|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

טראמפ בנתיב האימפרטורים

טראמפ צודק בדרישתו מאירופה ונאטו להיות שותפים פעילים יותר בהפעלת ומימון העוצמה המערבית בביקורו האחרון בבריסל, במטה נאטו, נקט מול עמיתיו גישה אולטימטיבית וקצרת רוח, גישה אופיינית לאימפרטורים מהעבר
01/06/2017  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
טראמפ. צודק [צילום: איוון ווצ'י/AP]

אגירת משאבים
שום מערכת אירגונית, צבאית או אזרחית, אינה יכולה לתפקד ב-100% מתפוקתה ללא אתנחתה, אגירת משאבים, התחדשות והתאמת קצב ליכולות הטבעיות הראליות.

המערב התעייף מהפרדיגמות "החדשניות" והדומיננטיות במחצית השנייה של המאה ה-20: דמוקרטיה ליברלית (שלטון ה"פוליטיקלי קורט"), פוסט מודרניזם (שלטון הניאו-אנרכיזם וקדושת האני "העליון"); הללו מחוללים יותר דילמות מפתרונות: המיקוד ב"אני" הופך לאגואיזם. הדמוקרטיה הופכת לפרקליטוקרטיה. התקשורת היא המשטרה החשאית של המעמדות "הנאורים". העיתונות המקצוענית מתה. החופש הופך לאלימות ואנרכיה. הגלובליזם מפרק בתהליך מואץ את מוסדות מדינת-הלאום ואת הסולידריות הלאומית. "נדידת העמים": הגירת מבקשי עבודה במסווה של פליטים, מרסקת את הלכידות והקיום בצוותא של האוכלוסיות במדינות הדמוקרטיות. הטרור האיסלאמי הפונדמנטליסטי והלא אנושי, שאיננו מטופל כראוי, משבש את סדרי החיים ושלוות הנפש ומציג איום גובר על הסדר העולמי "החדש" והישן גם יחד. חלק מהאוטופיסטים של המערב, עדיין אינו מבין זאת, אבל הם הולכים ומתפכחים.

את עריצות המעמדות העליונים של העידן המונרכי, מחליפים מעמדות אליטיסטיים חדשים - אילי הון, אבירי התקשורת והאינטליגנציה האקדמית; כולם מתנשאים, חסרי סובלנות, סגורים על עצמם ונצלני-זולתם.

השחרור מהאילוצים הקולוניאליסטיים טרום המאה ה-20 הושלם למעשה ערב מלחמת העולם הראשונה. השינוי מאפשר למדינות1 - אמיתיות ומדומות - לנצל את יתרונותיהן: אוכלוסייה, טריטוריה, אוצרות טבע, שווקים וחשיפה לטכנולוגיות חדשות, שהיו סמויים עד לעת החדשה. הטכנולוגיות, בעיקר תחבורה ותקשורת, הן שמאזנות במהירות את הפערים בין יחסני העבר המובהקים של העולם, לבין "נתיניהם" לשעבר.

שתי מלחמות עולם במחצית הראשונה של המאה ה-20, התישו את המערב, במיוחד את אירופה, ודומה שזו טרם התאוששה2 ארה"ב היא שנשאה על גבה את עיקר נטל המלחמות של המאה ה-20, תחילה מול גרמניה הנאצית ויפן הקיסרית ולאחר מכן מול בריה"מ. בעשותה כן מתחה את שריריה מעבר ליכולתה הטבעית. מתיחה זו החלה להתרופף אחרי מלחמת העולם השנייה, המשיכה במלחמות האזוריות לבלימת הקומוניזם, במיוחד במלחמת ויטנאם והתעצמה אחרי נפילת בריה"מ. בדור האחרון גבר משקלו של הטרור האיסלאמי הפונדמנטליסטי בקידום השחיקה המערבית.

