיחי".

לא בכדי נטל יהושע את השם "ההר", השמור במקורותינו להר-הבית, והעניקו להר הרצל. יהושע התעסק ביצירתו בתסביך המשיחי, שהוא ה"שיגעון" היהודי, בהפרעה הנפשית, המאניה ("מר מאני") שחדרה לנפש הקולקטיבית שלנו כמו "דיבוק" שאינו מרפה.

הניסיון לפתור את התסביך והטירוף הזה, משותף לסופרים רבים. אצל יהושע הוא מתבטא למשל, בחילונה של העיר בדרכים שונות. בספרו "הכלה המשחררת" הוא מתכתב עם "תהילה" של עגנון, הצדקת שהיא בבואתה של ירושלים, והופך אותה לבתו של בעל פונדק ירושלמי המקיימת עימו יחסים של גילוי עריות (למעשה, הוא הופך את תהילה לאדונית המסוכנת מסיפור אחר של עגנון, "האדונית והרוכל"). או בספרו "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש", שבו הוא מקטין את הסכסוך על ירושלים בטענה המפויסת (הרציונלית) שלפיה, ירושלים שייכת לכולם, לכל הדתות והעמים.

אבל ירושלים היא ציון, והמחשבה שיכולנו להקים ציונות בלי ציון, כלומר בלי הרכיב המרכזי שמסמנת ירושלים, מפליאה אותי בכל פעם מחדש. מה חשבנו לעצמנו, שנתקיים אלפי שנים בלי ארץ ממשית, אלא רק בזכות "ירושלים של מעלה" - אידיאה רוחנית-דתית שהחזיקה אותנו בין החיים לבין המתים, מין רעיון משיחי על אחרית טובה לעמנו אחרי תלאות רבות; ואז כששבנו לחיים, כשחזרנו להיסטוריה, ובמיוחד כששבנו לארץ - נצליח למחוק ולהדחיק ולפוגג את הרכיב המשיחי הזה, את הממד הלא רציונלי באישיות הקולקטיבית שלנו? שנשוב אל הארץ שממנה גלינו ואליה חלמנו לשוב, ונחיה בה בלי "ירושלים של מטה", ירושלים הממשית, המדינית, הפוליטית?

מה חשבנו, שנוכל להיות לידה, מרחק נגיעה, ליד האהובה הבלתי מושגת שרק איזכור שמה העביר חשמל בקרב דורות של יהודים ("צורב את השפתיים כנשיקת שרף"), לראות אותה מנגד ולא לבוא אליה, אל מושא געגועי הדורות, ולהסתפק בהר הרצל כתחליף? עזבו לרגע את המחלוקת הפוליטית, וחשבו על זה בהתבוננות פסיכולוגית פשוטה: האם באמת חשבנו שזה אפשרי?

"הַשְּׁכִינָה הָעִבְרִית הַגּוֹלָה, לַמִּזְרָח חוֹזֶרֶת. מְדֻקָּר הַגּוּף, אֲבָל הוּא בְּשֵׂיבָתוֹ הַגְּבוֹהָה לַכֶּתֶר מְכֻוָּן./ מְרַגְּלִים יָצָאנוּ לָצֶקֶת לָהּ דְּרָכִים בַּמְּלֵחָה. לְהָעִיר אֶת חוּשׁ הַצּוֹמֵחַ שֶׁנִּרְדַּם בַּקַרְקַע: / יְרוּשָׁלַיִם שֶׁל מַעְלָה חוֹזֶרֶת לִירוּשָׁלַיִם שֶׁל מַטָּה!" (אצ"ג, "אשמורה ראשונה").

תאריך:  28/05/2017   |   עודכן:  28/05/2017
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
י-ם של מעלה חוזרת לי-ם של מטה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורןנאוה טבריה
1/06/17 06:46
 
בית המשפט
1/06/17 10:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זה אירע בערך לפני כחודש. המקום: העיירה נתיבות, עירו של הבבא סאלי זצקו"ל. בסטריאוטיפ הישראלי המצוי וההזוי מצטיירת עיירה זו כקן צרעות פרימיטיבי וחרדי, מהצד המזרחי של המפה הדתית חרדית, וכמובן עם המון לאומנות ואנטי ערביות. אבל ממה שנגלה לעינינו ביום אביב שרבי במשך מספר שעות, שוב נחשף כי כל התעמולה האנטי דתית והאנטי מזרחית במדינה ובתקשורת הישראלית הם עורבא פרח. שם נחשפה התמונה המוסתרת כי חרדים ודתיים, ובמיוחד ממוצא מזרחי, רחוקים מלהיות קיצוניים ולאומנים.
28/05/2017  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
לדעתו של מוטי גילת, "עדיף תמיד לנהל משפט לאורך שנים ולהסתכן בזיכוי, ולעזאזל האפקטיביות והצדק" - כתב בסוף השבוע (26.5.17) דובר פרקליטות המדינה, עו"ד נועם שרביט, במאמר תגובה בישראל היום. הדברים באו לאחר שגילת תקף את הסדר הטיעון עם עו"ד נבות תל-צור בפרשת שיבוש עדותה של שולה זקן בשליחותו של אהוד אולמרט, והיו הד לדבריו של פרקליט המדינה, שי ניצן, בכנס לשכת עורכי הדין ארבעה ימים קודם לכן.
28/05/2017  |  איתמר לוין  |   מאמרים
משנת 2006 פועל בעיר באר שבע בית תרבות יהודי-ערבי "מולקתא-מפגש", שבימים אלו נשקפת סכנה להמשך קיומו עקב החלטה של עירית באר שבע להתחיל בתהליכים למניעת המשך הקצאת המקלט למפעילי בית התרבות.
28/05/2017  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
הצגת המציאות כאילו אם לא בוחרים ב"פתרון שתי המדינות" התוצאה היא מדינה אחת אינה אלא הונאה. יש לפחות עוד דרך: להמתין עד לשינוי הנסיבות האזוריות בבוא היום יתפוש את השלטון בירדן הרוב הפלשתיני הנשלט על-ידי המשפחה ההאשמית אז תיעלם מאליה הטענה כאילו ל"עם הפלשתיני" אין מדינה
28/05/2017  |  רון בריימן  |   מאמרים
ביקורו של דונלד טראמפ הציף את התנהלות בית נתניהו. רעייתו שכנראה לא חשדה ששיחתה מוקלטת נשמעה אומרת לזוג טרמפ ברגעי נחיתתם שהתקשורת שונאת אותם,את טראמפ ונתניהו, והעם אוהב אותם. מעניין מה חשבו האמריקנים. מאוחר יותר בביתם ציין נתניהו שהגעת טרמפ לביקור שחררה תקציב לצביעת הבית. קשה להאמין שהבית שאחזקתו כל כך יקרה לא יוכל להקצות סכום לא גדול לצורך צביעה. כך או כך קשה לא להרגיש אי-נוחות מרמת השיח של ראש הממשלה.
28/05/2017  |    |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il