|   15:07:40
דלג
  ורד כהן  
עורכת דין משרד בר-און ,כהן, עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

  רענן בר-און  
שותף, עורך דין בר-און, כהן, משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות

לתבוע את בית הספר

האם תלמיד שנפל קורבן להתעללות בבתי ספר יכול לתבוע פיצוי מבית הספר/משרד החינוך?
28/05/2017  |   ורד כהן, רענן בר-און   |   כתבות   |   תגובות
גורמים אחראיים [צילום: פלאש 90]

שוב זה קורה. רק השבוע דווח על שני מקרי אלימות קשים בבתי הספר. ברמלה נער בן 12 כמעט שילם בחייו לאחר שנערים בבית הספר קשרו במהלך יום הלימודים חבל סביב צווארו, תוך כדי שהרביצו לו. הנערים הושעו ליום אחד בלבד מבית הספר! ואילו בחטיבת ביניים בטבריה תועדו במהלך הפסקה שתי תלמידות מכות זו את זו, כאשר חבריהם מצלמים את האירוע וצוחקים ללא כל ניסיון להפריד בין התלמידות.

למרבה הצער, קטטות בין תלמידים בבית הספר הינן מחזה נפוץ מאוד. המקרים הינם רבים, מגוונים וקשים. באחד המקרים ילד שבר אצבעות לאחת מבנות כיתתו, באמצעות טריקת הדלת על אצבעותיה. במקרה אחר, בעט ילד ב"נעלי פקקים" בראש חברתו לכיתה. תלמיד אחר נהג לסובב ידיים לתלמידות בכיתה, וגרם נכות 50% לאחת מבנות הכיתה.

האם תלמיד שנפצע מאלימות של תלמיד אחר יכול לתבוע פיצוי ממורי בית הספר/הנהלת בית הספר/משרד החינוך? אומנם, ניתן לבחון אפשרות תביעה נגד התלמיד התוקף במידה וגילו מעל 12 שנה. אולם התביעה הינה מוגבלת יחסית. אפשרות שניה, הינה הגשת תביעה נגד חברות הביטוח. תלמידי ישראל מבוטחים בפוליסת ביטוח תאונות אישיות כל עוד הם רשומים במוסד חינוכי ולומדים בו הלכה למעשה. פוליסת הביטוח הנ"ל חלה על התלמידים גם מחוץ לשעות הלימודים, 24 שעות ביממה. הפוליסה מכסה נזקי גוף שנגרמו לתלמידים מכל מקור שהוא. אולם מדובר בפוליסה כללית, שכיסויה נמוך, ופעמים רבות הוא אינו מספיק לפצות את התלמיד בגין נזקיו.

לאור האמור, ייתכן שיהיה צורך להגיש תביעה נזיקית גם נגד מי מהגורמים האחראים לתלמיד במועד האירוע.

בשנים האחרונות ניכרת מגמת עלייה במספר התביעות שמגישים צעירים בגין התעללות, שלטענתם עברו בבתי הספר. אין מדובר רק באלימות פיזית, אלא גם במקרים של התעללות נפשית. (זאת, מעבר לתביעות מכוח פוליסת ביטוח תאונות אישיות, בה מבוטחים כאמור כלל תלמידי ישראל).

בתי המשפט חזרו וקבעו, כי מוטלת חובה על צוות בית הספר לדאוג לביטחונם של התלמידים, וכי על הסגל לבצע פיקוח נאות. על צוות בית הספר מוטלות האחריות והחובה לגלות בעצמו מקרי אלימות, אשר מתרחשים בבית הספר, ולנקוט בכל האמצעים הדרושים על-מנת להילחם בתופעת האלימות. בכלל כך, חובה על הסגל ליתן את דעתו גם לאירועים נקודתיים של אלימות ולהתייחס אליהם כקצה הקרחון להתנהגות משפילה, אלימה וחמורה יותר. על צוות בית הספר מוטלת חובה לפקח ולהשגיח על התלמידים ולהבטיח את שלומם וביטחונם.