מערך פוליטי-צבאי

שום מערכת אירגונית, צבאית או אזרחית, אינה יכולה לתפקד ב-100% מתפוקתה ללא אתנחתה, אגירת משאבים, התחדשות והתאמת קצב ליכולות הטבעיות הראליות. אירופה שיקמה עצמה אחרי מחמת העולם ה-2 בחסות ארה"ב. מבחינה כלכלית, הייתה "תוכנית מרשל" ההתחלה וא"כ באה הקמת הקהילה הכלכלית של "השוק המשותף", שקידמו את אירופה למעמד הכלכלה השלישית בגודלה בעולם3. מ-1945 עד עלייתו של טראמפ לכס נשיאות ארה"ב, חסתה אירופה גם בצל ההגנה הצבאית האמריקנית - גרעינית וקונבנציונלית - באמצעות המערך הפוליטי-צבאי של ברית נאטו. עיקר כוחה של נאטו היה בעוצמה האמריקנית ועיקר האינטרס של אירופה היה להניח לארה"ב "להוביל ולהמשיך ולחסות בעוצמה זו על-ידי ההשתייכות לנאטו. ההגמוניה האמריקנית נסדקה עם הופעת הטרור האיסלאמי הפונדמנטליסטי וכישלון ההתמודדות מולו, בהשפעת השחיקה המנטלית הפנימית. משהעצימה השחיקה וגדלו האתגרים הפוסט-סובייטים הניחה ארה"ב לפתחה של אירופה את הרמז הראשון לכך בדברים שאמר טראמפ על נאטו במסע הבחירות שלו ושנאמרו גם קודם לכן ע"י גורמים אמריקנים בכירים מאוד, אולם הובנו כ"שאיפה" או "צפייה" לעתיד הרחוק ללא קונקרטיזציה. דבריו לאחר בחירתו ובמיוחד בכנס נאטו האחרון (בריסל, 25.5.17) הפכו לתביעה. עיקר המסר הוא: ארה"ב איננה שוטר העולם. היא תשרת את אינטרסיה בראש וראשונה ותשתף פעולה עם אחרים אם וכאשר ינהגו כשותפים אמיתיים אשר בלשונו הם אלה שמשקיעים ביוזמה (ENTERPRISE) המשותפת.

בתהליכים אלה שעברו על המערב בעשור האחרון, היה אובמה בגדר "גיהוק" חזק וממושך מדי, כאשר התעלם בכל 8 שנות כהונתו מסכנות הדעיכה, מוסס את הפרשי העוצמה השיוריים מימי המלחמה והמאבק בקומוניזם והחיש את דעיכת ארה"ב והמערב. בכך שהחליש את הפרשי העוצמה בין ארה"ב לכלל הכוחות העולמיים ובמיוחד הכוחות העולים, צמצם את חופש הפעולה המערבי מול איומים ישירים עליו דוגמת הטרור הפונדמנטליסטי והתפשטות הנשק להשמדה המונית. על הכוחות העולים נמנית רוסיה בהנהגת פוטין. השאיפות שמפגין פוטין לחזור למעמד של מעצמה עולמית, נשענות כיום על כוחה הצבאי והגרעיני של רוסיה, ובניהול נכון יש לה פוטנציאל להתפתח לכלל אתגר גם בתחומים אחרים. טראמפ ויועציו זיהו נכון מגמות אלה ואת התהליכים המקדמים אותן להוותה של ארה"ב. אולם, הוא טועה בהתנהלותו לבלימתם ושימור היכולת האמריקנית-מערבית להשפיע על כוון התפתחותו של העולם בעידן הפוסט-אימפריאלי. ארה"ב לא תוכל לעשות זאת בכוחות עצמה וללא עדיפויותיה הישנות, ישתנה גם מעמדה העולמי.

אימפרטורים מן העבר שלא הבחינו בשינויים המתחוללים בממלכתם כאשר הם באיבם, שגו לעיתים קרובות בזחיחות-דעת ובהתנהלות בלתי-אחראית בארבעה היבטים מכריעים: התנוונות אידיאולוגית ומוסרית; התפרקות מבפנים של מוסדות השלטון והתרופפות כוחם; שחיקת תדמיתם בניהול מאבקים חסרי-חשיבות; ריבוי מוקדי-חיכוך שפיצלו את משאביהם וכילו את לשד האנרגיות הלאומיות עד ייבוש האימפריה מלחלוחיות החיים. טראמפ הולך ונקלע למצב דומה. נראה שגם הוא אינו עורך סדר עדיפויות במאבקיו4. לפניו שפע של מאבקים מבית, קשים מהצפוי כמו גם בתחום היחב"ל. לא הכל פרי בחירה עצמית שלו, אבל הם שם ושוחקים את אנרגיות הניהול וההנהגה שלו.

בנושאי החוץ, טראמפ אינו יכול לנהל עשרות משברים בעת ובעונה אחת. הוא יוכל עוד פחות לעשות זאת בכוחה המוחלש של ארה"ב. ארה"ב לא רק השקיעה באירופה. היא גם נהנתה בזכות הסולידריות לכאורה של נאטו, מתדמית של מעצמה העומדת בראש קבוצת אוכלוסייה של למעלה מ-1.2 מיליארד איש, עם נוכחות ופריסה עולמית, טכנולוגיה סופר-מתקדמת, שליטה מוחלטת בנשק גרעיני, בסחר העולמי, ובמוסדות הפוליטיים הבינלאומיים. ארה"ב נשאה בעיקר הנטל הכלכלי והצבאי של הגנה על המערב הדמוקרטי בשני הדורות הראשונים לאחר תום מלחמת העולם ה-2. עמדתו כיום היא שעל אירופה להשתחרר "מהלם העבר" ולסייע לארה"ב, בהתאם להבטחתה לעשות כן בהסכמים הדו-צדדיים ושיקומה הכלכלי (הערה 3). במפגש האחרון, במטה נאטו ברומא, עם מנהיגי המדינות המובילות - גרמניה, צרפת, בריטניה וכו' הציג עמדה זו ולדעתי בצדק. אולם, שגה כאשר נקט מולם גישה אולטימטיבית וקצרת-רוח, אשר ניכּרה את מרביתם. גישה כזו אינה ראויה לבעלי-ברית, שיחסי אמון שוררים ביניהם. אפשר שבמוחו "העסקי" של טראמפ התקדמות או הצלחה נמדדות בסך המזומנים הנכנסים ל"קופתו". אלא שבפוליטיקה המכניזם הרבה יותר "מעודן". לשאלת האמון ההדדי משקל חשוב בנכונות הזולת ליטול סיכונים ולהשקיע השקעות, כלומר: להתחייב התחייבות ארוכת-טווח.

מפגש טראמפ עם מנהיגי נאטו, חולל כמעט מיד שתי תוצאות שליליות ליחסים הדו-צדדיים: פגישת מקרון הצרפתי עם פוטין והתבטאותה של מרקל בדבר הצורך של אירופה להתחיל לסמוך רק על עצמה. מעניין, מה שישראל הקטנה והצעירה יחסית למדה עם הקמתה, לקח לאירופים למעלה ממחצית המאה להבין5. המשבר עם נאטו חייב להשאיר אותנו על המשמר מול יוזמות השלום של טראמפ במזרח התיכון, חרף העובדה שרוח הדברים בביקורו כאן הייתה יותר חיובית "ומחבקת". ההובלה הגרמנית המתחזקת באירופה, המחלוקות הפנימיות בין מזרח למערב אירופה והפזילה הצרפתית המסורתית לרוסיה - אינם סימנים טובים למערב. האירופים מנסים לגייס את סין לפעילות "דווקאית" מול התנגדות טראמפ להשקיע השקעות עתק בתחום האקולוגיה וכידוע "דווקאיזם" מוליד "דווקאיזם" שכנגד.

אובמה נהג דה-פקטו כטראמפ: בלוב, סוריה, עירק אפגניסטן, קוריאה הצפונית, אירן ובמאבק נגד דאעש, הוא פיתח והפעיל את תאוריית "ההובלה מאחור"6, שהייתה בפועל שוות-ערך לגישת "האיום" של טראמפ לדאוג לאמריקה בלבד; אולם, טון הדברים מול אירופה היה ידידותי יותר. לכן, גם אם נניח שהקרשנדו המוסיקלי בטון של טראמפ, רק האיץ תהליכים שהתבשלו בנאטו על אש קטנה - חזית גלויה מול אירופה לעת הזו, מיותרת לארה"ב ולמערב. אם ינהג טראמפ באותו אופן גם במו"מ הישראלי-ערבי, סביר מאוד שייצא ממנו קרח מכאן ומכאן.