סיכון גבוה

בית משפט השלום בירושלים קבע לאחרונה, כי העירייה תשלם פיצוי בסך של 127,000 שקל, למי שבהיותו תלמיד תיכון הותקף על-ידי תלמידים אלימים בבית הספר ושיניו נשברו. הוכח, שהמורים התורנים הבחינו מבעוד מועד בהתרחשות החריגה, אך עזבו את המקום לאחר שהתוקפים אמרו להם ש"אין שום בעיה". בית המשפט קבע, שהמורים לא פעלו באופן ראוי וסביר כדי למנוע את הסכנה, וכי התרשלו בכך שלא מנעו את התקיפה. בית המשפט אף קבע, כי מידת ההשגחה והפיקוח הנדרשים מהמורים גדלה כאשר מדובר בתלמידים בעלי נטייה לאלימות ו/או שנמצאים בחבורה, אשר ניתן לצפות לסיכון יותר גבוה מהם. עוד נקבע, שחובת הזהירות שנדרשת ממורים בחצר בית הספר גבוהה יותר מחובת הזהירות הנדרשת מהמורים כאשר התלמידים נמצאים בכיתה.

זהו פסק דין נוסף בשרשרת פסקי דין, הפוסקים סכומי פיצוי לתלמידים שנפלו קורבן לאלימות תלמידים אחרים בבית הספר. מידת הפיקוח לה נדרשים המורים, טיבה ומהותה, משתנה בהתאם לנסיבותיו המיוחדות של כל מקרה ומקרה, בהתאם לגיל התלמידים, מקום הימצאם, סוג הפעילות בה הם עוסקים וחשיבותה, טיב וגודל הסיכון הכרוך באותה פעילות ועוד. בהתאם לפסיקת בית המשפט, אם יוכח שהאחראים בבית הספר לא מנעו את התרחשות האירוע ולא עשו די מאמצים כדי למנוע את הפגיעה - הם יתנו את הדין על כך. ברור שיש מקרים שלא ניתן למנוע אותם, כדוגמת פעולת פתע ספונטאנית שאינה צפויה מראש. אך אם יוכח שהצוות לא עשה מאמצים מספיקים כדי למנוע את האלימות, למרות שיכול היה לצפותה - יישא באחריות לנזקים שנגרמו.

כאשר ילד נפצע כתוצאה מאלימות של תלמיד אחר (בנבדל מתאונת תלמידים, כדוגמת נפילה במדרגות בית הספר), ייתכן שתקום אחריות למוסד הלימודים לפצות את הנפגע. זאת, כאשר מוכח שהאחראים במקום לא השכילו למנוע את התרחשות האירוע, ולא עשו מספיק מאמצים כדי למנוע את הפגיעה. בהתאם לפסיקת בתי המשפט, על צוות המורים לגלות בעצמו מקרי אלימות

כאשר מתרחשים בבית הספר עקב חובת הזהירות המוטלת עליו. צוות בית הספר אמור לנקוט
את כל האמצעים הדרושים על-מנת להילחם בתופעת האלימות בבית ספרו, ואם יתרשל - ייתן את הדין. בכלל כך, חובה על סגל בית הספר להתייחס גם לאירועים נקודתיים של אלימות כקצה הקרחון להתנהגות משפילה, אלימה וחמורה יותר. על סגל בית-הספר מוטלת חובה לצפות פגיעה של תלמידים בתלמידים אחרים; להקדים טיפול חינוכי ומשמעתי בתלמידים המועדים לפגוע, ולגלות ערנות ורגישות לתלמידים המועדים להיפגע. על צוות בית הספר מוטלת גם חובה לפקח ולהשגיח על תלמידים בבית הספר על-מנת להבטיח את שלומם וביטחונם ולמנוע כל פגיעה בהם. אחריות זו מבוססת על דיני הנזיקין והחובה שלא להתרשל.