"נתיב האימפרטורים" לדידי הוא מושג גנאי. נתיב זה אינו הדרך שהופכת מנהיג חדש נועז ומוכשר למנהיג של מדינה שבהשראתו ועימו צומחת למעמד של אימפריה קונסטרוקטיבית. "נתיב האימפרטורים" הוא המסלול בו יורדים הללו מגדולתם יחד עם מדינתם ועמיהם, עד לחידלון.

הערות

1. בחלק מהמקרים מדובר במדינות מלאכותיות, שהוגדרו אד-הוק על-ידי הקולוניאליזם המתפורר בהתאם להבנתו את האינטרסים העצמיים שלו בעת קבלת ההחלטות. ברוב המקרים הללו, אלה אינן מדינות בעלות קיימא היסטורית, מסורת משותפת, לאומיות אחידה או אתוס חברתי זהה – אין בהן כל או רוב מרכיביה של מדינת לאום מלבד ההגדרה הפורמלית.

2. בשתי מלחמות עולם תוך פחות מ-40 שנה, איבד העולם כ-100 מיליון נפש, רובם באירופה. בין סיום מלחמת העולם ה-2, לסוף שנות ה-80, ניהל העולם עוד כמה עשרות מלחמות אזוריות וסכסוכים מזויינים, שגם בהם אבדו מיליוני חיים.

3 כ-18.2 טריליון דולר, לשנת 2016, לפני פרישת בריטניה. ראה: [קישור]
%D7%A8%D7%A1%D7%AA_%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%9F 4

4. ממשל טראמפ נשחק מבית ע"י שני כוחות חזקים – יריביו הדמוקרטים ותומכיהם, שמנסים לשמר את "המורשת של אובמה" מבלי להבין את חסרונותיה וסכנותיה, ומוסדות המפלגה הרפובליקנית המאובנים, שגם אותם הגדיר טראמפ במסע הבחירות כיעד מרכזי לשינוי. שני הגורמים מציגים פסדה לאומית חיובית ואחראית ושניהם מחבלים במעמדה ועתידה של ארה"ב. הואיל ויש בטיעוניהם ומכשלותיהם כדי להפריע לטראמפ אבל לא כדי לסלקו מהשלטון, משמעות הדבר שהתמשכות החבלה-מבית, תותיר את ארה"ב אחרי עידן טראמפ במצב גרוע יותר משהייתה בסוף עידן אובמה. בין שתי קבוצות העיוורים הפוליטיים הללו, הפחות מובנת מבחינת השכל הישר היא כמובן המפלגה הרפובליקנית. אפשר שבהתנהלותה היא גוזרת את גורלה לשבט כבר בבחירות 2018, הקרובות.

5. ומול ישראל הם עדיין מפגינים "חוסר הבנה" מוזר.

6. גישת אובמה כשלעצמה הוכחה כשגיאה קשה במדיניות החוץ העולמית ולנוכח האיומים מקוריאה הצפונית, אירן, האיסלאם הפונדמנטליסטי, בעיות ים סין הדרומי ומרוץ החימוש הגרעיני המתפתח - נדרש השינוי עליו הצביע טראמפ.

תאריך:  01/06/2017   |   עודכן:  01/06/2017
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טראמפ בנתיב האימפרטורים
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלטע קאקער
1/06/17 18:54
 
רפי לאופרט
3/06/17 18:14
2
באום
1/06/17 21:28
 
רפי לאופרט
3/06/17 18:24
3
הגוי..
2/06/17 09:09
 
רפי לאופרט
3/06/17 18:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני כשבוע נערכה הפגנה בתל אביב לרגל "50 שנה לכיבוש הישראלי" של יהודה ושומרון. המונח "כיבוש" שגור בפי השמאל הישראלי כפזמון חוזר נצחי, האחראי לכל הדברים הרעים שהתרחשו על מדינת ישראל מאז 1967. איני בא להתדיין על כך. כל איש ודעותיו והשקפת עולמו, שיש לכבדם. אני רוצה להתייחס למונח "כיבוש", משתי זוויות ראיה.
01/06/2017  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
בשקט יחסי נודע לנו שוב על הרשעתו של "רב ראשי" נוסף, והפעם היה זה המורשע הרב אליהו בקשי-דורון. כמי שיודע היטב את מצבו הרפואי של האיש הריני תקווה שהאיש לא ירצה אפילו יום אחד בכלא. אבל לא הישיבה בכלא היא העיקר כאשר רב בישראל, ועוד כזה בכיר, מורשע בעניין שהוא הפרת אמונים רוחנית של ממש. הפרדוכס הוא שבשנת 2003, כאשר הרב יונה מצגר נבחר ואילו הרב בקשי-דורון סיים את תפקידו כה"ראשון לציון", הרי שהאחרון טען כי בחירתו של מצגר הייתה "חילול השם". יתרה מכך, בימי כהונתו של הרב בקשי-דורון, במרומי ה"אולימפוס" של ה"ראשון לציון" הרי שהוא דאג לעכב את ה"כושר המחודש לרב עיר" לרב מצגר, כדי שהאחרון לא יוכל להציג את מועמדותו לרב הראשי של תל אביב. אבל מי שלא רצה את מצגר כ"רב ראשי" בתל אביב קיבל אותו כ"רב ראשי" במדינת ישראל. ומה שיותר מגוחך ומוכיח על האנדרלמוסיה בקריטריונים בבחירת "הרבנים רשמיים", היא העובדה שמועמדים ל"רב עיר" חייבים לא רק כושר מיוחד אלא שהם אף מחויבים לחדשו שוב ושוב, אבל ל"רב הראשי", הגבוה ממנו, אין צורך ב"כושר" מיוחד בכלל!
01/06/2017  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים

01/06/2017  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
בעקבות החלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו למנות את ח"כ איוב קרא לשר התקשורת נפתח מסע ציבורי נגד ההחלטה, מימין וגם משמאל, כאשר כולם מעלים תיאוריות שונות ומשונות בשאלה האם שיקוליו של נתניהו היו הגיוניים וראויים, או אולי הבחירה נעשתה על בסיס ה"כאילו" כדי שיוכל ראש הממשלה לשלוט במשרד שבג"ץ אסר עליו להיות הממונה עליו. תוך כדי תהיה ביני לביני על המינוי נזכרתי בסיפור סיני עתיק שאולי ראוי שגם ראש הממשלה יקרא אותו וילמד ממנו מוסר השכל. וזה הסיפור:
01/06/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
לכאורה הוויכוח שהתלהט שוב בין שרת המשפטים לנשיאת בית המשפט העליון נוגע לשאלת הסניוריטי שהיא שיטת הבחירה בה נבחרו עד היום נשיא בית המשפט העליון. הוויכוח אינו חדש אולם כדרכו של העולם הפוליטי הוויכוח המוצהר אין לו דבר עם הוויכוח האמתי. מדובר בקרב פוליטי לכל דבר ועניין וככל הנראה השרה שקד טובה יותר בסוג זה של עימות מהנשיאה נאור.
01/06/2017  |  משה גולדבלט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם    בארגון דמוקרטי אלה העקרונו...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על הממשלה - באמצעות המשרדים המופקדים על כך, לפעול להפסקת הסחבת הבלתי נסבלת בכל הנוגע לשיפור ההכרחי של השידור בשפה הערבית הן לעולם הערבי, הן לתושבי רצועת עזה ויהודה ושומרון והן לדוב...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 מתעלמת מחלקת המדינה מהאידיאולוגיה הפנאטית, חיסולית ודתית ביסוד תפישת העולם, החזון, המדיניות והטרור של חמאס ואש"ף, כפי שמתועד במסמכי היסוד שלהם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il