בנוסף, חובת הפיקוח וההשגחה המוטלת על המורים נובעת גם מהקשר החוזי הנוצר, בין במפורש ובין במשתמע, בין התלמיד והוריו - מצד אחד, לבין הנהלת בית הספר - מצד שני, והפרתה של התחייבות זו מהווה הפרת חוזה כלפי הורי התלמיד. נקודת המוצא היא, כי חובת הפיקוח וההשגחה, המוטלת על מורה כלפי תלמידו, זהה לחובתו של הורה כלפי בנו. באחד המקרים של צעיר שלקה בנפשו לאחר התעללות ממושכת בבית הספר, קבע בית המשפט, כי בית הספר התרשל בכך שלא חשף את ההתעללות בזמן, ובכך שלא ערך שיחות אישיות עם התלמיד כדי לאבחן את מצבו, וכן התרשלו השירותים הסוציאליים בכך שלא העבירו לבית הספר את המידע שברשותם. השופט חייב את המדינה לפצות את הצעיר במיליון ש"ח. במקרה אחר פסק בית המשפט, שתלמיד שהותקף בבית הספר בזמן הפסקה זכאי לפיצוי הואיל והוכח, כי בית הספר התרשל בהקפדה על נוכחות מורה באזור התקיפה בזמן ההפסקה, ונפסקו לטובתו 52,000 שקל.

לא כל מקרה ניתן למנוע:

נכון שיש מקרים שלא ניתן למונעם. כפי שקבע בית המשפט העליון: "ראוי שהמורה יהיה בקרבת מקום, כדי שיוכל להתערב במידת הצורך בקטטה או בפעולה מסוכנת אחרת, או כדי שניתן יהיה להזעיקו על אתר; אך מובן, מאידך-גיסא, כי המורה אינו יכול למנוע פעולת פתע ספונטאנית, שאינה צפויה מראש". אולם כאשר מוכח שצוות בית הספר לא עשה מאמצים מספיקים כדי למנוע את האלימות, למרות שיכול היה לצפותה - יישא באחריות לנזקים שנגרמו.

ומה בדבר מורה שנפל קורבן להתנהגות אלימה של תלמיד? בתי המשפט קבעו, כי מורה שנפגע מאלימות תלמידים כלפיו יכול לקבל פיצוי ממנהל בית הספר וממשרד החינוך, אם יצליח להוכיח, כי הללו כשלו בנקיטת אמצעים לריסון והרתעה נגד תופעת האלימות בבית הספר. באחד המקרים תבעה מורה פיצוי בגין הנזקים שנגרמו לה כתוצאה מנפץ שהונח על-ידי תלמיד בפתח כתתה. בית המשפט קיבל את התביעה וקבע, כי המורה הוכיחה אווירת אלימות נמשכת בשטח בית הספר, התנכלות למורים ותלמידים ותשתית ראייתית לפיה מורים נוספים חווים תחושת חרדה בהגיעם ללמד בבית הספר. בית המשפט פסק לטובת המורה 400,000 שקל, והטיל אחריות על משרד החינוך ומנהלי בית ספר לדאוג לביטחונם של המורים.

אם הייתה אלימות - מה כדאי לעשות?

חשוב מאוד לאסוף ראיות, מהר ככל הניתן. למשל - צילומים של מקום הפגיעה, צילומים של הפגיעה עצמה, איסוף עדויות של עדי ראיה ושמיעה על שהתרחש באירוע עצמו, לרבות איסוף פרטי העדים (לצורך התקשרות עתידית), איסוף עדויות הקשורות להתנהלות שהובילה לאירוע (כדוגמת עדויות על אי-פיקוח של הצוות על התלמידים בזמן ההפסקה), צילום התיק שנפתח במשטרה, אם נפתח, איסוף כל התיעוד הרפואי, בדיקת תלונות קודמות, אם היו, וכיצד טופלו, איסוף הוכחות לעניין נזקים, מכל סוג, שנגרמו בגין האירוע, ועוד.


עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און, ממשרד בר-און, כהן, עורכי - דין, אשר דורג כמשרד מוביל בישראל בעריכת דין, ובכלל כך בתחום הליטיגציה - התדיינות בבית המשפט דיני משפחה ודיני ביטוח ונזיקין, כולל רשלנות רפואית. OnCohen.co.il-www.Bar
תאריך:  28/05/2017   |   עודכן:  28/05/2017
ורד כהן, רענן בר-אור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לתבוע את בית הספר
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמ
28/05/17 21:58
2
מורה
31/05/17 04:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נחנך אתר "מוצב הפעמון" המשוקם.
28/05/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
רשמי השתתפות במשלחת עיתונאי האיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית באוקראינה בבירה קייב וכאורחי מחוז לבוב ועיריית לבוב שבמערב אוקראינה כל זאת במסגרת מיתוג אזור לבוב כמרכז תרבותי-היסטורי של כלל אוקראינה וכן כמרכז לתיירות רפואית ומרפא מבוססת "מי נפטוסה" מינרליים מנביעות בפרה-קרפטים
28/05/2017  |  דוד סנדובסקי  |   כתבות
בימים אלה בהם חוגג מזל תאומים את יום ההולדת. מומלץ לקרוא ולדעת כיצד ואיך אתם מתאימים או שלא... לשאר המזלות. אלו מכם שנולדו במזלות האוויר: מאזניים ודלי מוזמנים לקרוא גם אתם את הכתוב, ולהקיש את הנאמר, ביחס לעצמכם.
28/05/2017  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
גלריית שרלוט, הממוקמת ברובע מארה בפריז, נחשבת לגלריה המובילה בעולם בתחום האמנות הדיגיטלית העכשווית. הגלריה הוקמה לפני שבע שנים על-ידי האמנית הצרפתית ואלרי חסון-בבילוש, מתוך מטרה כפולה: להביא לביסוסה של מערכת יחסים משמעותית עם האמנים שמציגים בין כתליה, ועם זאת גם לתמוך ביצירות שלהם ובפיתוח הרעיונות העולים במוחם.
28/05/2017  |  ראובן לייב  |   כתבות
כאשר התמנה דוד רוזן לנציב הביקורת על הפרקליטות במקומה של הילה גרסטל, היו שחשבו - והח"מ ביניהם - שהפרקליטים עוד יתחרטו על כך שגרמו לגרסטל להתפטר בשאט נפש. גרסטל היא מומחית למשפט אזרחי ומינהלי, בעוד רוזן הוא פליליסט - ורוב עבודת גופי התביעה היא בתחום הפלילי. יתרה מזאת: הנושא הבוער ביותר על סדר היום היה הדוח על קשרי הפרקליטות עם המכון לרפואה משפטית - וזה הכי פלילי בעולם.
28/05/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
מאז ועד היום איש לא מעז לקרוא לבן שלו המן, למרות ששמעתי על מישהו שקראו לו כך, אבל זה בגדר שמועה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
[צילום: AP]
ד"ר רפאל בוכניק-חן
מידת מרכזיותה של הקונספציה במחדל הקולוסלי של ה-7 באוקטובר 2023, הוא מושא לפולמוס דינמי בין מומחים ופרשנים בתקשורת הישראלית. האמנם כך?    מחקר השוואתי בין הכשלים המודיעיניים של אוקטו...
איילת שקד
איילת שקד
הם לא בחרו לעמוד על איזו גבעה ולירות. הם שעטו לעבר נחילי המחבלים, הרגו הרבה מהם, ולמעשה הצילו חיים רבים של תושבי נחל עוז והסביבה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il